Oulun taidekoulun teatteritaiteen ryhmät
Taiteen perusopetuksessa opinnot etenevät vuosittain tasolta toiselle. Teatteritaiteessa Oulun taidekoulussa edetään taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän mukaan.
Teatteritaiteen laajan oppimäärän perusopinnot
Teatteripomppu 7–9 v
Teatteripomppu on nimensä mukaisesti pomppu teatterin maailmaan. Teatteripompussa keskeisiä toiminnan tavoitteita ovat roolileikit ja leikkitaitojen harjoittelu sekä mielikuvituksen käyttäminen työskentelyssä. Teatteriharrastukessa vahvistetaan ilmaisun iloa samalla, kun harjoitellaan teatteritaiteen työskentelytaitoja.
Teatteripompussa lapsille annetaan tilaa leikkiä ja luoda. Keskiössä on lapsi taiteen tekijänä ja kokijana. Mielikuvituksen avulla päästään seikkailemaan erilaisissa maailmoissa eläytyen, liikkuen ja leikkien. Lasten osallisuus on työskentelyssä tärkeää. Oppimista ja osallisuutta tuetaan monipuolisilla ja monitaiteisilla työskentelytavoilla. Teatteria lähestytään lapsilähtöisesti ilon ja tutkivan otteen kautta.
Turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä opitaan myös ryhmä- ja kaveritaitoja. Opinnoissa osallistutaan taidekoulun yhteisiin tapahtumiin esiintyjänä, kokijana ja katsojana. Teatteripomppu opintokokonaisuus aloittaa teatteritaiteen laajan oppimäärän opintopolun.
Teatteritaiteen opetustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin, joissa on helppo ja mukava liikkua.
Teatteritaiteen perusteet 1, 9–10 v
Teatteritaiteen perusteet 1 opintokokonaisuuden keskeisiä toiminnan tavoitteita ovat tarinan tutkiminen sekä näyttämötilaan tutustuminen. Tarinoita kuullaan ja keksitään itse sekä pohditaan, mistä osasista tarina koostuu. Mikä tekee tarinasta hyvän? Lukuvuoden aikana harjoitellaan myös näyttämöllä oloa ja tutustutaan näyttämöön tilana. Miten näyttämöllä ollaan siten, että katsojakin voi seurata tapahtumia? Entä jos näyttämö tuntuukin jännittävältä paikalta?
Lasten teatteriopetus vahvistaa osallisuutta ja taiteen tekemisen iloa. Toiminnan keskiössä on itsetekeminen turvallisessa työskentelyilmapiirissä. Ryhmissä harjoitellaan kokonaisilmaisua, rohkaistutaan kohti läsnäoloa, kehitetään äänen- ja kehonkäyttöä hauskojen ja monipuolisten leikkien ja harjoitteiden kautta. Teatteri opettaa lisäksi kaveritaitoja, kuten kuuntelemista, kohtaamista, yhteistyötä ja kannustamista.
Teatteriharrastus avaa oven näyttämölle. Opetukseen kuuluu vuosittain useiden pienempien ja ainakin yhden suuremman esityksen valmistaminen. Esitykset syntyvät mitä moninaisimpien lähdemateriaalien pohjalta. Lastenteatteri nostaa aiheet lasten maailmasta ja teoksissa kuuluu lasten oma ääni.
Teatteritaiteen opetustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin, joissa on helppo ja mukava liikkua.
Teatteritaiteen perusteet 2, 10–11 v
Teatteritaiteen perusteet 2 opintokokonaisuuden keskeisiä toiminnan tavoitteita ovat draamankaaren ja kohtauksen rakenteen tutkiminen sekä rooliin eläytyminen. Eläytymiseen sukelletaan rooli- ja mielikuvitusleikkien sekä satujen ja tarinoiden kautta. Ymmärrys tarinasta jäsentyy draaman kaareksi. Tutuksi tulevat niin alku, käännekohta kuin loppukin.
Lasten teatteriopetus vahvistaa osallisuutta ja taiteen tekemisen iloa. Toiminnan keskiössä on itsetekeminen turvallisessa työskentelyilmapiirissä. Ryhmissä harjoitellaan kokonaisilmaisua, rohkaistutaan kohti läsnäoloa, kehitetään äänen- ja kehonkäyttöä hauskojen ja monipuolisten leikkien ja harjoitteiden kautta. Teatteri opettaa lisäksi kaveritaitoja, kuten kuuntelemista, kohtaamista, yhteistyötä ja kannustamista.
