Vuosiluokkaistetut tavoitteet
Tältä sivulta löydät kiertotalouden osaamistavoitteet perusopetukseen sekä 2.asteelle. Vuosiluokkaistetut tavoitteet pohjautuvat perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmiin. Tavoitteiden tarkoituksena on helpottaa opetuksen suunnittelua ja arviointia sekä Kestävän tulevaisuuden opinvirta-mallin hyödyntämistä.
Minä osaan kiertotaloudesta...
2.luokan lopussa
Tarkastelemme omia kulutusvalintojamme ja arvomaailmaamme kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
- Osaan kertoa, mikä tuottaa minulle iloa ja onnellisuutta.
- Ymmärrän, miksi aina ei voi saada kaikkea mitä haluaa.
Ymmärrämme, mikä rooli kiertotaloudella on kestävän tulevaisuuden saavuttamisessa.
- Ymmärrän, että ihminen tarvitsee hyvinvoivaa luontoa.
- Osaan selittää käsitteet hävikki ja kierrätys sekä elollinen ja eloton luonto.
Opimme harkintaa ennen hankintaa ja ymmärrämme, miksi esineitä kannattaa yhteisomistaa, uusiokäyttää ja korjata.
- Löydän ratkaisuja, joilla tarvitsemiani tavaroita ei tarvitse hankkia uutena kaupasta (esim. luistimet, lahja kaverille, naamiaisasu koulun juhliin).
- Osaan kertoa, miksi omassa toiminnassa kannattaa pyrkiä vähentämään syntyvän jätteen määrää.
Opimme tunnistamaan, kierrättämään, lajittelemaan ja käyttämään uudelleen erilaisia materiaaleja.
- Tunnistan materiaalit, joita kierrätän (esim. tyhjä pillimehu, - jogurtti ja ananaspurkki).
- Osaan lajitella tuottamani jätteet kotona, koulussa tai muussa vierailemassani paikassa ja neuvoa tässä myös aikuisia.
Opimme raaka-aineista ja siitä, miten paljon niitä tarvitaan eri tuotteisiin.
- Osaan vertailla muovipullon matkaa, jos sen heittää vesistöön tai vie palautusautomaatiin kauppaan.
- Osaan kertoa esimerkiksi, mistä raaka-aineista lempiruokani tai t-paitani on valmistettu.
Huolehdimme omista ja yhteisistä tavaroista.
- Osaan selittää, miksi luokan ja kodin tavaroista tulee pitää hyvää huolta.
- Osaan pitää tavarat sovituilla paikoilla, jotta ne kestäisivät käytössä mahdollisimman pitkään.
6.luokan lopussa
Tarkastelemme omia kulutusvalintojamme ja arvomaailmaamme kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
- Tunnistan tekijöitä, jotka vaikuttavat haluuni saada asioita tai tavaroita. Löydän keinoja iloon ja onnellisuuteen, jotka eivät perustu materiaalisiin hankintoihin.
- Kykenen keskustelemaan kuluttamiseen liittyvistä valinnoista kotona ja koulussa.
Ymmärrämme, mikä rooli kiertotaloudella on kestävän tulevaisuuden saavuttamisessa.
- Ymmärrän, että ihminen tarvitsee hyvinvoivaa luontoa ja luonnonvarat ovat rajalliset.
- Osaan selittää käsitteet uusiutuva luonnonvara, uusiutumaton luonnonvara, energia ja raaka-aine.
Opimme harkintaa ennen hankintaa ja ymmärrämme, miksi esineitä kannattaa yhteisomistaa, uusiokäyttää ja korjata.
- Ehdotan ja keksin ideoita esimerkiksi koulun tapahtumiin tai luokkatilan järjestelyihin, jotka edistävät materiaalien uusio- ja yhteiskäyttöä sekä kohtuullisuutta.
- Ymmärrän, miksi tavaroiden lainaaminen harrastuksia varten ja huolellinen käyttö yhdessä kaverien kanssa on järkevää ja merkityksellistä.
Opimme tunnistamaan, kierrättämään, lajittelemaan ja käyttämään uudelleen erilaisia materiaaleja.
- Osaan kierrättää ja lajitella sekä ehdottaa toimenpiteitä kierrätyksen ja lajittelun edistämiseksi.
- Osaan selittää, miksi ruoantähteet kannattaa lajitella biojätteeseen eikä polttokelpoiseen jätteeseen. Ymmärrän, että kierrätyksellä voidaan tukea uusiutuvaa, kotimaista energiantuotantoa.
Opimme raaka-aineista ja siitä, miten paljon niitä tarvitaan eri tuotteisiin.
- Osaan tarkastella tuoteselosteita ja eritellä, mitä raaka-aineita käyttämieni tuotteiden valmistukseen on tarvittu.
- Osaan kertoa joidenkin arkipäiväisten tuotteiden pääraaka-aineen matkasta (esim. puuvillan matka vaatteeksi, kauran matka kaurahiutaleeksi).
Huolehdimme omista ja yhteisistä tavaroista.
- Osaan selittää, miksi meidän tulee pyrkiä käyttämään tavaroita mahdollisimman pitkään.
