Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Moni lapsi tarvitsee oppimiseensa tukea. Oppilaalla on oikeus saada opetuksen ohella oppilaanohjausta ja riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko peruskoulun ajan. Tukea on annettava heti, kun tuen tarve ilmenee.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuella vahvistetaan oppilaan perustaitoja ja ehkäistään vaikeuksia ennakolta siten, että oppilas saavuttaa oppimistavoitteensa.
Lähtökohtana kasvun ja oppimisen tuelle on toimiva kodin ja koulun yhteistyö.
Lue lisää oppimisen ja koulunkäynnin tuesta Oulun perusopetuksen sivuilta.
Myllytullin koulun opiskeluhuolto
Kouluterveydenhuolto
Koulunkäynti on lapselle työtä, sen vuoksi hän tarvitsee onnistuakseen aikuisen tukea ja ohjausta.
Kodin, koulun ja kouluterveydenhuollon yhteistyö on tärkeää koululaisen hyvinvoinnin tukemisessa. Kouluterveydenhoitaja osallistuu koulun oppilashuoltoon. Toivomme, että kouluneuvolasta muodostuu perheellenne paikka, johon on helppo ottaa yhteyttä.
Myllytullin koululla työskentelee terveydenhoitajana Sirkka-Liisa Torvela. Terveydenhoitajan päivystystunti on ke ja to klo 11–12, jolloin oppilaiden on mahdollista tulla käymään ilman ajanvarausta. Muina aikoina terveydenhoitaja tekee terveystarkastuksia tai työskentelee lääkärin työparina. Vanhat vammat, vapaa-ajan tapaturmat sekä hoitoa vaativat sairaudet tulee hoitaa aina omalla terveysasemalla tai hyvinvointikeskuksessa.
Terveydenhoitajan tavoitat puhelimitse tai Wilma-viestillä.
Kouluterveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. 1lk, 4-5lk, ja 7–8-luokan oppilaille tehdään laaja terveystarkastus. Huoltajat kutsutaan mukaan laajaan tarkastukseen ja myös opettajan havainnot huomioidaan oppilaan terveyttä arvioitaessa. Muilla luokilla tehdään suppeampi terveystarkastus. Lisätarkastuksia tehdään tarvittaessa.
Lapsen sairastuessa ilmoittakaa poissaolosta aina opettajalle. Hoitolomatodistukset alle 12-vuotiaiden koululaisten hoidosta, hoituvat puhelimitse tai voit jättää soittopyynnön terveydenhoitajalle. Hoitolomatodistusta ei voi kirjoittaa jälkikäteen. Mikäli lapsellanne on jokin jatkuva lääkitys tai sairaus, joka on hyvä huomioida koulussa, ilmoittakaa siitä lapsen opettajalle. Koulunpäivän aikana sairastuneen oppilaan opettaja voi ohjata kotiin. Terveydenhoitaja arvioi tilanteen tarvittaessa.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalla oleva aikuinen. Kouluterveydenhoitajaa voi tarvittaessa arvioida tilannetta. Oppilaan jatkohoito tapahtuu tarvittaessa terveysasemalla tai hyvinvointikeskuksessa tai OYS:n yhteispäivystyksessä. Vanhempiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian.
Koululaiset on vakuutettu koulumatkalla ja koulussa sattuvien tapaturmien varalta. Tapaturman sattuessa varmistakaa, että koulussa on tehty tapaturmailmoitus vakuutusyhtiölle tilanteessa paikalla olleen aikuisen toimesta.
Yhteistyöterveisin, terveydenhoitajat
Sirkka-Liisa Torvela p. 044 703 4615
- Myllytullin luokat 1.–6. ja 8.–9.
Marianne Pirinen (kevätlukukaudesta 2023 alkaen) p. 040 352 4283
- Nuottasaaren luokat ja Myllytullin 7. luokka
Oppilaanohjaus
Oppilaan opintojen ohjauksesta huolehtivat kaikki opettajat yhteistyössä koko perusopetuksen ajan. Luokilla 7-9 oppilaanohjaus on oma oppiaine, jonka opettajana toimii opinto-ohjaaja.
Oppilaanohjauksella tuetaan oppilaan persoonallista kasvua ja kehitystä siten, että oppilaan opiskeluvalmiudet ja sosiaaliset taidot kehittyvät ja elämänhallintataidot lisääntyvät. Sen avulla oppilaalle ja huoltajalle annetaan tietoa opiskelutaidoista, valinnaisaineista ja niiden merkityksestä oppimiselle ja tulevaisuudelle, eri ammateista sekä jatko-opintomahdollisuuksista.
Ohjaus ja tiedon kulku korostuvat erityisesti opintojen nivelvaiheissa, kuten siirryttäessä alakoulusta yläkouluun ja peruskoulusta toiselle asteelle.
Maria Mustakallio-Tuomaala (puh. 044 703 9417) toimii oppilaanohjaajana luokilla 7ABC, 8A, 8C, 9B ja 9C.
Sofia Ikonomidis toimii oppilaanohjaajana luokilla 8B, 8D, 9A ja 9D. Koululla ma-ti.
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Tavoitteena on, että kaikki lapset tuntevat kuuluvansa turvalliseen kouluyhteisöön, jossa on viihtyisä oppimisympäristö. Koulussa työskentelevien aikuisten vastuulla on huolehtia lasten oppimisesta ja hyvinvoinnista yhteistyössä kotien kanssa. Opiskeluhuoltotyöllä pyritään ennalta ehkäisemään oppimisen esteiden, oppimisvaikeuksien sekä koulunkäyntiin liittyvien muiden ongelmien syntyminen.