Teatteriharrastus avaa oven näyttämölle. Opetukseen kuuluu vuosittain useiden pienempien ja ainakin yhden suuremman esityksen valmistaminen. Esitykset syntyvät mitä moninaisimpien lähdemateriaalien pohjalta. Lastenteatteri nostaa aiheet lasten maailmasta ja teoksissa kuuluu lasten oma ääni.
Teatteritaiteen opetustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin, joissa on helppo ja mukava liikkua.
Teatteritaiteen perusteet 3, 11–12 v
Teatteritaiteen perusteet 3 opintokokonaisuuden keskeisiä toiminnan tavoitteita ovat improvisaation periaatteisiin ja käytäntöihin tutustuminen, näyttämöllinen reagointi ja toisten huomioiminen näyttämöllä. Nämä teatterin ydintaidot kulkevat käsikädessä toistensa kanssa. Improvisaation keinoin on mahdollista oppia myös läsnäolon taitoa ja heittäytymistä. Teatteriharrastus opettaa kannustavaa vuorovaikutuksen kulttuuria, jossa onnistumiset huomataan ja jokainen saa olla oma itsensä.
Lasten teatteriopetus perustuu toiminnalliseen oppimiseen turvallisessa ryhmässä. Teatterin ydintaitoja opitaan teatterileikkien, monipuolisten yksilö- ja ryhmäharjoitteiden kautta, iloa ja huumoria unohtamatta. Harjoitteiden kautta opitaan läsnäolontaitoja, kokonaisilmaisua sekä kehon – ja äänenkäytönvalmiuksia näyttämötilanteissa. Lisäksi tutustutaan teatterin terminologiaan käytännön työskentelyn kautta.
Teatteriharrastus avaa oven näyttämölle. Opintoihin kuuluu vuosittain useiden pienempien ja ainakin yhden suuremman esityksen valmistaminen. Esitykset syntyvät mitä moninaisimpien lähdemateriaalien pohjalta. Lastenteatteri nostaa aiheet lasten maailmasta ja teoksissa kuuluu lasten oma ääni.
Teatteritaiteen opetustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin, joissa on helppo ja mukava liikkua.
Teatteritaiteen perusteet 4, 12–13 v
Teatteritaiteen perusteet 4 opintovuoden aikana tarkasteluun otetaan roolihenkilön rakentaminen. Hahmotyöskentelyyn liittyen, harjoitellaan ja rohkaistaan fyysistä ilmaisua sekä äänenkäyttöä. Teatteriharrastus opettaa kannustavaa vuorovaikutuksen kulttuuria, jossa onnistumiset huomataan ja jokainen saa olla oma itsensä.
Lasten teatteriopetus perustuu toiminnalliseen oppimiseen turvallisessa ryhmässä. Teatterin ydintaitoja opitaan monipuolisten yksilö- ja ryhmäharjoitteiden kautta, huumoria, iloa ja leikillisyyttä unohtamatta. Aiempaa haastavampien harjoitteiden kautta kehitämme edelleen läsnäolontaitoja, kokonaisilmaisua sekä kehon – ja äänenkäytön valmiuksia näyttämötilanteissa. Lisäksi tutustumme teatterin terminologiaan käytännön työskentelyn kautta.
Teatteritaiteen perusteet 4 päättää nelivuotisen teatteritaiteen perusteet opintokokonaisuuden. Vuotuinen teatteriesitys toteutetaan mahdollisuuksien mukaan monitaiteisena kokonaisuutena yhteistyössä, jonkun toisen taideaineen ryhmän tai ryhmien kanssa. Lastenteatteri nostaa aiheet lasten maailmasta ja teoksissa kuuluu lasten oma ääni.
Teatteritaiteen opetustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin, joissa on helppo ja mukava liikkua.
Kohti taiteellista prosessia 1, 13–14 v
Kohti taiteellista prosessia 1 (KTP1) opintovuonna painopiste on teatterin historiallisiin tyylilajeihin tutustumisessa. Tutuksi tulevat mm. tragedia, komedia, antiikin teatteri ja Shakespearen ajan teatteri. Tyylilajeja tutkitaan ja kokeillaan käytännön työskentelyn kautta.
