Järjestyssäännöt
Järjestyssäännöt
Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.- Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet (Perusopetuslaki § 29, 30, 35, 36)
Oppilaalla
- on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta.
- on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
- on velvollisuus käydä koulua säännöllisesti.
- on velvollisuus suorittaa annetut tehtävät tunnollisesti.
- on velvollisuus käyttäytyä asiallisesti, muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei vaaranna muiden turvallisuutta tai terveyttä.
Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman tai opetuksen järjestäjän hyväksymän muun suunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan. Myös järjestyssäännöt ovat voimassa vastaavan ajan.
- Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
a) Hyvän käytöksen tunnusmerkit
- Käyttäydy kohteliaasti ja hyvien tapojen mukaisesti.
- Ulkovaatteita ei pidetä oppitunnilla.
- Epäasiallinen kielenkäyttö koulussa on kielletty.
- Käyttäydy kunnioittavasti muita kohtaan.
- Noudata koulun kaikkien aikuisten antamia ohjeita.
- Noudata hyviä ruokailutapoja.
- Pidä huolta omista ja koulun tavaroista. Älä ota luvatta toisen omaa.
- Oppilaalla on oltava asianmukaiset opiskeluvälineet mukana koulussa.
- Älä käyttäydy vilpillisesti, kopioi töihin tekstiä tai kuvia luvatta. Merkitse töiden lähteet näkyviin.
- Kiusaaminen tai sen hyväksyminen ei ole sallittua missään muodossa.
b) Oleskelu ja liikkuminen - Käyttäydy turvallisesti liikenteessä koulumatkalla sekä siirtymätilanteissa koulupäivän sisällä.
- Älä poistu koulun alueelta koulupäivän aikana ilman opetukseen liittyvää tai muuta perusteltua syytä. - Noudata koulun sisä- ja ulkotilojen välituntialueita.
- Älä käytä voimakkaita tuoksuja koulussa.
- Oppilaiden ja henkilöstön kuvaaminen ja/tai kuvien jakaminen luvatta sosiaalisessa mediassa tai internetissä on kielletty.
c) Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
- Noudata siisteyttä koulun sisä- ja ulkotiloissa.
- Korvaa aiheuttamasi vahinko ja puhdista tai korjaa aiheuttamasi sotkut tai vauriot koulun omaisuudelle.
d) Turvallisuus
- Kouluun ei saa tuoda koulunkäyntiä häiritseviä tekijöitä.
- Ylläpidä omalla käyttäytymiselläsi yhteistä turvallisuutta koulupäivän aikana.
- Jätä koulumatkan kulkemiseen tarkoitetut välineet niille osoitetuille paikoille.
e) Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö
- Luvaton mobiililaitteen tai kuulokkeiden käyttö oppituntien tai muun opetussuunnitelman mukaisen opetuksen aikana tai muulloin koulun tiloissa on kielletty. - Oppilaan tulee säilyttää koulupäivän ajan kännykkää ja älykelloa repussa äänettömänä. Kännykkää/älykelloa saa käyttää opettajan/koulun aikuisen luvalla. Koulun vakuutus ei korvaa mobiililaitteelle sattuneita vahinkoja. - Jos oppilaalla on mobiililaite käytössään koulupäivän aikana ilman henkilökunnan lupaa, seuraa järjestyssäännön rikkomisesta Wilma-merkintä ja toistuvasta järjestyssääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus (POL§ 35, 36)
f) Päihteet ja vaaralliset esineet
- Päihteet, tupakkatuotteet (mukaan lukien sähkötupakka) ja energiajuomat ovat kiellettyjä.
- Kouluun ei saa tuoda vaarallisia esineitä tai aineita.
- Järjestyssääntöjen rikkominen
Järjestyssääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus (POL§ 35, 36).
Toimenpiteet:
- kasvatuskeskustelu
- luokasta poistaminen
- koulupäivän keskeytys/ opetuksen epääminen
Kurinpitokeinot:
- jälki-istunto, enintään kaksi tuntia
- kirjallinen varoitus
- määräaikainen erottaminen
Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat sellaisen kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta. Rehtori tai opettaja voi ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa. Oppilas on korvausvelvollinen, jos hän rikkoo tahallaan tai varomattomalla käytöksellään koulun omaisuutta. Jos tekijä on varmuudella tiedossa ja yksilöitävissä, koulun opettaja tai rehtori voi kasvatuksellisista syistä määrätä oppilaan puhdistamaan tai uudelleen järjestämään oppilaan tahallaan tai huolimattomuuttaan likaaman tai epäjärjestykseen saattaman koulun omaisuuden tai tilan.
