Opetussuunnitelma

Tutustu Oulun kaupungin perusopetuksen yleiseen opetussuunnitelmaan tästä.

Pikkaralan koulu noudattaa Oulun kaupungin perusopetuksen yleistä opetussuunnitelmaa.

Pikkaralan koulu, 5-8 vuotiaiden pedagogiikka
Koulun juhlissa ja tapahtumissa tulevat 1.luokkalaiset pääsevät tutustumaan kouluun. Toukokuussa järjestetään Eskarista ekalle -aamu vanhemmille ja tutustumispäivä oppilaille, tuleville 1.luokkalaisille.
1-3 luokka opiskelee yhdysluokkana, jokainen vuosiluokka tutustuu näin päivittäin toisen vuosiluokan oppimistavoitteisiin.

Pikkaralan koulun tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma 
Opetustoimi ja koulu tekevät monipuolista yhteistyötä perusopetuksen yhtenäisyyden, eheyden ja laadun varmistamiseksi, toiminnan avoimuuden lisäämiseksi sekä oppilaiden oppimisen ja kasvun tukemiseksi. Yhteistyötä tarvitaan myös oppimisympäristöjen monipuolisuuden ja turvallisuuden sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin turvaamiseksi. Yhteistyö on suunnitelmallista ja sen toteutumista arvioidaan yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa.  

Opetuksen järjestäminen 
Koulutyö järjestetään siten, että sen perustana on oppilaiden osallisuus ja kuulluksi tuleminen. Huolehditaan siitä, että oppilaat saavat kokemuksia yhteistyöstä ja demokraattisesta toiminnasta omassa opetusryhmässä, koulussa ja sen lähiympäristössä sekä erilaisissa verkostoissa.    

Oppilaiden osallistuminen oman koulutyönsä ja ryhmänsä toiminnan suunnitteluun on luonteva tapa vahvistaa osallisuutta ja yhdenvertaisuutta. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelussa oppilaiden osuus on tärkeä. Lisäksi oppilaita rohkaistaan vaikuttamaan myös koulun yhteisen toiminnan ja oppimisympäristön suunnitteluun ja kehittämiseen. Oppilaille tulee järjestää mahdollisuus osallistua opetussuunnitelman ja siihen liittyvien suunnitelmien sekä koulun järjestyssäännön valmisteluun. Oppilaat ovat myös mukana arvioimassa ja kehittämässä yhteistyötä.     

Perusopetuslain mukaan koululla tulee olla sen oppilaista muodostuva oppilaskunta. Oppilaskunnan ja sen toimielinten tehtävänä on edistää oppilaiden yhteistoimintaa, vaikutusmahdollisuuksia ja osallistumista. Se innostaa oppilaita esittämään näkemyksiään, toimimaan ja vaikuttamaan omiin ja yhteisiin asioihin. Oppilaskunta sekä koulun ja kunnan muut osallisuutta tukevat rakenteet ja toimintatavat tarjoavat tilaisuuksia harjoitella demokratiataitoja käytännössä.    

Oulun kaupungin peruskoulut tarjoavat oppilaille mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa koulun tasolla oppilaskuntatyössä. Laajemmalla tasolla voi toimia Oulun kaupungin organisoimissa erilaisissa osallisuusryhmissä, lasten ja nuorten kaupunkikokouksessa ja nuorten vaikuttajapäivillä.  

Oppilaskunnilla on nimetyt ja koulutetut ohjaavat opettajat, jotka vastaavat oppilaskuntatyön lisäksi yhteistyöstä erilaisten osallisuusryhmien kanssa. Osallisuusryhmien käytännön toiminnasta vastaavat nuorisopalveluiden työntekijät. Oppilaskuntien hallitusten ja alueellisten osallisuusryhmien edustajat valitaan demokraattisesti niin, että oppilaiden oma rooli korostuu. Kouluissa kehitetään myös uusia osallisuus- ja vaikuttamismalleja, jotka voivat liittyä muun muassa kouluun, kaupungin muihin toimintoihin, lähiympäristöön ja vapaa-aikaan alueen lasten ja nuorten tarpeista riippuen. Näin varmistetaan, että jokainen oululainen nuori saa tilaisuuden osallistua haluamallaan tavalla.  

Oululainen lasten ja nuorten osallisuuden malli on koko ajan kehittyvä jatkumo, jossa nuorella on tilaa kasvaa, kehittää ja laajentaa osallisuustaitojaan yhdessä muiden nuorten ja heidän kanssaan tekemisissä olevien aikuisten kanssa niin koulussa kuin lähiympäristössä.   

Lukuvuoden alkaessa valitaan oppilaskunnan hallitus
Oppilaskunnan hallitus kokoontuu säännöllisesti opettajan ohjauksessa suunnittelemaan oppilaiden osuutta koulun vuosikellon mukaisissa tapahtumissa.  

Koulukiusaamista ehkäistään yhteisten aktiviteettien kautta. Oppilaita ohjataan toimimaan yhdessä peleissä ja leikeissä. Oppilaille annetaan mahdollisuus liikunnallisiin välitunteihin.