Oppimisen tuki
Koulukuraattori- ja koulupsykologipalvelut ovat osa koulun tarjoamia oppilashuollon palveluita. Koulukuraattori ja koulupsykologi ovat osa koulun oppilashuoltoryhmää ja he toimivat tiiviissä moniammatillisessa yhteistyössä koulun henkilöstön ja oppilaan huoltajien kanssa. Koulukuraattori ja koulupsykologi työskentelevät yksilöiden ja ryhmien kanssa.
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitajamme toimii Katja Ojalehto. Kouluterveyden hoitajan vastaanottopäivät koulullamme vaihtelevat. Häneen saatte yhteyden sähköpostitse, Wilman kautta tai puhelimitse.
Terveydenhoitaja Katja Ojalehto
050 408 9835
katja.ojalehto@pohde.fi
Opiskeluhuolto
Koulupsykologi
Koulupsykologi auttaa lapsen kasvuun, kehitykseen, koulunkäyntiin ja oppimiseen sekä tunne-elämään liittyvissä asioissa. Keskustelut koulupsykologin kanssa ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Huoltajalla on mahdollisuus olla suoraan yhteydessä koulupsykologiin, kun jokin pieni tai suuri lapseen liittyvä asia askarruttaa. Oppilaat voivat hakeutua myös oma-aloitteisesti keskustelemaan koulupsykologin kanssa. Yhteyttä koulupsykologiin voi ottaa Wilma-viestillä tai puhelimen välityksellä.
Koulupsykologi Enna Ranta-Nilkku
puh. 040 571 6776
Enna.Ranta-Nilkku(at)pohde.fi
Koulukuraattori
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä. Koulukuraattori tarjoaa asiantuntemustaan ja tukeaan esimerkiksi koulunkäyntiin, kaverisuhteisiin ja perhetilanteeseen liittyviin pulmiin tai oppilaan elämässä tapahtuviin muutoksiin. Oppilaat voivat hakeutua oma-aloitteisesti tai huoltajien, opettajan tai muun henkilön suosittelemana keskustelemaan koulukuraattorin kanssa. Keskustelut ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Koulukuraattoriin voit olla yhteydessä puhelimitse, sähköpostitse tai wilma-viestien kautta.
Lukuvuonna 2023-2024 kuraattori on koululla tavattavissa torstaisin.
Koulukuraattori Susanna Vehkaperä
puh. 040 662 4781
susanna.vehkapera(at)pohde.fi
Moniammatillinen opiskelijahuoltoryhmä
Koulullamme toimii moniammatillinen, yhteisöllinen opiskelijahuoltoryhmä. Ryhmässä käsitellään yleisiä, kaikkia koululaisia koskevia, hyvinvointia tukevia asioita. Ryhmän toimintaa varten tehdään toimintasuunnitelma, johon kirjataan painopistealueet ja kehittämiskohteet lukuvuodeksi kerrallaan.
Opiskelijahuoltoryhmä kokoontuu noin kerran kuukaudessa.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oulussa opetuksen ja oppilashuollon palvelut on järjestetty lähikouluperiaatteen ja alueellisen toimintamallin mukaan. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni oppilas voi erilaisten tukitoimien avulla käydä koulua omassa lähikoulussaan.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tukea voidaan antaa myös yksittäisen oppilaan erityisvahvuuksien edistämiseksi.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti kun tarvetta on. Kun oppilas tarvitsee säännöllistä tukea ja samanaikaisesti useita tukimuotoja, kyse on tehostetusta tuesta. Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisena yhteistyönä huoltajan ja oppilashuollon henkilöstön kanssa. Tuen järjestelyt kirjataan oppimissuunnitelmaan.
Jos kasvun, oppimisen tai koulunkäynnin tavoitteita ei saavuteta tehostetun tuen avulla, oppilaalla on oikeus erityiseen tukeen. Erityisen tuen tarve käsitellään moniammatillisena oppilashuollon yhteistyönä ja kirjataan pedagogiseen selvitykseen.
Aluepäällikkö tekee erityisen tuen antamisesta hallinnollisen päätöksen, jonka toimeenpanemiseksi oppilaalle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Erityisen tuen päätös tarkistetaan lakisääteisesti aina 2. luokan jälkeen ja ennen 7. luokalle siirtymistä sekä aina tuen tarpeen muuttuessa.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukea annetaan sekä lähikouluissa että keskitettyinä palveluina erityisryhmissä.