Kiusaamiseen puuttumisen malli
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvosuunnitelma
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmaa toteutetaan päivittäisessä arjessa ja on luonteva osa jokapäiväistä toimintaa. Lisäksi puututaan välittömästi yhdenvertaisuutta tai tasa-arvoa heikentäviin epäkohtiin.
Koulun vahvuudet ja kehittämiskohteet Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman kulmakivinä
Vahvuudet
• Saa olla oma itsensä
• Kiusaamiseen on mahdollista puuttua, koska koulun koko kohtuullinen
• Ryhmänmuodostamiseen ja ryhmäytymiseen kiinnitetään huomiota
• Yksilön hyväksyminen, suvaitsevaisuus
• Saa leikkiä mitä haluaa, alakoulussa saa olla vielä lapsi
Kehittämiskohteet
• Kummioppilastoiminnan lisääminen ja kehittäminen (”Kummioppilaskoulutus”, ei välttämättä nimettyjä, henkilökohtaisia kummioppilaita, kummioppilaslogo-kisa)
• Vanhemmat oppilaat nuorempien apuna erilaisissa tilanteissa
• Jokainen kiusattu on liian paljon, puututaan aina kiusaamiseen, kuten nykyisinkin
• Kaveritaitojen opetteleminen
• Somekäyttäytymiseen liittyvien sääntöjen opettaminen
Toimenpiteet lukuvuodelle 2023–2024
- Vrt Agenda 2030 tavoitteet
- Hyvinvointikysely toteutettu syksyllä 2022. Kysely sisälsi yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman osioita-> Kehittämiskohteiden määritteleminen kyselyn tulosten perusteella Kehittämiskohteiden valinta kevät 2023-> Tavoitteisiin pyrkiminen lv 23-24
- Kouluterveyskyselyn tulosten hyödyntäminen
- Tunne- ja turvataitotunnit /YVTA -tunnit luokissa 1h/kk
Kehittämiskohde 1 ja toimenpiteet:
- YVTA- prosessin /Tunne- ja turvataito- prosessin käyttöönotto arjessa - Sitoutuminen kehittämistoimintaan koulun arjessa
Kehittämiskohde 2 ja toimenpiteet:
- Kokonaisvaltaisen opetuksen kehittäminen Agendan 2030 teemoihin nojautuen
- Tilataan isot (A1) lakanat luokkiin Kestävän kehityksen arvoista
- Osallistutaan STEAMin ToolCamp-kilpailuun (=MOK)
Poissaolo-ohjeet
Poissaolot
Pyydämme ilmoittamaan lapsen sairauspoissaolosta Wilmaan tai puhelimella mahdollisimman pian.
Luvan oppilaan poissaoloon muissa kuin sairaustapauksissa myöntää oppilaan opettaja (1-5 koulupäivää) tai rehtori (yli viisi koulupäivää).
Toivomme, että perheet järjestävät mahdollisuuksien mukaan lomamatkansa yms. koululaisten lomien aikana. Jos vapaata tarvitaan muulloin kuin loma-aikana, on huoltajan tehtävä siitä hyvissä ajoin kirjallisesti anomus siihen tarkoitetulla lomakkeella, joka löytyy Wilmasta ´Hakemukset ja päätökset`-välilehdellä
Loman aikana huoltaja sitoutuu huolehtimaan siitä, että lapsi oppii ja tekee opettajan antamat tehtävät. Tukiopetusta loman vuoksi ole mahdollista antaa.
Poissaoloihin puuttumisen malli
Poissaoloihin puuttumisen rajat ja toimenpiteet
Poissaolojen syyt tulee selvittää välittömästi. Luokanopettaja, -valvoja tai -ohjaaja on yhteydessä oppilaan huoltajaan syyn selvittämiseksi. Alla olevien tuntirajojen lisäksi on tärkeää myös seurata poissaolojen ajankohtaa ja säännöllisyyttä. Mikäli poissaoloissa on toistuvuutta, tulee asiaa selvittää ennen alla olevien tuntirajojen täyttymistä.
Huoltajat ovat velvollisia ilmoittamaan lastensa poissaoloista viipymättä. Näin luokanopettajat ja - valvojat ovat ajan tasalla siitä, mitkä oppilaan poissaoloista ovat luvallisia (esimerkiksi sairauspoissaoloja) ja mitkä luvattomia.