Kolmevuotisen Kohti taiteellista prosessia opintokokonaisuuden aikana tutkitaan dramaturgian ja näyttämökirjallisuuden mahdollisuuksia. Näytelmiä tulkitaan ja analysoidaan myös katsojan näkökulmasta.
Nuortenteatteri on nuorten näköistä ja opetus vahvistaa ryhmän jäsenten osallisuutta. Näyttelijäntyö ja näytteleminen sekä dramaturgia limittyvät opetuksessa. Harjoitteiden ohella keskeinen oppimisen muoto on esityksenvalmistaminen. Työskentelyssä on tärkeää turvallinen ja kannustava ilmapiiri. Nuorille luodaan tila, jossa iloitaan omasta ja toisten onnistumisesta sekä uskalletaan ottaa riskejä yhdessä, uuden oppimisen äärellä. Teatteri opettaa tärkeitä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Oppilasta ohjataan oman oppimisen reflektointiin, itseohjautuvuuteen.
Teatteriharrastus edellyttää työskentelyyn sitoutumista.
Teatteritaiteen opetustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin, joissa on helppo ja mukava liikkua.
Kohti taiteellista prosessia 2, 14–15 v
Kohti taiteellista prosessia 2 (KTP2) opintojen keskiössä on dramatisointi ja kirjoittaminen näyttämölle. Opintokokonaisuuden aikana tehdään tekstin pohjalta dramatisointeja sekä tuotetaan itse tekstiä näyttämölle. Teatterin yhteiskunnallista merkitystä tutkitaan oman elämän näkökulmasta. Mikä maailmassa kiinnostaa, häiritsee ja innostaa? Pohdimme ryhmänä teatterin mahdollisuuksia ottaa kantaa ja kommentoida nuorille tärkeitä aiheita.
Kolmevuotisen Kohti taiteellista prosessia opintokokonaisuuden aikana tutkitaan dramaturgian ja näyttämökirjallisuuden mahdollisuuksia. Lisäksi luetaan, katsotaan ja analysoidaan näytelmiä. Dramaturgiset kokeilut tapahtuvat toiminnallisen työskentelyn kautta.
Nuortenteatteri on nuorten näköistä ja opetus vahvistaa ryhmän jäsenten osallisuutta. Näyttelijäntyö ja näytteleminen sekä dramaturgia limittyvät opetuksessa. Harjoitteiden ohella keskeinen oppimisen muoto on esityksenvalmistaminen. Työskentelyssä on tärkeää turvallinen ja kannustava ilmapiiri. Nuorille luodaan yhteisöllinen tila, jossa iloitaan omasta ja toisten onnistumisesta sekä uskalletaan ottaa riskejä yhdessä uuden oppimisen äärellä. Teatteri opettaa tärkeitä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Oppilasta ohjataan oman oppimisen reflektointiin, itseohjautuvuuteen.
Teatteriharrastus edellyttää työskentelyyn sitoutumista.
Teatteritaiteen opetustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin, joissa on helppo ja mukava liikkua.
Kohti taiteellista prosessia 3, 15–16 v
Kohti taiteellista prosessia 3 (KTP3) opintovuosi päättää kolmevuotisen Kohti taiteellista prosessia opintokokonaisuuden. Lukuvuoden aikana toteutetaan valmiin tekstin pohjalta näytelmä. Näytelmätekstiä analysoidaan ja tulkitaan sekä harjoitellaan dialogityöskentelyä. Prosessin aikana syvennetään kokonaisilmaisun valmiuksia sekä näyttelijäntyön taitoja, keskittyen pitkäjänteiseen roolityöskentelyyn, kontaktiin ja läsnäoloon. Esitysprosessin aikana tutkitaan sisällön ja muodon suhdetta sekä ohjauksellisten ratkaisujen mahdollisuuksia teatteritaiteessa.
Kolmevuotisen Kohti taiteellista prosessia opintokokonaisuuden aikana tutkitaan dramaturgian ja näyttämökirjallisuuden mahdollisuuksia. Lisäksi luetaan, katsotaan ja analysoidaan näytelmiä.
