Oppimisen tuki
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oppimisen tuen avulla vastataan oppimisen haasteisiin, jotka vaihtelevat pitkäkestoisista ja laaja-alaisista haasteista lyhytaikaisiin ja kapea-alaisiin haasteisiin. Tukimuotoja koulussa ovat mm. tukiopetus, eriyttäminen ja erityisopetus.
Oppimista tuetaan kolmiportaisen mallin keinoin. Kolmiportaisessa tuessa tuen tasot ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Tuen taso ja tukimuodot suunnitellaan yksilöllisesti opetushenkilöstön, kodin ja opiskeluhuollon henkilöstön sekä tarvittaessa muun ammattihenkilöstön kanssa.
Osa-aikainen erityisopetus
Laaja-alaiset erityisopettajat vastaavat koulussamme osa-aikaisesta erityisopetuksesta yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen oppilaille.
1.-3. luokkien laaja-alaisena erityisopettajana toimii Sanna Rantahäli, puh. 044 703 9634, sanna.rantahali@eduouka.fi
4.-6. luokkien laaja-alaisena erityisopettajana toimii Venla Ropponen, puh. 040 529 2032, venla.ropponen@eduouka.fi
Osa-aikaista erityisopetusta annetaan oppilaalle, jolla on haasteita esimerkiksi lukemisessa, kirjoittamisessa tai matematiikassa. Erityisopettaja voi tukea oppilaita myös toiminnanohjauksessa ja keskittymisen haasteissa sekä sosio-emotionaalisten taitojen ja kehittyvän kielitaidon kanssa.
Osa-aikainen erityisopetus voi olla oppimisen arviointia, ennakoivaa tai kuntouttavaa toimintaa, tapahtua interventioina tai jatkua säännöllisenä pidempään. Opetus toteutetaan yksilö-, pienryhmä- tai samanaikaisopetuksena muun opetuksen ohessa.
Erityisopettaja tekee tiivistä yhteistyötä luokkien opettajien kanssa, ja he voivat konsultoida erityisopettajaa oppilasasioissa. Erityisopettaja tekee yhteistyötä myös mm. rehtorin, huoltajien, opiskeluhuollon henkilöstön sekä päiväkotien ja yläkoulun kanssa.
Alueelliset erityisryhmät
Tuiran koulussa toimii kaksi alueellista erityisryhmää sekä yksi vaativan erityisen tuen ryhmä. Näissä ryhmissä opiskellaan oppilaan oppimisedellytykset huomioiden. Opettajana toimii erityisluokanopettaja ja hänellä on apunaan yksi tai useampi koulunkäynninohjaaja. Opettajan ja ohjaajan tuen myötä oppilaan on mahdollista saada enemmän henkilökohtaista ohjausta sekä tukea oppimiseen. Osalla tunneista oppilas voi edellytystensä mukaisesti opiskella oman ikätasonsa mukana kotiluokassaan.
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhuollon tehtävänä on yhdessä perheiden ja koulun henkilöstön kanssa tukea oppilaan koulunkäyntiä sekä terveellisten elämäntapojen kehittymistä ja luoda perusta aikuisiän terveydelle ja hyvinvoinnille.
Kouluterveydenhoitajalla käynti ja lääkärintarkastus muodostavat yhdessä laajan terveystarkastuksen, joka tehdään 1. ja 5.lk:lla sekä yläkoulussa 8. tai 9.lk:lla.
Toivomme, että vanhemmat osallistuvat mahdollisuuksiensa mukaan oppilaan terveystarkastuksiin koko peruskoulun ajan. Tavoitteena on, että terveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. Kouluterveydenhoitajan vastaanotolla oppilaat saavat myös tarvittavat rokotteet.
Lapsen sairastuessa vanhemmat ilmoittavat opettajalle lapsen poissaolosta. Jos tarvitsette selvitystä työnantajalle alle 10-vuotiaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten, olkaa yhteydessä terveydenhoitajaan tai omaan terveysasemaan mahdollisimman pian. Hoitolomatodistusta ei voi kirjoittaa jälkikäteen. Selvissä sairaustapauksissa, esim. kuume, vatsatauti, opettaja on suoraan yhteydessä vanhempaan ja ohjaa oppilaan kotiin. Terveydenhoitajan tapaamista tähän ei tarvita.
Mikäli lapsellanne on jokin sairaus tai jatkuva lääkitys, ilmoittakaa siitä ensisijaisesti lapsen opettajalle. Tarvittaessa tehdään kodin ja koulun yhteistyönä oppilaan lääkehoitosuunnitelma, jossa sovitaan hoidon toteuttamisesta koulupäivän aikana.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalle saapunut henkilö, joka ohjaa oppilaan tarvittaessa terveydenhoitajan vastaanotolle ja tekee tarvittaessa myös tapaturmailmoituksen. Vanhempiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Oppilaan mahdollinen jatkohoito tapahtuu omalla terveysasemalla tai OYS:n yhteispäivystyksessä.
