Oppimisen tuki
Yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki järjestetään niin, että jokainen oppilas saa oman kehitystasonsa ja tarpeidensa mukaista opetusta, ohjausta ja tukea. Koulussamme oppilaan tukena on niin erityisopetuksen kuin oppilashuollonkin palvelut.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tukea voidaan antaa myös yksittäisen oppilaan erityisvahvuuksien edistämiseksi.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Yleinen tuki
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada yleistä tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti, kun tarvetta on esimerkiksi opetuksen eriyttämiseen ja tukiopetukseen.
- on suunnattu jokaiselle oppilaalle ja se on ensisijainen tuen järjestämisen muoto
- tarvittaessa tehdään oppimissuunnitelma
- yleistä tukea ovat mm. eriyttäminen, tukiopetus, samanaikaisopetus, koulunkäynninohjaajan tai resurssiopettajan tuki sekä kodin ja koulun yhteistyö.
Tehostettu tuki
Oppilaalla on oikeus tarvittaessa saada tehostettua tukea, joka on yleistä tukea säännöllisempää ja pitkäkestoisempaa.
- jos yleinen tuki ei riitä tai oppilas tarvitsee tukea säännöllisesti
- Tehostettuun tukeen siirtyminen perustuu pedagogiseen arvioon, jossa opettajat arvioivat annettuja tuen muotoja ja niiden vaikutusta.
Mikäli yleinen tuki ei oppimisen turvaamiseksi riitä, siirrytään antamaan tehostettua tukea. - Tehostettua tukea saavalle oppilaalle laaditaan aina henkilökohtainen oppimissuunnitelma, johon tuen muodot kirjataan.
- tehostettua tukea ovat mm. säännöllinen tukiopetus, eriyttäminen, erilaiset koejärjestelyt, osa-aikainen erityisopetus tai koulunkäynninohjaajan tuki.
Erityinen tuki
Mikäli oppilaan kasvu, kehitys tai oppimisen ja koulunkäynnin edellytykset ovat heikentyneet ja tehostettu tuki on riittämätöntä, on oppilaalla oikeus erityiseen tukeen.
- jos tehostettu tuki ei riitä
- Erityiseen tukeen siirtymisen päätös tehdään aina moniammatilliseen pedagogiseen selvitykseen pohjautuen, yhteistyönä oppilasta ja huoltajia kuullen.
- Jos oppilaalle annettu tehostettu tuki ei riitä yleisopetuksen tavoitteiden saavuttamiseen, voidaan tehdä päätös erityisestä tuesta. Erityisen tuen päätös tehdään esim. silloin, jos on tarve yksilöllistää yksi tai useampia oppiaineita.
- Erityinen tuki on suunnitelmallista ja yksilöllistä oppilaan tukemista sekä tavoitteellista yhteistyötä oppilaan tarvitsemien muiden tukipalvelujen kanssa.
- Erityistä tukea saavan oppilaan opetus annetaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) mukaan. HOJKS on pedagoginen asiakirja, jossa määritellään tavoitteet, pedagogiset menetelmät, opetusjärjestelyt ja tarvittavat tukitoimet
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitaja keskittyy oppilaiden hyvinvoinnin ja terveyden sekä oppimisen edistämiseen. Oppilaat tapaavat kouluterveydenhoitajan jokaisella vuosiluokalla. Terveystarkastuksissa terveydenhoitaja seuraa muun muassa oppilaan kasvua, kehitystä ja yleistä hyvinvointia. Osa terveystarkastuksista on laajoja, jolloin myös koululääkäri tapaa oppilaan. Laajoihin terveystarkastuksiin vanhemmat kutsutaan mukaan.
Kouluterveydenhoitajan kanssa voi keskustella esimerkiksi unesta, ravitsemuksesta, vapaa-ajasta, murrosiästä tai muusta mieltä painavasta asiasta. Tarpeen mukaan terveydenhoitaja voi ohjata lääkärin tai muiden asiantuntijoiden vastaanotolle sekä tekee yhteistyötä koulun muun oppilashuoltohenkilöstön kanssa.
