Oppimisen tuki
Moni lapsi tarvitsee oppimisessa ja koulunkäynnissä tukea, joka voi olla tilapäistä tai pitempiaikaista. Tuen tarve voi vaihdella myös vähäisestä vahvempaan tai oppilas voi tarvita monenlaista tukea yhtä aikaa. Mitä aikaisemmin oppilas saa tukea, sitä paremmin vältetään vaikeuksien lisääntyminen ja kasaantuminen.
Tuen tarpeen varhaiseksi havaitsemiseksi oppilaan tilannetta tulee seurata ja tuki tulee aloittaa heti, kun siihen ilmenee tarvetta. Oppilaan koulunkäynnin tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi kerrallaan saada vain yhden tasoista tukea. Tukimuotoja ovat esimerkiksi tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, avustajapalvelut ja erityiset apuvälineet. Jokaisella tuen tasolla voidaan käyttää kaikkia eri tukimuotoja lukuun ottamatta erityisen tuen päätökseen perustuvaa erityisopetusta.
Lue lisää oppimisen ja koulunkäynnin tuesta Opetushallituksen sivuilta.
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Opiskeluhuoltoa säätelee oppilas- ja opiskelijahuoltolaki.
Opiskeluhuollon pääpaino on ennaltaehkäisevässä, yhteisöllisessä opiskeluhuollossa. Sillä tarkoitetaan koulun toimintakulttuuria, jolla edistetään kaikkien oppilaiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä opiskeluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.
YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO
Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö on kaikkien kouluyhteisössä toimivien yhteinen tehtävä ja työ kohdistuu koko kouluyhteisöön. Tunnistettujen tarpeiden mukaan työtä voidaan lisäksi kohdentaa tietyille luokka-asteille tai ryhmille.
Koululla kokoontuu kuukausittain yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä, joka koordinoi ja kehittää yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Opiskeluhuoltotyötä ohjaa opiskeluhuoltosuunnitelma. Opiskeluhuoltoryhmän kokoonpanoon kuuluvat rehtori, kouluterveydenhoitaja, -kuraattori, -psykologi, erityisopettaja, luokanopettaja, koulunkäynninohjaaja, nuoriso-ohjaaja, huoltajien edustaja sekä toisinaan myös oppilaiden edustajia. Oppilaita osallistetaan ryhmän toimintaan myös oppilaskuntatyön ja huoltajia vanhempaintoimikuntatyön kautta. Tarvittaessa mukaan kutsutaan muita koulun toimijoita ja koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja ja asiantuntijoita.
YKSILÖKOHTAINEN OPISKELUHUOLTO
Yksilökohtaisella opiskeluhuoltotyöllä tarkoitetaan yksittäiselle oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon palveluja (kouluterveydenhoitaja ja koululääkäri), opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltotyötä. Yksilökohtaisen opiskeluhuollon palvelut perustuvat suostumukseen, ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Oppilaalla on subjektiivinen ja itsenäinen oikeus opiskeluhuoltopalveluihin käyttämiseen.
Mikäli oppilaan koulunkäynnistä nousee huoli, koulu on yhteydessä huoltajiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tarvittaessa, oppilaan ja/tai huoltajan suostumuksella, oppilaan tueksi kootaan monialainen asiantuntijaryhmä. Asiantuntijaryhmään kuuluvat aina oppilas ja hänen huoltajansa, sekä asian käsittelyn kannalta keskeisiä opetuksen ja opiskeluhuollon työntekijöitä. Ryhmään voidaan kutsua myös koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja. Ryhmässä sovitut asiat kirjataan opiskeluhuoltokertomukseen, joka on näkyvissä vain asiantuntijaryhmään kuuluville.
KOULUTERVEYDENHUOLTO
Lapsen sairastuessa huoltajat ilmoittavat opettajalle lapsen poissaolosta. Jos tarvitsette selvitystä työnantajalle alle 10-vuotiaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten, olkaa yhteydessä terveydenhoitajaan mahdollisimman pian. Hoitolomatodistusta ei voi kirjoittaa jälkikäteen. Sairaustapauksissa, esim. kuume, vatsatauti yms., opettaja on suoraan yhteydessä huoltajaan ja ohjaa oppilaan kotiin. Terveydenhoitajan tapaamista tähän ei tarvita.
