Entiset ja nykyiset kirjastoautot

Oulussa kirjastoautotoiminta alkoi vuonna 1975. Ensimmäistä kertaa kirjastoauton hankinnasta puhuttiin jo 1951 ja reittien suunnittelu aloitettiin 1966. 200 000 markan suuruinen määräraha hankinnalle myönnettiin kuitenkin vasta myöhemmin.

Autotoiminta on elänyt kaupungin muutosten myötä. Autot kulkevat siellä, missä kirjastoja ei ole, kuten uusilla asuinalueilla. Myös Oulun seudun kuntien yhdistymiset laajensivat kirjastoautojen toiminta-aluetta moninkertaiseksi. Ylikiiminki liittyi Ouluun vuonna 2009, Haukipudas, Kiiminki, Oulu, Oulunsalo ja Yli-Ii vuonna 2013.

Kauno

Oulun kaupunginkirjasto otti tammikuussa 2022 käyttöön uuden kirjastoauto Kaunon. Kaunon olemuksessa näkyy merellinen Oulu vaihtuvine vuodenaikoineen. Se kurkottaa jo tulevaan kulttuuripääkaupunkivuoteen ja toivottaa kaikki oululaiset tervetulleiksi.

Tuore monitoimiauto palvelee yli kahtakymmentä Oulun koulua sekä muita kuntalaisia noin kuudellakymmenellä katupysäkillä. Auto on uuden sukupolven monikäyttöajoneuvo, joka tarjoaa käyttäjilleen liikkuvan elämyksen. Kirjastoauto edistää toiminnallaan kuntalaisten välistä tasa-arvoa tuomalla palveluita lähemmäksi reuna-alueiden asukkaita.

Monitoimiauto tarjoaa mahdollisuuksia erilaisten palveluiden viemiseksi kuntalaisten tutustuttavaksi, kokeiltavaksi, aistittavaksi ja osallistavaksi. Auto tarjoaa aina myös kirjastopalveluita ja aiheeseen liittyvää, lainattavaa aineistoa. Autosta voi lainata perinteisen aineiston lisäksi esimerkiksi pelejä ja harrastevälineitä.

Kirjastoauto Kauno pysäköitynä.

Kauno, 2021

Scania K 320 EB 4X2. Kiitokori Oy.

Onneli

Kirjastoauto Onneli on palvellut Oulun kaupunginkirjastoa vuodesta 2012. Onnelin palvelut on suunnattu päivähoidossa oleville lapsille, ikääntyneille ja erityisryhmille. Onneli käy myös pienillä alakouluilla.

Pyörätuoliasiakkaat pääsevät kirjastoautoon invanostimen avulla.

Onnelilla on yhteensä yli sata pysäkkiä eikä sillä ole kiinteää aikataulua. Pituudeltaan Onneli on 1,5 metriä tavallista kirjastoautoa lyhyempi ja siihen mahtuu noin 2 000 kirjaa. Kirjastoautosta löytyy myös äänikirjoja ja lastenmusiikkia. Onnelin kuvituksen on suunnitellut kuvittaja-graafikko Lea Virolainen.

Molemmissa kirjastoautoissa opetetaan kirjastonkäyttöä ekaluokkalaisille osana Kirjastoreittiä, joka on kaupunginkirjaston ja Oulun koulujen yhteistyötä.

Kirjastoauto Onneli pysäköitynä.

Onneli, 2012

Volvo B9R. Kiitokori Oy.

Teuvo

Vuonna 2005 hankittu kirjastoauto oli nimeltään Teuvo. Sen rekisterinumeroksi tuli OUL-400, Oulun kaupungin 400-vuotisjuhlan kunniaksi. Kirjastoauton ulkoasun kuvituksena oli Paavo Rintalan ja 18 muun Oulussa vaikuttaneen kirjailijan nimet ja Ouluun liittyviä tekstilainauksia. Ulkoasun suunnitteli Design Seppo Korkeila Oy. Teuvo kävi päivisin kouluilla ja kiersi iltaisin katupysäkkejä. Teuvoon mahtui noin 3 500 kirjaa. Lisäksi mukana oli aikakauslehtiä, äänikirjoja ja lastenmusiikkia.

Kirjastoauto ajamassa hiekkatiellä maalaismaisemassa.

Teuvo, 2005

Scania L94 IB. Kiitokori Oy.

Pienkirjastoauto

Pienkirjastoauto hankittiin ison auton rinnalle 2001, ja 2012 sen korvasi nykyäänkin toiminnassa oleva Onneli. Pienkirjastoauton myötä kirjastoautotoiminta laajeni päiväkoteihin, missä ei aiemmin ollut käyty lainkaan.

Pienkirjastoauto pysäköitynä tien reunaan.

Pienkirjastoauto, 2001

Mercedes-Benz 616 SPRINTER. Kiitokori Oy.

Akseli

Kirjastoauto Akseli aloitti toimintansa Iin, Kuivaniemen ja Yli-Iin kuntien yhteisenä palveluna toukokuussa 1991. Kuntaliitosten myötä Akselista tuli Oulun kaupungin ja Iin kunnan yhteinen kirjastoauto ja se palveli Iin, Kuivaniemen ja Yli-Iin alueiden asiakkaita vuoteen 2021 saakka. Akseli-nimi periytyi kirjastoautolta toiselle ja niitä ehti olla kaksi, tuoreempi Akseli otettiin käyttöön vuonna 2005.

Kirjastoauto Akseli pysäköitynä parkkipaikalle.

Akseli, 2005

Scania L94 IB. Kiitokori Oy.

Kirjastoauto Akseli parkkeerattuna.

Akseli, 1991

Scania L113 CLB. Erikoiskoritehdas M. Vähämaa Ky.

Toinen kirjastoauto

Seuraava auto aloitti toimintansa vuonna 1990, ja siinä oli jo atk-lainaus. Lainaus tapahtui kahdella mikrotietokoneella, joista levykkeille tallennettu tieto syötettiin päivittäin OULA-järjestelmään. Tosiaikaiseen lainausjärjestelmään kirjastoauto siirtyi syyskuun alussa vuonna 1997. Yhteydet toimivat GSM-puhelimilla soittosarjaan. 2002 kirjastoautoon hankittiin GPRS-yhteys, joka moninkertaisti tiedonsiirtonopeuden. Autolla oli pysäkkejä kouluilla, vanhainkodeilla, lähiöissä ja haja-asutusalueilla. Kirjastoauto vieraili myös vastaanottokeskuksessa Heikinharjussa sekä lääninvankilassa.

Vanha kirjastoauto pysäköitynä lumella.

Toinen auto, 1990

Scania K93. Kiitokori Oy.

Matleena

Ensimmäinen Oulun kaupunginkirjaston kirjastoauto nimettiin Matleenaksi. Kirjastoauto saavutti heti suuren suosion. Autosta lainattiin ensimmäisen viikon aikana noin 7 500 kirjaa, mikä oli enemmän kuin pääkirjaston aikuisten osastolta samaan aikaan, vaikka Matleena ajoi aluksi vain yhdessä vuorossa. Kahteen vuoroon siirryttiin seuraavana vuonna.

Matleenasta lainattiin aloitusvuoden aikana 176 345 kirjaa, mikä on edelleen Oulun kirjastoautojen ennätys. Lainaus tapahtui lainauskameralla

Kirjastoauto Matleena pysäköitynä lumella.

Matleena, 1974

Sisu BK-84 BO/6000. Erikoiskori Oy.