Oppimisen tuki
Oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen tarkoittaa yhteisöllisiä ja oppimisympäristöön liittyviä ratkaisuja sekä oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin vastaamista. Tuen antaminen perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki.
Kun oppilaalla on tuen tarvetta, kodin, koulun ja oppilashuollon eri toimijoiden yhteistyön merkitys korostuu. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni oppilas voi joustavien opetusjärjestelyjen ja muiden erilaisten tukitoimien avulla käydä koulua omassa lähikoulussaan.
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitajat Pitkäkankaan koululla
Th Marika Säynäjäkangas, luokat: 1A, 2A, 3A, 3B, 4B
Puh: 050 388 6928
Paikalla Ma ja Ti
Th Anna Lauhikari, luokat: 1B, 4A, 5A, 5B, 6 A, 6B, 7 A,B ja G- luokat, 1-4P, 4-9Q
Puh: 050 3620531
Paikalla Ke-Pe
Th Jaana Schroderus, yläkoulun oppilaat ( 7- luokista C - F- luokat)
Puh: 050 388 6958
Paikalla Ma-To sekä parillisten viikkojen perjantait
Terveydenhoitaja tapaa oppilaat vuosittain. Laaja terveystarkastus on 1., 5. ja 8. luokilla. Laaja terveystarkastus koostuu terveydenhoitajan ja lääkärin tarkastuksista. Laajaan terveystarkastukseen kutsutaan myös vanhemmat. Ajat ilmoitetaan Wilman kautta.
Koululääkäriin saa yhteyden terveydenhoitajan kautta. Koululääkäri keskittyy pääasiassa tekemään laajoja terveystarkastuksia. Lääkärillä ei ole koululla sairasvastaanottoa.
Terveydenhoitajan tavoittaa myös puhelimitse ja Wilman kautta.
Avoin vastaanotto ilman ajanvarausta oppilaille on ma-pe klo 11.30-12.15. Muina aikoina teemme terveystarkastuksia.
Terveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä kaikissa oppilaan terveyteen ja koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. Pitkäaikaset perussairaudet hoidettaan niille ohjatussa yksikössä. Kouluaikana käytössä olevista lääkityksistä tulee laatia lääkehoitosuunnitelma yhdessä oman opettajan ja lääkehoitoon perehtyneen koulunkäynninohjaajan kanssa. Terveydenhoitaja osallistuu lääkehoitosuunnitelman laatimiseen pyydettäessä.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensisijaisesti koulun henkilökuntaan henkilö kuuluva, joka tulee tilanteeseen ensimmäisenä. Tarvittaessa paikalle kutsutaan terveydenhoitaja. Vapaa-ajan tapaturmien arviointi tapahtuu omalla terveysasemalla.
Sairausasioissa ja päivystystapauksissa ota yhteyttä omaan terveysasemaasi.
Koulukuraattori
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä, jonka työn tavoitteena on tukea oppilaiden hyvinvointia, arjen sujumista, sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä sekä vuorovaikutussuhteita. Koulukuraattori voi olla lapsen, nuoren ja perheen tukena esimerkiksi koulunkäyntiin, sosiaalisiin suhteisiin, mielialaan ja elämäntilanteen muutoksiin liittyvissä asioissa tai kun vanhempi kaipaa neuvontaa tai ohjausta lasten ja nuorten elämään tai vanhemmuuteen liittyvissä asioissa.
Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä oppilas itse tai hänen vanhempansa. Koulukuraattorin luo voi ohjautua myös esimerkiksi opettajan tai kouluterveydenhoitajan suosittamana. Tavoitteena on löytää myönteisiä ratkaisuja tilanteeseen. Koulukuraattori tekee yhteistyötä tilanteen mukaan sovitusti oppilaan, vanhempien ja koulun henkilökunnan kanssa sekä tarvittaessa muiden yhteistyötahojen, kuten sosiaali- ja terveysalan toimijoiden kanssa. Keskustelut koulukuraattorin kanssa ovat luottamuksellisia ja vapaaehtoisia.
