Oppimisen tuki
Tällä sivulla kerrotaan, miten Länsituulen koulussa on saatavilla alla olevia palveluja ja annetaan kuhunkin palveluun liittyvät yhteystiedot.
Oppilaanohjaus
Oppilaanohjaus Länsituulen koulussa
Ohjauksen tavoitteena on auttaa nuorta tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja mielenkiinnon kohteitaan. Oppilaanohjauksessa pyritään tukemaan opiskeluvalmiuksien ja -taitojen kehittymistä, minäpystyvyyttä ja opintojen etenemistä. Ohjauksessa tehdään myös tiivistä yhteistyötä työelämän toimijoiden sekä toisen asteen ja korkea-asteen oppilaitosten kanssa. Ohjausta toteutetaan oppilaanohjauksen oppitunneilla, ohjauskeskusteluissa oppilaanohjaajan kanssa ja yhdessä muun koulun henkilökunnan kanssa. Ohjaukseen osallistuu koko koulun henkilökunta, ja ohjauksen organisoinnista vastaavat oppilaanohjaajat.
Länsituulen koulun ohjausta tukee myös nivelvaiheen opinto-ohjaaja (NOPO) Kaisa Salmela. NOPO-opo työskentelee oppilaan kanssa kahdeksannelta luokalta aina toisen asteen opintojen syksyyn saakka. Oman koulun opinto-ohjaajat tarjoavat osalle kahdeksannen ja yhdeksännen luokan oppilaista tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta, jossa voidaan syventyä omien mielenkiinnonkohteiden kartoittamiseen jatko-opintojen näkökulmasta ja jatko-opintovalmiuksien kehittämiseen.
Työelämään tutustuminen (TET)
Lukuvuonna 2023-2024 seitsemäsluokkalaiset ovat yhden päivän työelämään tutustumassa Länsituulen päiväkodissa. Kahdeksannen luokan TET-jakso kestää viisi päivää kevätlukukauden aikana. Yhdeksäsluokkalaisten TET sijoittuu syksylle, ja sen kesto on myös viisi päivää. Opon tunneilla harjoitellaan TET-paikan hakemista, ja kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaiset hakevat TET-paikkaa itse.
Yhteystiedot
Päivi Salmela 040 491 1135
Sohvi Pietilä 040 610 6494
Kaisa Salmela (NOPO-opo) 040 635 2035
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Opiskeluhuoltoa säätelee oppilas- ja opiskelijahuoltolaki.
Opiskeluhuollon pääpaino on ennaltaehkäisevässä, yhteisöllisessä opiskeluhuollossa. Sillä tarkoitetaan koulun toimintakulttuuria, jolla edistetään kaikkien oppilaiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä opiskeluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.
YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO
Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö on kaikkien kouluyhteisössä toimivien yhteinen tehtävä ja työ kohdistuu koko kouluyhteisöön. Tunnistettujen tarpeiden mukaan työtä voidaan lisäksi kohdentaa tietyille luokka-asteille tai ryhmille.
Koululla kokoontuu kolmen viikon välein yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä, joka koordinoi ja kehittää yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Opiskeluhuoltotyötä ohjaa opiskeluhuoltosuunnitelma. Opiskeluhuoltoryhmän kokoonpanoon kuuluvat rehtori, apulaisrehtori, kouluterveydenhoitaja, -kuraattori, -psykologi, opinto-ohjaaja, ala- ja yläkoulun erityisopettajien edustajat, nuoriso-ohjaaja. Oppilaita osallistetaan ryhmän toimintaan oppilaskuntatyön ja huoltajia vanhempaintoimikuntatyön kautta. Tarvittaessa mukaan kutsutaan muita koulun toimijoita ja koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja ja asiantuntijoita.
YKSILÖKOHTAINEN OPISKELUHUOLTO
Yksilökohtaisella opiskeluhuoltotyöllä tarkoitetaan yksittäiselle oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon palveluja (kouluterveydenhoitaja ja koululääkäri), opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltotyötä. Yksilökohtaisen opiskeluhuollon palvelut perustuvat suostumukseen, ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Oppilaalla on subjektiivinen ja itsenäinen oikeus opiskeluhuoltopalveluihin käyttämiseen.
