Oppimisen tuki
Oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaisen opetuksen ohella oppilaanohjausta ja riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan.
Oppilas saattaa tarvita oppimisessa tai koulunkäynnissä tukea tilapäisesti tai pitkäkestoisesti. Tuen tarve voi vaihdella vähäisestä vahvempaan tai oppilas voi tarvita monenlaista tukea yhtä aikaa. Koulun antama tuki riippuu vaikeuksien laadusta ja laajuudesta.
Kouluterveydenhuolto
Laanilan koulussa toimii kouluterveydenhoitaja Jenna Kukkohovi. Hän on tavoitettavissa Wilman kautta tai puhelimitse puh. 044 703 4623.
Terveydenhoitajan päivystystunnit ovat ma-pe klo 12-13, jolloin oppilas voi tulla tapaamaan terveydenhoitajaa ilman ajanvarausta.
Vastuulleni kuuluvat kouluterveydenhuollon osalta Laanilan yläkoululaiset sekä Laanilan lukion 3-4. vuosikurssin opiskelijat. Laanilan lukiolle on tulossa töihin toinen terveydenhoitaja ja siitä tiedotetaan myöhemmin erikseen.
Oppilaanohjaus
Oppilaan opintojen ohjauksesta huolehtivat kaikki opettajat yhteistyössä koko perusopetuksen ajan. Luokilla 7-9 oppilaanohjaus on oma oppiaine, jonka opettajana toimii opinto-ohjaaja. Luokkamuotoista oppilaanohjausta on 7. luokalla 0,5 viikkotuntia, 8. luokalla 1 viikkotunti ja 9. luokalla 1 viikkotunti.
Oppilaanohjauksella tuetaan oppilaan persoonallista kasvua ja kehitystä siten, että oppilaan opiskeluvalmiudet ja sosiaaliset taidot kehittyvät ja elämänhallintataidot lisääntyvät. Sen avulla oppilaalle ja huoltajalle annetaan tietoa opiskelun taidoista, valinnaisaineista ja niiden merkityksestä oppimiselle ja tulevaisuudelle, eri ammateista sekä jatko-opintomahdollisuuksista. Ohjaus ja tiedon kulku korostuvat erityisesti opintojen nivelvaiheissa, kuten siirryttäessä alakoulusta yläkouluun ja peruskoulusta toiselle asteelle.
Työelämä tutuksi TETissä
Oppilaanohjauksen yksi tärkeä tehtävä on työ- ja elinkeinoelämän sekä koulun yhteistyö. Yhteistyön tavoitteena on, että oppilas hankkii tietoa ammattialoista, ammateista ja työelämästä sekä saa virikkeitä yrittäjyydestä. Tästä hyvänä esimerkkinä on oppilaiden työelämään tutustuminen – TET.
Työelämään tutustumisen jaksoilla oppilas saa omakohtaisia kokemuksia työelämästä ja ammateista aidoissa työympäristöissä. Työelämään tutustumista järjestetään luokilla 7-9 vähintään seuraavasti: 7. luokalla yksi päivä, 8. ja 9. luokalla viisi päivää.
Yhteishaun kautta jatko-opintoihin
Oppilaanohjauksessa oppilaat saavat tietoa jatko-opinnoista ja niihin hakemisesta, yhteishausta. Lukioon ja ammatilliseen peruskoulutukseen haetaan valtakunnallisessa yhteishaussa internetin kautta. Syksyisin alkaviin opintoihin haetaan vuosittain helmi-maaliskuussa.
Koulussamme opinto-ohjaajina toimivat Kaisa Malila ja Riitta Latvala.
Opiskeluhuolto
Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Tavoitteena on, että kaikki lapset tuntevat kuuluvansa turvalliseen kouluyhteisöön, jossa on viihtyisä oppimisympäristö. Koulussa työskentelevien aikuisten vastuulla on huolehtia lasten oppimisesta ja hyvinvoinnista yhteistyössä kotien kanssa. Oppilashuoltotyöllä pyritään ennalta ehkäisemään oppimisen esteiden, oppimisvaikeuksien sekä koulunkäyntiin liittyvien muiden ongelmien syntyminen.
Oppilashuoltotyöryhmän roolina on koordinoida, kehittää ja arvioida yhteisöllistä oppilashuoltotyötä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Koulumme oppilashuoltotyöryhmään kuuluvat koulukuraattori, rehtori, vararehtori, opinto-ohjaajat, erityisopettaja, koulunkäynninohjaajat ja kouluterveydenhoitaja.