Vanhat vammat, vapaa-ajan tapaturmat sekä hoitoa vaativat sairaudet hoidetaan omalla terveysasemalla. Vapaa-ajan tapaturmien ja sairastuneen lapsen hoidon järjestäminen on vanhempien vastuulla.
Kouluterveydenhoitaja Annika Luukkonen on paikalla tiistaisin ja keskiviikkoisin. Päivystystunti on ti ja ke klo 12-12.30. Päivystystunnilla oppilas voi tulla käymään vastaanotolla ilman ajanvarausta.
Kouluterveydenhoitajaan voitte ottaa yhteyttä puhelimitse p. 050 366 4037 tai Wilman kautta.
Oppilaanohjaus
Alakoulussa ei ole opinto-ohjaajaa, joka antaisi ohjausta opiskelun taidoissa. Oppilaan ohjausta oppimisen taidoissa ja koulunkäynnin rutiineissa antavat luokanopettajat ja erityisopettajat sekä ohjaajat työnsä lomassa.
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Oppilashuollon tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä, ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.
Tavoitteena on oppimisen esteiden, oppimisvaikeuksien sekä koulunkäyntiin liittyvien muiden ongelmien ehkäiseminen, tunnistaminen, lieventäminen ja poistaminen mahdollisimman varhain. On tärkeää, että lapsi kokee koulun turvalliseksi ja viihtyisäksi työskentely-ympäristöksi ja saa apua ongelmatilanteissa.
Yhteisöllisen opiskeluhuollon edistäminen kuuluu kaikille kouluyhteisössä työskenteleville osana heidän päivittäistä toimintaansa yhteistyössä kotien ja koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Yhteisöllisen opiskeluhuollon suunnittelusta, kehittämisestä, toteuttamisesta ja arvioinnista vastaa koulun oppilashuoltoryhmä. Ryhmään kuuluvat rehtori, laaja-alaiset erityisopettajat, terveydenhoitaja, koulupsykologi sekä koulukuraattori.
Yksilökohtaisen oppilashuollon tavoitteena on seurata ja edistää oppilaan kokonaisvaltaista kehitystä, terveyttä, hyvinvointia ja oppimista. Tärkeätä on varhaisen tuen turvaaminen ja ongelmien ehkäisy. Monialainen asiantuntijaryhmä kootaan tarvittaessa ja aina tapauskohtaisesti yksittäisen oppilaan ja huoltajan tueksi. Yksilökohtaisia oppilashuollon palveluita tarjoavat mm. koulupsykologi, kouluterveydenhoitaja ja koulukuraattori.
Jos huoltajalla herää huoli oman lapsen voinnista, olisi tärkeää jo varhaisessa vaiheessa olla yhteydessä omaan opettajaan tai johonkin opiskeluhuollon työntekijöistä. Yhteydenoton voi tehdä soittamalla tai Wilma-viestillä.
Koulukuraattori on sosiaalityön asiantuntija ja tukee työllään oppilaiden hyvinvointia, arjen sujumista, sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä sekä vuorovaikutussuhteita. Koulukuraattori tarjoaa asiantuntemustaan ja tukeaan koulunkäyntiin, kaverisuhteisiin ja perhetilanteeseen liittyviin pulmiin tai oppilaan elämässä tapahtuviin muutoksiin.
Koulupsykologi on kasvun, kehityksen ja mielenterveyden asiantuntija ja tukee työllään oppilaiden psyykkistä hyvinvointia sekä tervettä kasvua ja kehitystä. Lisäksi koulupsykologi tarjoaa psykologista asiantuntemusta oppimiseen ja opiskeluun: hän voi osallistua oppimisedellytysten arviointiin sekä tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Oppilaat voivat hakeutua oma-aloitteisesti keskustelemaan koulukuraattorin tai koulupsykologin kanssa. He voivat ohjautua asiakkaaksi myös huoltajien, opetushenkilöstön, kouluterveydenhuollon tai sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden viranomaisen ohjaamana.
Koulunkäynnin tuki, opiskeluun ja oppimiseen liittyvät huolet: Venla Ropponen, laaja-alainen erityisopettaja p. 040 529 2032, venla.ropponen@eduouka.fi; Sanna Rantahäli, laaja-alainen erityisopettaja p. 044 703 9634, sanna.rantahali@eduouka.fi
Kaveritaidot, sosiaaliset haasteet ja hyvinvoinnin tuki: Tanja Autio, koulukuraattori p. 044 703 9003, tanja.autio(at)pohde.fi
Mielenterveys ja oppimisen haasteet: Jenni Pietarinen, koulupsykologi p. 044 703 9666, jenni.pietarinen(at)pohde.fi
Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät huolet: Annika Luukkonen, kouluterveydenhoitaja p. 050 366 4037, annika.a.luukkonen(at)pohde.fi