Oppimisen tuki
Kasvatustyö ja hyvinvoinnin edistäminen kuuluu koulun kaikille aikuisille tehtävästä riippumatta. Koulutyön järjestämisessä otetaan huomioon kaikkien oppilaiden tarpeet, edellytykset ja vahvuudet. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 2014)
Lapsen tuen tarve arvioidaan ja toteutus suunnitellaan yhdessä lapsen, nuoren ja perheen kanssa. Lapsen ja perheen kohtaaminen sekä positiivinen ja vahvuusperusteinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeisyys ovat tärkeitä. (Tuen strategia)
Hammashuolto
Knuutilankankaan/Lämsänjärven koulun oppilaiden suun terveydenhoito toimii Aapistien hammashoitolassa.
Hammastarkastukset tehdään jokaiselle oppilaalle yksilöllisesti määritellyn suunnitelman mukaisesti. Mikäli oppilaalle ei ole tehty kyseistä suunnitelmaa, kutsutaan hänet tarkastukseen kouluvuoden aikana. Myös oppilas itse tai hänen vanhemmat voivat tarvittaessa varata ajan hammashoitolasta. Tarkastuksen tekee joko hammaslääkäri tai suuhygienisti.
Hoito on alle 18-vuotiaalle maksutonta. Huoltajia kehotetaan valvomaan, että oppilas menee hänelle varattuna aikana hammastarkastukseen. Mikäli oppilaalle tulee este, pyydämme perumaan ajan mahdollisimman pian. Peruuttamattomasta poisjäännistä peritään 15 vuotta täyttäneiltä sosiaali- ja terveyslauta-kunnan asettama sakkomaksu.
Säilytä hyvä suun terveys:
• säännöllinen ateriarytmi ja ylimääräisen napostelun välttäminen
• janojuomaksi vesi
• hampaiden harjaus fluoritahnalla kahdesti päivässä
• ruokailu on hyvä päättää ksylitolipurkkaan tai -pastilliin
Aapistien hammashoitola
Aapistie 3, 2. kerros
Suun terveydenhuollon keskitetty ajanvaraus
puh. 08 558 46430. Ajanvaraus on avoinna ma-to klo 7.45 - 16.00 ja pe klo 7.45-15.00.
Kiireellisissä ajanvarausasioissa asiakkaiden toivotaan ottavan yhteyttä klo 7.45 - 10.00 välisenä aikana ja ei kiireellisissä asioissa klo 10.00 jälkeen.
Kouluterveydenhuolto
Terveydenhoitaja, Knuutilankangas
Sirkka-Liisa Torvela
p. 044-703 4615
Knuutilankankaan koululla joka toinen tiistai ja joka perjantai.
Terveydenhoitaja, Lämsänjärvi
Maarit Enbuske p. 044-703 4583
Lämsänjärven koululla tiistaisin aamupäivällä.
Koulunkäynti on lapselle työtä, jonka vuoksi hän tarvitsee onnistuakseen aikuisen tukea ja ohjausta. Kodin, koulun ja kouluterveydenhuollon yhteistyö on tärkeää koululaisen hyvinvoinnin tukemisessa. Toivomme, että kouluneuvolasta muodostuu perheellenne paikka, johon on helppo ottaa yhteyttä.
Kouluterveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. Lääkärintarkastukset ovat osa laajaa terveystarkastusta, joka tehdään 1., 5. ja 8. –luokan oppilaille. Oppilaan huoltajat kutsutaan mukaan tarkastukseen. Laajassa terveystarkastuksessa voidaan keskustella mahdollisista perheen tarvitsemista tukitoimista. Opettajan palaute oppilaan koulunkäynnistä on osa laajaa terveystarkastusta.
Lapsen sairastuessa ilmoittakaa opettajalle lapsen poissaolosta. Kouluterveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä tarvittaessa selvitystä työnantajalle alle 10-vuotiaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten. Tarvitessanne lääkäriaikaa sairaustapauksissa, voitte varata ajan omalta terveysasemaltanne.
Mikäli lapsellanne on jokin jatkuva lääkitys tai sairaus, joka on hyvä huomioida koulussa, ilmoittakaa siitä lapsenne opettajalle.
