Sustainable Entrepreneurship from an Educational Perspective
Ulrika Persson-Fischier on tutkija ja opettaja Uppsalan yliopistossa.
Luennossaan hän esittelee, miten käsitellä yrittäjyyskasvatusta kestävän kehityksen näkökulmasta. Hän osoittaa yhtäläisyyksiä kestävyyden ja yrittäjyyden opetuksen välillä sekä keskustelee siitä, miten löytää ratkaisuita yrittäjämäisten taitojen avulla globaaleihin haasteisiin.
Materiaaleja saa hyödyntää opetuskäytössä ja itsenäisessä opiskelussa.
Ilmoittaudu 24.1.2024 klo 14:30-15:30 (EET) verkossa järjestettävään seminaariin.
Seminaariin ilmoittautuminen on päättynyt! Lämmin kiitos osallistujille.
Seminaarista ei ole saatavilla tallennetta.
Materiaalit koulutus- ja opetuskäyttöön
Videoluento - suomenkielinen tekstitys ja diat
Videoluento - puhekielinen tekstitys (RU) ja diat
Videoluento - englanninkielinen tekstitys ja diat
Ennakkotehtävä 24.1.2024 seminaariin
Ennakkotehtävä antaa mahdollisuuden kerrata asiasisältöä. Pääset myös esittämään kysymyksiä asiantuntijalle.
Ideoita ja ajatuksia seminaariin osallistujilta
Vastauksia kysymykseen "Miten voisit sisällyttää näitä teemoja kouluarkeen ja mitä voit tehdä oman opetuksesi sisällä?
Vuosi yrittäjänä - kurssin hyödyntäminen oppilaitoksessa | Vierailut tai muu tutustuminen kestävyyttä edistävissä ja toteuttavissa yrityksissä ja/tai projekteissa | Yritysyhteistyö - harjoitellaan yhteistyössä yritysten kanssa ratkaisemaan heidän aitoja ongelmiaan osana aineenopetusta |
Oppiainekohtainen työskentely: MA - lasketaan esimerkiksi tuottavuuslaskelmia | Oppiainekohtainen työskentely: AI - käsitellään teemaan liittyviä tekstejä omalla äidinkielellä | Oppiainekohtainen työskentely: vieras kieli - käsitellään teemaan liittyviä tekstejä opetettavalla kielellä (yhdistä mediakasvatukseen ja kriittiseen lukutaitoon) |
"Possibility mapping" (mahdollisuuksien kartoittaminen): Harjoitellaan tarkastelemaan, mitä minulla jo on ja mitä voin tehdä sillä. | Yhteisopettajuus - kestävyyden tai yrityskasvatukseen perehtyneen opettajan tuki aineenopettajalle | Toiminnallinen ja tekemällä oppiminen esim. Toolcamp -metodin mukainen työskentely |
Kahdenvälinen yhteistyö (ruotsalainen ja suomalainen koulu) ja termien sekä käsitteiden tarkastelu - ymmärrämmekö kestävyyteen ja yrittäjyyskasvatukseen liittyvää terminologiaa samoin | Oppiainekohtainen työskentely: HI/YH - tarkastellaan esim. yritysten kestävyysajattelua ennen, nyt ja tulevaisuudessa | Vaihda opetettavassa aineessa lähestymistapa niin, että tarkastele opetettavaa asiaa kestävyyden ja viheliäisten ongelmien (wicked problems) kautta. |