Oppimisen tuki
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen keskeisenä tavoitteena on vahvistaa oppilaan perustaitoja ja ehkäistä vaikeuksia ennakolta siten, että oppilas saavuttaa oppimistavoitteensa. Oppilaan kasvusta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on merkittävä osa oppimisen ja koulunkäynnin tukea.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Lähtökohtana kasvun ja oppimisen tuelle on toimiva kodin ja koulun yhteistyö.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tukea voidaan antaa myös yksittäisen oppilaan erityisvahvuuksien edistämiseksi.
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitajana Hönttämäen koululla toimii terveydenhoitaja Sari Ylönen.
Terveydenhoitaja on koululla tavoitettavissa torstaisin ja perjantaisin
(poikkeuksia voi joskus olla).
Terveydenhoitajan tavoittaa soittamalla tai Wilman kautta
(Huomioittehan, että akuutteja asioita ei kannata laittaa Wilman kautta).
Sairauden hoitoon liittyvät asiat hoidetaan omalla terveysasemalla.
Mikäli lapsellanne on jokin sairaus tai jatkuva lääkitys, ilmoittakaa siitä ensisijaisesti lapsen opettajalle. Tarvittaessa tehdään oppilaalle lääkehoitosuunnitelma, jossa sovitaan hoidon toteuttamisesta koulupäivän aikana.
Koulutapaturmat
Koulutapaturmissa ensiavun antaa kouluterveydenhoitaja, opettaja tai joku muu koulun henkilökuntaan kuuluva. Oppilaan jatkohoito tapahtuu tarvittaessa omalla terveysasemalla tai OYS:n yhteispäivystyksessä. Vanhempiin ollaan aina tapaturmien sattuessa yhteydessä mahdollisimman pian.
Hoitolomaselvitykset
Hoitolomaselvitykset saa kouluterveydenhoitajalta alle 10-vuotiaan lapsen sairastuessa. Yhteydenotot hoitolomaselvityksissä puhelimitse (selvityksiä ei voida kirjoittaa jälkikäteen). Jos jostain syystä ette saa yhteyttä kouluhoitajaan, voitte tarvittaessa soittaa neuvolan keskitettyyn ajanvaraukseen hoitolomaselvityksistä.
Allergia-asiat
Jos lapsellanne on jokin ruoka-aineallergia, teettehän ilmoituksen opettajalle asiasta. Terveydenhoitajalta ei tarvitse erikseen allergiatodistusta. Jos kuitenkin allergia-asioista on jotain kysyttävää, terveydenhoitaja neuvoo mielellään.
Koululaisten terveystarkastus
- Koululaisilla on vuosittain terveystarkastus
- 1.lk ja 5. luokalla on laajaterveystarkastus, joka pitää sisällään terveydenhoitajan että lääkärin käynnin. Toivoisimme, että vanhemmat olisivat mukana näissä tarkastuksissa. Opettajan palaute oppilaan koulunkäynnistä on myös osa laajaa terveystarkastusta. Tarkastuksista tulee kotiin infoa tarkemmin lukuvuoden aikana.
- Vanhemmat ovat tervetulleita tarkastuksiin kaikilla luokilla. Jos haluatte osallistua lapsenne terveystarkastukseen 2., 3., 4. tai 6.luokilla, otattehan yhteyttä kouluterveydenhoitajaan, niin voimme sopia yhteistä aikaa. Muutoin lapset käyvät kyseisillä luokilla yksin tarkastuksessa koulupäivän aikana.
Yhteistyöterveisin:
Terveydenhoitaja Sari Ylönen (sari.ylonen@pohde.fi), p. 040 1548 965
Oppilaanohjaus
Oppilaanohjauksella tuetaan oppilaan persoonallista kasvua ja kehitystä siten, että oppilaan opiskeluvalmiudet ja sosiaaliset taidot kehittyvät ja elämänhallintataidot lisääntyvät.
Ohjaus ja tiedon kulku korostuvat erityisesti opintojen nivelvaiheissa, kuten siirryttäessä alakoulusta yläkouluun.
Opiskeluhuolto
Oppilashuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Oppilashuoltotyötä ohjaa lukuvuosittain päivitettävä koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma.
Oppilashuollon pääpaino on ennaltaehkäisevässä, yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä. Yhteisöllisellä oppilashuollolla tarkoitetaan koulun toimintakulttuuria ja toimintatapoja, joilla koko kouluyhteisössä edistetään kaikkien oppilaiden oppimista, hyvinvointia, terveyttä, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä opiskeluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä. Hyvinvointia edistävä yhteisöllinen oppilashuolto kohdistuu koko kouluyhteisöön, tunnistettujen tarpeiden mukaan työtä voidaan kohdentaa myös tietyille luokka-asteille tai ryhmille.
Koululla kokoontuu säännöllisesti moniammatillinen yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä, joka koordinoi ja kehittää yhteisöllistä oppilashuoltoa, yhdessä oppilaiden ja heidän huoltajiensa, koko henkilöstön sekä yhteistyötahojen kanssa. Oppilashuoltoryhmän kokoonpanoon kuuluvat rehtori, kouluterveydenhoitaja, -kuraattori, -psykologi, erityis- ja luokanopettajien edustajat, koti-koulutoimikunnan edustajat, oppilaskunnan edustajat sekä tarpeen mukaan koulun muut yhteistyötahot.
Oppilashuollon kuraattori- ja psykologipalvelut
Yksilökohtaisella oppilashuoltotyöllä tarkoitetaan yksittäiselle oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon palveluja, oppilashuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä monialaista yksilökohtaista oppilashuoltotyötä.
