Oppimisen tuki
Tällä sivulla on tietoa oppimisen tuen palveluista.
Opiskeluhuollon alta löydät tietoa kouluterveydenhuollosta, koulukuraattorin ja koulupsykologin palveluista sekä oppilashuoltoryhmän toiminnasta.
Opiskeluhuolto
OPISKELUHUOLTO
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Opiskeluhuoltoa säätelee oppilas- ja opiskelijahuoltolaki.
Opiskeluhuollon pääpaino on ennaltaehkäisevässä, yhteisöllisessä opiskeluhuollossa. Sillä tarkoitetaan koulun toimintakulttuuria, jolla edistetään kaikkien oppilaiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä opiskeluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.
YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO
Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö on kaikkien kouluyhteisössä toimivien yhteinen tehtävä ja työ kohdistuu koko kouluyhteisöön. Tunnistettujen tarpeiden mukaan työtä voidaan lisäksi kohdentaa tietyille luokka-asteille tai ryhmille.
Koululla kokoontuu kuukausittain yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä, joka koordinoi ja kehittää yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Opiskeluhuoltotyötä ohjaa opiskeluhuoltosuunnitelma. Opiskeluhuoltoryhmän kokoonpanoon kuuluvat rehtori, kouluterveydenhoitaja, -kuraattori, -psykologi, erityisopettaja, luokanopettajia, työntekijät nuorisopalveluista ja seurakunnasta sekä toisinaan myös oppilaiden edustajia. Opiskeluhuoltoryhmään toivotaan mukaan myös huoltajien edustus. Oppilaita osallistetaan ryhmän toimintaan myös oppilaskuntatyön kautta. Tarvittaessa mukaan kutsutaan muita koulun toimijoita ja koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja ja asiantuntijoita.
YKSILÖKOHTAINEN OPISKELUHUOLTO
Yksilökohtaisella opiskeluhuoltotyöllä tarkoitetaan yksittäiselle oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon palveluja (kouluterveydenhoitaja ja koululääkäri), opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltotyötä. Yksilökohtaisen opiskeluhuollon palvelut perustuvat suostumukseen, ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Oppilaalla on subjektiivinen ja itsenäinen oikeus opiskeluhuoltopalveluihin käyttämiseen.
Mikäli oppilaan koulunkäynnistä nousee huoli, koulu on yhteydessä huoltajiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tarvittaessa, oppilaan ja/tai huoltajan suostumuksella, oppilaan tueksi kootaan monialainen asiantuntijaryhmä. Asiantuntijaryhmään kuuluvat oppilas ja hänen huoltajansa, sekä asian käsittelyn kannalta keskeisiä opetuksen ja opiskeluhuollon työntekijöitä. Ryhmään voidaan kutsua myös koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja. Ryhmässä sovitut asiat kirjataan opiskeluhuoltokertomukseen, joka on näkyvissä vain asiantuntijaryhmään kuuluville.
KOULUTERVEYDENHUOLTO
Lapsen sairastuessa huoltajat ilmoittavat opettajalle lapsen poissaolosta. Jos tarvitsette selvitystä työnantajalle alle 10-vuotiaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten, olkaa yhteydessä terveydenhoitajaan mahdollisimman pian. Hoitolomatodistusta ei voi kirjoittaa jälkikäteen. Sairaustapauksissa, esim. kuume, vatsatauti yms., opettaja on suoraan yhteydessä huoltajaan ja ohjaa oppilaan kotiin. Terveydenhoitajan tapaamista tähän ei tarvita.
Mikäli lapsellanne on jokin sairaus tai jatkuva lääkitys, ilmoittakaa siitä ensisijaisesti lapsen opettajalle. Tarvittaessa tehdään kodin ja koulun yhteistyönä oppilaan lääkehoitosuunnitelma, jossa sovitaan hoidon toteuttamisesta koulupäivän aikana. Mikäli lapsellanne on alttiutta päänsärkyyn, kuukautiskipuihin, allergioihin ym. huolehdittehan, että tarvittava lääke on mukana lapsenne repussa.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalle saapunut henkilö, joka ohjaa oppilaan tarvittaessa jatkohoitoon ja tekee tarvittaessa tapaturmailmoituksen. Huoltajiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Oppilaan mahdollinen jatkohoito tapahtuu omassa hyvinvointikeskuksessa tai OYS:n yhteispäivystyksessä.
Vapaa-ajan tapaturmat, vanhat vammat sekä hoitoa vaativat sairaudet hoidetaan omassa hyvinvointikeskuksessa, ei kouluterveydenhuollossa. Vapaa-ajan tapaturmien ja sairastuneen lapsen hoidon järjestäminen on huoltajan vastuulla.
KOULUKURAATTORI, KOULUPSYKOLOGI JA KOULUTERVEYDENHOITAJA
Koulukuraattori on koulun sosiaalityön ammattilainen ja sosiaalisen hyvinvoinnin asiantuntija, koulupsykologi ja kouluterveydenhoitaja ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin asiantuntijoita. He osallistuvat kouluyhteisössä esille tulleiden tarpeiden mukaan erilaisiin yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön muotoihin, kuten luokkatyöskentelyyn, ryhmien ohjaamiseen, vanhempainiltoihin, koulun tapahtumiin jne.
