Järjestyssäännöt
Järjestyssäännöt
PAULAHARJUN KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT
- Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
2. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet (Perusopetuslaki § 29, 30, 35, 36)
Oppilaalla
- on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta.
-on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
- on velvollisuus käydä koulua säännöllisesti.
- on velvollisuus suorittaa annetut tehtävät tunnollisesti.
- on velvollisuus käyttäytyä asiallisesti, muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei vaaranna muiden turvallisuutta tai terveyttä.
- Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman tai opetuksen järjestäjän hyväksymän muun suunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan. Myös järjestyssäännöt ovat voimassa vastaavan ajan.
3. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
a) Hyvän käytöksen tunnusmerkit
- Käyttäydy kohteliaasti ja hyvien tapojen mukaisesti.
- Ulkovaatteita ei pidetä oppitunnilla.
- Epäasiallinen kielenkäyttö koulussa on kielletty.
- Käyttäydy kunnioittavasti muita kohtaan.
- Noudata koulun kaikkien aikuisten antamia ohjeita.
- Noudata hyviä ruokailutapoja.
- Pidä huolta omista ja koulun tavaroista. Älä ota luvatta toisen omaa.
- Oppilaalla on oltava asianmukaiset opiskeluvälineet mukana koulussa.
- Älä käyttäydy vilpillisesti, kopioi töihin tekstiä tai kuvia luvatta. Merkitse töiden lähteet näkyviin.
- Kiusaaminen tai sen hyväksyminen ei ole sallittua missään muodossa.
b) Oleskelu ja liikkuminen
- Noudata liikennesääntöjä.
- Käyttäydy turvallisesti ja huomaavaisesti liikenteessä siirtymätilanteissa.
- Älä poistu koulun alueelta koulupäivän aikana ilman opetukseen liittyvää tai muuta perusteltua syytä.
- Noudata koulun sisä- ja ulkotilojen välituntialueita.
- Älä käytä voimakkaita tuoksuja koulussa.
- Oppilaiden ja henkilöstön kuvaaminen ja/tai kuvien jakaminen luvatta sosiaalisessa mediassa tai internetissä on kielletty.
c) Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
- Noudata siisteyttä koulun sisä- ja ulkotiloissa.
- Korvaa aiheuttamasi vahinko ja puhdista tai korjaa aiheuttamasi sotkut tai vauriot koulun omaisuudelle.
d) Turvallisuus
- Kouluun ei saa tuoda koulunkäyntiä häiritseviä tekijöitä.
- Ylläpidä omalla käyttäytymiselläsi yhteistä turvallisuutta koulupäivän aikana.
- Jätä koulumatkan kulkemiseen tarkoitetut välineet niille osoitetuille paikoille.
e) Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö
- Häiritsevä mobiililaitteen ja kuulokkeiden käyttö oppituntien tai muun opetussuunnitelman mukaisen opetuksen aikana on kielletty.
- Ruokalassa ei käytetä mobiililaitetta.
f) Päihteet ja vaaralliset esineet
- Päihteet, tupakkatuotteet (mukaan lukien sähkötupakka) ja energiajuomat ovat kiellettyjä.
- Kouluun ei saa tuoda vaarallisia esineitä tai aineita.
4. Järjestyssääntöjen rikkominen
Järjestyssääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus (POL§ 35, 36).
Toimenpiteet:
- kasvatuskeskustelu
- luokasta poistaminen
- koulupäivän keskeytys/ opetuksen epääminen
Kurinpitokeinot:
- jälki-istunto, enintään kaksi tuntia
- kirjallinen varoitus
- määräaikainen erottaminen
Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat sellaisen kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta. Rehtori tai opettaja voi ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa. Oppilas on korvausvelvollinen, jos hän rikkoo tahallaan tai varomattomalla käytöksellään koulun omaisuutta. Jos tekijä on varmuudella tiedossa ja yksilöitävissä, koulun opettaja tai rehtori voi kasvatuksellisista syistä määrätä oppilaan puhdistamaan tai uudelleen järjestämään oppilaan tahallaan tai huolimattomuuttaan likaaman tai epäjärjestykseen saattaman koulun omaisuuden tai tilan.
Poissaolot
Säännöllinen koulunkäynti on ehdottoman tärkeää lapsen oppimisen turvaamiseksi. Koululla on velvollisuus seurata oppilaiden poissaoloja ja ryhtyä toimenpiteisiin huolen herätessä.