Nuortenteatteri on nuorten näköistä ja opetus vahvistaa ryhmän jäsenten osallisuutta. Näyttelijäntyö ja näytteleminen sekä dramaturgia limittyvät opetuksessa. Harjoitteiden ohella keskeinen oppimisen muoto on esityksenvalmistaminen. Työskentelyssä on tärkeää turvallinen ja kannustava ilmapiiri. Nuorille luodaan yhteisöllinen tila, jossa iloitaan omasta ja toisten onnistumisesta sekä uskalletaan ottaa riskejä yhdessä uuden oppimisen äärellä. Teatteri opettaa tärkeitä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Oppilasta ohjataan oman oppimisen reflektointiin, itseohjautuvuuteen.
Teatteriharrastus edellyttää työskentelyyn sitoutumista.
Teatteritaiteen opetustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin, joissa on helppo ja mukava liikkua.
Teatteritaiteen laajan oppimäärän syventävät opinnot
Oma taiteilijuus 1, 16–17 v
Oma taiteilijuus 1 (OT1) opintovuonna tutkitaan sisällön ja tilan suhdetta. Vuoden aikana valmistetaan eri kokoisia esityksiä totutun teatteritilan ulkopuolelle sekä pyritään löytämään tutustakin teatteritilasta uusia mahdollisuuksia. Oma taiteilijuus opintokokonaisuuden opinnoissa rohkaistaan taiteidenvälisiin kokeiluihin, oman mukavuusalueen laajentamiseen sekä yleisösuhteen rohkeaan tutkimiseen. Esitystaide nähdään laajasti eri taiteenlajien raja-aitoja ylittävänä toimintana.
Kolmevuotinen Oma taiteilijuus opintokokonaisuus tuo teatteriopintojen jatkumoon entistä vahvemmin jokaisen oman taiteilijaäänen. Painopiste on osaamisen soveltamisessa, merkityksien antamisessa sekä aiemmin opitun syventämisessä. Teatteri opettaa myös yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.
Nuortenteatteri on nuorten näköistä ja opetus vahvistaa ryhmän jäsenten osallisuutta. Näyttelijäntyö ja näytteleminen, dramaturgia ja ohjaamisentyö eri näkökulmista limittyvät työskentelyssä. Olennaisia oppimisen muotoja ovat erilaiset harjoitteet, jotka syventävät teatterin tekemisen taitoja sen eri osa-alueilta, sekä esityksenvalmistamisprosessit. Nuorille annetaan opintojen edetessä enemmän vapautta kehittää osaamistaan omien tavoitteidensa suunnassa.
Teatteriharrastus edellyttää työskentelyyn sitoutumista.
Teatteritaiteen opetustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin, joissa on helppo ja mukava liikkua.
Oma taiteilijuus 2, 17–18 v
Oma taiteilijuus 2 (OT2) opintovuonna tutkitaan erityisesti yleisösuhdetta sekä sisällön ja muodon suhdetta. Vuoden aikana valmistetuissa isoissa ja pienemmissä esityksissä lähdetään liikkeelle kohdeyleisöstä. Kysymme, kenelle esitys on suunnattu ja millaiseen tilaisuuteen? Voiko katsojan ja esiintyjän välistä rajaa häivyttää? Millaisia kerronnan tapoja kannattaisi valita, juuri tietylle yleisölle? Voiko yleisön antaa vaikuttaa esityksen kulkuun? Opinnoissa rohkaistaan taiteidenvälisiin kokeiluihin, oman mukavuusalueen laajentamiseen sekä yleisösuhteen rohkeaan tutkimiseen. Esitystaide nähdään laajasti eri taiteenlajien raja-aitoja ylittävänä toimintana.
Kolmevuotinen Oma taiteilijuus opintokokonaisuus tuo teatteriopintojen jatkumoon entistä vahvemmin jokaisen oman taiteilijaäänen. Painopiste on osaamisen soveltamisessa, merkityksien antamisessa sekä aiemmin opitun syventämisessä. Teatteri opettaa myös yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.
Oma taiteilijuus opintokokonaisuuden aikana pitkäaikainen ja tavoitteellinen harrastus on mahdollista päättää taiteen perusopetuksen teatteritaiteen lopputyöhön, joko OT2 tai OT3 lukuvuonna. Lopputyövuonna ryhmä määrittelee itselleen tavoitteet ja teoksen muodon. Tällöin vuosikohtaisia tavoitteita sovelletaan tilanteen mukaan.
