Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö
Oulun kaupungin esi- ja alkuopetuksen toimintamallin tavoitteena on rakentaa eheä opinpolku esiopetuksesta perusopetukseen ja tukea lapsen kasvua kouluyhteisön jäseneksi.
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö on säännöllistä, suunnitelmallista ja tavoitteellista. Toimintamalli mahdollistaa lapsen yksilöllisen huomioimisen, oikea-aikaisen tukemisen ja osallisuuden vahvistamisen.
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä eri-ikäiset lapset voivat toimia joustavasti erilaisissa oppimisryhmissä. Esi- ja alkuopetuksen henkilöstö vastaa yhteistyön kehittämisestä, suunnittelusta ja toteutuksesta yhdessä.
Esi- ja alkuopetuksen lähiyhteistyön tavoitteena on, että yhdessä suunnitellaan ja järjestetään opetussuunnitelmien mukaisia yhteistoiminnallisia oppimiskokonaisuuksia lukuvuoden aikana. Tavoitteena on yhdessä tekeminen ja yhteisen toimintakulttuurin kehittäminen.
5-8-vuotiaiden pedagogiikka
Yhtenäinen esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka, toimintakulttuuri ja oppimisympäristö vahvistaa lapsen varhaista perustaitojen oppimista. Yhdessä toimien mahdollistamme lapsen yksilöllisen etenemisen kasvun ja opin polulla joustavien siirtymien avulla.
Joustavaa esi- ja alkuopetusta kehitetään lasten tarpeista ja näkökulmasta miettien millaista arkea joustavilla käytännöillä heille rakennetaan. Siirtyminen varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja esiopetuksesta kouluun ovat lapsille tärkeitä elämänvaiheita.
Ystävyyssuhteiden rakentumista ja niiden jatkumoa tuetaan rakennettaessa joustavia pedagogisia prosesseja ja käytäntöjä. Onnistunut siirtyminen edistää lasten turvallisuuden tunnetta ja hyvinvointia sekä heidän kasvu- ja oppimisedellytyksiään.
Oppimisen polun eri vaiheiden tavoitteet ja käytännöt on yhdessä sovittuja ja laadukkaan opetuksen perusta. Esiopetuksen, varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilöstön yhteisellä keskustelulla ja yhteistyöllä edistetään opetuksen laatua. Erilainen asiantuntijuus on yhteinen voimavara. Varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkuopetuksen henkilöstöllä on myös mahdollisuus tutustua toistensa toimintaan ja oppimisympäristöihin käytännössä.
Lapsen yhtenäinen kasvun ja opin polun vahvistaminen edellyttää kaikilta osapuolilta yhteistyön opettelemista ja uuden oppimista yhdessä muiden kanssa.