Yksittäistä oppilasta koskevat asiat käsitellään aina oppilaan huoltajien kanssa luottamuksellisesti ja yhteistyössä. Tarvittaessa oppilaan tueksi voidaan koota monialainen asiantuntijatyöryhmä, jonka kokoonpanosta sovitaan huoltajan ja oppilaan kanssa. Ryhmään voi opettajan, oppilaan ja huoltajien lisäksi kuulua esimerkiksi koulukuraattori, -psykologi tai/ja –terveydenhoitaja. Ryhmä sopii yhteisistä tavoitteista ja työskentelystä tapauskohtaisesti.
Monialaisen asiantuntijatyöryhmän tapaamisista laaditaan oppilashuoltokertomus, johon kirjataan yhdessä sovitut asiat. Oppilashuoltokertomukset tallennetaan oppilashuoltorekisteriin, jonka vastuuhenkilönä toimii rehtori. Rekisteriin tallennetut tiedot ovat salassa pidettäviä ja huoltajalla on oikeus saada tieto ja kopiot merkinnöistä.
Huoltajat ja oppilaat voivat varata ajan koulumme oppilashuollon työntekijöille myös ilman, että asiaa käsitellään monialaisessa asiantuntityöryhmässä.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Koulun tehtävänä on tarjota jokaiselle oppilaalle hänen ikäkautensa ja edellytystensä mukaista opetusta. Koulun arjen oppimistilanteissa oppilasta tukevat aineenopettajat, erityisopettajat, opinto-ohjaajat ja koulunkäyntiavustaja, joiden kaikkien yhteisenä tehtävänä on ohjata oppilasta ja auttaa häntä kehittämään oppimaan oppimisen taitojaan.
Oppilaalla on oikeus saada tukea oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Oppimisen tuen muodot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Kolmiportaisen tuen järjestämisen perusperiaatteina ovat ennakointi, tuen oikea-aikaisuus, suunnitelmallisuus ja asteittainen tehostaminen.
Yleinen tuki on tarkoitettu kaikille oppilaille, ja se on ensisijainen tuen järjestämisen muoto. Yleisen tuen muotoja ovat esimerkiksi tavoitteiden ja oppisisältöjen sekä -materiaalien eriyttäminen, oppilaiden joustavat ryhmittelyt, kodin ja koulun yhteistyö, tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, oppilashuollon tuki, oppilaanohjaus, avustajapalvelut ja kerhotoiminta.
Kun yleinen tuki ei riitä, vaan oppilas tarvitsee säännöllistä tukea tai useita samanaikaisia tukimuotoja, siirrytään tehostettuun tukeen. Tällöin oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma, joka pohjautuu moniammatillisesti laadittuun pedagogiseen arvioon. Tehostetun tuen aikana voidaan käyttää kaikkia perusopetuksen tukimuotoja, mutta ei opetuksen yksilöllistämistä, joka edellyttää aina erityisen tuen päätöksen.
Osa-aikaisen erityisopetuksen rooli korostuu tässä tuen vaiheessa. Oppilaan saama tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan. Tehostetun tuen avulla tuetaan oppimista ja kasvua ja ehkäistään oppimiseen, sosiaaliseen vuorovaikutukseen tai kehitykseen liittyvien ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä estetään syrjäytymistä.
Jos oppilaalle annettu tehostettu tuki ei riitä auttamaan oppilasta selviytymään koulutyöstä, hän tarvitsee erityistä tukea. Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muista perusopetuksen tukimuodoista. Erityisen tuen päätös tehdään tehostettuun tukeen ja moniammatillisesti laadittuun pedagogiseen selvitykseen pohjautuen.
Erityisen tuen päätös voidaan tehdä ilman tehostetun tuen vaihetta ja pedagogista selvitystä silloin, jos psykologisen tai lääketieteellisen arvion perusteella ilmenee, ettei opetusta voida antaa muuten vamman, sairauden, kehityksessä viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun erityisen syyn vuoksi.
Oulun opetustoimessa päätöksen erityisestä tuesta tekee Erityisen tuen keskuksen johtaja. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), josta käy ilmi erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisen opetuksen ja tuen antaminen.