Oulun kaupungin pankkitilinumero on muuttunut 1.2.2024 alkaen. Lisätietoja löydätte vastaanottamaltanne laskulta.
Kaupungin lähettämät laskut
Oulun kaupunki tarjoaa asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen sähköiset toimintatavat niin lähtevien kuin vastaanotettavienkin laskujen osalta.
Yritysasiakkaat
Oulun kaupunki päivittää yritysasiakkaiden postiosoitteet ja verkkolaskuosoitteet automaattisesti. Verkkolaskuosoitteet saadaan TIEKEn verkkolaskuosoitteistosta. Automaattisen verkkolaskuosoitteen päivityspalvelu päivittää verkkolaskuosoitteet aina juridisen asiakkaan y-tunnuksen mukaan (sopimusosapuoli, toimitusasiakas). Yritysasiakkaiden tulee itse ylläpitää y-tunnuksella olevia verkkolaskuosoitteita verkkolaskuosoitteistossa https://verkkolaskuosoite.fi/client/index.html.
Oulun kaupungin laskuilla käytettävät yritysten postiosoitteet tulevat automaattipäivityksen mukana YTJ:n rekisteristä, joten yritysten tulisi päivittää tarvittaessa myös YTJ:n postiosoitteet.
Vuoden 2021 alussa Oulun kaupungin myyntilaskutuksessa otetaan käyttöön verkkolaskulain mukainen 3.0 formaatti, jonka jälkeen kaupungin laskut täyttävät Verohallinnon ohjeen mukaiset laskunvaatimukset arvonlisäverotuksessa. Lisäksi laskuille saadaan tilausnumero, sopimusnumero tai työmaatieto, jos asiakas on ilmoittanut kyseisen tiedon.
E-lasku
Henkilöasiakkaat
Oulun kaupunki tarjoaa mahdollisuuden kuluttajan e-laskuun. Asiakkaiden toivotaan tekevän e-laskusopimukset kaikkiin Oulun kaupungin lähettämiin laskuihin. E-lasku on sähköinen lasku, jonka asiakas saa suoraan omaan verkkopankkiinsa sen jälkeen kun on tehnyt e-laskusopimuksen omassa verkkopankissaan.
E-lasku on kätevä, vaivaton, turvallinen ja nopea. Kuluttaja saa e-laskun käyttöönsä nopeasti ja itse laskun maksu tapahtuu muutamalla napin painalluksella. E-laskuasiakkaan ei tarvitse itse näppäillä tilinumeroita eikä laskun viitenumeroa, tietojen hyväksyntä riittää. Näppäilyvirheitä ei tule ja paperilaskuista pääsee eroon. Laskut pysyvät tallessa sähköisessä arkistossa. Kaupunki toimittaa laskut turvallisesti pankkien verkkopalveluun ja laskut voi maksaa missä ja milloin vain kunhan on yhteys Internetiin. Oulun kaupungin lähettämä e-lasku näkyy verkkopankissa paperilaskun näköisenä normaalina laskuna.
Tee e-laskusopimus omassa verkkopankissasi. Valitsemalla laskunaiheeksi Oulun kaupunki, E-laskut saat jatkossa verkkopankkiisi seuraavat kaupungin lähettämät laskut
- Sivistys- ja kulttuuripalvelut: varhaiskasvatus (päivähoito), aamu- ja iltapäiväkerhotoiminta, konservatorio, taidekoulu, Oulu Opisto, ylioppilastutkinto, Luuppi, kirjasto, Oulun Sinfonia, Oulun Musiikkikeskus, liikuntapaikkojen ja -salien varaukset ja perusopetus sekä kuntalaisvaikuttaminen ja yhteistyö
- Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut: vuokrat, hulevesi, kaivuuluvat, joukkoliikenne, kadut ja liikenne, kaavoitus sekä maa ja mittaus
- Rakennusvalvonta: rakentamisen luvat
- Oulun Seudun Ympäristötoimi: ympäristönsuojelu, ympäristöterveydenhuolto, eläinlääkintähuolto
- Oulun Infra -liikelaitos
- Oulun Tilapalvelut -liikelaitos
- Oulun Vesi -liikelaitos (ei vesilaskutus)
Lisäksi Oulun kaupungilla on edelleen voimassa seuraavat henkilöasiakkaiden e-laskunaiheet:
- Oulun kaupunki Tilapalvelut vuokrat
- Oulun kaupunki Tilavuokrat Y- ja Y-palvelut
- Oulun kaupunki VESILASKUTUS
Lisää ohjeita e-laskun käyttöönottoon saa omasta verkkopankista ja pankin asiakaspalvelusta.
Suoramaksu
Oulun kaupunki tarjoaa mahdollisuuden suoramaksuun Oulun Veden vesilaskuille, joilla ei ole käytössä verkkopankkia. Mikäli asiakas haluaa käyttöönsä suoramaksun, tehdään siitä sopimus oman pankin asiakaspalvelussa. Mukaan tarvitaan edellinen lasku.
Oulun kaupunki toimittaa laskun tiedot hyvissä ajoin ennen eräpäivää postissa ja lähettää samanaikaisesti laskun maksutiedot suoraan asiakkaan pankkiin. Laskulla on tieto siitä, että pankki maksaa sen asiakkaan tililtä automaattisesti eräpäivänä.
