ErasmusPlus-hankkeen helmiä: Tutustumassa Espanjan sekä Flamencon saloihin

21.09.2023

Tanssinopettaja Niina Vartiainen tutustumassa espanjan kielen sekä flamencon saloihin Benalmedenassa, Espanjassa 2.-19.6.2023

Kielikoulu ulkoapäin kuvattuna.Kielikoulun terassi, jossa pöytä, jonka ympärillä valkoisia tuoleja. Tila koristeltu eri valtioiden lipuilla.Espanjan kieltä opiskeltiin mukavissa puitteissa.

Kaksi viikkoa vierähti Espanjassa Penalmádenassa espanjan kieltä sekä flamencoa opiskellen. Kielikurssi oli aina aamupäivisin klo 9-13.30. Tunnit olivat kaksi tuntia (120min) pitkiä, välitunti ja toinen kahden tunnin oppitunti perään. Ensimmäisellä ja toisella tunnilla oli aina eri opettaja.

Espanjan kielen opiskelua

Aamun ensimmäisen tunnin piti opettaja Lupe. Toinen tunti oli Nora opettajan pitämä. Nora kuitenkin sairastui ensimmäisen päivän jälkeen, jonka vuoksi saimme toiselle tunnille aina eri sijaisen. Tämä oli kurssin kannalta itseasiassa loistavaa, koska kertaus on oppimisen tärkein asia. Kielen alkeiden kertaus oli hyvin luontevaa jokaisen uuden opettajan kanssa. Harjoittelimme esimerkiksi paljon itsemme ja toisimme esittelyä, ja tämä oli luontevaa tehdä aina uuden opettajan kanssa. Toisen tunnin opettajina meillä toimi Karin, Deporah, Romaldo ja Rachel.

  • Lupe oli todella ihanan opettaja. Hänen positiivinen ja huumoristinen ote opettajana rentoutti välittömästi vähän jännittyneen tunnelman kurssin alkaessa. Ilmapiiri oli hyvin avoin, salliva ja kannustava.
  • Karin oli latino leidi. Hän pamautteli omaa kassia pöytään, aina kun aihe vaihtui. Hän oli vähän jopa tuima, mutta hyvä opettaja.
  • Deporah oli nuori opettaja. Hän huusi lujempaa ja naputti tauluun, jos ei ymmärtänyt. Muy rapido! eli todella nopeatempoinen opettaja. Silti oikein mukava ja hauska ope.
  • Romaldo oli erittäin nauravainen mies. Hän oli hyvin hidastemoinen ja lempeä sekä isolla naurulla varustettu opettaja.
  • Rachel oli samankaltainen opettaja kuin Lupe. Rauhallinen, vitsikäs ja hidastempoinen, mutta samalla hyvin informatiivinen opettaja. Nämä kaksi opettajaa kertoivat kieliopin lomassa paljon yksityiskohtia, kulttuurista, tavoista sekä perinteistä Espanjassa.

Koulun opettajat loivat tunneilla avoimen, kannustavan ja sallivan tunnelman.

Tunnit olivat täysin espanjaksi. Siellä ei ollut ”sallittua” käyttää englantia, kuin hätätapauksissa. Eli espanjalla sekä pantomiimilla mentiin! Opettajat olivat hyvin pitkämielisiä. He jaksoivat selittää niin kauan, että jokainen ymmärsi mistä oli puhe, ja todella pelkästään espanjaksi. Opiskelimme oppikirjan, monisteiden, kuuntelutehtävien, tietokonenäytön, taulun sekä keskusteluiden kautta/avulla espanjan kieltä. Koin, että opettajien pedagogiset taidot olivat hyvin nykyaikaisia. Tärkeimpiä huomioita opetuksessa oli, että opettajan avoimuus, vitsikkyys, hyväksyvä asenne sekä lempeys tuottavat rentoa oppimisilmapiiriä. Näin opiskelijalla on lupa olla oma itsensä, mikä auttaa sekä tehostaa oppimista.

Ryhmämme oli hyvin pieni. Ensimmäisellä viikolla meitä opiskelijoita oli neljä ja toisella viikolla meitä oli vain kolme. Tulimme toisillemme hyvinkin tutuiksi ja oppitunnit kuluivat vauhdilla ”sisäpiirivitsien” lomassa rennon letkeästi. Olimme kansainvälinen kattaus; Eräs opiskelija tuli Japanista, toinen Tunisiasta, kolmas Saksasta/Iranista ja minä Suomesta. Oli mielenkiintoista vertailla kulttuurieroja välillämme monissa asioissa.

Ensimmäinen ja tärkein opetus kielikurssilla oli, että ”tervehdi aina toisia hymyn kera!”. Tämä todella on timanttinen neuvo ja tuottaa iloa niin itselle kuin toisillekin.

Flamencon saloihin tutustuminen

Flamencotunnit olivat yksityistunteja. Opettaja ei puhunut yhtään englantia ja minä hyvin vähän espanjaa, joten tanssimme paljon! Onneksi kehonkieli on kansainvälistä! Opettaja oli entinen tanssija ja tämä kyllä näkyi. Hän oli todella taitava flamencotanssija. Kaksi viimeistä vuotta hän on opettanut täyspäiväisesti. Teimme yksittäisiä harjoitteita käsille, vartalolle, sekä jaloille. Lopuksi harjoittelimme kahta eri koreografiaa, tanssia. Tanssin harjoittelun lomassa hän opetti minulle flamencon tekniikkaa. Flamencotunnit olivat kielikurssin ja tunnin ”hyppytunnin”. jälkeen. Tanssimme koulun alakerran, normaalissa luokassa. Ainoa miinus oli, ettei tilassa ollut peiliä.

Tanssinopettaja ja oppilas flamencotunnilla.Simpukankuorista tehty sydän rantahiekassa.

Flamenco tunnilla yhdessä opettajan kanssa, vapaa-ajalla ehti myös välillä rannalle nauttimaan auringosta.                                                                    

Opettaja pyysi minut myös hänen oman ryhmänsä tunneille perjantaisin, eli ehdin käydä hänen innovative/media tason tunneilla kahdesti reissun aikana. Oli hienoa päästä tanssimaan myös ryhmätunneille. Ryhmätunneilla tuli erilaisia ilmiöitä flamencosta esiin. Esimerkiksi, kun koputellaan kengillä, ääni on yhtäkkiä niin suuri, ettei musiikki kuulunut enää kunnolla. Ryhmän tanssijat olivat todella mukavia, melkein kaikki ehtivät käydä tervehtimässä ja jututtamassa minua tanssitunnin aikana. Oli oikein tervetullut olo.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun tanssin flamencoa. Se on hyvin erilaista kuin klassinen baletti. Kaikki koputukset kengillä, ranteiden pyöritykset sekä liikkeiden temperamenttinen rytmitys olivat hyvinkin epätyypillisiä minulle. Silti hyvin mieluista vaihtelua sekä oikein inspiroivaa tulevaa kautta/kursseja suunnitellessa.

Ihmeen paljon sitä kahdessa viikossa oppii!