Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu
Oulu on mukana opetus- ja kulttuuriministeriön kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa. Kokeilu alkoi syksyllä 2021 ja kestää toukokuun 2024 loppuun. Kokeiluun osallistuvat lapset ovat syntyneet vuosina 2016 ja 2017. Osa kokeiluun osallistuvista lapsista on valittu satunnaisotannalla koeryhmiin ja osa verrokkiryhmiin. Kokeiluun ovat päässeet mukaan ne lapset, jotka ovat Opetus- ja kulttuuriministeriön tutkijoiden koeryhmään nimeämiä. Oulun kaupunki ei ole osallistunut lasten valintaan.
Oulussa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa mukana olevat päiväkodit
Opetus- ja kulttuuriministeriön tutkijaryhmä on poiminut satunnaisotannalla kokeilussa mukana olevat Oulun varhaiskasvatuksen toimipaikat:
Pohjoinen alue:
- Tuulikellon päiväkoti
- Kuivasjärven päiväkoti
- Jatulin Tarhan päiväkoti
- Herukan päiväkoti
Eteläinen alue:
- Lämsänjärven päiväkoti
- Kangaskontion päiväkoti
- Maikkulan päiväkoti
- Metsokankaan päiväkoti
- Knuutilankankaan päiväkoti
Itäinen alue:
- Vesalan päiväkoti
- Ylikiimingin päiväkoti
- Korvensuoran päiväkoti
- Hönttämäen päiväkoti
- Huonesuon päiväkoti
- Myllyojan päiväkoti
- Vekara-ahon päiväkoti
- Tuokkosen päiväkoti
- Kiiminkijoen päiväkoti
Keskinen alue:
- Kangaspuiston päiväkoti
- Pikku-Ainon päiväkoti
- Kisakentän päiväkoti
- Syynimaan päiväkoti
- Kastellin monitoimitalon päiväkoti
- Värtön päiväkoti
- Meri-Toppilan päiväkoti
Kokeilun tarkoitus
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun tarkoituksena on
- vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa
- kehittää esiopetuksen laatua ja vaikuttavuutta
- selvittää varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen välisiä jatkumoita
- selvittää perheiden palveluvalintoja
- saada tietoa kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksista lasten kehitys- ja oppimisedellytyksiin, sosiaalisiin taitoihin ja terveen itsetunnon muodostumiseen
Tutkimus, seuranta ja arviointi
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun toteutumista seurataan ja arvioidaan kansallisesti ja paikallisesti. Kokeilun toteutumista selvitetään seuraamalla ja arvioimalla kokeilun toimeenpanoa, kohdejoukkoa, kokeilun pedagogisia ja toiminnallisia käytäntöjä sekä kokeilun opetussuunnitelman perusteita ja paikallisia opetussuunnitelmia. Arvioinnin tavoitteena on tuottaa tietoa esiopetuksen toteutuneesta laadusta, kokeilun onnistumisesta ja kaksivuotiseen esiopetukseen liittyvistä kehittämisen kohteista.
Kokeilukunnan tulee osallistua ulkopuoliseen toimintansa arviointiin.
Tutkimushankkeella saatua tietoa käytetään valtakunnallisen päätöksenteon pohjana.
Kaksivuotisen esiopetuksen opetussuunnitelma
Opetushallitus on laatinut kaksivuotisen esiopetuksen kokeilulle opetussuunnitelman perusteet ja Oulun oma kaksivuotisen esiopetuksen opetussuunnitelma laaditaan kevään aikana.
Kaksivuotisessa esiopetuksessa noudatetaan uutta kokeiluopetussuunnitelmaa. Esiopetuksessa tutustutaan lapsia kiinnostaviin asioihin leikkimällä ja tutkimalla sekä muilla pienille lapsille sopivilla tavoilla. Jokaisella lapsella on mahdollisuus edetä oppimisessaan omaa tahtiinsa. Kaksi vuotta antaa lapsille ja esiopetuksen henkilöstölle runsaasti aikaa tutustua ja toimia yhdessä sekä syventyä aiheisiin, jotka lapsia aidosti kiinnostavat.
Monipuolisen toiminnan lisäksi esiopetukseen kuuluu lepohetkiä, hyvää ruokaa ja huolenpitoa. Huoltajat ovat keskeinen voimavara esiopetuksessa, joten yhteistyö heidän kanssaan on tiivistä. Kaksivuotinen esiopetus vahvistaa lasten yhdessä toimimisen ja oppimisen taitoja sekä luo samalla hyvän pohjan siirtyä aikanaan peruskoulun ensimmäiselle luokalle.
Miten kokeilu vaikuttaa kotihoidon tai yksityisen hoidon tukeen?
Kokeiluun osallistuvat lapset rinnastuvat Kelan etuuksissa 6-vuotiaana esiopetukseen osallistuviin lapsiin.
Kotihoidon tuen osalta tämä tarkoittaa, että jos alle 3-vuotiaan kotihoidon tukeen oikeutetun lapsen sisarus osallistuu kokeilun mukaiseen esiopetukseen, hänestä maksetaan täysimääräinen hoitoraha (65,97 €/kk). Jos hän osallistuu esiopetuskokeilun lisäksi täydentävään kunnalliseen varhaiskasvatukseen, hänestä ei makseta hoitorahaa.