Ohjeet poissaolojen ilmoittamiseen huoltajalle:
- Sairauspoissaolo:
- Ilmoitetaan Wilman poissaolomerkinnän kautta (merkintä näkyy kaikille oppilasta opettaville opettajille)
- Tarkemmat tiedot poissaolosta lähetetään suoraan luokanopettajalle Wilma-viestillä tai tekstiviestillä luokan käytänteiden mukaisesti.
- Poissaolomerkinnän pystyy tekemään puhelinsovelluksella lapsen etusivulla olevasta kuvakkeesta.
- Muu poissaolo (loma- ja kilpailumatkat):
- huoltaja hakee lupaa poissaoloon Wilmassa (Wilman internetselainversio --> Hakemukset ja päätökset --> Tee uusi hakemus).
- 1-5 päivän poissaolosta hakemus tehdään luokanopettajalle.
- Yli 5 päivän poissaolosta hakemus tehdään rehtorille.
- Huoltaja on vastuussa oppilaan opiskelun etenemisestä poissaolon aikana, koulu ei järjestä tukiopetusta loma- ja kilpailumatkojen vuoksi.
Läsnäolon tukeminen - poissaolojen vähentäminen
Oulun kaupungin kouluille on kehitetty läsnäolon tukemisen malli: Hyvä olla koulussa! Läsnäolon tukeminen Oulussa, joka sisältää toimintaohjeita oppilaiden läsnäolon ja kiinnittymisen tukemiseen sekä koulupoissaolojen ennaltaehkäisemiseen, seurantaan ja niihin puuttumiseen.
Ohjeet on suunnattu koulun ja oppilashuoltopalvelujen henkilöstölle sekä huoltajille, lapsille ja nuorille. Ohjeet perustuvat velvoittavaan koulutuslainsäädäntöön ja suostumukseen perustuvaan opiskeluhuoltolainsäädäntöön.
Paulaharjun koulun yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma 2025
Taustaa
Oulun sivistys- ja kulttuuripalveluiden toiminnassa yhteinen lähtökohta on lasten ja nuorten yhdenvertaisuus ja tasa-arvo. Tasavertaisuuden periaatteet ovat tärkeitä kaikkien lapsi- ja nuorisoryhmien toiminnassa. Jokaiselle kouluyhteisön jäsenelle tulee tarjota yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua koulun toimintaan ja edistää elämäänsä. Oppiva yhteisö mahdollistaa osallisuuden ja aidot vaikutusmahdollisuudet. Yhdenvertaisuutta edistämällä voidaan ehkäistä syrjintää, lisätä ymmärrystä moninaisuutta kohtaan ja ennen kaikkea lisätä kaikkien kouluyhteisön jäsenten hyvinvointia. (Oulun kaupungin opetussuunnitelma, luku 4.)
Yhdenvertaisuuslain mukaan yhdenvertaisuudella tarkoitetaan sitä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, mielipiteestään, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä. Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa henkilöön liittyvät tekijät, kuten syntyperä tai ihonväri, eivät saisi vaikuttaa ihmisten mahdollisuuksiin päästä koulutukseen, saada työtä ja erilaisia palveluja. Perusoikeudet kuuluvat kaikille.
Tasa-arvolain tarkoituksena estää sukupuoleen perustuva syrjintä ja edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa sekä parantaa naisten asemaa. Lain tarkoituksena on myös estää sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuva syrjintä.
Tässä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa kuvataan koulumme tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen nykytilaa sekä asetetaan kehittämiskohteita ja toimenpiteitä lukuvuosille 2025 - 2028.
Kartoitukset
Olemme hyödyntäneet suunnitelman teossa mm.:
· Kouluterveyskyselyn tuloksia (2023)
· Kiva-koulu kyselyn tuloksia (kevät 2024)
· Kiusaamiskysely (marraskuu 2024)
· Kunta10-tuloksia (2024)
Kyselystä riippuen vastaajina ovat olleet oppilaat, huoltajat tai henkilökunta.