Terveydenhoitajan vastaanotolle voi hakeutua ilman ajanvarausta terveydenhoitajan päivystystunneilla. Terveydenhoitajalta voi myös varata vastaanottoajan ottamalla yhteyttä puhelimitse tai Wilmassa.
Kouluterveydenhoitaja (alakoulu) Annika Luukkonen, puh 0503664037, annika.luukkonen (at) ouka.fi.
- Alakoululla maanantaisin ja torstaisin - päivystystunti 9:30-10:00.
- Päivystysajalla oppilas voi tulla käymään terveydenhoitajan luona ilman ajanvarausta.
Kouluterveydenhoitaja (yläkoulu) Elina Nauha, puh 0447034618, elina.nauha (at) ouka.fi
- Yläkoululla joka päivä maanantaista perjantaihin.
- Päivystysaika on ma-pe klo 11:00-11:30 välisenä aikana.
- Päivystysajalla oppilas voi tulla käymään terveydenhoitajan luona ilman ajanvarausta.
Yhteyttä voi ottaa myös Snapchat: terkkarimkoski.
Oppilaanohjaus
Oppilaanohjauksen tavoitteena on tukea oppilaan persoonallista kasvua siten, että jokainen oppilas selviää mahdollisimman hyvin opiskelussaan peruskoulussa. Tavoitteena on myös lisätä oppilaan itsetuntemusta, jotta hän kykenee tekemään tarkoituksenmukaisia ja hänelle soveltuvia koulutusta ja uranvalintaa koskevia ratkaisuja sekä antaa oppilaalle yhteiskunnan, työelämän, ammatinvalinnan ja jatko-opintojen kannalta tarpeellisia tietoja ja valmiuksia.
Oppilaanohjauksen opetussuunnitelmaan kuuluu luokkatunteja ja henkilökohtaista sekä pienryhmäohjausta. Oppilasta ohjataan opiskeluohjelman laatimisessa, urasuunnittelussa ja ikävaiheen kasvuun ja kehitykseen liittyvissä kysymyksissä.
Päävastuu oppilaanohjauksesta on opinto-ohjaajalla. Hän työskentelee yhteistyössä muiden opettajien, luokanvalvojien, erityisopettajien ja oppilashuoltoryhmän kanssa.
Osana koulun oppilashuoltoa oppilaanohjauksen tehtävänä on huolehtia oppilaiden perusturvallisuuden säilymisestä sekä fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnista. Erityisesti tuetaan niitä nuoria, joilla on opiskeluun liittyviä vaikeuksia tai jotka ovat peruskoulun jälkeen jäämässä ilman jatko-opiskelupaikkaa.
Oppilaanohjaus vastaa osaltaan tiedottamisesta sekä kodin ja koulun yhteistyöhön liittyvistä tehtävistä. Tiedottaminen on tärkeää erityisesti oppilaan siirtyessä alaluokilta Merikosken kouluun, oppilaan tehdessä koulutusta koskevia valintoja sekä oppilaan työelämään tutustumisen järjestelyjen yhteydessä.
Tavoitteena on, että oppilas kehittyy hahmottamaan itseään nuorena henkilönä kasvamassa kohti aikuisuutta ja arvioimaan omaa itseään sekä kuvailemaan vahvuuksiaan, kiinnostuksenkohteitaan ja toimimaan itseohjautuvasti ja vastuullisesti opinnoissaan.
Tavoitteena on myös, että oppilas kehittyy näkemään yhteyden omien pohdiskelujensa ja tehtyjen/tulevien valintojen välillä ja arvioimaan omaa tilannettaan suhteessa jatkokoulutukseen ja näin syventämään itsetuntemustaan, pohtimaan työtä ja uraa osana elämänkokonaisuutta ja näkemään yhteyden koulumenestyksen ja jatkokoulutuksen välillä sekä toimimaan vuorovaikutteisesti ja yhteistyökykyisesti omassa toimintaympäristössään.
Opiskeluhuolto
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä ja hän tukee työllään oppilaiden hyvinvointia, arjen sujumista, sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä sekä vuorovaikutussuhteita.
