Oppimisen tuki
Oppilaalla on oikeus saada tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. Tuki muodostuu pedagogisesta tuesta, oppilas- ja opiskeluhuollosta sekä koulunkäynninohjaajapalveluista. Pedagogisen tuen lähtökohtina ovat eriyttäminen sekä erilaiset joustavat opetusjärjestelyt ja -menetelmät. Tuen järjestämisessä huomioidaan oppilaan ikäkausi ja oppimisedellytykset.
Hiukkavaaran koulun oppilashuoltosuunnitelma päivitetään vuosittain. Huoltajat pääsevät tutustumaan siihen Wilmassa. Se löytyy Wilman yläpalkista Vuosisuunnittelu-kohdasta.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Kaikki oppilaat kuuluvat yleiseen tukeen. Tiivistä ja säännöllistä tukea tarvitsevat oppilaat saavat tehostettua tukea, joka suunnitellaan yhdessä huoltajien kanssa ja kirjataan oppimissuunnitelmaan. Vahvaa ja pitkäkestoista tukea tarvitsevat oppilaat saavat erityistä tukea, jota varten tarvitaan erityisen tuen päätös ja tehdään henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma eli HOJKS.
Osa-aikainen erityisopetus
Erityisopettajat ja luokanopettajat tekevät tiivistä yhteistyötä kaikkien oppilaiden koulunkäynnin ja oppimisen tukemiseksi. Oppilaalla on oikeus saada osa-aikaista erityisopetusta oppimisedellytysten parantamiseksi ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisemiseksi kaikissa tuen vaiheissa.
Hiukkavaaran koulussa laaja-alainen erityisopettaja työskentelee ryhmissä samanaikaisopettajana kaikkien oppilaiden kanssa. Oppilas voi saada myös yksilöllistä tukea tai pienryhmäopetusta. Erityisopetus sisältyy koulupäivään ja tarvittaessa voidaan järjestää lisäksi tukitunteja.
Osa-aikaisella erityisopetuksella tuetaan oppimista lähinnä työskentely- ja opiskelutaidoissa, lukemisessa, kirjoittamisessa, matematiikassa ja kielissä. Laaja-alainen erityisopettaja konsultoi opettajia erilaisista opetuksellisista järjestelyistä ja tukimuodoista sekä arvioi tuen vahvuuden riittävyyttä yhteistyössä huoltajien, opettajien ja oppilashuollon muiden asiantuntijoiden kanssa.
Kaikkien oppilaiden kanssa tehdään lukuvuosittain lukemisen, kirjoittamisen ja/tai matematiikan arviointeja. Niillä pyritään kartoittamaan keskeisen oppiaineksen hallintaa ja tuen tarvetta.
Laaja-alaisten erityisopettajien yhteystiedot:
- Virpi Lähde 040 545 1483
- Veli-Pekka Nitovuori 040 193 2088
- Sirpa Posio 040 482 9703
- Kimmo Rousu 040 182 8571
- Kristiina Yypänaho 040 350 6738
Alueelliset erityisryhmät ja vaativan erityisen tuen ryhmät
Oulun kaupungin kouluissa on useita alueellisia erityisryhmiä eri-ikäisille oppilaille, jotka tarvitsevat kasvunsa, oppimisensa tai koulunkäyntinsä tueksi pienemmän opetusryhmän ja yksilöllisempää opetusta. Hiukkavaaran koulussa toimii kolme vaativan erityisen tuen ryhmää ja kaksi alueellista erityisryhmää.
Erityisryhmämuotoisen tuen tarve arvioidaan lapsikohtaisesti. Lähialueen koulut tekevät yhteistyötä erityisryhmäjärjestelyjen osalta. Ohjautuminen tapahtuu päivitetyn oppimissuunnitelman tai HOJKS:n perusteella yhteistyössä huoltajan kanssa. Suunniteltu erityisryhmätuki kirjataan Wilman oppimissuunnitelmaan tai HOJKS:aan. Erityisryhmämuotoisen tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti oppilaan kokonaistilanne huomioiden.
