Järjestyssäännöt
Järjestyssäännöt
PAULAHARJUN KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT
- Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
2. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet (Perusopetuslaki § 29, 30, 35, 36)
Oppilaalla
- on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta.
-on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
- on velvollisuus käydä koulua säännöllisesti.
- on velvollisuus suorittaa annetut tehtävät tunnollisesti.
- on velvollisuus käyttäytyä asiallisesti, muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei vaaranna muiden turvallisuutta tai terveyttä.
- Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman tai opetuksen järjestäjän hyväksymän muun suunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan. Myös järjestyssäännöt ovat voimassa vastaavan ajan.
3. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
a) Hyvän käytöksen tunnusmerkit
- Käyttäydy kohteliaasti ja hyvien tapojen mukaisesti.
- Ulkovaatteita ei pidetä oppitunnilla.
- Epäasiallinen kielenkäyttö koulussa on kielletty.
- Käyttäydy kunnioittavasti muita kohtaan.
- Noudata koulun kaikkien aikuisten antamia ohjeita.
- Noudata hyviä ruokailutapoja.
- Pidä huolta omista ja koulun tavaroista. Älä ota luvatta toisen omaa.
- Oppilaalla on oltava asianmukaiset opiskeluvälineet mukana koulussa.
- Älä käyttäydy vilpillisesti, kopioi töihin tekstiä tai kuvia luvatta. Merkitse töiden lähteet näkyviin.
- Kiusaaminen tai sen hyväksyminen ei ole sallittua missään muodossa.
b) Oleskelu ja liikkuminen
- Noudata liikennesääntöjä.
- Käyttäydy turvallisesti ja huomaavaisesti liikenteessä siirtymätilanteissa.
- Älä poistu koulun alueelta koulupäivän aikana ilman opetukseen liittyvää tai muuta perusteltua syytä.
- Noudata koulun sisä- ja ulkotilojen välituntialueita.
- Älä käytä voimakkaita tuoksuja koulussa.
- Oppilaiden ja henkilöstön kuvaaminen ja/tai kuvien jakaminen luvatta sosiaalisessa mediassa tai internetissä on kielletty.
c) Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
- Noudata siisteyttä koulun sisä- ja ulkotiloissa.
- Korvaa aiheuttamasi vahinko ja puhdista tai korjaa aiheuttamasi sotkut tai vauriot koulun omaisuudelle.
d) Turvallisuus
- Kouluun ei saa tuoda koulunkäyntiä häiritseviä tekijöitä.
- Ylläpidä omalla käyttäytymiselläsi yhteistä turvallisuutta koulupäivän aikana.
- Jätä koulumatkan kulkemiseen tarkoitetut välineet niille osoitetuille paikoille.
e) Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö
- Häiritsevä mobiililaitteen ja kuulokkeiden käyttö oppituntien tai muun opetussuunnitelman mukaisen opetuksen aikana on kielletty.
- Ruokalassa ei käytetä mobiililaitetta.
f) Päihteet ja vaaralliset esineet
- Päihteet, tupakkatuotteet (mukaan lukien sähkötupakka) ja energiajuomat ovat kiellettyjä.
- Kouluun ei saa tuoda vaarallisia esineitä tai aineita.
4. Järjestyssääntöjen rikkominen
Järjestyssääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus (POL§ 35, 36).
Toimenpiteet:
- kasvatuskeskustelu
- luokasta poistaminen
- koulupäivän keskeytys/ opetuksen epääminen
Kurinpitokeinot:
- jälki-istunto, enintään kaksi tuntia
- kirjallinen varoitus
- määräaikainen erottaminen
Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat sellaisen kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta. Rehtori tai opettaja voi ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa. Oppilas on korvausvelvollinen, jos hän rikkoo tahallaan tai varomattomalla käytöksellään koulun omaisuutta. Jos tekijä on varmuudella tiedossa ja yksilöitävissä, koulun opettaja tai rehtori voi kasvatuksellisista syistä määrätä oppilaan puhdistamaan tai uudelleen järjestämään oppilaan tahallaan tai huolimattomuuttaan likaaman tai epäjärjestykseen saattaman koulun omaisuuden tai tilan.