Mikäli teette e-laskusopimuksen voimassa olevalle suoramaksulle, muistattehan myös päättää suoramaksusopimuksen pankkinne asiakaspalvelussa.
Digiposti
Oulun kaupungin laskut voit vastaanottaa helposti digipostina rekisteröitymällä ilmaiseen digipostipalvelu Kivraan. Kivran käyttöönotto eikä käyttäminen maksa mitään. Rekisteröidyttyäsi palveluun saat jatkossa automaattisesti laskut digipostina. Kivrasta voit maksaa laskut suoraan pankkitililtäsi verkkopankkitunnuksilla.
Näin otat Kivran käyttöön:
- Lataa Kivra -sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta tai mene osoitteeseen kivra.fi
- Rekisteröidy palveluun pankkitunnuksilla ja sähköpostiosoitteella
- Valmista! Saat jatkossa automaattisesti laskut digipostina.
Kivra-palvelu lähettää sinulle viestin uuden laskun saapuessa ja muistuttaa eräpäivän lähestyessä. Lisätietoja tai ohjeita palvelun käytöstä löydät Kivrasta osoitteessa kivra.fi/digiposti. Huomioi, että digipostipalvelussa tapahtuvasta toiminnasta ja sähköisten asiakirjojen käsittelystä vastaa käyttäjä itse. Tutustu myös huolellisesti Kivran palvelun yleisiin käyttöehtoihin.
Oulun kaupungin laskut lähetetään ensisijaisesti eLaskuina. Jos käytössäsi on jo kuitenkin Kivran digiposti, eikä eLasku-sopimusta tai OmaPostia, etkä halua vastaanottaa Oulun kaupungin laskuja Kivraan, voit estää lähettäjän Asetukset-valikon alta kohdasta Lähettäjät.
Yhteydenotot
Laskutukseen liittyvissä kysymyksissä toivomme yhteydenottoa ensisijaisesti laskuttavaan yksikköön. Laskuttavan yksikön tiedot löytyvät laskulta.
Oulun kaupungin reskontra- ja maksuliikenneasiat hoidetaan Monetra Oy:ssä:
Myyntireskontra:
ouka.myyntireskontra@monetra.fi
p. 040 138 1801, 044 703 0818
Ostoreskontra:
ouka.ostoreskontra@monetra.fi
p. 040 138 1801
Oulun Tilapalvelut -liikelaitos hoitaa tilamyyntireskontran:
tila.vuokraus@ouka.fi
p. 044 703 2538
Lisätietoja Oulun kaupungin hyvinvointipalvelujen ja Oulu-Koillismaan Pelastusliikelaitoksen (lakannut 1.1.2023 alkaen) laskutuksesta
Hyvinvointipalvelujen ja pelastusliikelaitoksen osto- ja myyntireskontraa sekä laskutusta ajalta ennen 1.1.2023 hoitaa Monetra Oulu Oy. Katso yhteystiedot Monetra Oy:n sivuilta.
Hyvinvointipalvelujen asiakasmaksujen alentamisesta ja perimättä jättämisestä päättää Pohteen sosiaalityö 1.1.2023 alkaen. Hyvinvointipalvelujen yksityisoikeudellisista maksuista kuten vuokrista tai kuolinpesien veloista, jotka on laskutettu ennen vuotta 2023 päättää konsernihallinnon talous- ja rahoitusryhmän erityisasiantuntija. Oulun kaupungin perintä hoidetaan konsernihallinnon talous- ja rahoitusryhmässä.
Perintä
Oulun kaupungin ja liikelaitosten perintäyhteyshenkilö:
Mulari Maarit, talousasiantuntija p. 044 703 4931
Ulosottoperinnästä päättäminen sekä velkojien suostumusta vaativien vapaaehtoisten realisointitoimien suostumukset kaupungin puolesta:
Lehtosaari Teija, erityisasiantuntija
p. 044 703 4013
Osoite:
Oulun kaupunki, konsernihallinto
Kirkkokatu 2a
PL 1, 90015 Oulun kaupunki
Sähköposti perinta.ouka@ouka.fi
Perinnän yhteistyökumppanit
Mikäli on kysyttävää laskun sisällöstä tai laskussa on virhe, pyydämme ensisijaisesti ottamaan yhteyttä alkuperäiseen laskuttajaan. Laskuttajan yhteystiedot löytyvät alkuperäisestä laskusta. Oulun kaupungin perintää hoitaa Revire Perintä Oy (entinen Suomen Kuntaperintä Oy) 1.4.2022 alkaen. Ennen tätä perintään siirtyneet laskut ovat perittävänä Svea Perintä Oy:llä. Erääntyneeseen laskuun maksusuunnitelmia tekevät perintäyhtiöt Oulun kaupungin kanssa sovittujen ehtojen mukaisesti.
Revire Perintä Oy
Asiakaspalvelu avoinna arkisin klo 8 - 17
Online-palvelu (https://revire.fi/asiakaspalvelu/)
Puhelin 020 6399 420
Svea Perintä Oy
Asiakaspalvelu avoinna arkisin klo 8 - 20, lauantaisin klo 9 - 15
Online-palvelu (Svea Perintä)
Sähköposti oulu@svea.fi
Puhelin 09 4242 3350