Oulun keskeisen kaupunkialueen yleiskaava
Tämän sivun sisältö:
- Paikkamerkki
Ajankohtaista
Yleiskaavan valmisteluvaiheessa, ennen yleiskaavaluonnosta, laaditaan kehityskuvatyö kolmivaiheisesti siten, että jokaisessa vaiheessa järjestetään asukkaille ja yhteisöille työpajat seuraavasti:
- torstai 12.9. klo 18–20, kestävyyden reunaehdot
- torstai 31.10. klo 18–20, tulevaisuusskenaariot
- torstai 16.1. klo 18–20, kehityskuva
Kaikki työpajat järjestetään Ympäristötalolla, osoitteessa Solistinkatu 2, 1. kerroksen kahvila Leetassa.
Suunnittelualue
Suunnittelualue käsittää Oulun kaupungin keskusta-alueet ympäristöineen, suurimmat palvelu-, työpaikka- ja teollisuusalueet, keskeiset virkistysalueet sekä merkittävimmät liikenneyhteydet lentokenttää lukuun ottamatta. Suunnittelualueella asui vuoden 2024 alussa 169 303 asukasta eli
- noin 80 % Oulu kaupungin asukkaista,
- noin 65 % Oulun seutukunnan asukkaista ja
- yli 40 % koko Pohjois-Pohjanmaan maakunnan asukkaista.
Erittäin suuri osa Oulussa ja koko seudulla rakennettavista uusista kerrosneliöistä on viime vuosina rakennettu suunnittelualueelle.
Suunnittelualue vastaa rajaukseltaan pääosin Uuden Oulun yleiskaavan kaavakarttaa 2, jonka tämä kaava tulee korvaamaan. Alueen koillispuolelle on vireillä Pyyryväisen osayleiskaava.
Lähtökohdat
Yleiskaavan tavoitevuosi on 2040. Sitä ennen myös yleiskaavalla tulee vastata seuraaviin kaupungin itsensä ja Suomen hyväksymiin strategisiin kestävyystavoitteisiin:
- Oulu ja Suomi hiilineutraaleita vuonna 2035 (kaupunkistrategia ja ilmastolaki)
- Luontokato pysäytetty Suomessa vuoteen 2030 mennessä
Yleiskaavaa ohjaavat:
- Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet
- Maankäyttö- ja rakennuslaki (Alueidenkäyttölaki) ja -asetus
- Pohjois-Pohjanmaan maakuntakaava
- Suomen ympäristökeskuksen ja muiden viranomaistahojen laatimat selvitykset ja julkaisut
- Oulun kaupunkistrategia
Kaupunkistrategian strategiset painopisteet ovat samalla yleiskaavan keskeiset tavoitteet:
- Oulu on Suomen yritysmyönteisin kansainvälinen kasvukeskus
- Oulu2026 vahvistaa veto- ja pitovoimaa
- Oulu on hiilineutraali 2035
- Oulussa jokaisella on mahdollisuus elää terveellistä ja turvallista elämää
- Sivistys rakentaa kestävää ja kansainvälistä Oulua
- Oulussa on vaikuttavat palvelut, kestävä talous ja hyvinvoiva henkilöstö
Kaupunkistrategian mukaisesti yleiskaavan mitoituksessa varaudutaan Tilastokeskuksen väestöennustetta hieman suurempaan väestön ja työpaikkojen kasvuun. Kaupunkistrategian keskiössä oleva kulttuuri-ilmastonmuutos sekä kaupungin arvot rohkeus, reiluus ja vastuullisuus ovat myös yleiskaavan laatimisessa keskiössä.