Nuortenteatteri on nuorten näköistä ja opetus vahvistaa ryhmän jäsenten osallisuutta. Näyttelijäntyö ja näytteleminen, dramaturgia ja ohjaamisentyö eri näkökulmista limittyvät työskentelyssä. Olennaisia oppimisen muotoja ovat erilaiset harjoitteet, jotka syventävät teatterin tekemisen taitoja sen eri osa-alueilta, sekä esityksenvalmistamisprosessit. Nuorille annetaan opintojen edetessä enemmän vapautta kehittää osaamistaan omien tavoitteidensa suunnassa.
Teatteriharrastus edellyttää työskentelyyn sitoutumista.
Oma taiteilijuus 3, 18–19 v
Oma taiteilijuus 3 (OT3) opintovuonna kirjoitetaan ja valmistetaan näyttämölle monologi. Monologityöskentelyssä syvennetään ja sovelletaan aiemmin opittua. Hahmotyöskentely, esityksen sisällön ja muodon suhde, kokonaisdramaturgian sekä estetiikan rakentaminen ovat työskentelyn keskiössä. Lisäksi ohjaamisentyön harjoitteleminen sekä yleisösuhteen tutkiminen ovat monologiesityksen valmistamisessa läsnä. Opinnoissa rohkaistaan taiteidenvälisiin kokeiluihin, oman mukavuusalueen laajentamiseen sekä yleisösuhteen rohkeaan tutkimiseen. Esitystaide nähdään laajasti eri taiteenlajien raja-aitoja ylittävänä toimintana.
Kolmevuotinen Oma taiteilijuus opintokokonaisuus tuo teatteriopintojen jatkumoon entistä vahvemmin jokaisen oman taiteilijaäänen. Painopiste on osaamisen soveltamisessa, merkityksien antamisessa sekä aiemmin opitun syventämisessä. Teatteri opettaa myös yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.
Oma taiteilijuus opintokokonaisuuden aikana pitkäaikainen ja tavoitteellinen harrastus on mahdollista päättää taiteen perusopetuksen teatteritaiteen lopputyöhön, joko OT2 tai OT3 lukuvuonna. Lopputyövuonna ryhmä määrittelee itselleen tavoitteet ja teoksen muodon. Tällöin vuosikohtaisia tavoitteita sovelletaan tilanteen mukaan.
Nuortenteatteri on nuorten näköistä ja opetus vahvistaa ryhmän jäsenten osallisuutta. Näyttelijäntyö ja näytteleminen, dramaturgia ja ohjaamisentyö eri näkökulmista limittyvät työskentelyssä. Olennaisia oppimisen muotoja ovat erilaiset harjoitteet, jotka syventävät teatterin tekemisen taitoja sen eri osa-alueilta, sekä esityksenvalmistamisprosessit. Nuorille annetaan opintojen edetessä enemmän vapautta kehittää osaamistaan omien tavoitteidensa suunnassa.
Teatteriharrastus edellyttää työskentelyyn sitoutumista.
Oma taiteilijuus, jatko
Oma taiteilijuus, jatko - opintokokonaisuus on tarkoitettu opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet oma taiteilijuus 3 opintokokonaisuuden, mutta haluavat edelleen jatkaa teatteriharrastusta. Ryhmä määrittelee yhdessä opettajan kanssa itselleen tavoitteet ja suunnan jatkoryhmässä. Opiskelu on monelta osin myös itsenäistä ja ryhmä sopii työskentelyaikatauluista keskenään.
Painopiste on osaamisen soveltamisessa, merkityksien antamisessa sekä aiemmin opitun syventämisessä. Teatteri opettaa myös yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.
Nuortenteatteri on nuorten näköistä ja opetuksessa pyritään vahvistamaan jokaisen ryhmän jäsenen osallisuutta. Näyttelijäntyö ja näytteleminen, dramaturgia ja ohjaamisentyö eri näkökulmista limittyvät opetuksessa. Olennaisia oppimisen muotoja ovat erilaiset harjoitteet, jotka syventävät teatterin tekemisen taitoja sen eri osa-alueilta sekä esityksenvalmistamisprosessit. Nuorille annetaan opintojen edetessä enemmän vastuuta ja vapautta kehittää osaamistaan myös omien tavoitteidensa suunnassa. Jokainen ryhmä valmistaa vuosittain lukuisia pieniä ja ainakin yhden koko ryhmän yhteisen esitysteoksen.
Teatteriharrastus edellyttää työskentelyyn sitoutumista.