Oppilashuolto
Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Tavoitteena on, että kaikki lapset tuntevat kuuluvansa turvalliseen kouluyhteisöön, jossa on viihtyisä oppimisympäristö.
Koulussa työskentelevien aikuisten vastuulla on huolehtia lasten oppimisesta ja hyvinvoinnista yhteistyössä kotien kanssa. Oppilashuoltotyöllä pyritään ennalta ehkäisemään oppimisen esteiden, oppimisvaikeuksien sekä koulunkäyntiin liittyvien muiden ongelmien syntyminen.
Oppilashuoltoryhmä
Oppilashuoltotyöryhmän roolina on koordinoida, kehittää ja arvioida yhteisöllistä oppilashuoltotyötä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Koulumme oppilashuoltotyöryhmään kuuluvat: rehtori, erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori ja koulupsykologi.
Monialainen asiantuntijaryhmä
Yksittäistä oppilasta koskevat asiat käsitellään aina oppilaan huoltajien kanssa luottamuksellisesti ja yhteistyössä. Tarvittaessa oppilaan tueksi voidaan koota monialainen asiantuntijatyöryhmä, jonka kokoonpanosta sovitaan huoltajan ja oppilaan kanssa. Ryhmään voi opettajan, oppilaan ja huoltajien lisäksi kuulua esimerkiksi koulukuraattori, -psykologi tai/ja –terveydenhoitaja. Ryhmä sopii yhteisistä tavoitteista ja työskentelystä tapauskohtaisesti.
Monialaisen asiantuntijatyöryhmän tapaamisista laaditaan oppilashuoltokertomus, johon kirjataan yhdessä sovitut asiat. Oppilashuoltokertomukset tallennetaan oppilashuoltorekisteriin, jonka vastuuhenkilönä toimii rehtori. Rekisteriin tallennetut tiedot ovat salassa pidettäviä ja huoltajalla on oikeus saada tieto ja kopiot merkinnöistä.
Huoltajat ja oppilaat voivat varata ajan koulumme oppilashuollon työntekijöille myös ilman, että asiaa käsitellään monialaisessa asiantuntityöryhmässä.
Koulukuraattori ja koulupsykologi
Koulukuraattorin ja koulupsykologin työn tavoitteena on edistää oppilaiden psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ja kehitystä sekä turvata koulunkäynnin sujuvaa etenemistä. Yhteyttä voi ottaa lapsen tai nuoren kasvuun, kehitykseen, oppimiseen ja yleensä koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä.
Yhteystiedot:
Koulukuraattori
Maija Kujala
maija.kujala(at)pohde.fi
puh. 040 358 4036
Oppilaiden vakuutukset
Kaikki Oulun kaupungin peruskoulujen ja lukioiden oppilaat on vakuutettu tapaturman varalta kaupungin puolesta koulussa ja koulumatkalla. Vakuutus on voimassa myö koulun ulkopuolisessa toiminnassa silloin kun se on merkitty koulun työsuunnitelmaan (retket, leirikoulut yökoulut).
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oppilaiden tukeminen perustuu kolmiportaisen tuen malliin, jossa tukimuodot vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti kun tarvetta ilmenee. Tukitoimet suunnitellaan aina yksilöllisesti yhteistyössä oppilaan opettajien ja huoltajien kanssa. Koulun tukimuotoja ovat mm. tukiopetus, eriyttäminen, erityisopetus, oppilashuoltotyö, ohjaus, koulunkäyntiavustajan tuki sekä erityiset opetusjärjestelyt.
Oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, on annettava tehostettua tukea hänelle tehdyn oppimissuunnitelman mukaisesti.
Mikäli oppilas tarvitsee erityistä tukea, hänelle voidaan hakea hallinnollista erityisen tuen päätöstä. Erityisen tuen oppilaalle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), joka on pedagoginen asiakirja. Siinä määritellään tavoitteet, pedagogiset menetelmät, opetusjärjestelyt ja tarvittavat tukitoimet. Erityisen tuen muotona voi olla jonkin oppiaineen yksilöllistäminen. Tällöin oppilaan opetus ko. oppiaineessa suunnitellaan yksilöllisesti hänen edellytyksiään vastaavaksi ja arvioidaan näiden tavoitteiden mukaan.