Oppilaskohtaisen työn lisäksi koulukuraattori osallistuu koulun monialaiseen oppilashuoltoryhmään, työskentelee ryhmien ja luokkien kanssa sekä on mukana kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämisessä.
Koulukuraattori Jenni Wimmer
Puh. 046 922 1973
Sähköposti: jenni.wimmer@pohde.fi
Yhteydenottopyynnön voi tehdä myös Wilman kautta.
- Tavattavissa ilman ajanvarausta (Walk in -ajat) maanantaisin ja torstaisin kello 11.30-12.15.
Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut
Opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut / eteläinen aluetiimi
Koulupsykologi
Koulupsykologin työn tavoitteena on lasten ja nuorten koulunkäynnin, oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen yhdessä huoltajien ja kouluhenkilöstön kanssa. Oppilaan huoltajat ja lapsi/nuori itse voivat ottaa suoraan yhteyttä koulupsykologiin, jos jokin lapsen kasvuun, kehityksen tai koulunkäyntiin liittyvä asia askarruttaa. Oppilas voi tulla koulupsykologin asiakkaaksi myös esimerkiksi opettajan aloitteesta.
Koulupsykologi voi auttaa muun muassa silloin, kun oppilas tarvitsee tukea
- tarkkaavaisuuden ja työskentelyn pulmiin
- oppimisvaikeuksiin
- ihmissuhteisiin kotona ja koulussa
- tunne-elämään liittyviin asioihin, esim. mieliala, pelot ja jännittäminen
Myös oppilaan vanhemmat voivat saada ohjausta ja neuvontaa lapsensa kasvuun ja kehitykseen liittyvissä asioissa. Keskustelut psykologin kanssa ovat luottamuksellisia ja vapaaehtoisia.
Koulupsykologi tekee psykologisia tutkimuksia huoltajan suostumuksella ja osallistuu näin lapsen oppimisvalmiuksien arviointiin ja tukitoimien suunnitteluun. Koulupsykologi toimii yhteistyössä vanhempien, koulun henkilöstön ja sopimuksen mukaan myös muiden lasten ja nuorten palveluja tarjoavien tahojen kanssa.
Koulupsykologi Sara Åkerman
sara.akerman@pohde.fi
Puh. 040 318 5293
Koulupsykologin tavoittaa Wilman kautta, sähköpostilla tai puhelimitse.
Oppilaanohjaus
Pitkäkankaan koulussa ohjaus on vuosiluokilla 1.- 9. oppilaan
• kasvun ja kehityksen tukemista
• opiskelun ohjaamista
• opiskeluvalmiuksien edistämistä
• jatko-opintoja, arkielämää ja tulevaisuutta koskevien ratkaisujen tukemista.
Pitkäkankaan koulussa ohjaus kuuluu kaikille. Ohjaus on luonteeltaan pitkäjänteistä, kokonaisvaltaista ja ensisijaisesti ennaltaehkäisevää. Ohjauksen tarkoituksena on edistää oppilaan opintojen ja koulunkäynnin sujumista, vahvistaa oppilaan itsetuntoa, antaa eväitä hyvään elämään sekä ehkäistä syrjäytymistä.
Oppilaanohjaus 7.- 9. luokilla
7. luokalla pyritään muodostamaan kokonaiskäsitys koulun toimintatavoista. Oppilasta ohjataan käyttämään erilaisia opiskelumenetelmiä ja arvioimaan omia opiskelutaitojaan.
8. luokalla tutustutaan Suomen koulutusjärjestelmään ja hankitaan tietoa eri koulutusaloista ja ammateista sekä tutustutaan viisi päivää työelämään.
9. luokalla perehdytään jatko-opintovaihtoehtoihin, tutustutaan paikalliseen koulutustarjontaan ja pyritään parantamaan itsetuntemusta, jotta oppilas kykenee valitsemaan itselleen sopivan jatkokoulutuspaikan. Oppitunneilla ja mahdollisilla vierailuilla tutustutaan yrittäjyyteen, perehdytään työelämässä tarvittaviin taitoihin ja harjoitellaan työnhakua. Työelämään tutustutaan viiden päivän TET-jaksolla.