Opiskeluhuoltotyöryhmän roolina on koordinoida, kehittää ja arvioida yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Opiskeluhuoltotyöryhmä päivittää koulun opiskeluhuoltosuunnitelman, jonka voi lukea Wilmasta kohdasta "vuosisuunnittelu". Koulumme opiskeluhuoltotyöryhmään kuuluvat rehtori, erityisopettajat, opinto-ohjaaja, koulupsykologi, koulukuraattori, koulunkäynninohjaajien edustaja, pienryhmänopettajat sekä terveydenhoitajat. Tarvittaessa opiskeluhuoltoryhmässä voi esim. kehittämistyön vuoksi olla myös muita jäseniä.
Yksittäistä oppilasta koskevat asiat käsitellään aina oppilaan huoltajien kanssa luottamuksellisesti ja yhteistyössä. Tarvittaessa oppilaan tueksi voidaan koota monialainen asiantuntijatyöryhmä, jonka kokoonpanosta sovitaan huoltajan ja oppilaan kanssa. Ryhmään voi opettajan, oppilaan ja huoltajien lisäksi kuulua esimerkiksi koulukuraattori, -psykologi ja/tai –terveydenhoitaja. Ryhmä sopii yhteisistä tavoitteista ja työskentelystä tapauskohtaisesti.
Monialaisen asiantuntijatyöryhmän tapaamisista laaditaan oppilashuoltokertomus, johon kirjataan yhdessä sovitut asiat. Oppilashuoltokertomukset tallennetaan oppilashuoltorekisteriin, jonka vastuuhenkilönä toimii rehtori. Rekisteriin tallennetut tiedot ovat salassa pidettäviä ja huoltajalla on oikeus saada tieto ja kopiot merkinnöistä.
Huoltajat ja oppilaat voivat varata ajan koulumme oppilashuollon työntekijöille myös ilman, että asiaa käsitellään monialaisessa asiantuntityöryhmässä. Koulumme työntekijöiden yhteystiedot löydät koulumme nettisivulta.
Koulukuraattori ja koulupsykologi
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä. Koulupsykologi puolestaan edustaa psykologista asiantuntemusta koulun oppilashuoltotyössä.
Koulukuraattorin ja koulupsykologin työn tavoitteena on edistää oppilaiden psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ja kehitystä sekä turvata koulunkäynnin sujuvaa etenemistä. Yhteyttä voi ottaa lapsen tai nuoren kasvuun, kehitykseen, oppimiseen ja yleensä koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä. Tarvittaessa koulukuraattori ja koulupsykologi tekevät yhteistyötä sosiaali- ja terveystoimen toimijoiden kanssa.
Koulupsyykkari eli psykiatrinen sairaanhoitaja
Lakisäätäisen oppilashuollon palveluiden lisäksi Oulun kaupungilla työskentelee osana kouluterveydenhuoltoa koulupsyykkareita (psykiatrisia sairaanhoitajia). Koulupsyykkareiden toiminnan tavoitteena on osallisuuden lisääminen ja kouluyhteisön kehittäminen mielenterveyttä edistäväksi sekä tiedon lisääminen mielen hyvinvoinnista. Koulupsyykkarit työskentelevät yhteisö- ja ryhmätasoilla kouluissa. Toimintaa ovat mm. hyvinvointipysäkit, rastipäivät, luokkatyöskentelyt ja erilliset ryhmät.
Katso tästä video oppilashuollon palveluista esi- ja perusopetuksessa.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Koulun tehtävänä on tarjota jokaiselle oppilaalle hänen ikäkautensa ja edellytystensä mukaista opetusta.
Eriyttäminen, joustavat opetusmenetelmät ja -järjestelyt ovat perusopetuksen lähtökohtana. Tämän tavoitteen toteuttaminen edellyttää opettajalta sekä oppilaan yksilöllistä tuntemusta että oppilasryhmän tarpeiden huomioimista riittävän varhaisessa vaiheessa.
Silloin, kun yleinen tuki ei ole riittävää ja oppilas tarvitsee säännöllistä tukea ja/tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, tulee oppilaan saada tuki tehostettuna.
Tehostettu tuki
Tehostettu tuki suunnitellaan yksittäistä oppilasta varten kokonaisuutena. Se perustuu moniammatillisesti laadittuun pedagogiseen arvioon ja on luonteeltaan vahvempaa ja pitkäjänteisempää. Tehostetun tuen aikana voidaan käyttää kaikkia perusopetuksen tukimuotoja, mutta ei opetuksen yksilöllistämistä, joka edellyttää aina erityisen tuen päätöksen. Oppilaan saama tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan.
Erityinen tuki
Erityinen tuki järjestetään joko yleisen tai pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä. Tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muista perusopetuksen tukimuodoista. Erityisen tuen päätös tehdään tehostettuun tukeen ja moniammatillisesti laadittuun pedagogiseen selvitykseen pohjautuen. Erityisen tuen päätös voidaan tehdä ilman tehostetun tuen vaihetta ja pedagogista selvitystä silloin, kun psykologisen tai lääketieteellisen arvion perusteella ilmenee, ettei opetusta vamman, sairauden, kehityksessä viivästymisen tai tunne-elämän häiriön tai muun vastaava erityisen syyn vuoksi voida muutoin antaa. Oulun opetustoimessa päätöksen erityisestä tuesta tekee aluepäällikkö. Erityisen tuen päätös tarkistetaan ainakin 2. vuosiluokan jälkeen ja ennen 7. vuosiluokalle siirtymistä sekä aina tuen tarpeen muuttuessa.