Oppimisen tuki
Kouluterveydenhuolto
Terveydenhoitaja
Pirkko Autio 044 – 703 4475
Kouluterveydenhoitaja on koululla ma-ti ja to-pe klo 8:00-16:00. Muulloin tavoitettavissa puhelimitse ja Wilman kautta. Yhteydenottopyynnön voi jättää tekstiviestillä tai soittamalla puh. 044-703 4475
Koululääkäri on koululla oppilaiden terveystarkastuksia varten sovitusti 1-2 krt kuukaudessa.
Koulunkäynnissä onnistuakseen lapsi tarvitsee aikuisen tukea ja ohjausta. Kouluterveydenhuollon tehtävänä on yhdessä perheiden ja koulun henkilöstön kanssa tukea oppilaan koulunkäyntiä, terveellisten elämäntapojen kehittymistä, sekä luoda perusta aikuisiän terveydelle ja hyvinvoinnille. Toivomme, että kouluterveydenhuollosta muodostuu perheille paikka, jonne on helppo ottaa yhteyttä lapsen koulunkäyntiä ja perhettä koskevissa asioissa.
Kouluterveydenhoitajalla käynti ja lääkärintarkastus muodostavat yhdessä laajan terveystarkastuksen, joka tehdään 1. ja 4-5.lk:lla sekä yläkoulussa 8. tai 9.lk:lla. Tapaamisessa voidaan tarvittaessa keskustella perheen tarvitsemista tukitoimista. Opettajan palaute oppilaan koulunkäynnistä on osa laajaa terveystarkastusta.
Täältä löydät terveyteen liittyviä THL:n opiskeluhuollon lomakkeita.
Terveystarkastusaika 1.- ja 4.-5.-luokkalaisille varataan Oulun Omahoidon kautta.
Varaa aika tästä Oulun Omahoidon kautta.
2., 3., ja 6. luokalla oppilaat käyvät välitarkastuksissa yksin lukuvuoden aikana. Jos haluatte osallistua lapsenne terveystarkastukseen, otattehan yhteyttä kouluterveydenhoitajaan, niin voimme sopia yhteisen ajan. Tavoitteena on, että terveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. Kouluterveydenhuollossa oppilaat saavat myös tarvittavat rokotteet. Tarkastuksista tulee kotiin infoa tarkemmin lukuvuoden aikana. Vanhemmat ovat tervetulleita tarkastuksiin kaikilla luokilla.
Terveydenhoitajalla on päivystysaika käytössään klo 12-13, jolloin oppilas voi käydä terveydenhoitajalla ilman ajanvarausta. Huomioittehan, että vapaa-ajan tapaturmat ja pitkittyneet vaivat hoidetaan omalla terveysasemalla.
Lapsen sairastaessa hoitolomaselvitykset saa kouluterveydenhoitajalta. Yhteydenotot hoitolomaselvityksissä puhelimitse (selvityksiä ei voida kirjoittaa jälkikäteen). Jos jostain syystä ette saa yhteyttä kouluterveydenhoitajaan, voitte tarvittaessa soittaa neuvolan keskitettyyn ajanvaraukseen puh. 08 558 44356.
Mikäli lapsellanne on jokin sairaus tai jatkuva lääkitys, ilmoittakaa siitä ensisijaisesti lapsen opettajalle. Tarvittaessa tehdään oppilaalle lääkehoitosuunnitelma, jossa sovitaan hoidon toteuttamisesta koulupäivän aikana.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalle saapunut henkilö, joka ohjaa oppilaan tarvittaessa terveydenhoitajan vastaanotolle ja tekee tarvittaessa myös tapaturmailmoituksen. Vanhempiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Oppilaan mahdollinen jatkohoito tapahtuu omalla terveysasemalla tai OYS:n yhteispäivystyksessä.
Allergia-asiat: jos lapsellanne on jokin ruoka-aine allergia, teettehän ilmoituksen opettajalle.
Peruskoululaisten ja lukiolaisten hampaiden ja suun terveyttä hoidetaan Oulun kaupungin hammashoitoloissa.
Oppilaanohjaus
Oppilaanohjaus
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada koulupäivinä ohjausta. Oppilaanohjauksella edistetään
- koulutyön onnistumista
- opintojen sujumista
- koulutuksen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
Oppilaanohjauksen keskeisenä tehtävänä on tukea oppilaan kasvua ja kehitystä siten, että oppilas kykenee edistämään opiskeluvalmiuksiaan ja sosiaalista kypsymistään sekä kehittämään elämänsuunnittelun kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja.
Lisäksi oppilaanohjaus yhdistää koulua yhteiskuntaan ja työelämään. Sen avulla edistetään oikeudenmukaisuuden, yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja osallisuuden toteutumista sekä ehkäistään syrjäytymistä koulutuksesta ja työelämästä.
Ohjaus eri vuosiluokilla
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellään ohjauksen tavoitteet vuosiluokille 1–2, 3–6 ja 7–9.
Vuosiluokat 1–2
- Ohjaus toteutuu kiinteänä osana koulun muuta toimintaa.
- Ohjauksesta vastaa luokanopettaja yhdessä muiden opettajien kanssa.
- Oppilaanohjauksella edistetään oppilaiden opiskeluvalmiuksien ja -taitojen kehittymistä sekä tuetaan vähitellen kasvavaa vastuunottoa koulutyöstä sekä omista tehtävistä ja tavaroista.
