Oppimisen tuki
Oulussa opetuksen ja oppilashuollon palvelut on järjestetty lähikouluperiaatteen ja alueellisen toimintamallin mukaan. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni oppilas voi erilaisten tukitoimien avulla käydä koulua omassa lähikoulussaan.
Kolmiportainen tuki – yleinen, tehostettu ja erityinen
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tukea voidaan antaa myös yksittäisen oppilaan erityisvahvuuksien edistämiseksi.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti kun tarvetta on. Kun oppilas tarvitsee säännöllistä tukea ja samanaikaisesti useita tukimuotoja, kyse on tehostetusta tuesta. Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisena yhteistyönä huoltajan ja oppilashuollon henkilöstön kanssa. Tuen järjestelyt kirjataan oppimissuunnitelmaan.
Jos kasvun, oppimisen tai koulunkäynnin tavoitteita ei saavuteta tehostetun tuen avulla, oppilaalla on oikeus erityiseen tukeen. Erityisen tuen tarve käsitellään moniammatillisena oppilashuollon yhteistyönä ja kirjataan pedagogiseen selvitykseen.
Aluepäällikkö tekee erityisen tuen antamisesta hallinnollisen päätöksen, jonka toimeenpanemiseksi oppilaalle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Erityisen tuen päätös tarkistetaan lakisääteisesti aina 2. luokan jälkeen ja ennen 7. luokalle siirtymistä sekä aina tuen tarpeen muuttuessa.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukea annetaan sekä lähikouluissa että keskitettyinä palveluina erityisryhmissä ja -kouluissa.
Oppimisen tuen eri muodot
Tuki lähikoulussa
Tukiopetus ja osa-aikainen erityisopetus
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada oppimisen ja koulunkäynnin sujumiseen tukiopetusta ja osa-aikaista erityisopetusta. Tukiopetuksella ehkäistään mahdollisia oppimisen ja koulunkäynnin haasteita. Lähtökohtana on aina oppilaan yksilöllinen tarve joko ennakoivaan tai korjaavaan tukiopetukseen. Tukiopetus voi olla myös syventävää ja kertaavaa.
Osa-aikaista erityisopetusta annetaan oppilaille, joilla on haasteita oppimisessa tai koulunkäynnissä. Osa-aikainen erityisopetus toteutetaan kaikilla kolmiportaisen tuen tasoilla joustavin järjestelyin muun opetuksen yhteydessä samanaikaisopetuksena, ryhmämuotoisena tai yksilöopetuksena.
Koulun erityisopettaja osallistuu tuen tarpeen arviointiin ja suunnitteluun sekä kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön ja koulun moniammatilliseen työskentelyyn.
Alueellisen erityisryhmän tuki
Tehostettu tai erityinen tuki annetaan ensisijaisesti oppilaan omassa opetusryhmässä. Oppilas voi opiskella alueellisessa erityisryhmässä joko kokoaikaisesti tai osan oppitunneista.
Oppilas ohjautuu alueelliseen erityisryhmään huoltajien, lähikoulun ja alueellisen palveluvastaavan yhteistyönä.
Tuki erityiskoulussa
Keskitetty erityisopetus - opetusta erityiskoulussa
Kaupungin erityiskoulu Tierna järjestää opetusta erityisen tuen oppilaille alueellisten palveluiden rinnalla. Opetus toteutetaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) mukaan.
Erityiskouluun ohjautuminen harkitaan oppilaskohtaisesti yhteistyössä huoltajan ja monialaisen verkoston kanssa. Oman alueen alueellisen tuen palveluvastaava on mukana asian valmistelussa.
Tiernan kouluun kuuluvat Heinätorin, Leinonpuiston, Kajaanintullin ja Sairaalakoulun yksiköt sekä Pajaluokat. Erityiskoulun oppilasalueena on koko kaupunki. Tarkempia tietoja löytyy Tiernan koulun kotisivuilta.
Oulussa sijaitsee valtakunnallinen oppimis- ja ohjauskeskus Valteri. Opetuksen järjestäjä päättää Valterin oppimis- ja ohjauspalveluiden käytöstä.
Koulunkäynninohjaajat
Koulunkäynninohjaajan tehtävä on oppilaiden kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen, toimintakyvyn, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen.
Koulunkäynninohjaajat toimivat erilaisissa tehtävissä oppilaan tukena esi- ja perusopetuksessa sekä iltapäivätoiminnassa.
He työskentelevät yhteistyössä huoltajien ja opetushenkilöstön kanssa.
Joustava perusopetus - JOPO
Joustava perusopetus - JOPO - tarjoaa mahdollisuuden oppia toiminnallisesti nuoren omia vahvuuksia hyödyntäen.
JOPO-luokassa opiskelee 8.–9. luokkien oppilaita. Opetusta järjestetään Haukiputaan, Jokirannan, Jäälin, Kaakkurin, Kastellin, Merikosken, Pateniemen, Pitkäkankaan, Talvikankaan ja Yli-Iin kouluilla.
Opetus järjestetään pienryhmämuotoisesti koulussa, työpaikoilla ja muissa oppimisympäristöissä. Opetuksessa hyödynnetään moniammatillista yhteistyötä sekä tuki- ja neuvontapalveluita.