Yksityisen hoidon tuen osalta tämä tarkoittaa, että jos lapsi osallistuu esiopetuskokeilun lisäksi täydentävään yksityiseen varhaiskasvatukseen, lapsen yksityisen hoidon tuen määrä on pienempi (64,24 €/kk) ja mahdollinen hoitolisä puolitetaan. Jos lapsi osallistuu pelkkään esiopetuskokeiluun yksityisessä päiväkodissa (ilman täydentävää varhaiskasvatusta), ei tästä lapsesta makseta yksityisen hoidon tukea lainkaan.
Kokeilulla ei ole vaikutusta joustavaan tai osittaiseen hoitorahaan.
Jos lapsesta maksetaan kotihoidon tai yksityisen hoidon tukea, tulee perheen ilmoittaa kokeiluun osallistumista Kelalle. Ilmoittaminen käy helpoiten Kelan sähköisessä asiointipalvelussa.
Poikkeaminen yhdenvertaisuusperiaatteesta
Koeryhmiin osallistuvat lapset saavat kaksivuotisen esiopetuksen maksutta sekä perhe mahdolliset kotihoidon tuen etuudet samoin kuin yksivuotisessa esiopetuksessa. Tällainen poikkeama yhdenvertaisuusperiaatteesta on todettu olevan mahdollista kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluasetelman johdosta (perustuslakivaliokunnan kannanotto kaksivuotisen esiopetuskokeilun lakivalmisteluun).
Esiopetuksen maksuttomuus ja koulumatkaetuus
Kaksivuotinen esiopetus on maksutonta. Sitä järjestetään tavallisimmin 4 tuntia päivässä noudattaen perusopetuksen työ- ja loma-aikoja. Jos lapsi osallistuu kaksivuotisen esiopetuksen lisäksi täydentävään varhaiskasvatukseen, voi varhaiskasvatusaika olla maksullista.
Jos oppilaan matka kotoa esiopetukseen on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on perusopetuslain (32 §) mukaan oikeus avustukseen tai maksuttomaan kuljetukseen kotoa suoraan esiopetukseen. Esiopetuksen oppilaalla on oikeus avustukseen tai maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun oppilaan iän ja muiden olosuhteiden takia matka olisi oppilaalle liian vaikea, rasittava tai vaarallinen. Esiopetukseen kuljetaan ensisijaisesti perheen järjestämällä kuljetuksella, jota kunta avustaa. Toissijaisesti kunta järjestää kuljetuksen.
Kasvun ja oppimisen tuki kokeilussa
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa vahvistetaan lasten kasvun ja oppimisen tukea. Kokeiluun osallistuvilla lapsilla on oikeus saada tarpeen mukaan tukea kehittymiseen, oppimiseen ja hyvinvointiin. Perusopetuslain mukainen kasvun ja oppimisen tuki (nk. kolmiportainen tuki) sekä opiskelija- ja oppilashuoltolain mukainen oppilashuolto ulottuvat kokeilun myötä myös viisivuotiaisiin. Tuki suunnitellaan yhteistyössä huoltajien kanssa.
Kaksivuotisen esiopetuksen aikana ei voi osallistua perusopetukseen valmistavaan opetukseen
Koska perusopetukseen valmistava opetus on kokopäiväistä, kielen kehitykseen painottunutta opetusta, siihen ei voi osallistua kaksivuotisen esiopetuksen aikana. Jos kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun aikana huomataan, että lapsi hyötyisi enemmän perusopetukseen valmistavasta opetuksesta, lapsen osallistuminen kaksivuotiseen esiopetukseen voidaan keskeyttää ja hän voi siirtyä valmistavaan opetukseen.
Kokeilun seurantatutkimus ja kokeilurekisteri
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua seurataan ja arvioidaan tutkimushankkeessa. Tutkimuksen kohteena on kokeilun tarkoituksen toteutuminen, ja siinä tarkastellaan muun muassa kokeilun järjestämistä kunnissa, kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksia lapsiin sekä henkilöstön, huoltajien ja lasten kokemuksia. Seurantatutkimuksessa lapset osallistuvat arviointeihin ja huoltajia voidaan haastatella. Tutkijat ovat myöhemmin yhteydessä huoltajiin seurantatutkimuksesta.
Lapsenne osallistumisesta kaksivuotiseen esiopetukseen tallennetaan kokeilulain mukaisia tietoja Opetushallituksen ylläpitämään kokeilurekisteriin. Vaikka lapsi ei osallistuisi kaksivuotiseen esiopetukseen kokeilutoimipaikassa, hänestä tallennetaan tietoja kokeilurekisteriin. Seurantatutkimuksen tarkoituksena on arvioida kokeilutoimintaa vertaamalla koe- ja verrokkiryhmää. Yksittäisten lasten vaikutusarviointeja tai huoltajien kyselyjen tuloksia ei seurantatutkimuksessa raportoida eikä vastaajia voida muutoinkaan tunnistaa.