Koulupsykologi tukee oppilaiden psyykkistä hyvinvointia ja tervettä kasvua ja kehitystä. Hän tarjoa psykologista asiantuntemusta myös oppimiseen ja opiskeluun osallistuen oppimisedellytysten arviointiin ja tukitoimien suunnitteluun.
Koulukuraattorin tai koulupsykologin kanssa käsiteltäviä asioita voivat olla esimerkiksi
- kouluun liittyvät motivaatio-ongelmat, käyttäytymisen haasteet, kiusaaminen, stressi, keskittymisvaikeudet
- psyykkiseen vointiin liittyvät haasteet, kuten mielialaongelmat, ahdistuneisuus ja paniikkioireet, tunne-elämän haasteet
- perheeseen tai ihmissuhteisiin liittyvät muutokset, kaverihuolet ja elämän erilaiset kriisitilanteet.
Koulukuraattori Tanja Autio, puh. 0447039003, tanja.autio@pohde.fi.
- Alakoululla maanantaisin ja tiistaisin
- Yläkoululla keskiviikkoisin ja torstaisin.
Koulupsykologi Jenni Pietarinen, puh. 0447039666, jenni.pietarinen@pohde.fi.
- Alakoululla keskiviikkoisin ja torstaisin
- Yläkoululla maanantaisin ja tiistaisin.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukitoimet Merikosken koulussa
Aineenopettajat, koulunkäynninohjaajat, erityisopettajat ja opinto-ohjaaja tukevat oppilasta arjen oppimistilanteissa. Oppilaalla on käytössään myös koulukuraattorin ja terveydenhoitajan palvelut. Aineenopettajat tukevat oppilasta pääosin opettamiinsa aineisiin liittyen. Koulunkäynninohjaajat toimivat yhteistyössä aineenopettajien, erityisopettajien ja opinto-ohjaajan kanssa.
Kaikille koulun oppilaille suunnattuna avoimena tukitoimena Merikosken koulussa toimii läksykerho, jossa oppilaat voivat omatoimisesti koulun aikuisen opastuksella käydä tekemässä läksyjä neljänä päivänä viikossa. Läksykerhoa käytetään myös erillisenä tukimuotona niille oppilaille, joilla on toistuvia oppimiseen ja yksilölliseen työskentelyyn liittyviä vaikeuksia koulussa tai kotona.
Läksykerhon ottamisesta osaksi oppilaan päivittäistä koulurutiinia sovitaan yhteistyössä aineenopettajan ja huoltajan kanssa. Läksykerhon käytännön toteutuksesta vastaavat koulunkäynninohjaajat.
Koulunkäynninohjaaja voi työskennellä yhden oppilaan, koko luokan oppilaiden tai kaikkien koulun eri luokilla olevien tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa. Koulunkäynninohjaajan tehtävät liittyvät oppilaan tukemiseen, avustamiseen ja oppimistilanteiden ohjaamiseen niin, että oppilaan itsenäisyys ja omatoimisuus kehittyvät.
Koulunkäynninohjaajan työ on yksilö- ja yhteisötason oppilashuoltotyötä, joka toteutetaan yhteistyössä oppilaan, hänen huoltajiensa ja opettajiensa sekä tarvittaessa koulun muun oppilashuoltohenkilöstön kanssa.
Tukiopetus on tarkoitettu opintojen tilapäisen jälkeen jäämisen korjaamiseen keskeisissä oppiaineissa esim. sairauden vuoksi. Tukiopetusta järjestetään niin usein ja niin laajasti kuin se oppilaan koulunkäynnin ja koulumenestyksen kannalta on tarpeellista.
Tukiopetusjärjestelyistä sovitaan aina oppilaan kanssa ja asiasta tiedotetaan huoltajalle. Myös huoltajat voivat olla aloitteentekijöinä tukiopetuksen järjestämiseksi. Opetuksesta vastaavat aineenopettaja, erityisopettaja ja/tai koulunkäyntiavustaja.
Tehostetumpi tuen muoto on osa-aikainen erityisopetus, jota annetaan oppilaalle, jolla on lieviä oppimiseen tai koulunkäyntiin liittyviä vaikeuksia. Opetuksesta vastaa laaja-alainen erityisopettaja, joka toimii tiiviissä yhteistyössä koulun opettajien, oppilashuollon henkilöiden ja muiden asiantuntijoiden sekä oppilaan huoltajien kanssa.