Luvattomat poissaolot
Runsaat luvattomat poissaolot ovat aina merkki siitä, että oppilaan asiat eivät ole kohdallaan. Varhainen puuttuminen ehkäisee oppilaiden syrjäytymistä ja edesauttaa asioiden korjaantumista varhaisessa vaiheessa. Oulun kaupungin poissaoloihin puuttumisen malli on seuraava:
1.Kasvatuskeskustelu, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 10 h
Luokanopettaja, -valvoja tai -ohjaaja ohjaa oppilaan kasvatuskeskusteluun, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 10 h. Kasvatuskeskustelu kirjataan Wilma -järjestelmän lomakkeelle. Huoltajalle tulee varata mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluun tai osaan siitä, jos se PoL 35 a § 2 momentissa esitetty huomioon ottaen katsotaan tarpeelliseksi.
Yksi hyvä työkalu käydä kasvatuskeskustelu on käyttää Lapset puheeksi – menetelmää.
Tarvittaessa konsultoidaan opiskeluhuoltoa tai muita asiantuntijoita.
2.Luvattomien poissaolojen jatkuessa opiskeluhuollon työtekijöitä konsultoiminen
Poissaolojen jatkuessa käydään keskustelu oppilaan kanssa, esimerkiksi hyödyntäen Lapset puheeksi- menetelmää. Tässä vaiheessa keskeisintä on konsultoida opiskeluhuollon työntekijöitä ja pohtia keinoja poissaoloihin puuttumiseksi.
3.Yksilökohtaisen monialaisen asiantuntijaryhmän koolle kutsuminen, kun luvattomia poissaoloja on 20 h
Luokanopettaja, - valvoja/ohjaaja tekee aloitteen opiskeluhuollon monialaisen asiantuntijaryhmän kokoamisesta, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 20 h. Tarvittaessa asiantuntijaryhmään voidaan kutsua opiskeluhuollon yhteistyötahoja. Asiat ja sovitut toimenpiteet kirjataan opiskeluhuoltokertomukseen.
Opiskeluhuollon työntekijät käyttävät Lapset puheeksi - menetelmää ja järjestävät Lapset puheeksi –neuvonpidon.
4.Lastensuojeluilmoitus tekeminen viimeistään, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 30 h
Lastensuojeluilmoitus tehdään viimeistään silloin, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 30h. Luokanopettaja tai -valvoja tekee tarvittavat pedagogiset järjestelyt sekä osallistuu yksilökohtaisen moniammatillisen asiantuntijanryhmän kanssa oppilaan tilanteen seuraamiseen.
Tee lastensuojeluilmoitus Pohteen verkkosivuilla.
Luvalliset poissaolot
Myös luvallisiin poissaoloihin tulee puuttua. Koulunkäynnin kannalta on tärkeää selvittää poissaolojen syyt sekä niiden merkitys opintojen etenemiseen.
1.Kasvatuskeskustelu pidetään tarvittaessa, kun luvallisia poissaoloja on 30 h
Luokanopettaja, -valvoja tai -ohjaaja keskustelee oppilaan ja hänen huoltajien kanssa. Tarvittaessa konsultoidaan opiskeluhuollon työntekijöitä. Mikäli tilanteessa käydään kasvatuskeskustelu, se kirjataan Wilma -järjestelmän lomakkeelle.
Tarvittaessa Lapset puheeksi - keskustelu ja järjestetään Lapset puheeksi –neuvonpito.
2.Tarvittaessa yksilökohtainen monialainen asiantuntijaryhmä kutsutaan koolle, kun luvallisia poissaoloja on 50 h
Luokanopettaja, - valvoja tai -ohjaaja kokoaa tarvittaessa monialaisen asiantuntijaryhmän, kun oppilaalla on luvallisia poissaoloja 50 h. Tarvittaessa asiantuntijaryhmään voidaan kutsua opiskeluhuollon yhteistyötahoja. Asiat ja sovitut toimenpiteet kirjataan opiskeluhuoltokertomukseen.
Poissaolojen syiden selvittämiseksi käydään tarvittaessa Lapset puheeksi - keskustelu ja järjestetään Lapset puheeksi –neuvonpito.
3.Lastensuojeluilmoitus tulee tehdä, mikäli huolta herättävät luvalliset poissaolot jatkuvat tai syihin ei saada selvyyttä
Luokanopettaja, - valvoja tai – ohjaaja kokoaa opiskeluhuollon yksilökohtaisen monialaisen asiantuntijaryhmän ja tekee tarvittavat pedagogiset järjestelyt.