Nykytila
KiVa-kyselyssä (2024) positiivisina asioina ovat nousseet esille opettajien ja vanhempien rooli ja toiminta kiusaamiseen puuttumisessa, hyvä ilmapiiri ja hyväksytyksi tulemisen kokemukset. Vastausten perusteella 4.-6.-luokilla koetaan valtakunnallisiin tuloksiin verrattuna hieman keskimääräistä enemmän yksinäisyyttä ja kiusaamista. Joillakin vuosiluokilla on vastausten perusteella esiintynyt myös vähän keskimääräistä enemmän internetin kautta kiusatuksi tulemista tai seksuaalista häirintää.
Kouluterveyskyselyssä (2023) kiusaamisen ja kiusatuksi tulemisen kokemuksia on vastausten perusteella ollut koko maan keskiarvoa vähemmän. Empatiataidoissa ja yhteistyötaidoissa taas näyttäisi olevan kehittämisen tarvetta.
Kehittämiskohteet
Kyselyiden tulosten pohjalta kehittämiskohteiksi ovat nousseet:
· Empatia- ja yhteistyötaitojen kehittäminen à tunne- ja turvataitojen tehostetun harjoittelun kautta
· Kiusaamisen vastaisen toiminnan jatkaminen ja tehokas puuttuminen kiusaamiseen
· Turvallisen oppimisilmapiirin vahvistaminen luokissa siten, että siellä on kaikilla hyvä opiskella (myös luokkiin pienemmistä ryhmistä integroituvilla oppilailla).
Toimenpiteet
· Kehitetään koulun ryhmäyttämiskulttuuria siten, että ryhmäyttäminen olisi säännöllistä ja jatkuvaa koko lukuvuoden ajan. Tavoitteena on turvallisen sosiaalisen ilmapiirin rakentaminen ja ylläpitäminen. Huomioidaan erityisesti muutostilanteet: esim. uusien oppilaiden vastaanottaminen. Ryhmäyttämiseen kootaan valmiita materiaaleja, jotka on helppo ottaa käyttöön.
· Oppilaskunnan hallitus toimii aktiivisesti yhteisöllisyyden edistämiseksi ja järjestää tapahtumia ja kampanjoita oppilaiden ideoinnin pohjalta. Oppilaskunnan hallitukseen valitaan edustaja jokaisesta luokasta. Myös Välkkäritoiminnalla edistetään oppilaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
· Harrastusten aarrearkku –toiminnan ja muun kerhotoiminnan kautta tarjotaan harrastamisen mahdollisuuksia kaikille lapsille perheen tilanteesta riippumatta.
· Vanhempaintoimikunnan ja asukasyhdistyksen kanssa tehdään yhteistyötä yhteisöllisyyttä edistävien tapahtumien järjestämisessä.
· Koulun remontin yhteydessä huomioitiin wc-tilojen sukupuolineutraalius: kaikki wc-tilat ovat nyt yksittäisiä, kaikkien käytössä olevia tiloja.
· Hyödynnetään Turvallinen Oulu -hankkeen materiaaleja ja käytänteitä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi.
· Syksyllä 2024 päivitettiin nykyinen koulun oma kiusaamiskysely koskemaan myös luokan ilmapiiriä ja turvallisuuden kokemusta
· Opiskeluhuoltotyön toimenpiteinä mm. Olkkari-toiminta 6.-luokkalaisille ja ryhmäyttämistoimintaa luokille.
· Tuira-Toppila palvelukeskittymässä on sovittu laaja-alaisesti aikuisen turvallisen kontaktin löytämisestä jokaiselle lapselle ja nuorelle sekä vanhemmuuden tukemisesta. Hyödynnetään Tuiran luuria tukiverkostojen luomisessa niitä tarvitseville.
Arviointi
Hyödynnämme arvioinnissa mm. seuraavien kyselyiden tuloksia:
· Kouluterveyskysely
· Kiva-koulu kysely
· Kiusaamiskysely (koulun oma)
· Kokemuksellisen hyvinvointitiedon mittaria
· Kunta10
Lisäksi hyödynnämme monia Oulun kaupungin ja valtakunnallisia kyselyitä.
Suoritamme jatkuvaa seurantaa kyselyn tulosten tultua julki. Lisäksi saamme jatkuvaa palautetta arjessa huoltajilta, oppilailta ja henkilökunnalta
Kiusaamisen ehkäisemisen suunnitelma
Kiusaamisen ehkäisemisen suunnitelma löytyy alla olevasta linkistä.
