
Oulu2026 yhteistyöryhmä: tapahtumat elävöittävät kaupunkia
Oulun kaupungin kaikki toimialat ja kulttuurisäätiön kattava Oulu2026 -yhteistyöryhmä käsitteli maaliskuun 2025 kokouksessaan tapahtumaystävällinen Oulu 2030 -toimintamallia ja viestintää Oulu2026 Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoteen liittyen.
Tapahtumaystävällinen Oulu 2030 -suunnitelma
Tapahtuma-alalla on merkittävä aluetaloudellinen vaikutus. TEM:in vuonna 2023 julkaistussa selvityksessä alan tunnistetaan tuottavan 1,2 % Suomen BKT:stä ja työllistävän lähes 200 000 ihmistä. Kaupungilta vaaditaan uudenlaista toimintakulttuuria, tukea ja ymmärrystä nykyistä monimuotoisemman tapahtumatoiminnan mahdollistamiseksi. Kaupungilta vaaditaan joustoa erilaisten tilojen ja alueiden käytön mahdollistamisessa sekä tarvitaan tiivistä ja toimivaa yhteistyötä kaupungin eri toimijoiden välillä.
Oulussa järjestettiin vuonna 2023 yli 3000 tapahtumaa. Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden on arvioitu tuovan 2000 täysin uutta tapahtumaa Oulun alueella. Oulu tarvitsee yhteiset suuntaviivat tapahtumien kehittämiseen, jotta kasvaviin tapahtumamääriin voidaan reagoida. Tapahtumaystävällinen Oulu 2030 -suunnitelman tavoitteena on päivittää ajan tasalle tapahtuma-alan kehittämiseen vaadittavat resurssit, tapahtumien järjestämistä ohjaavat lupaprosessit ja niitä ohjaavat asiakirjat ja järjestelmät.
Oulu2026 viestintä ja markkinointi
Oulu2026 Euroopan kulttuuripääkaupungin näkyvyys kotimaisessa (+32 %) ja kansainvälisessä (+38) mediassa on noussut kolmanneksella viime vuoteen verrattuna. Oulu2026 viestinnän ja markkinoinnin osalta keskeisiä tulevia toimenpiteitä Oulussa ja lähialueilla on muun muassa Euroopan kulttuuripääkaupungin näkyvyys kaduilla ja tapahtumissa sekä jatkuva näkyvyys paikallismedioissa ja matkailijoiden kohtaamispaikoilla (hotellit, lentokenttä, juna-asema). Muun Suomen osalta mm. suurissa kaupungeissa (Turku, Tampere, Helsinki, Rovaniemi) järjestetään kampanjoita ja Oulu2026 Euroopan kulttuuripääkaupunkivuotta tuodaan laajasti esille esimerkiksi messuilla. Laajemmin Euroopan osalta toteutetaan mm. digitaalista markkinointia kohdennetuilla markkinoilla ja tulossa on myös suurlähetystökiertue.