Järjestyssäännöt
Kasvatuskeskustelu- ja kurinpitokäytänteet
-
Jokainen aikuinen koulussa puuttuu tilanteisiin, joissa järjestyssääntöjä ja/tai käytänteitä rikotaan.
-
Kasvatuskeskustelu on ensisijainen keino puuttua oppilaan häiritsevään ja epäasialliseen käyttäytymiseen. Kasvatuskeskustelu kirjataan Wilmaan ja siitä ilmoitetaan oppilaan huoltajille.
-
Muita käytössä olevia kurinpitotoimia ovat jälki-istunto, luokasta poistaminen, opetuksen epääminen loppupäivän ajaksi, tavaroiden tarkastaminen, esineen haltuun otto, kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen.
Kiusaamiseen puuttuminen
Opiskelijalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen koskemattomuuden näkökulmasta.
Väkivallan, kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy sekä siihen puuttuminen kuuluu kaikille kouluyhteisössä työskenteleville. Tekijänä voi olla opiskelija, koulussa työskentelevä aikuinen tai kouluyhteisön ulkopuolinen henkilö.
Kiusaamistilanteessa:
- Kiusaamistilanteisiin puututaan välittömästi.
- Rehtori kutsuu tarvittaessa kriisiryhmän koolle. -> Tehdään toimintasuunnitelma.
- Yläkoulussa välitön konsultointi KiuLaa opettajilta (Riitta Latvala 050 3166630 ja Tero Valta 040 5497989).
Kiusaamistilanteen käsittelyssä:
- Kiusaamistilanteesta keskustellaan rauhallisesti ja puolueettomasti molempien osapuolten kanssa ja pyritään tilanteen selvittämiseen.
- Sovitaan seurantatoimenpiteistä ja seuranta-aikataulusta.
- Kiusaamisesta ilmoitetaan molempien osapuolten (alle 18-vuotiaiden) huoltajille.
- Tarvittaessa kiusaamisasia otetaan opiskeluhuoltoryhmän käsittelyyn.
- Mikäli kiusaaminen jatkuu tai kyseessä on fyysisen tai aineellisen vahingon aiheuttaminen, pyydetään selvittelyyn mukaan lisäksi molempien osapuolten vanhemmat.
Mikäli kiusaaminen on pitkäkestoista tai asiaan on jo puututtu koulun tasolla, mutta kiusaaminen jatkuu, voi asiassa konsultoida koulupoliisia. Koulupoliisi tulee pyydettäessä myös koululle ja keskustelee osapuolten kanssa, sekä on tarvittaessa mukana huoltajien kanssa järjestettävissä tapaamisissa.