Liikennevalot
Oulun kaupungin alueella on n. 170 liikennevalo-ohjattua liittymää, joista kaupunki omistaa n. 130. Maanteiden risteyksissä sijaitsevat liikennevalot omistaa pääsääntöisesti valtio.
Oulun kaupungin omistamia liikennevaloja koskevaa teknistä ja toiminnallista palautetta voi antaa Oulun kaupungin sähköisen palautepalvelun kautta.
Liikennevaloissa
Jalankulkijana
Oulun liikennevalojen suojatiet ydinkeskustaa lukuun ottamatta on varustettu painonapeilla. Näkövammaisia varten kaikkiin painonappikoteloihin ja ydinkeskustan ääniopastinkoteloihin on integroitu äänisummerit. Jalankulkija saa varattua suojatien vihreäksi painamalla painonapin kyljessä sijaitsevaa painiketta. Painonapin kylkeen syttyvä kirkas valo ilmaisee, että suojatien liikennevalo-opastimet ovat vaihtumassa hetken kuluttua vihreäksi.
Pyöräilijänä
Oulun liikennevalojen suojatiet ydinkeskustaa lukuun ottamatta on varustettu painonapeilla. Pyöräilijä saa varattua suojatien/pyörätien jatkeen vihreäksi painamalla painonapin kyljessä sijaitsevaa painiketta. Painonapin kylkeen syttyvä kirkas valo ilmaisee, että suojatien/pyörätien jatkeen liikennevalo-opastimet ovat vaihtumassa hetken kuluttua vihreäksi.
Osassa liikennevaloista pyöräilijät tunnistetaan tutkilla tai induktiosilmukoilla, mitkä välittävät vihreän pyynnön suojatien/pyörätien jatkeen liikennevaloille. Pyyntö näkyy kulkijalle painnonapin kirkkaan merkkivalon syttyessä automaattisesti.
Autoilijana
Autoilijat tunnistetaan Oulun liikennevaloissa lähes poikkeuksetta asfaltissa olevilla induktiosilmukoilla. Joissakin kohteissa on käytössä myös tutkailmaisimia. Liikennevaloissa vihreää jaetaan eri kulkusuunnille ilmaisimilta saatujen varaustietojen perusteella. Keskustan sisääntuloväylillä liikenteen sujuvuus on varmistettu sovittamalla tulosuunnan peräkkäisten liikennevalojen toiminta yhteen tarjoamalla ns. ”vihreää aaltoa” ruuhkasuunnille.
Mopoilijana/moottoripyöräilijänä
Mopoilijat ja moottoripyöräilijät tunnistetaan Oulun liikennevaloissa lähes poikkeuksetta asfaltissa olevilla induktiosilmukoilla, joiden induktioherkkyys on asetettu normaalitasoa alhaisemmaksi. Yleisesti ottaen mopot ja moottoripyörät tunnistavat induktiosilmukat sijaitsevat kadun/tien nopeustasosta riippuen piennar- ja keskiviivan välissä n. 40-60 metrin etäisyydellä pysäytysviivasta. On siis tärkeää, että mopoilijakin lähestyy liittymää ajokaistalla pientareen sijaan. Joissakin kohteissa on käytössä myös tutkailmaisimia, jotka tunnistavat mopot ja moottoripyörät samoin kuin autotkin.
Liikennevalojen kunnossapito
Kaikkia Oulun seudun liikennevaloja kunnossapitää tehtävään kilpailutettu kunnossapidon palveluntuottaja. Myös liikennevalojen tietoliikennettä ylläpitää koko seudulla yksi palveluntuottaja. Tällä taataan yhtenäinen ja laadukas kunnossapidon taso kaikissa Oulun seudun liikennevaloissa.
Kunnossapitoon liittyvää palautetta voi antaa Oulun kaupungin sähköisen palautepalvelun kautta.
Liikennevalotarve
Kaupunki suunnitteluttaa ja toteuttaa vuosittain muutamat uudet liikennevalot kohteisiin, joissa liikennevalojen tarve ilmenee joko liikenneturvallisuushaasteina tai kapasiteettiongelmina. Suunnitteluttamistarpeen kaupunki arvioi vuosittain. Suunnittelua varten kaupungilla on kilpailutetut puitesopimuskonsultit ja kohteiden rakentaminen kilpailutetaan julkisina hankintoina.