Kelan, Hyvilin ja Verohallinnon sekä Espoon ja Oulun kaupunkien julkilausuma: Tiedon liikkuvuus parantaa palveluja ja tehostaa julkista sektoria

13.03.2025

Kevään vaalit ovat oikea hetki tarttua laajasti tunnustettuun ongelmaan, joka vaikuttaa ihmisten asiointiin ja palvelujen sujumiseen.

Tiedon liikkuvuuden parantaminen tuo hyötyjä niin kuntien ja hyvinvointialueiden asukkaille kuin koko yhteiskunnalle. Julkisissa palveluissa kertyvää asiakas- ja potilastietoa pitää pystyä käyttämään aiempaa tehokkaammin yli organisaatiorajojen. Jo kerättyä yksilö- ja tilastotason tietoa on voitava hyödyntää tehokkaasti palvelujen kehittämisessä ja kohdentamisessa, tiedolla johtamisessa ja tutkimuksessa. Tiedon liikkuvuus tukee kunnan ja alueen kestävää uudistumista sekä saa aikaan pysyviä parannuksia ihmisten hyvinvoinnissa ja alueen elinvoimaisuudessa. 

Alue- ja kuntapäättäjät voivat poliittisessa toiminnassaan vaikuttaa tiedon liikkumisen haasteisiin ja ratkaisuihin. He voivat edistää toimintatapoja, jotka helpottavat tiedon liikkumista. Päättäjät ovat myös avainasemassa turvaamassa tiedon liikkuvuuden edellyttämään rahoitusta.

Tiedon liikkuvuus hyödyttää asiakasta 

Asiakkaiden kannalta tärkeintä ovat hyvät ja sujuvat palvelut. Tiedon liikkuvuus asiakastyössä edistää oikeita päätöksiä. Kun tiedot liikkuvat sujuvasti viranomaisten välillä, asiakkaat saavat heille sopivia palveluita nopeasti ilman tarpeetonta byrokratiaa ja viivettä. Asiakkaan ei tarvitse toimittaa tietoja moneen kertaan, tehdä toistuvia hakemuksia tai varmistella, ovatko tiedot turvallisesti perillä. Jos tiedot sen sijaan eivät liiku, tilanne johtaa pahimmillaan siihen, että asiakas jää ilman palveluja ja hänen ongelmansa ehtivät kärjistyä.

                  Esimerkki:

Kunnissa palvellaan eri viranomaistehtävissä ja eri lainsäädännön perusteella samaa asiakasta. Esimerkkeinä tästä ovat työllisyyspalvelut ja kotoutumispalvelut. Tiedon luovuttaminen eri viranomaisten välillä tulee saada helpommaksi.

Sama koskee terveydenhuoltoa: jos potilas siirtyy hyvinvointialueelta toiselle, hänen terveystietojensa tulee olla heti uuden lääkärin saatavilla. Tiedon liikkuvuus mahdollistaa hoidon saumattoman jatkumisen.

Tiedon liikkuvuus tehostaa julkisen sektorin toimintaa

Viranomaisten ja muiden julkisten tahojen järjestelmissä oleva tieto pitää saada nykyistä tehokkaampaan käyttöön. Viranomaisten tulee voida jakaa keskenään tietoa lakisääteisten tehtäviensä hoitamiseksi ja tiedolla johtamisen tueksi. Kun tiedot ovat helposti saatavilla ja turvallisesti jaettavissa, voidaan tehostaa asiakastyötä ja säästää kustannuksissa. Myös sillä on merkitystä, miten tiedot ovat tallennettuina ja käytettävissä. Esimerkiksi automaatiota voidaan hyödyntää vain, jos käytössä on laadukasta tietoa.

                          Esimerkki:

Työpaikkoja etsivälle, työttömäksi jäävälle tai opiskelijalle voidaan tarjota kattavammin palveluja, kun kunnan, työllisyysalueen, hyvinvointialueen, Kelan tai koulutuksen tarjoajien eri toimijoiden palveluita yhdistellään aiempaa tehokkaammin. 

Laadukas tieto on välttämätöntä päätöksenteossa ja palvelujen kehittämisessä

Oikea tieto ja siihen perustuva asiakasymmärrys auttavat kohdistamaan työtä, palveluja ja tukea täsmällisesti. Varhaisen palvelun avulla voidaan säästää kustannuksia, kun ongelmat eivät pääse kasautumaan. Analytiikkaa ja automaatiota on hyödynnettävä enemmän palveluiden vaikuttavuuden arvioimiseksi, asiakaslähtöisen toiminnan kehittämiseksi ja ennaltaehkäisevien palveluiden tarjoamiseksi.

                   Esimerkki:

Hyvinvointialueilla on tällä hetkellä oikeus saada Kelasta omaan rekisterinpitoonsa kuuluvia, Kanta-palveluihin tallennettuja tietoja vain tilastojen tasolla. Palvelujen tehokas seuranta ja suunnittelu hyvinvointialueilla edellyttää kuitenkin, että tietoja voidaan toimittaa henkilötasolla.

Jotta kunnat voivat arvioida palveluidensa vaikuttavuutta ja suunnitella niiden kohdentamista, ne tarvitsevat hyvinvointialueilta tilastotasoista tietoa asukkaidensa hyvinvoinnista ja terveydestä. Jos tietoa on saatavilla vain koko hyvinvointialueelta tai kunnasta, eikä esimerkiksi postinumeroalueittain, sitä ei voida käyttää riittävästi kunnan kehittämistyössä.

Miten voit alue- tai kuntapäättäjänä edistää tiedon liikkuvuutta

1.   Sisällytä tiedon liikkuvuus strategiaan ja johtamiseen. Varmista riittävät resurssit tiedonhallintaan, lainsäädännön soveltamiseen sekä tietosuojasta ja tietoturvasta huolehtimiseen.

2.   Vahvista digitalisaation, tiedolla johtamisen sekä laadukkaan tietosuojan ja -turvan osaamista kunnassa tai hyvinvointialueella.

3.   Puolusta investointeja, joilla edistetään tiedon liikkuvuutta yli hallinto-, organisaatio- ja aluerajojen. Tämä on tärkeää erityisesti tietojärjestelmien hankinnoissa ja niiden uusimisessa.

4.  Osallistu aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun tiedon liikkuvuudesta, sitä koskevasta lainsäädännöstä sekä tietojen yhteentoimivuudesta ja hyödyntämisestä.

Outi Antila
pääjohtaja
Kela

Markku Heikura
pääjohtaja
Verohallinto

Veli-Matti Keloneva 
kehittämisjohtaja
Oulun kaupunki

Minna Korkiakoski-Västi
toimitusjohtaja
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy

Piia Wollsten
Digipalvelujen kehittämisjohtaja
Espoon kaupunki