Koulun ohjaussuunnitelma on opetussuunnitelman liitteenä.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada yleistä tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Yleisen tuen muotoina käytetään esimerkiksi tukiopetusta, eriyttämistä, strukturointia, koulunkäynninohjaajan tukea, samanaikaisopetusta, joustavia ryhmittelyjä ja osa-aikaista erityisopetusta.
Tehostettua tukea annetaan oppilaalle, joka tarvitsee säännöllistä tukea ja samanaikaisesti useita tukimuotoja. Tehostetun tuen aikana annettava tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan. Tässä tuen vaiheessa voidaan käyttää kaikkia perusopetuksen tukimuotoja, lukuun ottamatta erityisen tuen päätöksen perusteella annettavaa erityisopetusta ja oppiaineiden oppimäärien yksilöllistämistä.
Erityistä tukea annetaan niille oppilaille, joiden kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi muuten. Erityinen tuki järjestetään joko yleisen tai pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä. Oppilas opiskelee joko oppiaineittain tai toiminta-alueittain hänelle laaditun henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) mukaisesti.
Oppilashuolto
Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Tavoitteena on, että kaikki lapset tuntevat kuuluvansa turvalliseen kouluyhteisöön, jossa on viihtyisä oppimisympäristö.
Koulussa työskentelevien aikuisten vastuulla on huolehtia lasten oppimisesta ja hyvinvoinnista yhteistyössä kotien kanssa. Oppilashuoltotyöllä pyritään ennalta ehkäisemään oppimisen esteiden, oppimisvaikeuksien sekä koulunkäyntiin liittyvien muiden ongelmien syntyminen.
Oppilashuoltoryhmän roolina on koordinoida, kehittää ja arvioida yhteisöllistä oppilashuoltotyötä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Oppilashuoltoryhmä päivittää joka syksy koulun oppilashuoltosuunnitelman yhteistyössä opetushenkilöstön, huoltajien, oppilaiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Valmistumisen jälkeen oppilashuoltosuunnitelman voi lukea Wilmasta kohdasta "vuosisuunnittelu".
Koulumme oppilashuoltoryhmään kuuluvat: ohr:n koordinaattori erityisopettaja Kaisu Ahola, apulaisjohtaja Janne Järnfors, erityisopettajat Päivi Korhonen, Mervi Isola, Jari Maljanen, Maarit Sydänmetsä, opinto-ohjaajat Liisa Portaankorva ja Anu Viita-aho, koulukuraattori Jenni Wimmer, koulupsykologi Minna Kovalainen, terveydenhoitajat Marika Säynäjäkangas ja Leena Ilvonen. Koululääkäri osallistuu tapaamisiin tarvittaessa.
Yksittäistä oppilasta koskevat asiat käsitellään aina oppilaan huoltajien kanssa luottamuksellisesti ja yhteistyössä. Tarvittaessa oppilaan tueksi voidaan koota monialainen asiantuntijaryhmä, jonka kokoonpanosta sovitaan huoltajan ja oppilaan kanssa. Ryhmään voi opettajan, oppilaan ja huoltajien lisäksi kuulua esimerkiksi koulukuraattori, -psykologi, -terveydenhoitaja ja/tai -lääkäri. Ryhmä sopii yhteisistä tavoitteista ja työskentelystä tapauskohtaisesti.
Monialaisen asiantuntijaryhmän tapaamisista laaditaan oppilashuoltokertomus wilmaan, johon kirjataan yhdessä sovitut asiat. Oppilashuoltorekisterin vastuuhenkilönä toimii rehtori. Oppilashuoltokertomukset ovat salassa pidettäviä ja huoltajalla on oikeus saada tieto ja kopiot merkinnöistä.
Huoltajat ja oppilaat voivat varata ajan koulumme oppilashuollon työntekijöille myös ilman, että asiaa käsitellään monialaisessa asiantuntijaryhmässä.