Mikäli oppilaan koulunkäynnistä nousee huoli, koulu on yhteydessä huoltajiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tarvittaessa, oppilaan ja/tai huoltajan suostumuksella, oppilaan tueksi kootaan monialainen asiantuntijaryhmä. Asiantuntijaryhmään kuuluvat aina oppilas ja hänen huoltajansa, sekä asian käsittelyn kannalta keskeisiä opetuksen ja opiskeluhuollon työntekijöitä. Ryhmään voidaan kutsua myös koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja. Ryhmässä sovitut asiat kirjataan opiskeluhuoltokertomukseen, joka on näkyvissä vain asiantuntijaryhmään kuuluville.
KOULUTERVEYDENHUOLTO
Lapsen sairastuessa huoltajat ilmoittavat opettajalle lapsen poissaolosta. Jos tarvitsette selvitystä työnantajalle alle 10-vuotiaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten, olkaa yhteydessä terveydenhoitajaan mahdollisimman pian. Hoitolomatodistusta ei voi kirjoittaa jälkikäteen. Sairaustapauksissa, esim. kuume, vatsatauti, opettaja on suoraan yhteydessä huoltajaan ja ohjaa oppilaan kotiin. Terveydenhoitajan tapaamista tähän ei tarvita.
Mikäli lapsellanne on jokin sairaus tai jatkuva lääkitys, ilmoittakaa siitä ensisijaisesti lapsen opettajalle. Tarvittaessa tehdään kodin ja koulun yhteistyönä oppilaan lääkehoitosuunnitelma, jossa sovitaan hoidon toteuttamisesta koulupäivän aikana. Mikäli lapsellanne on alttiutta päänsärkyyn, kuukautiskipuihin, allergioihin ym. huolehdittehan, että tarvittava lääke on mukana lapsenne repussa.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalle saapunut henkilö, joka ohjaa oppilaan tarvittaessa jatkohoitoon ja tekee tarvittaessa tapaturmailmoituksen. Huoltajiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Oppilaan mahdollinen jatkohoito tapahtuu omassa hyvinvointikeskuksessa tai OYS:n yhteispäivystyksessä.
Vapaa-ajan tapaturmat, vanhat vammat sekä hoitoa vaativat sairaudet hoidetaan omassa hyvinvointikeskuksessa, ei kouluterveydenhuollossa. Vapaa-ajan tapaturmien ja sairastuneen lapsen hoidon järjestäminen on huoltajan vastuulla.
KOULUKURAATTORI, KOULUPSYKOLOGI JA KOULUTERVEYDENHOITAJA
Koulukuraattori on koulun sosiaalityön ammattilainen ja sosiaalisen hyvinvoinnin asiantuntija, koulupsykologi ja kouluterveydenhoitaja ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin asiantuntijoita. He osallistuvat kouluyhteisössä esille tulleiden tarpeiden mukaan erilaisiin yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön muotoihin, kuten luokkatyöskentelyyn, ryhmien ohjaamiseen, vanhempainiltoihin, koulun tapahtumiin jne.
Yksittäisten oppilaiden osalta kuraattoriin, psykologiin tai terveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä mm. lapsen tai nuoren hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen, oppimiseen ja koulunkäyntiin, arjen sujumiseen, toimintakykyyn, vuorovaikutussuhteisiin ja elämänmuutoksiin liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla oppilas itse, huoltaja, opettaja tai jokin muu taho. Koulun henkilöstöllä on mahdollisuus konsultoida opiskeluhuollon työntekijöitä yksittäisen oppilaan asioissa nimettömästi, tai huoltajien luvalla myös oppilaan nimellä. Kuraattori, psykologi ja terveydenhoitaja osallistuvat tarpeen mukaan oppilaan oppimisedellytysten arviointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukitoimien suunnitteluun.
Kouluterveydenhoitaja tapaa jokaisen oppilaan vuosittain. Koululääkärin tapaamiset ovat 1.-, 5.-, ja 8.-luokalla, johon oppilaan huoltajat kutsutaan mukaan. Koulupsykologi tekee tarvittaessa, sovitusti ja huoltajan suostumuksella, oppimisen ja koulukäynnin haasteita selvitteleviä tutkimuksia.
