Tukea opiskeluun
Ohjaustoiminta muodostaa lukion toiminnassa kokonaisuuden, jonka tarkoituksena on tukea opiskelijaa lukio-opintojen eri vaiheissa sekä kehittää hänen valmiuksiaan tehdä koulutusta ja elämänuraa koskevia valintoja ja ratkaisuja. Lukiolaisen oppimisen tukemiseen osallistuvat kaikki koulun opettajat ja ohjaushenkilöstöön kuuluvat työntekijät.
Opiskelija suunnittelee itse opintojaan ja seuraa edistymistään. Oppimisen tukena hänellä on useiden ammattilaisten muodostama ohjausverkko. Opinto-ohjaajalla on päävastuu opinto-ohjauksen käytännön järjestelyistä sekä ohjauksen kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta. Ryhmäohjaaja on ryhmänsä opiskelijoiden lähiohjaaja, joka tapaa ryhmäänsä säännöllisesti ja tiedottaa ajankohtaisista asioista sekä seuraa ryhmänsä opintojen etenemistä. Ryhmäohjaaja toimii linkkinä kodin ja koulun välillä. Aineenopettajan tehtävänä on ohjata opiskelijaa opettamansa oppiaineen opiskelussa sekä auttaa häntä kehittämään oppimaan oppimisen taitoja ja oppimisen valmiuksia. Lisäksi aineenopettaja tukee opiskelijan jatko-opintovalmiuksia ja työelämätietoutta oman oppiaineensa osalta yhteistyössä korkeakoulujen ja työelämän kanssa.
Opinto-ohjaus
Opinto-ohjauksen keskeisimpänä tavoitteena on tukea opiskelijaa lukio-opintojen eri vaiheissa. Lukion opinto-ohjausta järjestetään OP-opintojakson tunneilla, henkilökohtaisena ja pienryhmäohjauksena. Opinto-ohjauksen tavoitteena on myös tukea opiskelijaa lukio-opinnoissa, ylioppilastutkinnon suunnittelussa, valinta- ja päätöksentekotilanteissa sekä ohjata ja tukea häntä erilaisissa henkilökohtaisissa elämäntilanteisiin liittyvissä kysymyksissä. Ohjauksen avulla opiskelijalla on mahdollisuus ymmärtää, miten hänen tekemänsä valinnat ja päätökset ovat suhteessa ura- ja elämänsuunnitteluun sekä tulevaisuuden suunnitelmiin yleensä.
Opinto-ohjaaja tukee opiskelijoiden jatkokoulutus- ja urasuunnitelmia. Jatko-opintoihin ja -suunnitelmiin liittyvä päätöksenteon ohjaus on koko lukioajan kestävä ohjausprosessi. Opinto-ohjaaja opastaa opiskelijoita käyttämään tarjolla olevia tietolähteitä ja yhteiskunnan tarjoamia ohjaus-, tuki-, neuvonta- ja tietopalveluita
Yhteydenotto
Opiskelija voi varata ajan henkilökohtaisesti käymällä opon työhuoneessa, Wilma-viestillä, sähköpostilla tai puhelimella. Huoltajat voivat halutessaan olla yhteydessä opiskelijan opintoihin liittyvissä asioissa sekä ryhmäohjaajaan että opinto-ohjaajaan.
Nina Heikkinen, puh. 050 367 2692, nina.heikkinen@eduouka.fi
Tuula Mäkinen, puh. 044 703 9074, tuula.makinen@ouka.fi
Erityisopetus
Pedagogisen tuen tarkoituksena on tukea ja auttaa opiskelijaa niin, että hänellä on tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa lukio-opintonsa. Tukea voi saada opiskelija, joka on jäänyt tilapäisesti opinnoissaan jälkeen tai jonka edellytykset opiskella ovat heikentyneet vamman, sairauden tai toimintavajavuuden takia. Tuen piiriin kuuluvat myös psyykkistä tai sosiaalista tukea tarvitsevat opiskelijat.