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitajina toimivat:
- Helena Kuoppamaa (1.-4.lk),040 1851768, helena.kuoppamaa@pohde.fi
- Milla Häkkinen (5.-9.lk), 040 141 8431, milla.hakkinen@pohde.fi
Laajan terveystarkastuksen terveydenhoitajan osuus toteutetaan Pohteen ohjeistuksen mukaisesti 1., 4. ja 7. luokan oppilaille. Terveydenhoitaja ilmoittaa tarkastusten aikatauluista Wilman kautta.
Laajan terveystarkastuksen koululääkärikäynti toteutuu 1., 5. ja 8. luokan oppilaille. Terveydenhoitaja ilmoittaa oppilaan koululääkäriajan.
Muilla vuosiluokilla terveydenhoitaja toteuttaa suppeat määräaikaistarkastukset.
Parhaiten terveydenhoitajan tavoittaa jättämällä soittopyynnön Wilman kautta. Huomioittehan, että yhteydenotot eivät toimi päivystysluonteisesti.
Lapsen sairastuessa kouluterveydenhoitaja voi kirjoittaa huoltajalle hoitolomaselvityksen. Hoitolomaselvityksen voi pyytää myös neuvolan puhelinpalvelun kautta (p.08-55844356).
Sairaanhoidolliset- sekä päivystysasiat hoituvat oman hyvinvointikeskuksen kautta.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalla oleva koulun aikuinen, joka tarvittaessa tekee myös tapaturmailmoituksen sekä ilmoittaa asiasta oppilaan huoltajalle.
Oppilaanohjaus
Yleistä:
- Opinto-ohjaajalla on päävastuu oppilaanohjauksen toteuttamisesta. Koulumme opinto-ohjaajana toimii Tuuli Mettälä (puh. 040 661 4799), tuuli.mettala@eduouka.fi).
- Ohjauksen tehtävänä on kehittää oppilaiden valmiuksia selviytyä muuttuvissa elämäntilanteissa, opintojen nivelvaiheissa sekä työuran siirtymissä.
Ohjaus on erityisen tärkeää koulunkäynnin nivelvaiheessa, esimerkiksi oppilaan siirtyessä toiseen kouluun. Se on tärkeää myös opintoihin liittyviä valintoja tehtäessä (esim. valinnaisaineet, yhteishaku).
Oppilaanohjauksen tunteja on 7. luokalla syksyllä 1 tunti viikossa. Keväällä opotunteja ei ole. Sen tilalla on TVT -tunteja (tieto- ja viestintätekniikka). Vuosiluokilla 8 – 9 oppilaanohjausta on yksi tunti viikossa koko lukuvuoden ajan. Jokainen oppilas saa lisäksi tarvittaessa neuvontaa ja ohjausta henkilökohtaisesti tai pienryhmissä. Oppilaita ohjataan erilaisten tiedonhankintavälineiden sekä yhteiskunnan tarjoamien neuvonta- ja ohjauspalveluiden käytössä.
Oppilaalla on oikeus saada tarvittaessa tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta vuosiluokilla 8. ja 9. Tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen painopisteenä on kehittää oppilaan jatko-opintovalmiuksia sekä ohjata oppilas hänelle sopiviin jatko-opintoihin.
Oppilaanohjauksessa käsiteltäviä aiheita ovat:
- opiskelutaidot ja koulunkäynti
- itsetuntemus
- jatko-opintomahdollisuudet
- ammatit ja ammattialat
- työelämä.
TET -jaksot:
TET -jaksot eli työelämään tutustumisen jaksot järjestetään seuraavasti: Vuosiluokalla 7 kesto on 1 päivä, vuosiluokilla 8 ja 9 kesto on viikko (5 pv). Ajankohta vaihtelee vuosittain, mutta siitä ilmoitetaan hyvissä ajoin koteihin. TET -jaksot ovat osa oppilaan koulutyötä. Niiden tavoitteena on lisätä oppilaiden työelämätietoutta, ja tutustuttaa heitä kiinnostaviin ammatteihin, aloihin ja yrittäjyyteen. TET -jakson voi myös suorittaa koulutuskokeiluna.
