Oppimisen tuki
Kasvatustyö ja hyvinvoinnin edistäminen kuuluu koulun kaikille aikuisille tehtävästä riippumatta. Koulutyön järjestämisessä otetaan huomioon kaikkien oppilaiden tarpeet, edellytykset ja vahvuudet. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 2014)
Lapsen tuen tarve arvioidaan ja toteutus suunnitellaan yhdessä lapsen, nuoren ja perheen kanssa. Lapsen ja perheen kohtaaminen sekä positiivinen ja vahvuusperusteinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeisyys ovat tärkeitä.
Tavoitteet
• Yleisen tuen keinot ovat koululla kaikkien opettajien käytössä säännöllisesti.
• Koulun oma tavoite:
- Teemme yhteistyötä oppilaan asioissa.
- Kouluttaudumme yleisen tuen eriyttämisen keinoista
Koulun rakenteet tuen toteuttamisessa:
• yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä joka toinen viikko
• monialaiset yksilökohtaiset opiskeluhuoltopalaverit tarvittaessa
• yhteistyö monialaisessa oppilashuoltotyössä: koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja, nuorisotoimi, vanhempainyhdistys, oppilasagentit
• koulupsykologin palvelut ostopalveluna: konsultaatiota ja kartoituksia
• yhteisopettajuus ja luokka-astetiimit , yhteissuunnittelu ja toteutus
• rehtori ja koulunkäynninohjaajien palaveri kerran kuukaudessa
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. Laajojen terveystarkastusten terveydenhoitajan tapaamiset ovat 1.- ja 4.-luokalla ja koululääkärin tapaamiset 1.- ja 5.-luokalla. Oppilaan huoltajat kutsutaan mukaan laajaan terveystarkastukseen. Muilla vuosiluokilla terveydenhoitaja toteuttaa suppeat määräaikaistarkastukset. Kouluterveydenhoitaja ilmoittaa huoltajille etukäteen Wilman kautta terveystarkastusten sisällöistä ja ajankohdista. Tarvittaessa voidaan tarjota ylimääräisiä terveystarkastuksia tai tukikäyntejä. Kouluterveydenhoitaja osallistuu koulun oppilashuoltoryhmän työskentelyyn.
Lapsen sairastuessa huoltajat ilmoittavat opettajalle lapsen poissaolosta. Jos tarvitsette selvitystä työnantajalle alle 10-vuotiaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten, olkaa yhteydessä terveydenhoitajaan. Hoitolomatodistusta ei voi kirjoittaa jälkikäteen. Jos ette tavoita kouluterveydenhoitajaa jostain syystä, voitte pyytää hoitolomatodistusta myös neuvolan puhelinpalvelun kautta p. 086692038. Selvissä sairaustapauksissa opettaja on suoraan yhteydessä huoltajaan ja ohjaa oppilaan kotiin. Terveydenhoitajan tapaamista tähän ei tarvita. Mikäli lapsellanne on jokin sairaus tai jatkuva lääkitys, ilmoittakaa siitä ensisijaisesti lapsen opettajalle.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalle saapunut henkilö, joka ohjaa oppilaan tarvittaessa jatkohoitoon ja tekee tarvittaessa myös tapaturmailmoituksen. Huoltajiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Oppilaan mahdollinen jatkohoito tapahtuu omassa hyvinvointikeskuksessa tai OYS:n yhteispäivystyksessä.
Terveydenhoitajalla on WALK-IN aika pääsääntöisesti joka ma, ke ja to klo 12-13, jolloin terveydenhoitajalla voi käydä ilman ajanvarausta. Huomioittehan, että vapaa-ajan tapaturmat, vanhat vammat ja hoitoa vaativat sairaudet hoidetaan omalla terveysasemalla.
Jos huoltajalla herää huolta lapsen/perheen asioista ja toivotte terveydenhoitajan tapaamista aiemmin kuin lapsenne luokan terveystarkastukset alkavat, olkaa rohkeasti yhteydessä omaan terveydenhoitajaan.
