Oppimisen tuki
Kasvatustyö ja hyvinvoinnin edistäminen kuuluu koulun kaikille aikuisille tehtävästä riippumatta. Koulutyön järjestämisessä otetaan huomioon kaikkien oppilaiden tarpeet, edellytykset ja vahvuudet. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 2014)
Lapsen tuen tarve arvioidaan ja toteutus suunnitellaan yhdessä lapsen, nuoren ja perheen kanssa. Lapsen ja perheen kohtaaminen sekä positiivinen ja vahvuusperusteinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeisyys ovat tärkeitä. (Tuen strategia).
Oppilaalla on oikeus saada riittävä tuki koulunkäyntiin. Jos nuorella on haasteita koulunkäyntiin liittyen, kannattaa ensisijaisesti olla yhteydessä luokanvalvojaan tai erityisopettajaan. Joskus oppilas voi koulutyössään tarvita tavallista laajempaa tukea joko väliaikaisesti tai pidemmän aikaa.
Kodin tuki
Ensisijainen tuki oppilaan koulutyössä tehdään kotona. Oppimisen tärkeimmät edellytykset ovat säännöllinen unirytmi ja ruokailuajat, terveellinen ruoka ja liikunta sekä harrastukset ja sosiaaliset kontaktit muiden saman ikäisten lasten kanssa myös vapaa-ajalla. Oppilaalla on oltava säännöt niin kotona kuin koulussakin ja aikuiset molemmissa paikoissa huolehtivat niistä ja luovat lapselle turvallisen ympäristön. Kasvattajat toimivat yhteistyössä lapsen hyväksi. Huoltajien kiinnostus oppilaan koulutöistä on tärkeä osa motivoitumista koulunkäyntiin.
Kouluterveydenhuolto
Terveydenhoitajat:
Reetta Blomster, p. 044 703 4616
Tiia Hokajärvi, p. 040 844 5080
Tavoitat terveydenhoitajan soittamalla, tekstiviestillä sekä wilmaviestillä. Huomioithan kuitenkin, että Oulun kaupungin ohjeistuksen mukaan terveystietoja ei tule käsitellä eikä luovuttaa wilman kautta, joten näissä asioissa yhteydenotto puhelimitse. Jos terveydenhoitaja ei vastaa puhelimeen, jätäthän soittopyynnön.
Walk in -hour eli päivystysvälitunti on joka päivä ma-pe klo 12-12:45. Tällöin oppilas voi tulla käymään terveydenhoitajan luona ilman ajanvarausta. Jos päivystysvälituntia ei jonain päivänä ole, se lukee terveydenhoitajan huoneen ovessa. Muina aikoina terveydenhoitaja tapaa oppilaita ainoastaan ajanvarauksella. Ajanvaraus wilmaviestillä tai puhelimitse.
Oppilas käy terveystarkastuksessa vuosittain. Terveydenhoitaja Reetta Blomster järjestää terveystarkastukset 1.-3. luokkalaisille ja 5.-9. luokkalaisille. Terveydenhoitaja Tiia Hokajävi järjestää terveystarkastukset 4. luokkalaisille. Terveystarkastusten alkamisesta tiedotetaan etukäteen wilmassa.
Lisätietoa löydät wilman etusivulla olevasta kouluterveydenhuollon tiedotteesta.
Oppilaanohjaus
Opinto-ohjaaja: Oskari Pieniniemi
Nivelvaiheen opinto-ohjaaja: Kaisa Salmela
Oppilaan ohjausta tekevät kaikki opettajat yhteistyössä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjaus tukee oppilaan persoonallista kasvua ja kehitystä. Sen tarkoituksena on edistää koulutyön tuloksellisuutta ja lisätä hyvinvointia koulussa. Ohjausta ja tiedonkulkua painotetaan erityisesti opintojen nivelvaiheissa, siirryttäessä alakoulusta yläkouluun sekä peruskoulusta toiselle asteelle.
Oppilaanohjauksessa käsitellään
* omien vahvuuksien löytämistä
* opiskelutaitoja
* itsetuntemusta
* päätöksentekotaitoa
* tulevaisuuden suunnittelua
* jatko-opintomahdollisuuksia
* 9.-luokkalaisten yhteishakua
* ammattialoja ja työelämätietoutta
Oppilas saa ohjausta opiskelussa sekä valinnaisaineiden ja ammatinvalinnan valinnoissa. Oppilaanohjaus toteutetaan luokkaohjauksena (0,5-1 vuosiviikkotuntia), ryhmäohjauksena sekä henkilökohtaisena ohjauksena. Oppitunneilla on käytössä oppilaanohjauksen oppikirja Futurix.
Työelämään tutustuminen, TET
Yläluokkalaisilla on TET-jakso kaikilla vuosiluokilla. TET-harjoittelu on tutustumista erilaisiin ammatteihin työpaikoilla. TET-jakson tavoitteena on parantaa oppilaan työelämän tuntemusta ja arvostusta. Harjoittelu tukee parhaimmillaan jatko-opintoihin hakeutumista ja niihin liittyviä valintoja.
7. luokat : yhden päivän pituinen TET lukuvuoden aikana koulun ruokalassa tai Kaukovainion kirjastossa.
8. luokat : TET-jakso on kolmen päivän pituinen.
9.-luokat : TET-jakso on viiden päivän pituinen. TET-jakson harjoittelupaikkoja selvitellään yhdessä opinto-ohjaajan kanssa, joka antaa myös muuta tukea hakemiseen. Tavoite on, että nuori hakeutuu harjoittelupaikkaan oma-aloitteisesti 8.-ja 9.-luokalla.
Vuonna 2024-2025:
- 7lk: syyslukukaudella yksi päivä koulun ruokalassa. Kevätlukukaudella yksi päivä Merikotkan päiväkodissa esikouluryhmässä. Oppilaat käyvät tutustumassa työelämään porrastetusti ja opinto-ohjaaja ilmoittaa oppilaille päivämäärät.
- 8lk: viisi päivää viikolla 7 (10.2.-14.2.2025)
- 9lk: viisi päivää viikolla 48 (25.-29.11.2024)
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuoltotoiminnan tehtävänä on koko koulun yhteisöllisen hyvinvoinnin kehittämisen koordinointi. Tavoitteena on kehittää toimintamalleja ja –tapoja, jotka tukevat oppilaiden hyvinvointia ja kouluviihtyvyyttä. Painopiste on ennaltaehkäisevässä toiminnassa.
Oppilashuoltoaika on tiistaisin klo 8.15–10.00. Tällöin käsitellään joko yhteisöllisiä asioista tai pidetään oppilaskohtaisia yksilöpalavereita. Yksilökohtainen palaveri sovitaan aina erikseen huoltajan/huoltajien kanssa. Palaverissa toivotaan, että läsnä on huoltaja/huoltajat ja mahdollisuuksien mukaan oppilas. Oppilashuollon henkilöstöön voi ottaa yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla kaikenlaisissa lapsen koulunkäynnin haasteisiin liittyvissä asioissa. Varhainen puuttuminen on ensiarvoisen tärkeää.
Oppilaat voivat hakeutua myös oma-aloitteisesti keskustelemaan koulukuraattorin tai koulupsykologin kanssa. Vastaanotolle he voivat ohjautua myös huoltajien, opettajan, kouluterveydenhoitajan tai muun henkilön suosittelemana. Tarvittaessa toimitaan yhteistyössä muiden sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden toimijoiden kanssa.
Koulukuraattorin ja koulupsykologin työn tavoitteena on edistää oppilaiden psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ja kehitystä sekä turvata koulunkäynnin sujuvaa etenemistä. Yhteyttä voi ottaa lapsen tai nuoren kasvuun, kehitykseen, oppimiseen ja yleensä koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä. Tarvittaessa koulukuraattori ja koulupsykologi tekevät yhteistyötä sosiaali- ja terveystoimen toimijoiden kanssa.