Kouluterveydenhoitaja tapaa jokaisen oppilaan vuosittain. Koululääkärin tapaamiset ovat 1. ja 5. luokalla, näihin kutsutaan myös oppilaan huoltajia mukaan. Koulupsykologi tekee tarvittaessa, sovitusti ja huoltajan suostumuksella, oppimisen ja koulukäynnin haasteita selvitteleviä tutkimuksia.
Yksittäisten oppilaiden osalta kuraattoriin, psykologiin tai terveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä mm. lapsen tai nuoren hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen, oppimiseen ja koulunkäyntiin, arjen sujumiseen, toimintakykyyn, vuorovaikutussuhteisiin ja elämänmuutoksiin liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla oppilas itse, huoltaja, opettaja tai jokin muu taho. Koulun henkilöstöllä on mahdollisuus konsultoida opiskeluhuollon työntekijöitä yksittäisen oppilaan asioissa nimettömästi, tai huoltajien luvalla myös oppilaan nimellä. Kuraattori, psykologi ja terveydenhoitaja osallistuvat tarpeen mukaan oppilaan oppimisedellytysten arviointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukitoimien suunnitteluun.
VIDEOLINKIT
Oppilas- ja opiskelijahuollon kuraattori- ja psykologipalvelut esittäytyvät videolla. Video on valmistettu yhteistyössä nuorten viestintätyöpajan kanssa, tekstitys on saatavilla ruotsiksi ja englanniksi (kts. YouTube asetukset). Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=U0XHC3fBLTo
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon esittelyvideo TULOSSA
TYÖNTEKIJÄT JA YHTEYSTIEDOT
Yhteystiedot löytyvät koulun kotisivulta Yhteystiedot-välilehdeltä.
Aseman koulun terveydenhoitajana toimii Elina Ihalainen. Koulukuraattorina toimii Mira Hyttinen ja koulupsykologina Liisa Kontio. Aseman koulun lisäksi he työskentelevät myös muilla kouluilla ja päiväkotien esiopetusyksiköissä.
Terveydenhoitaja on paikalla Aseman koululla keskiviikkoisin, torstaisin ja parittomien viikkojen perjantaisin. Avoin vastaanottoaika näinä päivinä klo 12 - 12:30.
Yhteydessä voi olla puhelimitse (terveydenhoitaja p. 040 701 3160, kuraattori p. 040 663 2433, psykologi p. 050 420 1588, myös tekstiviesti/ WhatsApp) tai ajanvarausasioissa Wilman kautta.
Huom! Wilma-viestit eivät sovellu kiireellisiin asioihin eikä sosiaali- tai terveydenhuollon asiakas- tai potilastietoa sisältäviin yhteydenottoihin!
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oppimisen ja koulunkäynnin yleisellä tuella tarkoitetaan kaikille oppilaille suunnattua tukea sekä oppilashuollon palveluita. Yleisellä tuella pyritään ennakoimaan oppimisen esteitä ja edistämään oppimista. Yleisen tuen muotoja ovat mm. eriyttäminen, osa-aikainen erityisopetus, tukiopetus jne..
Silloin, kun yleisen tuen muodot eivät ole riittäviä, on oppilaalla oikeus saada tehostettua tukea oppimiseensa. Tehostetun tuen avulla tuetaan oppimista ja kasvua sekä ehkäistään oppilaan oppimisen, sosiaalisen vuorovaikutukseen tai kehitykseen liittyvien ongelmien kasvamista. Tehostettu tuki rakentuu yleisen tuen tukikäytänteille ja lisäksi käytetään mm. avustajapalveluita, ohjaus- ja tukipalveluita sekä oppilashuollon palveluita. Tehostetun tuen oppimääriä ei yksilöllistetä, sen sijaan opetus- ja ohjausmuotoja voidaan yksilöllistää. Tehostetun tukeen siirryttäessä oppilaalle tehdään yhteistyössä huoltajan kanssa pedagoginen arvio ja sen pohjalta oppimissuunnitelma.
Mikäli tehostetun tuen muodot eivät ole riittäviä, on oppilaalla oikeus saada erityistä tukea oppimiseensa. Erityinen tuki on oppimisen ja hyvinvoinnin tuen vahvin muoto. Erityiseen tukeen siirryttäessä oppilaalle tehdään yhteistyössä huoltajan ja oppilaan kanssa pedagoginen selvitys ja henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Erityisen tuen päätös on määräaikainen. Oppilaantuki tuodaan ensisijaisesti oppilaan omaan luokkaan, mutta jos arvioidaan, että on oppilaan edun mukaista järjestää opetus pienryhmässä, niin oppilas voidaan siirtää pienryhmään. Erityisen tuen aikana voidaan oppilaan oppimääriä yksilöllistää.