Voitte olla yhteydessä terveydenhoitajaan puhelimitse tai ajanvarausasioissa Wilman välityksellä. Huom! Wilma-viestit ja sähköpostit eivät sovellu kiireellisiin asioihin eikä sosiaali- tai terveydenhuollon asiakas- tai potilastietoa sisältäviin yhteydenottoihin.
Yhteystiedot:
Kouluterveydenhoitaja Heidi Paananen
P. 044 7034612 / Wilma
heidi.paananen@pohde.fi
Opiskeluhuolto
Oppilashuoltoryhmä
Oppilashuoltoryhmä auttaa koulutyössä ilmenevien erityistilanteiden ratkaisemisessa ja toimii niiden ennaltaehkäisemiseksi. Ryhmä on yhteistyössä kotien, opettajien ja tarvittaessa koulun ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa.
Opiskeluhuolto
On tärkeää, että lapsi kokee koulun turvalliseksi ja viihtyisäksi työskentely-ympäristöksi. Oppilashuollon tarkoituksena on pyrkiä luomaan mahdollisimman hyvät olosuhteet koulutyön tekemiseen. Oppilashuollon tehtäviin kuuluu oppilaiden hyvän oppimisen, fyysisen ja psyykkisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen ja niiden ylläpitäminen. Pääpaino opiskeluhuollossa on yhteisöllisessä, ennaltaehkäisevässä toiminnassa. Oppilashuolto on kaikkien kouluyhteisössä työskentelevien tehtävä
Koulullamme toimii yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä, jonka tehtävänä on suunnitella, miten yllä kuvatut tehtävät toteutuvat koulumme toiminnassa. Yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään kuuluvat rehtori, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori, perusopetuksen erityisopettajia ja nuorisotyöntekijä. Oppilashuoltoryhmään voi osallistua myös vanhempainyhdistyksen edustaja, oppilaskunnan edustaja ja muuta koulun ja alueen päiväkotien henkilökuntaa tai yhteistyötahoja.
Yksilökohtaisella oppilashuollolla tarkoitetaan yksittäistä oppilasta koskevaa monialaista oppilashuoltoa sekä oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon, koulupsykologin ja koulukuraattorin palveluja. Yhdessä oppilaan ja perheen kanssa sovitaan millä kokoonpanolla oppilaan asiassa tavataan. Tätä kokoonpanoa kutsutaan monialaiseksi asiantuntijaryhmäksi. Pidetyistä tapaamisista kirjataan oppilashuoltokertomus, joka löytyy Wilmasta Tuki-välilehdeltä.
Koulukuraattorin ja koulupsykologin palvelut
Koulukuraattorin työn tavoitteena on edistää oppilaiden sosiaalista hyvinvointia ja tasapainoista kehitystä. Kuraattori työskentelee oppilaiden kanssa oppilas- ja ryhmätasolla yhteistyössä vanhempien sekä koulun henkilökunnan kanssa. Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä erilaisissa koulunkäyntiin ja oppilaan elämään liittyvissä haasteissa, tai kun vanhempi kaipaa tukea vanhemmuuteen.
Koulupsykologin työn tavoitteena on auttaa lapsen kasvuun, kehitykseen, koulunkäyntiin, oppimiseen sekä tunne-elämään liittyvissä asioissa. Hintan koululla ei ole tällä hetkellä nimettyä koulupsykologia, joten huoltajaa ohjataan olemaan yhteydessä koulukuraattoriin tai -terveydenhoitajaan mahdollisen konsultaation tekemiseksi.
Yhteystiedot:
Koulukuraattori Johanna Rytilahti
p. 040 1530241 / Wilma
johanna.rytilahti@pohde.fi
Voi ottaa yhteyttä myös WILMAN kautta.
Erityisopetus ja erityisopettajien yhteystiedot
Koulumme erityisopetus on osa-aikaista erityisopetusta, jota annetaan yksilö-, pienryhmä- tai samanaikaisopetuksena yleisopetuksen yhteydessä. Osa-aikaista erityisopetusta annetaan oppilaalle, jolla on lieviä oppimisvaikeuksia esim. lukemisessa, kirjoittamisessa, matematiikassa tai kielten opiskelussa. Puheopetusta annetaan resurssien mukaan lähinnä 1.–2. luokkien oppilaille.