Yhteishaku:
Oppilaan tulee hakea perusopetuksen jälkeen joko toiselle asteelle suorittamaan tutkintoa, toiselle asteelle valmentavaan koulutukseen tai muuhun oppivelvollisuuslaissa määriteltyyn koulutukseen.
Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jonka sisältöihin syvennytään oppilaanohjauksessa koko peruskoulun ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat esimerkiksi tutustuvat erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta.
(Lähde: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/oppilaanohjaus-perusopetuksessa)
Opiskeluhuolto
Katso tästä Oulun kaupungin oppilashuollon esittelyvideo kuraattori- ja psykologipalveluista.
On tärkeää, että lapsi kokee koulun turvalliseksi ja viihtyisäksi työskentely-ympäristöksi. Oppilashuollon tarkoituksena on pyrkiä luomaan mahdollisimman hyvät olosuhteet koulutyön tekemiseen. Oppilashuollon tehtäviin kuuluu oppilaiden hyvän oppimisen, fyysisen ja psyykkisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen ja niiden ylläpitäminen. Pääpaino opiskeluhuollossa on yhteisöllisessä, ennaltaehkäisevässä toiminnassa. Oppilashuolto on kaikkien kouluyhteisössä työskentelevien tehtävä
Koulullamme toimii yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä, jonka tehtävänä on suunnitella, miten yllä kuvatut tehtävät toteutuvat koulumme toiminnassa. Yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään kuuluvat rehtori, (apulaisrehtori,) kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori, koulupsykologi, perusopetuksen erityisopettajia, varhaiserityisopettaja, päiväkodin johtaja ja nuorisotyöntekijä. Oppilashuoltoryhmään voi osallistua myös vanhempainyhdistyksen edustaja, oppilaskunnan edustaja ja muuta koulun ja alueen päiväkotien henkilökuntaa tai yhteistyötahoja.
Yksilökohtaisella oppilashuollolla tarkoitetaan yksittäistä oppilasta koskevaa monialaista oppilashuoltoa sekä oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon, koulupsykologin ja koulukuraattorin palveluja. Yhdessä oppilaan ja perheen kanssa sovitaan millä kokoonpanolla oppilaan asiassa tavataan. Tätä kokoonpanoa kutsutaan monialaiseksi asiantuntijaryhmäksi. Pidetyistä tapaamisista kirjataan oppilashuoltokertomus, joka löytyy Wilmasta Tuki-välilehdeltä.
Koulukuraattorin ja koulupsykologin palvelut
Koulukuraattorin työn tavoitteena on edistää oppilaiden sosiaalista hyvinvointia ja tasapainoista kehitystä. Kuraattori työskentelee oppilaiden kanssa oppilas- ja ryhmätasolla yhteistyössä vanhempien sekä koulun henkilökunnan kanssa. Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä erilaisissa koulunkäyntiin ja oppilaan elämään liittyvissä haasteissa, tai kun vanhempi kaipaa tukea vanhemmuuteen.
Koulupsykologin työn tavoitteena on auttaa lapsen kasvuun, kehitykseen, koulunkäyntiin, oppimiseen sekä tunne-elämään liittyvissä asioissa. Koulupsykologi työskentelee oppilaiden kanssa oppilas- ja ryhmätasolla yhteistyössä vanhempien sekä koulun henkilökunnan kanssa. Huoltajalla on mahdollisuus olla yhteydessä koulupsykologiin, kun jokin pieni tai suuri lapseen liittyvä asia askarruttaa.
Yhteystiedot:
- koulukuraattori Reeta Sivonen p. 040 845 4518
- koulupsykologi Nina Sassali p. 044 703 9656
Kuraattoriin ja psykologiin voi olla yhteydessä myös Wilman kautta.