Osa-aikainen erityisopetus toteutetaan yksilö-, pienryhmä- tai samanaikaisopetuksena muun opetuksen yhteydessä ja tilanteen mukaan yhteistyössä koulunkäyntiavustajan kanssa. Erityisopetuksen tavoitteena on monipuolisesti tukea oppimista oppilaiden yksilölliset erot ja elämäntilanteet huomioon ottaen. Pääpaino oppilaiden ohjauksessa on sosiaalisten taitojen sekä oppimisvalmiuksien harjoittamisessa sekä oppimismotivaation säilyttämisessä.
Samanaikaisopetus on erityisopetuksen muoto, jossa erityisopettaja työskentelee luokanopettajan tai aineenopettajan työparina samassa luokassa ja ohjaa/opettaa siellä yhtä tai useampaa oppilasta kerralla. Luokassa voi työskennellä opettajan työparina myös koulunkäynninohjaaja.
Erityisryhmäopetuksen tarve määritellään oppilaskohtaisesti hänen pedagogisessa selvityksessä. Pedagogisten selvitysten perusteella lapselle voidaan myöntää paikka alueellisessa erityisryhmässä, joka on kokoaikaista erityisopetusta. Opettajana toimii erityisluokanopettaja ja työparina on koulunkäynninohjaaja. Oppilaat voivat olla eri luokka-asteilta ja he kaikki opiskelevat oman oppimissuunnitelman mukaan.
Edellä mainittujen tukimuotojen lisäksi oppilaan oppiaineiden opetusta, sisältöjä ja tavoitteita voidaan eriyttää hänen yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti yleisopetuksen tavoitteiden puitteissa tai laatia hänelle oma etenemisohjelma erityisen tuen päätöksen osana.
Koulussamme noudatetaan kolmiportaisen tuen periaatteita.
Merituulen erityisryhmät ja vaativan erityisen tuen ryhmät
Koulumme luokkien 1.-2. luokkien yhteydessä toimii kaksi vaativan erityisen tuen ryhmää. Ryhmäkoko on 8 oppilasta ja niissä toimii erityisluokanopettaja ja kaksi koulunkäynninohjaajaa. Ryhmään ohjautuminen tapahtuu osana erityisen tuen prosessia. Koulullamme toimii myös 1.-3. luokkien alueellinen erityisryhmä. 3.-6. luokkien erityisryhmä on tarkoitettu koulunkäynnin tukitoimeksi oppilaille, jotka hyötyvät yksilöllisemmästä opetuksesta ja pienemmästä ryhmäkoosta.
Erityisryhmässä tuntimäärä on joustava siten, että osa tunneista voi olla integroitu omaan kotiluokkaan oppilaalle laaditun oman suunnitelman mukaan. Erityisryhmän tavoitteena on kuntouttaa oppilas niin, että hän voi palata kotiluokkaansa tai lähikouluunsa. Yhteistyö huoltajien, erityisluokanopettajan ja oppilashuollon sekä oppilaanmahdollisen tukiverkoston kanssa on tiivistä.
Joustavan perusopetuksen ryhmä JOPO
Joustavan perusopetuksen ryhmä on työelämäpainotteinen ja toiminnallinen tapa suorittaa peruskoulu. Joustava perusopetus ei ole erityisopetusta. Opetuksessa noudatetaan perusopetuksen opetussuunnitelmaa, mutta opetus poikkeaa perinteisestä.
Tavoitteena on antaa toiminnallisesti suuntautuneille yleisopetuksen oppilaille uudenlainen opiskelumahdollisuus, jossa opiskelu järjestetään koulurakennuksen lisäksi monipuolisissa oppimisympäristöissä ja työpaikoilla. Tavoitteena on luoda samalla koko kouluyhteisöä kehittäviä toiminnallisia työtapoja.
JOPO-ryhmään on otettu vuosittain enintään kymmenen oppilasta ja se tekee tiivistä kehittämistyötä yhdessä koulumme TUVA:n eli tuen palvelujen kanssa.