Asiakaskysely: Kuntalaiset arvostavat Oulun Veden asiantuntevuutta

05.09.2024

Oulun Veden asiakkaat ovat asiakaskyselyn mukaan tyytyväisiä Oulun Veden palveluihin. Arvosanat sekä vesilaitoksen toimintoja että laatua kuvaavien tekijöiden suhteen ovat parantuneet tasaisesti jo pidempään koko 2000-luvun.  Erityisen hyvät arviot saatiin vedenjakelusta ja veden toimitusvarmuudesta, kun vuotojen määrä on pysynyt alhaisena. Lisäksi  arvostetaan vesilaitoksen uskottavuutta, asiantuntevuutta ja ystävällisyyttä. Kunnalliseen vesijohtoverkostoon ollaan kaiken kaikkiaan tyytyväisiä.

Talousveden väri, maku ja haju koetaan hyviksi. Ne kaikki ovat saaneet kyselyssä noin 9 pistettä kymmenestä.  

Viestinnässä kuntalaiset arvostavat tiedon löydettävyyttä verkkosivuilta. Viime syksynä uusitut verkkosivut helpottivat asioiden löytymistä, ja kyselyn mukaan tyytyväisyys verkkosivuihin nousi reilusti. Käyttöönotettu häiriötiedotejärjestelmä on auttanut viestintää ja on myös nostanut kuntalaisten tyytyväisyyttä häiriötiedottamiseen. 

Kokonaistyytyväisyys vesilaitoksen toimintaan on Oulun Vedellä keskimäärin parempi kuin muilla kyselyyn osallistuneilla vesilaitoksilla Suomessa.

Tulokset ilmenevät Taloustutkimus Oy:n tekemästä WACSI 2024 -asiakastyytyväisyyskyselystä, jossa Oulun lisäksi oli mukana useita vesilaitoksia. Suurimmista kaupungeista mukana ovat Oulun lisäksi Tampere ja Turku.