Mikäli lapsellanne on jokin sairaus tai jatkuva lääkitys, ilmoittakaa siitä ensisijaisesti lapsen opettajalle. Tarvittaessa tehdään kodin ja koulun yhteistyönä oppilaan lääkehoitosuunnitelma, jossa sovitaan hoidon toteuttamisesta koulupäivän aikana. Mikäli lapsellanne on alttiutta päänsärkyyn, kuukautiskipuihin, allergioihin ym. huolehdittehan, että tarvittava lääke on mukana lapsenne repussa.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalle saapunut henkilö, joka ohjaa oppilaan tarvittaessa jatkohoitoon ja tekee tarvittaessa tapaturmailmoituksen. Huoltajiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Oppilaan mahdollinen jatkohoito tapahtuu omassa hyvinvointikeskuksessa tai OYS:n yhteispäivystyksessä.
Vapaa-ajan tapaturmat, vanhat vammat sekä hoitoa vaativat sairaudet hoidetaan omassa hyvinvointikeskuksessa, ei kouluterveydenhuollossa. Vapaa-ajan tapaturmien ja sairastuneen lapsen hoidon järjestäminen on huoltajan vastuulla.
KOULUKURAATTORI, KOULUPSYKOLOGI JA KOULUTERVEYDENHOITAJA
Koulukuraattori on koulun sosiaalityön ammattilainen ja sosiaalisen hyvinvoinnin asiantuntija, koulupsykologi ja kouluterveydenhoitaja ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin asiantuntijoita. He osallistuvat kouluyhteisössä esille tulleiden tarpeiden mukaan erilaisiin yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön muotoihin, kuten luokkatyöskentelyyn, ryhmien ohjaamiseen, vanhempainiltoihin, koulun tapahtumiin jne.
Kouluterveydenhoitaja tapaa jokaisen oppilaan vuosittain. Koululääkärin tapaamiset ovat 1. ja 5. luokalla, näihin kutsutaan myös oppilaan huoltajia mukaan. Koulupsykologi tekee tarvittaessa, sovitusti ja huoltajan suostumuksella, oppimisen ja koulukäynnin haasteita selvitteleviä tutkimuksia.
Yksittäisten oppilaiden osalta kuraattoriin, psykologiin tai terveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä mm. lapsen tai nuoren hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen, oppimiseen ja koulunkäyntiin, arjen sujumiseen, toimintakykyyn, vuorovaikutussuhteisiin ja elämänmuutoksiin liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla oppilas itse, huoltaja, opettaja tai jokin muu taho. Koulun henkilöstöllä on mahdollisuus konsultoida opiskeluhuollon työntekijöitä yksittäisen oppilaan asioissa nimettömästi, tai huoltajien luvalla myös oppilaan nimellä. Kuraattori, psykologi ja terveydenhoitaja osallistuvat tarpeen mukaan oppilaan oppimisedellytysten arviointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukitoimien suunnitteluun.
VIDEOLINKIT
Oppilas- ja opiskelijahuollon kuraattori- ja psykologipalvelut esittäytyvät videolla. Video on valmistettu yhteistyössä nuorten viestintätyöpajan kanssa, tekstitys on saatavilla ruotsiksi ja englanniksi (kts. YouTube asetukset). Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=U0XHC3fBLTo
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon esittelyvideo TULOSSA
TYÖNTEKIJÄT JA YHTEYSTIEDOT
Yhteystiedot löytyvät koulun kotisivulta Yhteystiedot-välilehdeltä.
Länsituulen koulun terveydenhoitajana toimii Elina Ihalainen. Koulukuraattorina toimii Saija Savusalo ja koulupsykologina Päivi Sarome, Martinniemen koulun lisäksi he työskentelevät Länsituulen koululla sekä Länsituulen ja Martinniemen päiväkotien esiopetusyksiköissä.
Terveydenhoitaja on paikalla Martinniemen koululla maanantaisin, tiistaisin ja parillisten viikkojen perjantaisin. Avoin vastaanottoaika näinä päivinä klo 12 - 12:30. Koulukuraattorin ajanvaraukseton WALK-IN -aika (pääsääntöisesti) keskiviikkoisin klo 12 - 12:25.
Yhteydessä voi olla puhelimitse (terveydenhoitaja p. 040 701 3160, kuraattori p. 050 388 6931, psykologi p. 050 439 8995, myös tekstiviesti/ WhatsApp) tai ajanvarausasioissa Wilman kautta, ja/tai sähköpostitse (etunimi.sukunimi@pohde.fi).
