Oppimisen tuki
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki järjestetään niin, että jokainen oppilas saa oman kehitystasonsa ja tarpeidensa mukaista opetusta, ohjausta ja tukea. Oulussa erityisopetuksen ja oppilashuollon palvelut on järjestetty lähikouluperiaatteen ja alueellisen toimintamallin mukaan. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni oppilas voi erilaisten tukitoimien avulla käydä koulua omassa lähikoulussaan.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tukea voidaan antaa myös yksittäisen oppilaan erityisvahvuuksien edistämiseksi.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti kun tarvetta on. Mikäli oppilas tarvitsee tukea tehostetusti, laaditaan oppimissuunnitelma, johon tuen muodot kirjataan.
Jos oppilas tarvitsee erityistä tukea, hänelle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). HOJKS on pedagoginen asiakirja, jossa määritellään tavoitteet, pedagogiset menetelmät, opetusjärjestelyt ja tarvittavat tukitoimet.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukea annetaan sekä lähikouluissa että keskitettyinä palveluina erityisryhmissä ja -kouluissa. Voit tutustua näihin palveluihin tarkemmin sivun vasemmassa reunassa olevien linkkien kautta.
Oppilashuolto
Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. On tärkeää, että lapsi kokee koulun turvalliseksi ja viihtyisäksi työskentely-ympäristöksi ja saa apua ongelmatilanteissa. Oppilashuolto on kaikkien kouluyhteisössä työskentelevien tehtävä.
Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Tavoitteena on hyvinvoiva kouluyhteisö, joka tukee ja edistää jokaisen oppilaan oppimista ja hyvinvointia, ehkäisee pulmia ja tarjoaa niihin tukea mahdollisimman varhain sekä ennakoi mahdollisia riskejä. Hyvinvoivassa opiskeluyhteisössä vallitsee luottamus ja avoimuus ihmisten välillä: jokainen tuntee kuuluvansa kouluyhteisöön ja kokee tulevansa kuulluksi.
Jokaisella oppilaalla on oikeus yksilökohtaiseen oppilashuoltoon. Yksilökohtaisella oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon palveluja, koulupsykologi- ja kuraattoripalveluja sekä yksittäistä oppilasta koskevaa monialaista oppilashuoltoa. Yksilökohtaista oppilashuoltoa toteutetaan yhteistyössä oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa
Oppilashuollon palvelut esi- ja perusopetuksessa, esittelyvideo
Oulunsalon Kirkonkylän koulun oppilashuoltoryhmä kokoontuu keskustelemaan yhteisöllisistä oppilashuollollisista asioista kerran kuukaudessa keskiviikkoisin klo 8.-10.00.
Oppilashuoltoryhmään kuuluvat rehtori, kouluterveydenhoitaja, erityisopettaja, koulukuraattori ja koulupsykologi. Lisäksi voidaan kutsua muita asiantuntijoita, opettajia tai ohjaajia.
Tarvittaessa oppilashuoltoryhmän jäsenistä kootaan pienempi moniammatillinen ryhmä käsittelemään yksittäisen oppilaan asioita yhteistyössä perheen kanssa.
OHR Lukuvuosisuunnitelma 2024-2025
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. Lääkärintarkastukset ovat osa laajaa terveystarkastusta, joka tehdään 1.ja 5.-luokan oppilaille. Oppilaan huoltajat kutsutaan mukaan laajaan lääkärintarkastukseen, tällöin tapaamisessa voidaan keskustella mahdollisista perheen tarvitsemista tukitoimista. Myös muihin kuin laajoihin tarkastuksiin on vanhemmilla mahdollisuus osallistua halutessaan. Olettehan silloin yhteydessä terveydenhoitajaan ajan sopimiseksi. Opettajan palaute oppilaan koulunkäynnistä on osa laajaa terveystarkastusta.
Mikäli lapsellanne on jokin jatkuva lääkitys tai sairaus, joka on hyvä huomioida koulussa, ilmoittakaa siitä lapsen opettajalle ja kouluterveydenhuoltoon. Koulussa tehdään suunnitelma lapsen lääkehoidon toteuttamiseksi.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa kouluterveydenhoitaja, opettaja tai joku muu koulun henkilökuntaan kuuluva. Oppilaan jatkohoito tapahtuu tarvittaessa omalla terveysasemalla tai OYS:n yhteispäivystyksessä. Vanhempiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Tämän vuoksi on tärkeää, että kouluterveydenhuollossa on ajan tasalla olevat huoltajien yhteystiedot.
Koululaiset on vakuutettu koulumatkalla ja koulussa sattuvien tapaturmien varalta. Tapaturman sattuessa varmistakaa, että koulussa on tehty tapaturmailmoitus vakuutusyhtiölle. Vapaa-ajan tapaturmien ja sairastuneen lapsen hoidon järjestäminen on ensisijaisesti vanhempien vastuulla.
Kouluterveydenhoitaja on paikalla tiistaina, keskiviikkona ja perjantaina.
Kouluterveydenhoitaja Marja Kurkela
p. 050 388 6960, marja.kurkela@pohde.fi
Koulukuraattori
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä, joka on osa koulun tarjoamia oppilashuollon palveluita. Koulukuraattorin tehtävänä on edistää oppilaiden sosiaalista hyvinvointia ja tasapainoista kehitystä sekä ehkäistä sosiaalisia ja psyykkisiä ongelmatilanteita. Oppilaskohtaisen työn lisäksi koulukuraattori osallistuu koulun oppilashuoltoryhmään, työskentelee ryhmien, luokkien ja koulun henkilökunnan sekä eri yhteistyötahojen kanssa.
Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä, kun huolta on esimerkiksi koulunkäynnistä, kaverisuhteista, perhetilanteesta tai muista oppilaan elämään ja koulunkäyntiin vaikuttavista asioista tai kun vanhempi kaipaa tukea vanhemmuuteensa. Keskustelut koulukuraattorin kanssa ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia.
Yhteyttä voi ottaa puhelimitse, Wilman kautta tai sähköpostilla. Koulukuraattori on paikalla tiistaina ja keskiviikkona.
Koulukuraattori Enni Haatanen
p. 040 845 0729, enni.haatanen@pohde.fi
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tukea voidaan antaa myös yksittäisen oppilaan erityisvahvuuksien edistämiseksi.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti kun tarvetta on. Mikäli oppilas tarvitsee tukea tehostetusti, laaditaan oppimissuunnitelma, johon tuen muodot kirjataan.
Jos oppilas tarvitsee erityistä tukea, hänelle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). HOJKS on pedagoginen asiakirja, jossa määritellään tavoitteet, pedagogiset menetelmät, opetusjärjestelyt ja tarvittavat tukitoimet.