Poissaolot
Säännöllinen koulunkäynti on ehdottoman tärkeää lapsen oppimisen turvaamiseksi. Koululla on velvollisuus seurata oppilaiden poissaoloja ja ryhtyä toimenpiteisiin huolen herätessä.
Ohjeet poissaolojen ilmoittamiseen huoltajalle:
- Sairauspoissaolo:
- Ilmoitetaan Wilman poissaolomerkinnän kautta (merkintä näkyy kaikille oppilasta opettaville opettajille)
- Tarkemmat tiedot poissaolosta lähetetään suoraan luokanopettajalle Wilma-viestillä tai tekstiviestillä luokan käytänteiden mukaisesti.
- Poissaolomerkinnän pystyy tekemään puhelinsovelluksella lapsen etusivulla olevasta kuvakkeesta.
- Muu poissaolo (loma- ja kilpailumatkat):
- huoltaja hakee lupaa poissaoloon Wilmassa (Wilman internetselainversio --> Hakemukset ja päätökset --> Tee uusi hakemus).
- 1-5 päivän poissaolosta hakemus tehdään luokanopettajalle.
- Yli 5 päivän poissaolosta hakemus tehdään rehtorille.
- Huoltaja on vastuussa oppilaan opiskelun etenemisestä poissaolon aikana, koulu ei järjestä tukiopetusta loma- ja kilpailumatkojen vuoksi.
Läsnäolon tukeminen - poissaolojen vähentäminen
Oulun kaupungin kouluille on kehitetty läsnäolon tukemisen malli: Hyvä olla koulussa! Läsnäolon tukeminen Oulussa, joka sisältää toimintaohjeita oppilaiden läsnäolon ja kiinnittymisen tukemiseen sekä koulupoissaolojen ennaltaehkäisemiseen, seurantaan ja niihin puuttumiseen.
Ohjeet on suunnattu koulun ja oppilashuoltopalvelujen henkilöstölle sekä huoltajille, lapsille ja nuorille. Ohjeet perustuvat velvoittavaan koulutuslainsäädäntöön ja suostumukseen perustuvaan opiskeluhuoltolainsäädäntöön.
Paulaharjun koulun yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma
Taustaa
Oulun sivistys- ja kulttuuripalveluiden toiminnassa yhteinen lähtökohta on lasten ja nuorten yhdenvertaisuus ja tasa-arvo. Tasavertaisuuden periaatteet ovat tärkeitä kaikkien lapsi- ja nuorisoryhmien toiminnassa. Jokaiselle kouluyhteisön jäsenelle tulee tarjota yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua koulun toimintaan ja edistää elämäänsä. Oppiva yhteisö mahdollistaa osallisuuden ja aidot vaikutusmahdollisuudet. Yhdenvertaisuutta edistämällä voidaan ehkäistä syrjintää, lisätä ymmärrystä moninaisuutta kohtaan ja ennen kaikkea lisätä kaikkien kouluyhteisön jäsenten hyvinvointia.” (Oulun kaupungin opetussuunnitelma, luku 4)
Yhdenvertaisuus-lain mukaan yhdenvertaisuudella tarkoitetaan sitä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, mielipiteestään, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä. Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa henkilöön liittyvät tekijät, kuten syntyperä tai ihonväri, eivät saisi vaikuttaa ihmisten mahdollisuuksiin päästä koulutukseen, saada työtä ja erilaisia palveluja - perusoikeudet kuuluvat kaikille.
Tasa-arvo-lain tarkoituksena estää sukupuoleen perustuva syrjintä ja edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa sekä parantaa naisten asemaa. Lain tarkoituksena on myös estää sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuva syrjintä.
Tässä toiminnallisessa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa kuvataan koulumme tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen nykytilaa sekä asetetaan kehittämiskohteita sekä niille toimenpiteitä lukuvuosille 2022-2025.
Kartoitukset
Olemme hyödyntäneet suunnitelman teossa mm.:
Kouluterveyskyselyn tuloksia (2021)
Kiva-koulu kyselyn tuloksia (joka kevät)
Kiusaamiskysely (koulun oma, joka talvi)
Kokemuksellisen hyvinvointitiedon mittari (2021)
Kunta10 (2020)
Kyselystä riippuen kyselyihin ovat vastanneet oppilaat ja/tai huoltajat ja/tai henkilökunta.