Opiskelijalla voi olla lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyviä oppimisen ongelmia, joita voidaan ratkoa erityisjärjestelyillä oppimistilanteissa ja kokeissa.
Pedagogisen tuen suunnitelma
Lukio-opiskelijalle voidaan laatia pedagogisen tuen suunnitelma, jolla hän todentaa tarpeensa saada erityisjärjestelyjä. Suunnitelmaan kirjataan, miten tuen tarve voidaan ottaa huomioon oppitunneilla, koetilanteissa ja arvioinnissa. Opiskelija sopii kunkin jakson alussa opettajan kanssa käytännön järjestelyistä.
Pedagogisen tuen suunnitelman laadintaan osallistuvat erityisopettaja ja opiskelija ja myös ala-ikäisten opiskelijoiden huoltaja. Jos opintovaikeuksien syyt liittyvät elämäntilanteeseen, opiskelija tekee erityisen tuen suunnitelman koulupsykologin tai koulukuraattorin kanssa.
Erityisopettaja
Opiskelija voi selvitellä erityisopettajan kanssa oppimiseensa liittyviä vaikeuksia ja suunnitella tarvittavia tukitoimia. Ohjauksen yhteydessä erityisopettaja voi myös arvioida mahdollista lukivaikeutta. Tavoitteena on vahvistaa nuoren myönteistä kuvaa itsestään opiskelijana.
Erityisopettaja ei anna tukiopetusta oppiaineiden sisältöihin liittyvissä asioissa, mutta hän voi ohjata opiskelijaa esimerkiksi sopivien opiskelutapojen ja oman opiskelutyylin löytämisessä ja auttaa erityisesti kielellisiin vaikeuksiin liittyvissä opiskeluongelmissa.
Erityisopettaja kartoittaa lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden luku- ja kirjoitustaitoja. Hän laatii tarvittaessa lukilausunnon ylioppilastutkintoa varten.
Opiskelija voi keskustella tarpeestaan erityisopetukseen aineenopettajan, ryhmänohjaajan, opinto-ohjaajan tai terveydenhoitajan kanssa. Erityisopettajaan voi ottaa myös suoraan yhteyttä.
Reetta Vahteri (1. vuosikurssi), puh. 040 5884221, reetta.vahteri@ouka.fi
Marjo Mattila (2. - 4.vuosikurssi), puh. 044 703 9699, marjo.mattila@ouka.fi
Terveydenhuolto
Lukion terveydenhoitajana toimii Suvi Hyrkäs puh: 044 7036337. Suvi on paikalla ? Muulloin voit olla Suviin yhteydessä Wilma-viestillä tai puhelimitse.
Lisäksi koululla toimii terveydenhoitaja Marjaana Ilmarinen (ma-pe) puh. 044 703 4573.
Päivystysvastaanotto on koulupäivinä lukion opiskelijoille klo 11:30 - 12:30. Lukioaikana opiskelijoille järjestetään terveydenhoitajan tekemä terveystarkastus ja toisen vuosikurssin tytöille tarjotaan mahdollisuus lääkärintarkastukseen
Koululla on myös koululääkäri yhtenä päivänä viikossa. Lääkäriaika varataan terveydenhoitajan kautta.
Oulun opiskeluterveydenhuollossa toimii psykiatrinen sairaanhoitaja Merja Lundbom, jonka työpanos on suunnattu lukioissa opiskeleville nuorille. He tekevät ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä ja yhteistyötä opiskelijan huoltajien, koulun henkilökunnan, muun sosiaalisen verkoston sekä eri viranomaistahojen kanssa opiskelijan tarvitseman tuen turvaamiseksi. Ajanvaraus tapahtuu terveydenhoitajan kautta.
Kuraattori ja psykologi
Lukion kuraattorina toimii Sari Musta-White, puh. 040 632 6939.
Lukion psykologina toimii Hanna Alatossava, puh. 044 703 9674.