- Tiedän, miten tuotteen käyttöaikaa voi pidentää ja opettelen sitä myös itse aktiivisesti esim. vaatteiden korjaus ja pyörän huolto.
9. luokan lopussa
Tarkastelemme omia kulutusvalintojamme ja arvomaailmaamme kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
- Osaan selittää ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden esimerkein.
- Osaan keskustella kulutusvalinnoista, joiden vaikutus on lähiympäristöäni laajempi (esim. matkustamisen liikkumisvalinnat, kouluruokailun järjestäminen, uusiutuva energiatuotanto Suomessa).
Opimme tarkastelemaan omien valintojemme vaikutusta eri tasoilla.
- Ymmärrän esimerkkien avulla kestävän kehityksen ulottuvuuksia/monitahoisuuden. Esimerkiksi veden ekosysteemin muutokset vaikuttavat myös metsän ekosysteemiin.
- Osaan pohtia kulutusvalintojani sekä todellista tarvetta tarkastelemalla erilaisia vaihtoehtoja kiertotalouden näkökulmasta, mm. yhteiskäyttö.
Ymmärrämme valintojen vaikutuksen sekä oman hyvinvoinnin, että luonnon näkökulmasta.
- Osaan tarkastella omia kulutusvalintojani ja arvomaailmaani kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
- Tiedostan tuotteen elinkaaren vaiheita luonnonvarojen kulutuksen, energian kulutuksen ja tuotteen loppusijoituspaikan näkökulmasta (vertaile esimerkiksi nk.pikamuotia ja kierrätettyä, vastuullisesti tuotettua vaatetta).
Kasvatamme aktiivisuuttamme omassa lähiympäristössämme.
- Osaan pohtia, mitä minulle merkitsee oikeudenmukainen ja kestävä tulevaisuus omassa lähiympäristössä sekä globaalisti. Osaan antaa esimerkkejä, mitä voin itse tehdä sen puolesta.
- Toimin arjessani ympäristön kuormitusta vähentävin tavoin eri osa-alueilla, esim. ruokailu, liikkuminen, energia, kuluttaminen
Laajennamme tietämystämme kestävistä ratkaisuista.
- Tiedän, miten hyödynnän minulle opetettuja kestävyyssisältöjä ja - taitoja tulevaisuudessa työelämässä.
- Ymmärrän kestävän energian tuotannon sekä kiertotalouden tukevan kestävyyden eri osa-alueita sekä yksilön näkökulmasta että yhteiskunnallisesti/globaalisti.
2. asteen päättyessä
Toimimme vastuullisesti ympäristössämme.
- Ymmärrän kiertotalousmallin periaatteet ja osaan perustella, miksi kiertotalous on paljon muutakin kuin kierrättämistä.
- Teen tietoisia kulutusvalintoja ja osaan suhteuttaa niiden merkityksen omaan ympäristövaikutusten kädenjälkeeni. Sovellan kiertotalouden toimintamalleja monipuolisesti omassa arjessani esimerkiksi hyödyntämällä jakamiseen, elinkaaren pidentämiseen tai uudelleenkäyttöön perustuvia mahdollisuuksia hankinnoissa.
Ymmärrämme valintojemme seuraukset.
- Ymmärrän, että ihmisen toiminta on sovitettava luonnon kantokykyyn myös sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden saavuttamisen näkökulmasta.
- Osaan jäsentää maapallon resursseja ylikuluttavan toimintaympäristön syntymiseen vaikuttaneen kehityskulun sekä erotella resurssien hyödyntämisen epätasaista jakautumista alueellisin esimerkein ja käsittein.
- Näen metsän puilta. Osaan arvioida esimerkiksi sähköistymiseen liittyvien keksintöjen koko elinkaaren positiivisia, neutraaleja ja negatiivisia ympäristövaikutuksia kestävän kehityksen eri ulottuvuuksien näkökulmasta.
Vaikutamme ja toimimme monella tasolla: koti, koulu, kaupunki, harrastukset
- Osaan suositella ja opastaa kotona, koulussa ja muissa toimintaympäristöissä ratkaisuissa, jotka edistävät materiaalien pysymistä käytössä mahdollisimman pitkään ja tehokkaasti.
- Uskallan kysyä, kyseenalaistaa ja toimia. Ymmärrän, että kiertotaloustoimenpiteiden kehityskulkua ei ole määritelty ennalta vaan voin omilla ideoilla ja osaamisella olla vaikuttamassa oman ja yhteisen tulevaisuuden kehityskulkuun.
Syvennämme ja laajennamme ymmärrystä kiertotalouden eri teemoista.
- Osaan selittää käsitteet kiertotalous, hiilijalanjälki, resurssiviisaus, energiatehokkuus, biodiversiteetti, ympäristövaikutus.
- Osaan perustella kiertotalouden merkityksen työelämä- ja tulevaisuustaitona omalla jatko-opinto- ja urapolullani.
- Osaan perustella, miten kiertotalouden toimintamalleihin siirtyminen edistää viheliäisten ongelmien ratkaisuja (esimerkiksi globaali eriarvoisuus ja ilmastonmuutos) eri aluetasoilla.
- Osaan nimetä maailman suuria muutostrendejä sekä jäsentää teknologian ja energiantuotannon osuutta niihin.