Oulun ympäristöohjelmassa on neljä painopistettä, joita yleiskaavallakin edistetään:
- Kaupunkimme kehittyy kestävästi
- Toimimme resurssiviisaasti
- Luonto on voimavaramme
- Edistämme ympäristövastuullisuutta
Selvitykset ja suunnitelmat
Yleiskaava tulee perustumaan suunnittelumittakaavan mukaisiin riittäviin selvityksiin (MRL 9 §). Yleiskaavaprosessin aikana laaditaan ainakin seuraavat selvitykset ja suunnitelmat, joiden aikataulu ja sisältö vaikuttavat ratkaisevasti myös yleiskaavan aikatauluun ja sisältöön:
Yhdyskuntarakenne, maankäyttö ja liikenne
- Yhdyskuntarakenteen sekoittuneisuus
- Voimassa olevan yleiskaavan toteutuneisuus, alueella voimassa Uuden Oulun yleiskaava
- Tehokkaan joukkoliikenteen yleissuunnitelma
- TäTi-projekti eli vanhojen pientaloalueiden kestävöittäminen
- Keskustavision päivitys, nykyinen keskustavisio
Elinkeinot ja energia
- Toimialakehitys 2040
- Kaupallinen selvitys
- Energiaselvitys
- Gasgridin vetyputkisto Nordic Hydrogen Route
- Oritkari-Nuottasaari-Vihreäsaari, vireillä sataman yleissuunnitelma sekä asemakaavanmuutos ja yleissuunnittelu
- Oulun seudun matkailustrategia
Ympäristö
- VISU-suunnitelma, päivittää aiempaa VILMO-suunnitelmaa, tarkastellaan mm. maisemarakenne, hulevedet, luontoselvitykset, luontotyypit, ekosysteemipalvelut, alueellinen vihertehokkuus, hiilinielut, merenrannat ym.
- Hiilineutraalius ja kiertotalous yleiskaavassa tarkastellaan osana kehityskuvatyötä ja vaikutustenarviointia.
Tarvittaessa yleiskaavaprosessin aikana laaditaan tarvittaessa myös muita yleiskaavan laatimisen kannalta oleellisia selvityksiä.
Vaikutustenarviointi
Yleiskaavoituksella tulee luoda edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistää ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää kehitystä. (MRL 1 §)
Yleiskaavaa laadittaessa on otettava huomioon:
- yhdyskuntarakenteen toimivuus, taloudellisuus ja ekologinen kestävyys;
- olemassa olevan yhdyskuntarakenteen hyväksikäyttö;
- asumisen tarpeet ja palveluiden saatavuus;
- mahdollisuudet liikenteen, erityisesti joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen, sekä energia-, vesi- ja jätehuollon tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen ympäristön, luonnonvarojen ja talouden kannalta kestävällä tavalla;
- mahdollisuudet turvalliseen, terveelliseen ja eri väestöryhmien kannalta tasapainoiseen elinympäristöön;
- kunnan elinkeinoelämän toimintaedellytykset;
- ympäristöhaittojen vähentäminen;
- rakennetun ympäristön, maiseman ja luonnonarvojen vaaliminen; sekä
- virkistykseen soveltuvien alueiden riittävyys.
Yleiskaavan vaikutustenarvioinnissa tarkastellaan näitä lain määrittämiä asioita. Erityisesti tarkastellaan myös yritysvaikutuksia ja lapsivaikutuksia, vaikutuksia kaupunkistrategia ja kestävyystavoitteiden varmistamiseen sekä yleiskaavatyössä laadittavan kehityskuvan toteutumista yleiskaavaluonnoksessa ja -ehdotuksessa.
Eteneminen
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma
OAS oli nähtävillä 5.9.-7.10.2022.
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus järjestettiin 15.9.2022 klo 17-19 Ympäristötalolla osoitteessa Solistinkatu 2. Tilaisuuteen oli mahdollisuus osallistua myös etänä Teamsillä.
Valmisteluvaihe
Yleiskaavan valmisteluvaiheessa laaditaan osana kehityskuvatyötä
- kestävyyden reunaehdot,
- tulevaisuusskenaariot ja
- kehityskuva.
Kehityskuva tulee varautumaan kaikkiin laadittaviin tulevaisuusskenaarioihin. Kaikkien skenaarioiden tulee varmistaa kestävyyden reunaehtojen toteutuminen.
Valmisteluvaiheessa laaditaan vielä useita merkittäviä selvityksiä ja suunnitelmia, joilla on oleellinen vaikutus yleiskaavan sisältöön, kuten VISU-suunnitelma ja tehokkaan joukkoliikenteen yleissuunnitelma.
Valmisteluvaiheen lopuksi laaditaan yleiskaavaluonnos, joka asetetaan julkisesti nähtäville yhdessä valmistuneiden selvitysten ja muun oleellisen oheisaineiston kanssa. Nähtävilläoloaikana osallisilla on mahdollista jättää palautetta. Yleiskaavaprosessista ja sen etenemisestä tarkemmin osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa.