Ajankohtaista
Voit varata marras-tammikuun luontokouluohjelmia varauskalenterista.
https://urly.fi/3Dbb
Varauskalenteri avautuu vain eduouka-tunnusten käyttäjille.
Muistathan merkitä varaamasi päivän itsellesi muistiin!
Syyskirpsakka tervehdys luontokoululta!
Pikkuhiljaa alkaa olla aika siirtyä metsästä sivistyksen pariin ja startata luontokoulun matkalaukkuohjelmat. Matkalaukkuohjelmissa minä tulen sinne teidän koulullenne pitämään luontokouluohjelmia. Matkalaukkupäivää varten koulultanne pitäisi löytyä kaksi luokkaa, joille pidän peräkkäin matkalaukkuohjelman. Ohjelma kestävää 90 min. Mikäli teidän koulussanne on yhteisopettajuus, niin silloin riittää yksi luokka. Mutta toivon, että luokka jaetaan kahteen ryhmään ja pidän peräkkäin ohjelman molemmille ryhmille.
Luontokouluohjelmat jatkuvat myös täällä Timosessa. Joulukuussa virittäydymme joulutunnelmiin tonttukoulun ja piparintuoksun merkeissä. Ja tammikuussa lähdemme avaruusmatkailemaan.
.Huomaathan, että jokaiselle kuukaudelle on varattavana omat ohjelmat.
marraskuussa varattavissa (viikot 45-48)
Matkalaukkuohjelmina (90 min/ohjelma) siellä teidän koulullanne (mieluiten klo 9-13)
- Eläinten ruokapulmat (1.-2.lk), jossa oppilaat pääsevät selvittämään, mille eläimille löytyy vielä ruokaa syys-/talviluonnossa ja miksi eläimet viettävät talvensa eri tavoin. (pääosin ulkona)
- opetussuunnitelmallinen sisältö: luonnon havainnointi eri vuodenaikoina, yksinkertaisten tutkimusvälineiden käyttö, ympäristöherkkyys, luontosuhde, toimiminen ryhmässä
- Jätejengi (1.-2. lk): Jätejengi-käsinuket opettavat jätteiden lajittelua.
- opetussuunnitelmallinen sisältö: jätteen vähentäminen, kierrätys ja lajittelu, toimiminen ryhmässä
- Uutta asuinaluetta etsimässä (3.-4.lk) tutustutaan ravintoketjuihin ja tutkitaan, mitkä eläimet voisivat asua koulunne lähimetsässä. (ulko-ohjelma)
- opetussuunnitelmallinen sisältö: energian kierto, ravintoketjut, luonnon tutkiminen, luonnon monimuotoisuus, luontosuhde, toimiminen ryhmässä
- Koulun ekoarkea (3.-4.lk): Ohjelmassa oppilaat arvioivat koulunne ekoarkea. Ohjelmaa voidaan käyttää kartoituksena koulunne keke-ohjelmaa varten.
- opetussuunnitelmallinen sisältö: ympäristövastuullinen toiminta, kiertotalous, pohditaan oman toiminnan vaikutuksia, työskentely ryhmässä
- Törskäset ja Nuukaset (5.-6.lk), jossa oppilaat pohtivat erilaisia kulutustottumuksia.
- opetussuunnitelmallinen sisältö: ympäristövastuullinen toiminta, kiertotalous, ilmastonmuutos, työskentely ryhmässä
- Kaupunkiroolipeli (5. – 6.lk): Ohjelmassa tutustutaan, miten kaupungeissa päätetään asioista ja mistä saadaan rahaa ilkivallan jälkien korjaamiseen.
- opetussuunnitelmallinen sisältö: ympäristövastuullinen toimiminen, pohditaan oman toiminnan vaikutuksia, vaikutusmahdollisuudet, työskentely ryhmässä
joulukuu (viikot 49-50)
Olen joulukuun yksin töissä luontokoululla. Jos tulette tänne kahden luokan voimin, niin toivon teidän opettajien ohjaavan apunani osan päivän toiminnoista. Laitan ohjeet etukäteen.
Täällä luontokoulullaon tarjolla seuraavat ohjelmat (klo 9-13):
- Tonttukoulu (1.-2. lk.): oppilaat harjoittelevat tonttujen taitoja ulkona sekä askartelevat uusiopaperikortteja luontokoululla.
- opetussuunnitelmallinen sisältö: luontosuhde, aistien käyttö, säänmukainen pukeutuminen, kiertotalous, ryhmässä toiminen
Joulun odotusta (3.-6. lk.): Kerrataan suunnistustaitoja ja samalla autetaan tonttuja löytämään hermolomalle lähtenyt joulupukki sekä leivotaan pipareita (omat taikinat mukaan) luontokoululla.
- opetussuunnitelmallinen sisältö: kartan käyttö, toimiminen rakennetussa ympäristössä, ongelmanratkaisutaidot, ryhmässä toiminen
tammikuu (9.-24.1.)
Täällä luontokoulullaon tarjolla seuraavat ohjelmat (klo 9-13):
- Avaruus (1.-2. lk.): tutustutaan Aurinkokuntaamme ”avaruusmatkoilla” sisällä ja ulkona sekä huovutetaan oma planeetta.
- opetussuunnitelmallinen sisältö: luonnonilmiöt, kädentaidot, elämyksellinen oppiminen, ryhmässä toiminen
- Avaruus (5.-6. lk.): tutustutaan avaruuteen pelaillen sisällä ja ulkona. (HUOM! vain 1 luokka/ päivä)
opetussuunnitelmallinen sisältö: lähiavaruus, ongelmanratkaisutaidot, ryhmässä