Huom! Wilma-viestit eivät sovellu kiireellisiin asioihin eikä sosiaali- tai terveydenhuollon asiakas- tai potilastietoa sisältäviin yhteydenottoihin!
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
OPPIMISEN TUKI
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Moni lapsi tarvitsee oppimisessa ja koulunkäynnissä tukea, joka voi olla tilapäistä tai pitempiaikaista. Tuen tarve voi vaihdella myös vähäisestä vahvempaan tai oppilas voi tarvita monenlaista tukea yhtä aikaa. Mitä aikaisemmin oppilas saa tukea, sitä paremmin vältetään vaikeuksien lisääntyminen ja kasaantuminen. Tuen tarpeen varhaiseksi havaitsemiseksi oppilaan tilannetta tulee seurata ja tuki tulee aloittaa heti, kun siihen ilmenee tarvetta. Oppilaan koulunkäynnin tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi kerrallaan saada vain yhden tasoista tukea. Tukimuotoja ovat esimerkiksi tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, avustajapalvelut ja erityiset apuvälineet. Jokaisella tuen tasolla voidaan käyttää kaikkia eri tukimuotoja lukuun ottamatta erityisen tuen päätökseen perustuvaa erityisopetusta.
Yleinen tuki
Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. Tämä tarkoittaa yleensä yksittäisiä pedagogisia ratkaisuja sekä ohjaus- ja tukitoimia, joilla tilanteeseen vaikutetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa osana koulun arkea. Yleistä tukea annetaan heti tuen tarpeen ilmetessä, eikä tuen aloittaminen edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä.
Tehostettu tuki
Tehostettu tuki on oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin jatkuvampaa, voimakkaampaa ja yksilöllisempää tukemista. Oppilas voi tällöin tarvita useampaa tuen muotoa. Tehostetun tuen aloittaminen, järjestäminen ja tarvittaessa palaaminen takaisin yleisen tuen piiriin käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti yhteistyössä oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa. Tehostettua tukea annetaan oppilaalle laadittavan oppimissuunnitelman mukaisesti. Yhteistyö ja suunnitelmallisuus ovat tehostetun tuen toteutumisen edellytys.
Erityinen tuki
Jos oppilaalle annettu tehostettu tuki ei riitä auttamaan oppilasta selviytymään koulutyöstä, tehdään hänelle pedagogiseen selvitykseen perustuva erityistä tukea koskeva hallintopäätös. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), josta on käytävä ilmi erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisen opetuksen ja muun tuen antaminen. Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muusta oppilaan tarvitsemasta, perusopetuslain mukaan annettavasta tuesta. Erityisopetus ja oppilaan saama muu tuki muodostavat järjestelmällisen kokonaisuuden. Huoltajan tuki, moniammatillinen yhteistyö ja yksilöllinen ohjaus ovat tärkeitä.
(OPH. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki)
Martinniemen koulussa oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tukea toteuttavat opettajat, erityisopettajat, koulunkäynninohjaajat, rehtori, koulukuraattori, koulupsykologi, kouluterveydenhoitaja ja huoltajat yhteistyönä. Koulun kaikki oppilaat kuuluvat yleisen tuen piiriin. Luokanopettaja toteuttaa pääsääntöisesti yleisen tuen tukimuotoja, kuten tukiopetusta ja eri ohjausmuotoja. Martinniemen koulussa toimii kaksi laaja-alaista erityisopettajaa, jotka toimivat yhteistyössä luokanopettajien kanssa. Toinen laaja-alainen vastaa pääsääntöisesti 1–3-luokkien ja toinen 4–6-luokkien oppilaista. Laaja-alainen erityisopettaja toteuttaa sekä yleisen tuen että tehostetun tuen tukimuotoja yhdessä luokanopettajan kanssa. Martinniemen koulussa on myös kaksi alueellista erityisryhmää, joiden opettajina toimivat erityisluokanopettajat. Erityisryhmien oppilaat saavat tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyen sekä erityisryhmässä että integroituna yleisopetuksen ryhmissä. Koulussamme on neljä vakituista koulunkäynninohjaajaa, joista kaksi on pääsääntöisesti erityisryhmissä ja kaksi yleisopetuksen ryhmien mukana.