Oulun elämysareenahanke eteni tarjousvaiheeseen

11.04.2025

Oulun elämysareenahanke on edennyt tarjousvaiheeseen. Kaupunki on kesästä 2024 asti neuvotellut kolmen areenahankkeen toteuttamisesta kiinnostuneen yritysryhmittymän kanssa hankkeen yksityiskohdista. Nyt ryhmittymille on lähetetty lopullinen tarjouspyyntö, ja tarjousten jättämisen määräaika on elokuun puolivälissä. 

- Neuvotteluihin käytettiin enemmän aikaa kuin alkujaan ajattelimme, mutta halusimme selvittää kaikki asiat, jotka tarjoajia askarruttivat. Toisaalta kellään ei ole ollut kiire, markkinatilanne on edelleen aika haastava, sanoo areenahankkeesta vastaava hankejohtaja Karri Oikarinen Oulun kaupungilta. 

Neuvotteluvaiheeseen osallistuneet yritysryhmittymät ovat YIT, Skanska sekä SRV:n ja Trevianin muodostama Raksila 2.0 -ryhmä. Kaikilla on kokemusta ja osaamista vaativista rakennus- ja kaupunkikehityshankkeista ja mukanaan kumppaneita, kuten arkkitehti-, suunnittelu- ja konsulttitoimistoja.

- Yritykset ovat olleet neuvotteluissa aktiivisia, ratkaisuhalukkaita ja yhteistyökykyisiä. Kaupunki ja yritykset ovat haastaneet toisiaan todella pohtimaan areenan ja koko alueen tulevia ratkaisuja sekä kilpailun raameja, Oikarinen kiittelee.

Konsertteja, konferensseja sekä urheilu- ja muita tapahtumia palveleva areena on tarkoitus rakentaa asemanseudulle alueelle, joka ulottuu nykyisen linja-autoasemarakennuksen pohjoispuolelta marketkortteliin. Areenan kapasiteetti tulee olemaan urheilukäytössä noin 8000 katsojaa ja konserteissa noin 10 000 katsojaa. 

Oulun kaupunginvaltuusto päätti kesäkuussa vuonna 2023, että kaupunki sitoutuu tulevan elämysareenan omistajaksi maksimissaan 50 miljoonan euron summalla ja korkeintaan 49,9 % omistusosuudella. Kaupunki hakee areenahankkeessa kumppania toteuttamaan areenan suunnittelun ja rakentamisen sekä sitoutumaan areenan omistamiseen ja hallinnointiin vähintään 50,1 % osuudella. 

Vastineena areenasitoumuksesta kilpailun voittava yritysryhmittymä saa käyttöönsä areenan ympäriltä tontteja muuta kehittämistä ja rakentamista varten. Areenan ympärille voisi rakentua esimerkiksi hotelli, toimistotilaa ja muita kaupallisia tiloja, jotka luovat alueelle palveluja ja työpaikkoja. Kaupungin tavoitteena on, että areenan lisäksi hankkeessa syntyy radan varteen ns. asemakeskus, nykyisen linja-autoaseman pohjoispuolelle. 

Yksi neuvotteluvaiheen aiheista on ollut asemakeskuksen keskiosaan suunniteltu uusi linja-autoterminaali, jonka yhteyteen kaupunki kaavailee myös tulevan asemakeskuksen toimintoja palvelevaa pysäköintilaitosta ja toimistotaloa. Sen toteutuminen ja yhteensovittaminen areenahankkeen kanssa on tärkeää. 

- Kaupunki on tehnyt ja tekee alueelle mittavasti investointeja. Tavoitteemme on, että uuteen ratapihaan, muuhun perusinfraan, linja-autoterminaaliin ja pysäköintiin tehtävien investointien sekä kaupungin 50 miljoonan euron areenasitoumuksen jälkeen loppuosa radanvarresta syntyy markkinaehtoisesti, Karri Oikarinen sanoo. 

Kaupunki valitsee areenahankkeen tarjouskilpailun voittajan syksyllä 2025. Silloin selviää areenan tarkempi sijainti, koko ja ulkoasu sekä se, millaisia toimintoja ja rakennuksia sen ympärille tulee. Kaavoitus ja hankkeen jatkokehittäminen kestää noin kaksi vuotta ja rakentaminen toiset kaksi vuotta. Areenan on määrä valmistua talvella 2030.