Oppimisen tuki ja oppilashuolto
Kouluterveydenhuolto
Koulunkäynti on lapselle työtä, jonka vuoksi hän tarvitsee onnistuakseen aikuisen tukea ja ohjausta. Kodin, koulun ja kouluterveydenhuollon yhteistyö on tärkeää koululaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Kastellin monitoimitalossa on yhteensä kolme terveydenhoitajaa, joista kaksi työskentelee peruskoulun puolella.
Terveydenhoitaja Maarit Enbuske p. 044-7034583, maarit.enbuske(a)pohde.fi
-Luokat 1-6 sekä jopo
Terveydenhoitaja Eija Käräjäoja p. 050 3787196, eija.karajaoja(a)pohde.fi
-Luokat 7-9
Koululla on terveydenhoitaja päivittäin. Päivystystunti on ma-pe klo 12-13.
Muina aikoina sovitut terveystarkastukset ja ajanvarausasiakkaat, näin jokaisella on mahdollisuus asioida rauhassa terveydenhoitajan vastaanotolla.
Puhelintunti klo 11.30-12.00.
Selvissä sairastapauksissa, esim. kuume tai vatsatauti, opettaja ohjaa oppilaan kotiin. Terveydenhoitajan tapaamista ei tähän tarvita. Vanhat vammat, vapaa-ajan tapaturmat sekä hoitoa vaativat sairaudet, hoidetaan omalla terveysasemalla.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalle osunut henkilö, joka tarvittaessa tekee myös tapaturmailmoituksen sekä ilmoittaa asiasta oppilaan huoltajalle. Oppilaan jatkohoito tapahtuu kotona tai tarvittaessa Kontinkankaan Hyvinvointikeskuksessa (ei tarvitse soittaa etukäteen).
Mikäli oppilaalla on jokin sairaus tai jatkuva lääkitys, joka on hyvä huomioida koulussa, ilmoittakaa siitä opettajalle. Koulussa tehdään suunnitelma oppilaan lääkehoidon toteuttamiseksi. Oppilaan / huoltajan on huolehdittava perussairauteen liittyvä lääkitys mukaan kouluun (esim. migreeni).
Terveystarkastukset suoritetaan luokkakohtaisesti syys- ja kevätlukukauden aikana. Tarkastusten ajankohdasta ja mahdollisesta ajanvarauksesta informoidaan wilman kautta oppilaita, huoltajia sekä luokanvalvojaa.
Koululääkäri tekee lakisääteiset 1., 5. ja 8. luokan laajoihin terveystarkastuksiin kuuluvat lääkärintarkastukset. Näissä tarkastuksissa huoltajan läsnäolo on suotavaa.
Hoitolomatodistukset alle 10 vuotiaiden koululaisten hoidosta hoituvat puhelintunnilla. Hoitolomatodistusta ei voi kirjoittaa jälkikäteen.
Oppilasmäärät ovat suuret, joten toivomme, että muistutatte lastanne päivystystunnin ajankohdasta ja varatusta tarkastusajasta!
Oppilashuolto
OPPILASHUOLTORYHMÄ
Koulussamme toimii säännöllisesti moniammatillinen oppilashuoltoryhmä (OHR). Sen tehtävänä on auttaa oppilaita, joilla on oppimisvaikeuksia tai muita koulunkäyntiin liittyviä ongelmia. Oppilashuollon tehtävänä on myös huolehtia koko kouluyhteisön turvallisuudesta, hyvinvoinnista sekä viihtyvyydestä.
OHR:n jäseninä toimivat koulun rehtori ja/tai apulaisrehtori, erityisopettajat, opot, koulukuraattori, koulupsykologi, terveydenhoitaja sekä koulunkäynninohjaaja. Lukuvuoden aikana oppilashuoltoryhmässä vierailevat myös oppilaskunnan sekä vanhempaintoimikunnan edustajat.