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä ja koulupsykologi koulussa työskentelevä terveydenhuollon ammattihenkilö. Yhteyttä heihin voi ottaa kaikissa lapsen tai nuoren kasvuun, kehitykseen, oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä. Yhteydenottajana voi olla oppilas itse, huoltaja, opettaja tai jokin muu taho. Koulun henkilöstöllä on mahdollisuus konsultoida oppilashuollon henkilöitä yksittäisen oppilaan asioissa, joko nimettömästi tai huoltajien luvalla myös nimellä. Oppilashuollon palvelut ovat vapaaehtoisia ja tapaamiset luottamuksellisia. Oppilaalla on subjektiivinen oikeus oppilashuoltopalveluihin, eli huoltajalla ei ole oikeutta kieltää alaikäistä käyttämästä palveluja.
Kuraattori ja psykologi antavat tukea ja ohjausta, joilla edistetään oppilaiden oppimista ja hyvinvointia, tervettä kasvua ja kehitystä, arjen sujumista, sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä sekä vuorovaikutussuhteita ja he ovat myös tukena oppilaan elämässä tapahtuvissa muutoksissa. Kuraattori ja psykologi osallistuvat oppilaan oppimisedellytysten arviointiin sekä tukitoimien suunnitteluun. Tarvittaessa koulupsykologi tekee oppimisen ja koulukäynnin haasteita selvitteleviä tutkimuksia huoltajien suostumuksella. Kuraattori ja psykologi osallistuvat mahdollisuuksien mukaan yhteisöllisen työn muotoihin, kuten luokkatyöskentelyyn, ryhmien ohjaamiseen, vanhempainiltoihin, erilaisiin koulun tapahtumiin jne.
Tarvittaessa oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tueksi kootaan monialainen asiantuntijaryhmä. Asiantuntijaryhmään kuuluvat aina oppilas ja hänen huoltajansa, sekä asian käsittelyn kannalta keskeisiä opetuksen ja oppilashuollon työntekijöitä. Oppilaan/perheen suostumuksella ryhmään voidaan kutsua myös muita asian selvittelyn kannalta oleellisia henkilöitä, kuten oppilaan/perheen läheisiä ja/tai muita sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden toimijoita. Asiantuntijaryhmän työskentelyn keskeiset asiat kirjataan Wilmaan oppilashuoltokertomukseen.
Koulukuraattori Johanna Rytilahti, johanna.rytilahti@pohde.fi, 040 1530241
Koulupsykologi Laura Kortela, laura.kortela@pohde.fi, 044 7039654
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Moni lapsi tarvitsee oppimisessa ja koulunkäynnissä tukea, joka voi olla tilapäistä tai pitempiaikaista. Tuen tarve voi vaihdella myös vähäisestä vahvempaan tai oppilas voi tarvita monenlaista tukea yhtä aikaa. Mitä aikaisemmin oppilas saa tukea, sitä paremmin vältetään vaikeuksien lisääntyminen ja kasaantuminen. Tuen tarpeen varhaiseksi havaitsemiseksi oppilaan tilannetta tulee seurata ja tuki tulee aloittaa heti, kun siihen ilmenee tarvetta. Oppilaan koulunkäynnin tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi kerrallaan saada vain yhden tasoista tukea. Tukimuotoja ovat esimerkiksi tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, avustajapalvelut ja erityiset apuvälineet. Jokaisella tuen tasolla voidaan käyttää kaikkia eri tukimuotoja lukuun ottamatta erityisen tuen päätökseen perustuvaa erityisopetusta.
Yleinen tuki
Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. Tämä tarkoittaa yleensä yksittäisiä pedagogisia ratkaisuja sekä ohjaus- ja tukitoimia, joilla tilanteeseen vaikutetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa osana koulun arkea. Yleistä tukea annetaan heti tuen tarpeen ilmetessä, eikä tuen aloittaminen edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä.
Tehostettu tuki
Tehostettu tuki on oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin jatkuvampaa, voimakkaampaa ja yksilöllisempää tukemista. Oppilas voi tällöin tarvita useampaa tuen muotoa. Tehostetun tuen aloittaminen, järjestäminen ja tarvittaessa palaaminen takaisin yleisen tuen piiriin käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti yhteistyössä oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa. Tehostettua tukea annetaan oppilaalle laadittavan oppimissuunnitelman mukaisesti. Yhteistyö ja suunnitelmallisuus ovat tehostetun tuen toteutumisen edellytys.
Erityinen tuki
Jos oppilaalle annettu tehostettu tuki ei riitä auttamaan oppilasta selviytymään koulutyöstä, tehdään hänelle pedagogiseen selvitykseen perustuva erityistä tukea koskeva hallintopäätös. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), josta on käytävä ilmi erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisen opetuksen ja muun tuen antaminen. Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muusta oppilaan tarvitsemasta, perusopetuslain mukaan annettavasta tuesta. Erityisopetus ja oppilaan saama muu tuki muodostavat järjestelmällisen kokonaisuuden. Huoltajan tuki, moniammatillinen yhteistyö ja yksilöllinen ohjaus ovat tärkeitä.
Erityisopettaja Eeva Keränen eeva.keranen@eduouka.fi, 044 7039154
Koulukuraattori Johanna Rytilahti johanna.rytilahti@pohde.fi, 040 1530241
Koulupsykologi Laura Kortela laura.kortela@pohde.fi, 044 7039654