Tukea opiskeluun
Opiskelijaa kannustetaan vastuunkantoon ja itsenäisyyteen niin, että hän osaa suunnitella itse opintojaan ja seurata edistymistään. Hän saa apua päätöksentekoon ja realististen valintojen löytymiseen opinto-ohjaajalta. Näin rakennamme kullekin omia tavoitteita vastaavan opinto-ohjelman.
Koti ja koulu ovat yhdessä vastuussa nuoren kasvusta ja hyvinvoinnista. Koulu järjestää vanhempainiltoja ja tarvittaessa muitakin tilaisuuksia, joissa käsitellään huoltajien kanssa opintoihin, hyvinvointiin ja koulun toimintaan liittyviä asioita
Opiskelijan tukiverkko
Opinto-ohjaus
Opinto-ohjaaja auttaa monenlaisissa käytännön asioissa: opintosuunnitelman laatimisessa, valintojen tekemisessä, vaihto-oppilaaksi hakeutumisessa, ylioppilaskirjoituksiin valmistautumisessa ja jatko-opintojen suunnittelussa.
Opinto-ohjaaja osaa kertoa, millaisia taitoja lukio-opiskelussa tarvitaan, miten tietoa oppii käsittelemään ja omaksumaan entistä paremmin ja mitä työelämässä nykyisin odotetaan. Hän opastaa käyttämään tarjolla olevia tietolähteitä ja yhteiskunnan tarjoamia ohjaus-, tuki-, neuvonta- ja tietopalveluja. Ohjausta saa henkilökohtaisena, pienryhmäohjauksena sekä luokkamuotoisena ohjauksena.
Valinnaisuus ja joustavuus edellyttävät sujuvaa yhteistyötä. Kun vastaan tulee pulmatilanteita, ne on tärkeä selvittää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Yhteydenotto
Opinto-ohjaaja on tavattavissa koululla päivittäin, ja vastaanotolle voi varata ajan etukäteen. Yhteyttä voi ottaa myös wilma-viestein, puhelimitse tai sähköpostilla.
Ryhmänohjaus
Opiskelijamme on jaettu ohjausryhmiin, jotka pysyvät samana koko lukio-opiskelun ajan. Jokaisella ryhmällä on oma ryhmänohjaaja, joka perehdyttää lukion toimintatapoihin. Hän tapaa ryhmäänsä säännöllisesti ja tiedottaa ajankohtaisista asioista. Hän kannustaa opiskelijoitaan ja seuraa opintojen etenemistä, valintojen toteutumista ja poissaoloja.
Tarvittaessa ryhmänohjaaja ohjaa opiskelijan opinto-ohjaajan tai muiden asiantuntijoiden vastaanotolle. Hän pitää yhteyttä myös huoltajiin.
Pedagoginen tuki
Pedagogisen tuen tarkoituksena on tukea ja auttaa opiskelijaa niin, että hänellä on tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa lukio-opintonsa. Tukea voi saada opiskelija, joka on jäänyt tilapäisesti opinnoissaan jälkeen tai jonka edellytykset opiskella ovat heikentyneet vamman, sairauden tai toimintavajavuuden takia. Tuen piiriin kuuluvat myös psyykkistä tai sosiaalista tukea tarvitsevat opiskelijat.
Opiskelijalla voi olla lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyviä oppimisen ongelmia, joita voidaan ratkoa erityisjärjestelyillä oppimistilanteissa ja kokeissa.
Pedagogisen tuen suunnitelma
Lukio-opiskelijalle voidaan laatia pedagogisen tuen suunnitelma, jolla hän todentaa tarpeensa saada erityisjärjestelyjä. Suunnitelmaan kirjataan, miten tuen tarve voidaan ottaa huomioon oppitunneilla, koetilanteissa ja arvioinnissa. Opiskelija sopii kunkin jakson alussa opettajan kanssa käytännön järjestelyistä.
Pedagogisen tuen suunnitelman laadintaan osallistuvat erityisopettaja ja opiskelija ja tarvittaessa myös alaikäisten opiskelijan huoltaja.
Erityisopettaja
Opiskelija voi selvitellä erityisopettajan kanssa oppimiseensa liittyviä vaikeuksia ja suunnitella tarvittavia tukitoimia. Ohjauksen yhteydessä erityisopettaja voi myös arvioida mahdollista lukivaikeutta. Tavoitteena on vahvistaa nuoren myönteistä kuvaa itsestään opiskelijana.
Erityisopettaja ei anna tukiopetusta oppiaineiden sisältöihin liittyvissä asioissa, mutta hän voi ohjata opiskelijaa esimerkiksi sopivien opiskelutapojen löytämisessä ja auttaa erityisesti kielellisiin vaikeuksiin liittyvissä opiskeluongelmissa.
Erityisopettaja kartoittaa lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden luku- ja kirjoitustaitoja. Lukiseulan tulosten perusteella opiskelijalla on mahdollista tehdä lukitestit. Jos lukitestin perusteella voidaan todeta, että opiskelijalla on lukivaikeus, laatii erityisopettaja lukilausunnon ylioppilaskirjoituksia varten.