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä. Koulupsykologi puolestaan edustaa psykologista asiantuntemusta koulun oppilashuoltotyössä. Heidän tehtäviinsä kuuluu mm.:
- oppilaan kehityksessä, koulunkäynnissä, oppimisessa, psyykkisessä terveydessä tai vuorovaikutussuhteissa esiin tulevien pulmien selvittely ja arviointi sekä niiden perusteella tarvittavan tuen ja toimenpiteiden suosittelu ja suunnittelu
- yksittäisen oppilaan ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden sekä myönteisen opiskeluilmapiirin edistäminen
- oppilaan sekä hänen perheensä tukeminen
Koulukuraattori
Maija Kujala 040 358 4036, maija.kujala(a)pohde.fi
- Walk-in-aika on torstaisin klo 12–12.45.
- Puhelimitse ja Wilmalla tavoittaa ma-to
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Koulussamme annetaan monenlaista ja -tasoista tukea oppimisen erilaisiin haasteisiin.
Jokainen oppilas saa oman kehitystasonsa ja tarpeidensa mukaista opetusta, ohjausta ja tukea. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tukea voidaan antaa myös yksittäisen oppilaan erityisvahvuuksien edistämiseksi.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti kun tarvetta on. Mikäli oppilas tarvitsee tukea tehostetusti, laaditaan oppimissuunnitelma, johon tuen muodot kirjataan. Jos oppilas tarvitsee erityistä tukea, hänelle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). HOJKS on pedagoginen asiakirja, jossa määritellään tavoitteet, pedagogiset menetelmät, opetusjärjestelyt ja tarvittavat tukitoimet.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki pyritään järjestämään lähikouluissa.
Yleinen tuki
Yleiseen tuen piiriin kuuluvat tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, ohjaajapalvelut, erilaiset opetusjärjestelyt sekä oppilashuollon palvelut.
Tehostettu tuki
Oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai useita tukimuotoja samanaikaisesti, annetaan tehostettua tukea hänelle tehdyn oppimissuunnitelman mukaisesti. Oppimissuunnitelmassa määritellään oppilaalle annettavat tukimuodot ja sekä tarvittavat pedagogiset järjestelyt. Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä.
Erityinen tuki
Erityisen tuen antamisesta tehdään kirjallinen päätös, jossa määritellään pääasiallinen opetusryhmä, tulkitsemis- ja avustajapalvelut, sekä muut palvelut. Erityisen tuen päätöksen toimeenpanemiseksi oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).
Koulun tukimuotoja:
Tukiopetusta annetaan kaikilla luokka-asteilla
Tukiopetuksella tuetaan oppilasta, joka on tilapäisesti jäänyt jälkeen opinnoissaan tai muutoin tarvitsee oppimisessaan lyhytaikaista tukea. Tukiopetusta annetaan yleensä oppituntien ulkopuolella.
Koulunkäynninohjaajien antama tuki
Koulunkäynninohjaaja toimii opettajan työparina. Koulunkäynninohjaajapalvelua voidaan suunnata tarpeen mukaan yhdelle tai useammalle lapselle tai koko opetusryhmälle.
Osa-aikaisen erityisopetuksen muodot
Erityisopetus toteutuu joustavasti samanaikaisopetuksena, pienryhmäopetuksena tai yksilöopetuksena.
1.– 2. luokkien alueellinen joustoryhmä
3. – 6. -luokkien alueellinen joustoryhmä
7.-9. -luokkien alueellinen joustoryhmä
Laaja-alaiset erityisopettajat toimivat eri luokka-asteilla
Valmistavan opetuksen (VALO) ryhmissä tuetaan vasta maahan tulleiden lasten ja nuorten kouluvalmiuksia erityisesti suomen kielessä.
S2 –opetusta (suomi toisena kielenä) annetaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisille oppilaille 1-2h / vko.