Oppilaalla, jolla on vaikeuksia oppimisessaan tai koulunkäynnissä, on oikeus saada osa-aikaista erityisopetusta. Laaja-alaisen erityisopettajan antama opetus toteutetaan yksilö-, pienryhmä- tai samanaikaisopetuksena muun opetuksen yhteydessä. Koulun erityisopettajana Knuutilankankaan yksikössä toimii Pirta Junttila 044 7039833 ja Lämsänjärven yksikössä Mia Nissilä 050 5904836.
Poissaolot
Poissaolot
Pyydämme ilmoittamaan lapsen sairauspoissaolosta Wilmaan tai puhelimella mahdollisimman pian.
Luvan oppilaan poissaoloon muissa kuin sairaustapauksissa myöntää oppilaan opettaja (1-5 koulupäivää) tai rehtori (yli viisi koulupäivää).
Toivomme, että perheet järjestävät mahdollisuuksien mukaan lomamatkansa yms. koululaisten lomien aikana. Jos vapaata tarvitaan muulloin kuin loma-aikana, on huoltajan tehtävä siitä hyvissä ajoin kirjallisesti anomus siihen tarkoitetulla lomakkeella, joka löytyy Wilmasta ´Hakemukset ja päätökset`-välilehdellä
Loman aikana huoltaja sitoutuu huolehtimaan siitä, että lapsi oppii ja tekee opettajan antamat tehtävät. Tukiopetusta loman vuoksi ole mahdollista antaa.
Poissaoloihin puuttumisen rajat ja toimenpiteet
Poissaolojen syyt tulee selvittää välittömästi. Luokanopettaja, -valvoja tai -ohjaaja on yhteydessä oppilaan huoltajaan syyn selvittämiseksi. Alla olevien tuntirajojen lisäksi on tärkeää myös seurata poissaolojen ajankohtaa ja säännöllisyyttä. Mikäli poissaoloissa on toistuvuutta, tulee asiaa selvittää ennen alla olevien tuntirajojen täyttymistä.
Huoltajat ovat velvollisia ilmoittamaan lastensa poissaoloista viipymättä. Näin luokanopettajat ja - valvojat ovat ajan tasalla siitä, mitkä oppilaan poissaoloista ovat luvallisia (esimerkiksi sairauspoissaoloja) ja mitkä luvattomia.
Luvattomat poissaolot
Runsaat luvattomat poissaolot ovat aina merkki siitä, että oppilaan asiat eivät ole kohdallaan. Varhainen puuttuminen ehkäisee oppilaiden syrjäytymistä ja edesauttaa asioiden korjaantumista varhaisessa vaiheessa. Oulun kaupungin poissaoloihin puuttumisen malli on seuraava:
- Kasvatuskeskustelu, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 10 h
Luokanopettaja, -valvoja tai -ohjaaja ohjaa oppilaan kasvatuskeskusteluun, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 10 h. Kasvatuskeskustelu kirjataan Wilma -järjestelmän lomakkeelle. Huoltajalle tulee varata mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluun tai osaan siitä, jos se PoL 35 a § 2 momentissa esitetty huomioon ottaen katsotaan tarpeelliseksi.
Yksi hyvä työkalu käydä kasvatuskeskustelu on käyttää Lapset puheeksi – menetelmää.
Tarvittaessa konsultoidaan opiskeluhuoltoa tai muita asiantuntijoita.
- Luvattomien poissaolojen jatkuessa opiskeluhuollon työtekijöitä konsultoiminen
Poissaolojen jatkuessa käydään keskustelu oppilaan kanssa, esimerkiksi hyödyntäen Lapset puheeksi- menetelmää. Tässä vaiheessa keskeisintä on konsultoida opiskeluhuollon työntekijöitä ja pohtia keinoja poissaoloihin puuttumiseksi.
- Yksilökohtaisen monialaisen asiantuntijaryhmän koolle kutsuminen, kun luvattomia poissaoloja on 20 h
Luokanopettaja, - valvoja/ohjaaja tekee aloitteen opiskeluhuollon monialaisen asiantuntijaryhmän kokoamisesta, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 20 h. Tarvittaessa asiantuntijaryhmään voidaan kutsua opiskeluhuollon yhteistyötahoja. Asiat ja sovitut toimenpiteet kirjataan opiskeluhuoltokertomukseen.
