Oppimisen tuki
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhuolto on osa koulun oppilashuoltoa, jolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä yhteistyössä huoltajien kanssa.
Oppilas käy terveystarkastuksessa vuosittain. 1. ja 5. luokan tapaaminen on laaja terveystarkastus, jolloin oppilas tapaa sekä terveydenhoitajan että lääkärin, ja myös oppilaan huoltajat kutsutaan mukaan. Tapaamisessa voidaan tarvittaessa keskustella perheen tarvitsemista tukitoimista. Opettajan palaute oppilaan koulunkäynnistä on osa laajaa terveystarkastusta.
Terveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä kaikissa oppilaan terveyteen ja koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. Heidät tavoittaa alla olevista numeroista. Terveydenhoitajalle voi lähettää myös Wilma viestejä.
Kouluterveydenhoitaja:
Huttukylän yksikkö (koululla pääsääntöisesti perjantaisin)
Päivi Laine puh. 044 499 3113
Ylikylän yksikkö
Päivi Laine puh. 044 499 3113
Oppilaanohjaus
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Opiskeluhuoltotyö kuuluu kaikille kouluyhteisössä toimiville aikuisille ja sitä tehdään yhdessä oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa.
Koulullamme toimii yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä, jonka tehtävänä on suunnitella, miten yllä kuvatut tehtävät toteutuvat koulumme toiminnassa. Yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat rehtori, vararehtori, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori, koulupsykologi, erityisopettajia ja mahdollisuuksien mukaan alueen nuorisotyöntekijä. Opiskeluhuoltoryhmään voi osallistua myös vanhempainyhdistyksen ja oppilaskunnan edustaja. Tarvittaessa mukaan voidaan kutsua myös muita koulun ja alueen yhteistyötahoja. Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu 1-2 kertaa sekä syyslukukauden että kevätlukukauden aikana. Ryhmä voidaan kutsua koolle myös tarpeen mukaan.
Yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tarkoitetaan yksittäistä oppilasta koskevaa monialaista opiskeluhuoltoa sekä oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon, koulupsykologin ja koulukuraattorin palveluja. Yksittäisen oppilaan asiassa mietitään aina huoltajan kanssa, ketkä ovat ne opiskeluhuollon henkilöt, jotka muodostavat monialaisen asiantuntijaryhmän ko. asian tiimoilta. Pidetyistä tapaamisista kirjataan oppilashuoltokertomus, joka löytyy Wilmasta Tuki-välilehdeltä.
Koulukuraattori
Koulukuraattori on koulussa työskentelevä sosiaalialan asiantuntija. Koulukuraattorin työn tavoitteena on edistää oppilaiden sosiaalista hyvinvointia ja tasapainoista kehitystä. Kuraattori työskentelee yksittäisten oppilaiden ja heidän läheistensä kanssa ja tekee tarvittaessa yhteistyötä muiden asiantuntijoiden kanssa. Tehtävänkuvaan kuuluu myös koko kouluyhteisön hyvinvoinnin tukeminen ja työskentely esimerkiksi luokkien ja ryhmien kanssa. Koulukuraattoriin voin ottaa yhteyttä erilaisissa koulunkäyntiin ja oppilaan elämään liittyvissä haasteissa, tai kun vanhempi kaipaa tukea vanhemmuuteen.
Koulukuraattorin tavoittaa alla olevasta numerosta tai Wilman kautta.
Pilvi Kiviluoto, koulukuraattori, p. 040 540 5918
Koulupsykologi
Koulupsykologin työn tavoitteena on auttaa lapsen kasvuun, kehitykseen, koulunkäyntiin, oppimiseen sekä tunne-elämään liittyvissä asioissa.
Koulupsykologi työskentelee oppilaiden kanssa oppilas- ja ryhmätasolla yhteistyössä vanhempien sekä koulun henkilökunnan kanssa. Huoltajalla on mahdollisuus olla yhteydessä koulupsykologiin, kun jokin lapseen liittyvä asia askarruttaa.
Koulupsykologin tavoittaa alla olevasta numerosta tai Wilman kautta.
Virva Sarias, koulupsykologi, p. 050 381 6167 puh. tunti klo 12-13
Katso tästä Oulun kaupungin oppilashuollon esittelyvideo kuraattori- ja psykologipalveluista.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Kaikki oppilaat kuuluvat yleiseen tukeen. Jokaiselle oppilaalle suunnattua yleistä tukea ovat mm. eriyttäminen, tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, samanaikaisopetus, ohjaajan tuki sekä kodin ja koulun yhteistyö.
Silloin kun yleinen tuki ei ole riittävää ja oppilas tarvitsee tiivistä ja säännöllistä tukea, tulee oppilaan saada tuki tehostettuna. Oppilaan saama tuki suunnitellaan yhdessä huoltajien kanssa ja kirjataan oppimissuunnitelmaan.
Vahvaa ja pitkäkestoista tukea tarvitsevat oppilaat saavat erityistä tukea, jota varten tarvitaan erityisen tuen päätös. Oppilaalle tehdään henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma eli HOJKS. Tällöin esim. joku oppiaine voidaan yksilöllistää.
Huttukylässä erityisopettaja ja luokanopettajat tekevät tiivistä yhteistyötä oppilaiden oppimisen ja koulunkäynnin tukemiseksi. Oppilaalla on oikeus saada osa-aikaista erityisopetusta kaikissa tuen vaiheissa.
Kaikkien oppilaiden kanssa tehdään lukuvuosittain lukemisen, kirjoittamisen ja/tai matematiikan arviointeja. Niillä pyritään kartoittamaan keskeisen oppiaineksen hallintaa ja tuen tarvetta.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukea annetaan sekä lähikouluissa että erityisryhmissä ja -kouluissa. Kiiminkijoen koululla toimii Huttukylää lähimpänä oleva alueellinen erityisryhmä, jonne voidaan hakeutua erityisopettajan välityksellä.
Anne Väyrynen, laaja-alainen erityisopettaja, p. 044 4993269