KOULUPSYKOLOGI
Koulupsykologin työn tavoitteena on tukea oppilaan hyvinvointia ja tervettä kasvua ja kehitystä. Koulupsykologiin voivat ottaa yhteyttä oppilas itse, huoltaja tai oppilaan ja huoltajan suostumuksella opettaja. Yhteyttä voi ottaa oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvissä asioissa ja erilaisissa tunne-elämään, kaverisuhteisiin ja perhetilanteisiin liittyvissä asioissa. Koulupsykologi tekee psykologisia tutkimuksia huoltajan suostumuksella.
Koulupsykologi työskentelee yhteistyössä vanhempien, koulun henkilökunnan ja tarvittaessa sosiaali- ja terveystoimen edustajien kanssa. Keskustelut ovat luottamuksellisia ja vapaa-ehtoisia.
KOULUKURAATTORI
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä, jonka tehtäviin kuuluu oppilaan koulunkäynnin, sosiaalisen kasvun sekä hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen. Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä erilaisissa pulmatilanteissa, jotka liittyvät koulunkäyntiin, kaverisuhteisiin tai elämässä tapahtuviin muutoksiin. Vanhemmat voivat keskustella koulukuraattorin kanssa lapsensa kasvatuksesta. Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä oppilas itse, huoltaja tai huoltajan ja oppilaan suostumuksella opettaja.
Koulukuraattori työskentelee yhteistyössä vanhempien, koulun henkilökunnan ja tarvittaessa sosiaali- ja terveystoimen edustajien kanssa. Koulukuraattorin kanssa käydyt keskustelut ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Koulukuraattori tekee työtä myös yhteisötasolla, luokissa ja ryhmissä.
Koulukuraattori Heidi Mäntymaa, p. 044 703 9046, heidi.mantymaa(a)pohde.fi
Oppilaanohjaus
Oppilaan opintojen ohjauksesta huolehtivat kaikki opettajat yhteistyössä koko perusopetuksen ajan. Luokilla 7-9 oppilaanohjaus on oma oppiaine, jonka opettajana toimii opinto-ohjaaja. Luokkamuotoista oppilaanohjausta on 7. luokalla 0,5 viikkotuntia, 8. luokalla 0,5 viikkotuntia ja 9. luokalla 1 viikkotunti. Luokkatuntien lisäksi oppilailla on mahdollisuus käydä yksin tai pienryhmässä ohjauskeskusteluissa.
Opinto-ohjaus jakaantuu oppilaan kasvun ja kehityksen tukemiseen, oppimisen ja opiskelun ohjaamiseen, ammatin ja uravalinnan ohjaukseen eri muodoissa 7-9 luokkien aikana. Työelämään tutustumisen (TET) jaksoilla oppilas saa omakohtaisia kokemuksia työelämästä ja ammateista aidoissa työympäristöissä. Opinto-ohjauksessa noudatetaan Oulun kaupungin opetussuunnitelmaa.
Opinto-ohjaajat ovat oppilaiden ja huoltajien tavattavissa koulupäivinä varmimmin klo 9.00 - 14.00.
Saara Karppinen p. 050 316 6718 (7B, 7D, 7F, 8A, 8C, 8E, 9B, 9D, 9F, valo)
Pasi Käyhkö p. 044 703 9851 (7A, 7C, 7E, 8B, 8D, 8F, 9A, 9C, 9E, Jopo)
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oppilaan tulee saada tukea ja ohjausta oppimiselleen ja koulunkäynnilleen viipymättä heti tuen tarpeen ilmetessä. Oppilaskohtainen tuki rakentuu aina yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa huoltajan ja koulun kanssa. Tuen antaminen vaihtelee tarpeen mukaan tilapäisestä tuesta jatkuvaan, vähäisestä vahvempaan tai yhden tukimuodon käyttämisestä useamman tukimuodon käyttämiseen. Oppilaan tuen muodot jaetaan yleiseen tukeen, tehostettuun tukeen ja erityiseen tukeen.
ERITYISOPETUS
Erityisopetusta annetaan oppilaille, joilla on oppimiseen ja/tai keskittymiseen liittyviä vaikeuksia. Opetus tapahtuu yksilöllisesti tai pienryhmässä. Eritysopettaja voi olla myös luokassa samanaikaisopettajana.