Kehittämiskohteet
Kyselyiden tulosten pohjalta kehittämiskohteiksi ovat nousseet:
-jokaiselle oppilaalle turvallinen aikuinen
-yksinäisyyden kokemusten poistaminen
-valo-luokan oppilaiden mukaan saaminen mm. oppilaskuntatoimintaan
-sosiaalisen pääoman jakaminen ja ylläpitäminen
Toimenpiteet
Oppilaskunta mukana tekemässä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvoasioita näkyväksi. Oppilaskunta aktiivisesti mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa toteutusta, kuten terveellinen aamupalakampanja. Oppilaskunnan hallitukseen valitaan edustaja jokaiselta luokka-asteelta. Jatkossa mukaan myös valon edustaja, jotta taataan mahdollisuus yhdenvertaiseen suunnitteluun mukaan pääsemiseen. Tarvittaessa tulkkipalvelut.
Harrastusten aarrearkku -kerhotoiminta: paljon kerhoja tarjolla eri toimijoiden toteuttamana heti koulupäivän jälkeen. Vinkkari ohjaa kerhotoimintaan. Mahdollistaa harrastusten löytämisen.
Välkkäritoiminta oppilaiden toteuttamana. Lisäksi oppilaat ovat omatoimisesti suunnitelleet itse ohjaamiaan välituntikerhoja, kuten väriliitukerho.
Vanhempaintoimikunnan kanssa yhteistyön kehittäminen. Sovittu jo vanhempainiltoihin ulkopuolisen luennoitsijan teemoja, yhteisiä tempauksia ja toimenpiteitä. Painopisteinä mm. turvallisen aikuisen löytäminen, perheiden kasvatustyön tukeminen, terveelliset elämäntavat (ruutuajan vähentäminen, yhteinen aika kodeissa, someturvallisuus, aamupalakampanja yhdessä oppilaskunnan kanssa). Myös asukasyhdistyksen kanssa tehdään yhteistyötä.
Henkilökunnasta muodostettu tiimejä, luokkatasoittain ja teemoittain. Tämä mahdollistaa ajatusten ja suunnitelmien tasa-arvoisuuden. Johto pyrkii kuuntelemaan ja huomioimaan henkilökunnan ja oppilaiden ajatuksia mahdollisuuksien mukaan. Henkilökunta pääsee osallistumaan mm. lukuvuoden suunnitteluun kyselyiden ja kartoitusten avulla.
Tulevan koulun remontin yhteydessä lisätään unisex-vessatilojen määrää.
Kaveripenkki koulun pihalle.
Turvallinen Oulu -hankkeen materiaalien ja käytäntöjen hyödyntäminen.
Päivitetään nykyinen koulun oma kiusaamiskysely koskemaan laajemmin luokkien ilmapiiriä.
Oppilashuoltotyön kehittäminen: mm. vanhempaintoimikunnan ja oppilaskunnan edustajien aktiivisempi mukana olo. Walk in aikojen ylläpito.
Tuira-Toppila palvelukeskittymässä sovittu laaja-alaisesti aikuisen, turvallisen kontaktin varmistaminen jokaiselle lapselle ja nuorelle. Tuiran luurin avulla tukiverkostojen luominen sitä tarvitseville.
Arviointi
Hyödynnämme arvioinnissa mm. tulevia:
Kouluterveyskyselyn tuloksia
Kiva-koulu kyselyn tuloksia
Kiusaamiskysely (koulun oma)
Kokemuksellisen hyvinvointitiedon mittaria
Kunta10 tuloksia
Lisäksi hyödynnämme monia Oulun kaupungin ja valtakunnallisia kyselyitä.
Suoritamme jatkuvaa seurantaa kyselyn tulosten tultua julki. Lisäksi saamme jatkuvaa palautetta arjessa huoltajilta, oppilailta ja henkilökunnalta
Kiusaamisen ehkäisemisen suunnitelma
Kiusaamisen ehkäisemisen suunnitelma löytyy alla olevasta linkistä.