Opiskeluhuollon työntekijät käyttävät Lapset puheeksi - menetelmää ja järjestävät Lapset puheeksi –neuvonpidon.
- Lastensuojeluilmoitus tekeminen viimeistään, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 30 h
Lastensuojeluilmoitus tehdään viimeistään silloin, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 30h. Luokanopettaja tai -valvoja tekee tarvittavat pedagogiset järjestelyt sekä osallistuu yksilökohtaisen moniammatillisen asiantuntijanryhmän kanssa oppilaan tilanteen seuraamiseen.
(https://www.ouka.fi/oulu/sosiaali-ja-perhepalvelut/ilmoita-huolesi)
Luvalliset poissaolot
Myös luvallisiin poissaoloihin tulee puuttua. Koulunkäynnin kannalta on tärkeää selvittää poissaolojen syyt sekä niiden merkitys opintojen etenemiseen.
- Kasvatuskeskustelu pidetään tarvittaessa, kun luvallisia poissaoloja on 30 h
Luokanopettaja, -valvoja tai -ohjaaja keskustelee oppilaan ja hänen huoltajien kanssa. Tarvittaessa konsultoidaan opiskeluhuollon työntekijöitä. Mikäli tilanteessa käydään kasvatuskeskustelu, se kirjataan Wilma -järjestelmän lomakkeelle.
Tarvittaessa Lapset puheeksi - keskustelu ja järjestetään Lapset puheeksi –neuvonpito.
- Tarvittaessa yksilökohtainen monialainen asiantuntijaryhmä kutsutaan koolle, kun luvallisia poissaoloja on 50 h
Luokanopettaja, - valvoja tai -ohjaaja kokoaa tarvittaessa monialaisen asiantuntijaryhmän, kun oppilaalla on luvallisia poissaoloja 50 h. Tarvittaessa asiantuntijaryhmään voidaan kutsua opiskeluhuollon yhteistyötahoja. Asiat ja sovitut toimenpiteet kirjataan opiskeluhuoltokertomukseen.
Poissaolojen syiden selvittämiseksi käydään tarvittaessa Lapset puheeksi - keskustelu ja järjestetään Lapset puheeksi –neuvonpito.
- Lastensuojeluilmoitus tulee tehdä, mikäli huolta herättävät luvalliset poissaolot jatkuvat tai syihin ei saada selvyyttä
Luokanopettaja, - valvoja tai – ohjaaja kokoaa opiskeluhuollon yksilökohtaisen monialaisen asiantuntijaryhmän ja tekee tarvittavat pedagogiset järjestelyt.
Ruokailu
OULUN TILAPALVELUT- PUHTAUTTA JA HYVÄÄ RUOKAA KOULUTYÖN TUEKSI
Oulun Tilapalvelut tuottaa päivittäin aterian lähes joka neljännelle Oulun asukkaalle. Valtaosa asiakkaista on lapsia ja nuoria kouluissa ja päiväkodeissa. Lisäksi Tilapalvelut huolehtii ikäihmisten ruokailusta kodeissa ja laitoksissa, henkilöstö- ja opiskelijaruoasta useissa henkilöstöravintoloissa ja kaupungin edustustarjoilusta.
Päiväkodeissa ja kouluissa ruokailu on olennainen osa opetusta ja kasvatusta ja lasten hyvinvoinnin edistämistä sekä myös kansanterveydellisesti merkittävä asia. Riittävä, terveellinen ja maukas ruoka kiireettömästi nautittuna on enemmän kuin pelkkää ravintoa — se on nautinto! Monipuolinen ateria lisää koulussa viihtyvyyttä ja ylläpitää vireyttä koulupäivän aikana.
Oulun Tilapalveluiden ruokalistat ja reseptit suunnitellaan huolella asiakaslähtöisesti eri asiakasryhmille sopiviksi. Tunnemme ravitsemussuositukset vauvasta vaariin ja hallitsemme erityisruokavaliot.
https://www.ouka.fi/oulu/tilapalvelut/ruokalistat