Opiskelija voi keskustella tarpeestaan erityisopetukseen aineenopettajan, ryhmänohjaajan, opinto-ohjaajan tai terveydenhoitajan kanssa. Erityisopettajaan voi ottaa myös suoraan yhteyttä Wilma-viestillä.
Terveydenhuolto
Opiskeluterveydenhuolto on terveyden edistämistä, sairauksien ennaltaehkäisyä ja terveyskasvatusta. Tavoitteena on hyvä terveys ja terveellisten elämäntapojen omaksuminen. Terveydenhoitajan puoleen voi kääntyä missä tahansa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Terveydenhoitaja tekee tarpeen mukaan yhteistyötä koulun oppilashuollon muiden toimijoiden sekä hyvinvointipalveluiden eri toimijoiden kanssa opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseksi.
Lukion terveydenhoitaja Laura Pikkarainen,
p. 0447034571, laura.pikkarainen@pohde.fi
Lukion terveydenhoitaja Henna Sainila,
p. 040 318 5850, henna.sainila@pohde.fi
Päivystystunti on arkipäivisin klo 12–13 välillä, jolloin vastaanotolle voi tulla ilman ajanvarausta.
Terveydenhoitajan määräaikaistarkastus tarjotaan kaikille lukion 1.vuosikurssin opiskelijoille. Tytöille tarjotaan myös lääkärintarkastus toisen opiskeluvuoden aikana. Pojille lääkärintarkastus tehdään kutsuntaterveystarkastusten yhteydessä.
Raskaudenehkäisyasiat hoituvat myös lukion terveydenhoitajan kautta.
Äkillisissä sairaustapauksissa hoito järjestetään joko omassa tai lähimmässä hyvinvointikeskuksessa ja virka-ajan ulkopuolella Oulun yhteispäivystyksessä.
Lukiopsykologi ja -kuraattori
Kuraattori- ja psykologityön keskeinen tavoite on tukea ja ohjata opiskelijaa opiskeluun ja hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä, sekä edistää opiskelijoiden ja koko opiskeluyhteisön psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Lukiokuraattori ja lukiopsykologi osallistuvat oppilaitoksen opiskeluhuollollisen työn suunnitteluun, kehittämiseen ja toteuttamiseen mm. oppilaitoksen moniammatillisessa opiskeluhuoltoryhmässä.
Kuraattori ja psykologi tapaavat opiskelijoita yksilökäynneillä sekä tekevät tarvittaessa yhteistyötä opiskelijan vanhempien, oppilaitoksen henkilökunnan, muun sosiaalisen verkoston, sekä eri viranomaistahojen kanssa opiskelijan tarvitseman tuen turvaamiseksi.
Lukiopsykologiin tai -kuraattoriin kannattaa ottaa yhteyttä jo siinä vaiheessa, kun ongelmat ovat vielä pieniä. Keskustelut ovat vapaaehtoisia, luottamuksellisia ja maksuttomia.
Lukiokuraattoriin voi olla yhteydessä liittyen opiskelumotivaatioon, ihmissuhteisiin, yksinäisyyteen ja elämänmuutostilanteisiin. Kuraattorin kanssa voi miettiä tulevaisuuden suunnitelmia sekä omia voimavaroja ja vahvuuksia. Kuraattori auttaa myös jännittämisen ja stressinhallinnan sekä palautumisen keinoissa. Lisäksi lukiokuraattorilta voi saada ohjausta taloudellisissa asioissa.
Lukiokuraattori
Maija Tarkiainen
p. 040 569 4790
maija.tarkiainen@pohde.fi
Tavoitat kuraattorin myös Wilman kautta.
Lukiopsykologiin voi olla yhteydessä mm. oppimiseen ja opiskeluun, elämäntilanteen muutoksiin ja ihmissuhteisiin liittyvissä asioissa. Lukiopsykologi auttaa myös jaksamiseen, stressinhallintaan ja mielialaan liittyvissä teemoissa.
Lukiopsykologi
Linnea Tyni
p. 040 703 9667
linnea.tyni@pohde.fi
Tavoitat psykologin myös Wilman kautta
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuollossa toimivat rehtorit, opinto-ohjaajat, erityisopettaja, terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi, opettajajäsen, lukiokoutsi sekä opiskelijoiden ja huoltajien edustajat. He kokoontuvat noin kymmenen kertaa lukuvuodessa ja edistävät yhdessä sovittuja teemoja. Kastellissa painopisteinä ovat olleet mm. yhteisöllisyyden ja ryhmäytymisen tukeminen ja kehittäminen, oppimisen tavoitteet sekä kouluterveyskyselyn pohjalta nousseet aiheet.
Yksittäisen opiskelijan tuen tarpeen selvittämiseen ja opiskeluhuollon palvelujen järjestämiseen liittyvät asiat käsitellään tapauskohtaisesti koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä. Siihen voidaan nimetä asiantuntijoita jäseneksi vain opiskelijan tai (ellei hänellä ole edellytyksiä arvioida annettavan suostumuksen merkitystä) hänen huoltajansa suostumuksella. Monialaisen yksilökohtaisen opiskeluhuollon toteutuksesta laaditaan opiskeluhuoltokertomus Wilmaan.