Säännöllisesti tukea saavalle oppilaalle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa oppimissuunnitelma tai henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), johon kirjataan oppimisen tavoitteet ja tuen tarve.
Erityisopettajina ovat luokilla 1-3 ja esiopetus Taina Loukasvuori-Röntynen, 4-6- luokilla Kati Broström sekä luokilla 7-9 Sirpa Lesonen ja Pirkko Virkkula.
Alueelliset pienryhmät
Alueilla toimivissa pienryhmissä opiskelu voi olla yksi vaihtoehto tehostetun tai erityisen tuen toteuttamiseksi. Pienryhmämuotoisen tuen tarve käsitellään aina yhteistyössä huoltajan kanssa.
Pienryhmissä voi opiskella joko kokoaikaisesti tai osan oppitunneista. Opiskelun ja koulunkäynnin etenemistä suunnitellaan ja seurataan joko oppimissuunnitelman tai HOJKS:n avulla. Pienryhmiin sijoittumisesta päättää aluepäällikkö.
Alueellisten pienryhmien opettajina Kastellin koulussa toimivat Mia Koskela (1.-3. lk) ja Lauri Jolula (4.-6. lk) sekä Teija Ojala (7.-9. lk)
Joustava perusopetus (Jopo)
Joustava perusopetus – JOPO – tarjoaa mahdollisuuden oppia toiminnallisesti nuoren omia vahvuuksia hyödyntäen. Tämä lisää oppimismotivaatiota ja vahvistaa itsetuntoa.
JOPO-ryhmässä oppimista järjestetään muuallakin kuin luokkahuoneessa koulupäivän aikana, esim. työssä ja vapaa-ajan toiminnoissa. Opetus järjestetään pienryhmämuotoisesti koulussa, työpaikoilla ja muissa oppimisympäristöissä moniammatillista yhteistyötä sekä tuki- ja neuvontapalveluita käyttäen.
JOPO-luokan opettaja Kastellin koulussa on Mika Murto.
Valmistava opetus (Valo)
Ennen perusopetuksen aloittamista maahanmuuttajataustaiset oppilaat voivat osallistua Oulun kaupungin järjestämään perusopetukseen valmistavaan opetukseen. Valmistavasta opetuksesta oppilas siirtyy omaan lähikouluun.
Perusopetukseen valmistava opetus on tarkoitettu kaikille niille esi- ja perusopetusikäisille maahanmuuttotaustaisille lapsille ja nuorille, joilla ei ole vielä tarvittavia kielellisiä valmiuksia esi- tai perusopetuksessa opiskeluun.
Valmistavaan opetukseen voivat osallistua sekä juuri maahan muuttaneet että Suomessa syntyneet maahanmuuttotaustaiset lapset ja nuoret. Opetukseen osallistuminen ei edellytä oleskelulupaa. Uudet oppilaat ohjataan valmistavaan opetukseen kieli- ja kulttuuriryhmien koordinaattorin kautta.
Valmistavassa opetuksessa pääpaino on suomen kielen opinnoissa ja eri oppiaineiden sisällöissä. Jokaiselle oppilaalle laaditaan oma opinto-ohjelma. Yleensä oppilas opiskelee ryhmässä noin vuoden ajan.
Kastellin koulussa valmistavaa opetusta annetaan yläkouluikäisille. Valo-luokan opettajana toimii Suvi Huusko
Koulunkäynninohjaajat
Koulunkäynninohjaajat tukevat oppilaita siten, että he kykenevät ottamaan vastuuta oppimisestaan ja koulunkäynnistään. Koulunkäynninohjaajan työ sisältää kasvatus-, ohjaus- ja huolenpitotyötä sekä yleistä opiskelun ja hyvinvoinnin edistämistä. Oppilas voi saada tarvittaessa koulunkäynninohjaajan tukea muiden tukimuotojen ohella. Koulunkäynninohjaaja toimii opettajan työparina.
Kastellin koulussa työskentelee syksyllä 2023 yhteensä kymmenen koulunkäynninohjaajaa.