Oppimisen tuki
Kasvatustyö ja hyvinvoinnin edistäminen kuuluu koulun kaikille aikuisille tehtävästä riippumatta. Oppimisen ja koulunkäynnin tuella vahvistetaan oppilaan perustaitoja ja ehkäistään vaikeuksia ennakolta siten, että oppilaalla on mahdollisuus saavuttaa oppimistavoitteensa.
Lähtökohtana kasvun ja oppimisen tuelle on toimiva kodin ja koulun yhteistyö.
Lapsen tuen tarve arvioidaan ja toteutus suunnitellaan yhdessä lapsen, nuoren ja perheen kanssa. Lapsen ja perheen arvostava kohtaaminen on tärkeä seikka tukea suunniteltaessa.
Tavoitteet
- Yleisen tuen keinot ovat koululla kaikkien opettajien käytössä säännöllisesti.
- Jos yleinen tuki ei riitä, tukea tehostetaan ja oppilas voidaan siirtää tehostettuun ja edelleen erityisen tuen piiriin.
Koulun rakenteet tuen toteuttamisessa
- yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä joka toinen viikko
- monialaiset yksilökohtaiset opiskeluhuoltopalaverit tarvittaessa
- yhteistyö monialaisessa oppilashuoltotyössä: koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja, nuorisotoimi, seurakunta, vanhempainyhdistys, kummioppilaat
- koulun yhteisölliset tapahtumat
- rehtori ja koulunkäynninohjaajien palaveri kerran kuukaudessa
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitaja Kaisu Äijälä 044 7034611, kaisu.aijala@pohde.fi on paikalla keskiviikkoisin. Kouluterveydenhoitajan työ on ensisijaisesti ennalta ehkäisevää terveydenhoitoa sekä omalta osaltaan oppilaan terveyden, selviytymisen ja hyvinvoinnin tukemista koulussa.
Kouluterveydenhoitajan tehtävänkuvaan kuuluvat laajat terveystarkastukset 1. ja 5. luokkalaisille.
Kouluterveydenhoitaja on opiskelijahuoltoryhmän jäsen
Kouluterveydenhoitaja vastaa omalta osaltaan ensiaputoimista; ohjauksesta, ensiavun antamisesta, ohjeistuksesta ja välineistöstä yhdessä koko koulun henkilökunnan kanssa.
Sairasasiat ja esim. vapaa-ajan tapaturmat hoidetaan oppilaan oman asuinalueen terveysasemalla. Vanhemmat varaavat ajan.
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Tavoitteena on, että kaikki lapset tuntevat kuuluvansa turvalliseen kouluyhteisöön, jossa on viihtyisä oppimisympäristö. Koulussa työskentelevien aikuisten vastuulla on huolehtia lasten oppimisesta ja hyvinvoinnista yhteistyössä kotien kanssa. Opiskeluhuoltotyöllä pyritään ennalta ehkäisemään oppimisen esteiden, oppimisvaikeuksien sekä koulunkäyntiin liittyvien muiden ongelmien syntyminen.
Oppilashuoltoryhmä auttaa koulutyössä ilmenevien erityistilanteiden ratkaisemisessa ja toimii niiden ennaltaehkäisemiseksi. Ryhmä on yhteistyössä kotien, opettajien ja tarvittaessa koulun ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa.
Yksittäistä oppilasta koskevat asiat käsitellään aina oppilaan huoltajien kanssa luottamuksellisesti ja yhteistyössä. Tarvittaessa oppilaan tueksi voidaan koota monialainen asiantuntijatyöryhmä, jonka kokoonpanosta sovitaan huoltajan ja oppilaan kanssa. Ryhmään voi opettajan, oppilaan ja huoltajien lisäksi kuulua esimerkiksi koulukuraattori, -psykologi ja/tai –terveydenhoitaja. Ryhmä sopii yhteisistä tavoitteista ja työskentelystä tapauskohtaisesti.
Monialaisen asiantuntijatyöryhmän tapaamisista laaditaan oppilashuoltokertomus, johon kirjataan yhdessä sovitut asiat. Oppilashuoltokertomukset tallennetaan oppilashuoltorekisteriin, jonka vastuuhenkilönä toimii rehtori. Rekisteriin tallennetut tiedot ovat salassa pidettäviä ja huoltajalla on oikeus saada tieto ja kopiot merkinnöistä.
Kolmiportainen tuki
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä.
Jokaiselle oppilaalle suunnattua yleistä tukea ovat mm. eriyttäminen, tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, samanaikaisopetus, avustajat sekä kodin ja koulun yhteistyö.
Silloin, kun yleinen tuki ei ole riittävää ja oppilas tarvitsee säännöllistä tukea ja /tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, tulee oppilaan saada tuki tehostettuna. Oppilaan saama tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan.
Erityistä tukea saavalle oppilaalle tehdään erityisen tuen päätös. Tällöin esim. joku oppiaine voidaan yksilöllistää. Oppilaan saama tuki ja oppisisällöt kirjataan henkilökohtaiseen asiakirjaan (hojks), joka tehdään vanhempien kanssa yhteistyössä.