Vuosiluokat 3–6
- Ohjaus toteutuu pääosin eri oppiaineiden opetuksen ja koulun muun toiminnan yhteydessä, ohjaukseen voidaan myös varata oppitunteja.
- Oppilaanohjauksella tuetaan oppilaita muun muassa omien vahvuuksien tunnistamisessa sekä sosiaalisten taitojen ja ryhmässä toimimisen taitojen kehittymisessä.
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuolto
Koulun opiskeluhuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Opiskeluhuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä opiskeluhuoltona. Lisäksi oppilailla on oikeus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon. Opiskeluhuoltotyö kuuluu kaikille kouluyhteisössä toimiville aikuisille ja sitä tehdään yhdessä oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa.
Yhteisöllinen opiskeluhuolto
Yhteisöllisessä opiskeluhuoltotyössä seurataan, arvioidaan ja kehitetään kouluyhteisön ja oppilasryhmien hyvinvointia sekä toimintakulttuuria. Lisäksi huolehditaan kouluympäristön terveellisyydestä, turvallisuudesta ja esteettömyydestä. Yhteisöllisten toimintatapojen kehittämisessä tehdään yhteistyötä oppilaiden, huoltajien sekä muiden lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien viranomaisten ja toimijoiden kanssa.
Koulun opiskeluhuoltoryhmä on yhteistyöelin, jonka tehtävänä on tukea kouluyhteisön hyvinvointia. Se pyrkii vaikuttamaan niin oppilaitoksen viihtyvyyteen, opiskelumukavuuteen kuin työrauhaankin. Tehtävänä ei ole vain korjata ja auttaa ongelmatilanteissa, vaan myöskin tarttua asioihin jo ennakolta.
Paulaharjun koulun yhteisöllisistä asioista vastaa moniammatillinen opiskeluhuoltoryhmä, johon kuuluu rehtori, erityisopettajat, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori ja koulupsykologi.
Yksilökohtainen opiskeluhuolto
Yksilökohtainen opiskeluhuolto pitää sisällään kouluterveydenhuollon palvelut, psykologi- ja kuraattoripalvelut sekä monialaisen yksilökohtaisen opiskeluhuollon. Yksittäistä oppilasta koskevat asiat käsitellään tapauskohtaisesti koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä. Asian käsittelylle ja ryhmän kokoonpanolle pyydetään aina huoltajan ja oppilaan suostumus. Käsitellyt ja sovitut asiat kirjataan Wilman opiskeluhuoltokertomukseen. Opiskeluhuoltotyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä huoltajien kanssa. Oppilaan omat toivomukset otetaan huomioon häntä koskevissa toimenpiteissä ja ratkaisuissa hänen ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti.
terveydenhoitaja
Pirkko Auti, puh. 044 703 4475 (pirkko.autio@pohde.fi)
koulupsykologi
Mirka Joro, puh. 044 703 9034 (mirka.joro@pohde.fi)
koulukuraattori
Anu Kaukua, puh. 046 922 2678 (anu.kaukua@pohde.fi)
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki järjestetään niin, että jokainen oppilas saa oman kehitystasonsa ja tarpeidensa mukaista opetusta, ohjausta ja tukea. Oulussa erityisopetuksen ja opiskeluhuollon palvelut on järjestetty lähikouluperiaatteen ja alueellisen toimintamallin mukaan. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni oppilas voi erilaisten tukitoimien avulla käydä koulua omassa lähikoulussaan.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tukea voidaan antaa myös yksittäisen oppilaan erityisvahvuuksien edistämiseksi.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti kun tarvetta on. Mikäli oppilas tarvitsee tukea tehostetusti, laaditaan oppimissuunnitelma, johon tuen muodot kirjataan.
Jos oppilas tarvitsee erityistä tukea, hänelle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). HOJKS on pedagoginen asiakirja, jossa määritellään tavoitteet, pedagogiset menetelmät, opetusjärjestelyt ja tarvittavat tukitoimet.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukea annetaan sekä lähikouluissa että keskitettyinä palveluina erityisryhmissä ja -kouluissa.
Lue tästä lisää Oulun kaupungin oppimisen tuen eri muodoista.
Osa-aikainen erityisopetus
Osa-aikainen erityisopetus tarkoittaa koulutuntien aikana tapahtuvaa erityisopettajan antamaa opetusta. Joskus erityisopetusta voidaan antaa myös tukituntina koulutuntien ulkopuolella, jos järjestely sopii oppilaalle ja huoltajille. Erityisopettaja vastaa koulun yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän koolle kutsumisesta ja osallistuu tarvittaessa oppilaskohtaisiin kokouksiin.
Erityisopetuksen tavoitteena on tukea luokassa tapahtuvaa oppimista ja vahvistaa oppimisen perusvalmiuksia ja – taitoja. Erityisopettaja voi työskennellä luokassa yhdessä luokanopettajan kanssa tai opettaa oppilaita pienessä ryhmässä. Erityisopetuksen sisältönä voi olla esimerkiksi lukemisen ja kirjoittamisen harjoittelu, matematiikan, englannin tai reaaliaineiden oppimisen tukeminen tai työskentelytaitojen ja opiskelutaitojen harjoittelu.
Puheopetusta (esim. R ja S –äänteet) tarjotaan ekaluokkalaisille tarvittaessa. Puheopetusta annetaan 10 kerran jakso ja siihen osallistuminen edellyttää annettujen tehtävien harjoittelua kotona.