VIDEOLINKIT
Oppilas- ja opiskelijahuollon kuraattori- ja psykologipalvelut esittäytyvät videolla. Video on valmistettu yhteistyössä nuorten viestintätyöpajan kanssa, tekstitys on saatavilla ruotsiksi ja englanniksi (kts. YouTube asetukset). Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=U0XHC3fBLTo
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon esittelyvideo TULOSSA
TYÖNTEKIJÄT JA YHTEYSTIEDOT
Yhteystiedot löytyvät koulun kotisivulta Yhteystiedot-välilehdeltä.
Länsituulen koulun terveydenhoitajana toimii Elina Tenkula. Koulukuraattorina toimii Saija Savusalo ja koulupsykologina Päivi Sarome, Länsituulen koulun lisäksi he työskentelevät Martinniemen koululla sekä Länsituulen ja Martinniemen päiväkotien esiopetusyksiköissä.
Opiskeluhuollon yhteinen ajanvaraukseton Walk-in -aika maanantaisin klo 10.30 – 11.30 kouluterveydenhuollon tilassa. Terveydenhoitajan avoin vastaanottoaika muina päivinä klo. 10:30 – 11:30, tällöin terveydenhoitaja on myös parhaiten tavoitettavissa puhelimitse.
Yhteydessä voi olla puhelimitse (terveydenhoitaja p. 040 759 4926, kuraattori p. 050 388 6931, psykologi p. 050 439 8995, myös tekstiviesti/ WhatsApp) tai ajanvarausasioissa Wilman kautta, ja/tai sähköpostitse (etunimi.sukunimi@pohde.fi).
Huom! Wilma-viestit eivät sovellu kiireellisiin asioihin eikä sosiaali- tai terveydenhuollon asiakas- tai potilastietoa sisältäviin yhteydenottoihin.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oulussa opetuksen ja oppilashuollon palvelut on järjestetty lähikouluperiaatteen ja alueellisen toimintamallin mukaan. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni oppilas voi erilaisten tukitoimien avulla käydä koulua omassa lähikoulussaan.
Kolmiportainen tuki – yleinen, tehostettu ja erityinen
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tukea voidaan antaa myös yksittäisen oppilaan erityisvahvuuksien edistämiseksi.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti kun tarvetta on. Kun oppilas tarvitsee säännöllistä tukea ja samanaikaisesti useita tukimuotoja, kyse on tehostetusta tuesta. Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisena yhteistyönä huoltajan ja oppilashuollon henkilöstön kanssa. Tuen järjestelyt kirjataan oppimissuunnitelmaan.
Jos kasvun, oppimisen tai koulunkäynnin tavoitteita ei saavuteta tehostetun tuen avulla, oppilaalla on oikeus erityiseen tukeen. Erityisen tuen tarve käsitellään moniammatillisena oppilashuollon yhteistyönä ja kirjataan pedagogiseen selvitykseen.
Aluepäällikkö tekee erityisen tuen antamisesta hallinnollisen päätöksen, jonka toimeenpanemiseksi oppilaalle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Erityisen tuen päätös tarkistetaan lakisääteisesti aina 2. luokan jälkeen ja ennen 7. luokalle siirtymistä sekä aina tuen tarpeen muuttuessa.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukea annetaan sekä lähikouluissa että keskitettyinä palveluina erityisryhmissä ja -kouluissa.
Erityisen tuen päätöksen tarkistaminen
Erityisen tuen päätös on määräaikainen ja tulee tarkistaa aina kun on tarpeen, ja ainakin toisen vuosiluokan jälkeen ja siirryttäessä seitsemännelle vuosiluokalle. Mikäli erityisen tuen tarvetta ei enää esiinny, siirtyy oppilas takaisin tehostetun tuen piiriin. Mikäli perusteet erityisen tuen jatkamille ovat edelleen olemassa, jatkaa oppilas erityisessä tuessa.
Katso lisätietoja oppimisen tuesta Oulun kaupungin perusopetuksen verkkosivuilta.