Erityisopetuksen tavoitteena on tukea jokaisen oppilaan kehittymistä ja oppimista.
Koulumme laaja-alainen erityisopettaja toimii yhteistyössä koulun opettajien, oppilashuollon, muiden asiantuntijoiden ja vanhempien kanssa.
Hintan koulussa toimivat 1.–3. luokkien erityisryhmä sekä 4.-6. luokkien erityisryhmä.
Hintan koulun erityisopettajien yhteystiedot
Päivi Koskela erityisopettaja luokat 1.-4. puh. 044-7039145
Kaisa Haapsaari erityisopettaja luokat 5.-6. puh. 050- 4356675
Satu Karppinen erityisopettaja 1.-3. luokkien erityisryhmä puh. 050-5224311
Sanna Porola erityisopettaja 3.-6. luokkien erityisryhmä puh. 044-7039142
Erityisopettajiin saa yhteyden myös Wilman kautta tai sähköpostissa, osoite muotoa etunimi.sukunimi@eduouka.fi
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
KOLMIPORTAINEN TUKI
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä.
Jokaiselle oppilaalle suunnattua yleistä tukea ovat mm. eriyttäminen, tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, samanaikaisopetus, avustajat sekä kodin ja koulun yhteistyö.
Silloin, kun yleinen tuki ei ole riittävää ja oppilas tarvitsee säännöllistä tukea ja /tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, tulee oppilaan saada tuki tehostettuna. Oppilaan saama tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan.
Erityistä tukea saavalle oppilaalle tehdään erityisen tuen päätös. Tällöin esim. joku oppiaine voidaan yksilöllistää. Oppilaan saama tuki ja oppisisällöt kirjataan henkilökohtaiseen asiakirjaan (hojks), joka tehdään vanhempien kanssa yhteistyössä.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Koulussa annettava pedagoginen tuki jaetaan kolmeen osaan: yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen.
Yleinen tuki on ensisijainen tuen järjestämisen muoto ja sillä pyritään ennaltaehkäisemään tehostetun tai erityisen tuen turvetta. Jokaiselle oppilaalle suunnattua yleistä tukea ovat mm. eriyttäminen, tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, samanaikaisopetus, koulunkäynninohjaajien tai resurssiopettajan tuki sekä kodin ja koulun yhteistyö.
Silloin, kun yleinen tuki ei ole riittävää ja oppilas tarvitsee säännöllistä tukea ja /tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, tulee oppilaan saada tuki tehostettuna. Ennen tehostettuun tukeen siirtymistä oppilaalle laaditaan pedagoginen arvio yhteistyössä huoltajien ja oppilaan kanssa ja tehdään päätös tehostettuun tukeen siirtymisestä. Oppilaan saama tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan. Tehostettua tukea ovat mm osa-aikainen erityisopetus, säännöllinen tukiopetus, eriyttäminen, erilaiset koejärjestelyt tai koulunkäynninohjaajan tuki.
Jos oppilaalle annettu tehostettu tuki ei riitä yleisopetuksen tavoitteiden saavuttamiseen, voidaan oppilaalle tehdä päätös erityisestä tuesta. Erityisen tuen päätös tehdään pedagogisen selvityksen ja mahdollisten asiantuntijalausuntojen pohjalta yhteistyössä huoltajien ja oppilaan kanssa. Tällöin esim. joku oppiaine voidaan yksilöllistää.
Erityinen tuki on suunnitelmallista ja yksilöllistä oppilaan tukemista sekä tavoitteellista yhteistyötä oppilaan tarvitsemien muiden tukipalveluiden kanssa. Oppilaan saama tuki ja oppisisällöt kirjataan henkilökohtaiseen asiakirjaan (hojks), joka laaditaan yhteistyössä huoltajien ja oppilaan kanssa.
Erityisen tuen päätös tulee tarkistaa vähintään toisen vuosiluokan jälkeen ja seitsemännelle vuosiluokalle siirryttäessä sekä aina tuen tarpeen muuttuessa. Erityisestä tuesta voidaan palata takaisin tehostettuun tukeen ja edelleen yleiseen tukeen. Siirtymät eri tukivaiheesta toiseen tehdään yhteistyössä huoltajan kanssa.