ErasmusPlus-hankkeen helmiä: Tanssin iloa etsimässä Espanjassa

20.09.2023

Tanssinopettajat Irene ja Ilona tanssin iloa etsimässä Malagassa, Espanjassa 30.5–6.6.2023

Maisema, jossa taivaanrantaa ja valkoisia tiilikattoisia rakennuksia.

Näkymiä Malagan maisemista.

Tämän Erasmus-matkan tavoitteena oli tutustua paikalliseen, espanjalaiseen tanssikulttuuriin. Minkälaisia kouluja löytyy ja mitä niistä voidaan oppia, mitä uusia tuulia tuodaan Oulu-opiston tanssigenreen. Kaksi opettajaa, Irene ja Ilona, lähtivät matkaan mieli avoimena ja innostuneena.

Maanantai 29.5. oli lentomatka Helsingistä Malagaan. Olimme aikaisin aamulla perillä, joten päivän pystyimme käyttämään lähialueen kartoittamiseen. Kaupat, ravintolat ja liikuntamahdollisuudet kiinnostivat. Tanssinopettajina meidän tavoitteenamme oli myös kehittää omaa tanssikuntoa. Meitä onnisti, asuinpaikkamme läheisyydessä oli juoksuportaat, kuntoilupuisto ja tietenkin pihapiirissä iso 25 m pitkä uima-allas, joten palauttavaa liikuntaa oli mahdollisuus harrastaa. Kävimme kaupassa hakemassa aamupalatarvikkeita ja varauduimme kävelemään paljon, sillä bussipysäkille ja juna-asemalle oli reilu 2 km matkaa. Ensimmäiset espanjalaiset lauseetkin tuli käyttöön ja paljon sanoja tuli mielen päälle. Kyllä espanjan kielin opiskelu muistui jälleen mieleen.

Koristekuva

Kukkivia kukkia ja muita yksityiskohtia reissun ajalta.

Tiistaina 30.5. olikin meidän ensimmäiset tanssituntimme. Espanjassa paikallisissa kouluilla, tanssitunnit pidetään iltaisin, työpäivän jälkeen. Swing Project School tanssikoulu sijaitsee Malagassa. Koulussa opetetaan mm. salsaa, kuubalaista salsaa, bachataa, rueda cubanaa. Me osallistuimme sekä salsan että bachatan jatkotunneille. Nicole opettaja ei puhunut englantia, ainoastaan espanjaa, mutta onneksi meillä oli paikallinen opas mukana, joka tarvittaessa käänsi meille ohjeita. Espanjan kielen tempo on niin nopeaa, että mukana pysyminen on haastavaa, mutta onneksi kehonkieli on kansainvälistä, joten pysyimme hyvin mukana tanssiaskelissa.

Oppaamme oli suomalaisespanjalaisesta perheestä, joten samalla tutustuimme espanjalaisen perheen arjenkulttuuriin. Selkeä ero esimerkiksi oppilaiden kouluarjessa on, että vanhemmat vievät ja hakevat alakoululaiset aina kouluun. Ehdottomasti perheen isä, espanjalainen, on huolehtinut siitä, sillä perheen äiti on aina ollut aamusta asti töissä. Se on ollut tärkeä asia perheessä, vaikka asuivat aivan koulun vieressä! Vasta yläkoulussa lapset saavat mennä yksin kouluun.  Sukunimetkin annetaan sekä isän että äidin puolelta. Perheen isän sukunimi on  Lopez Cuevas ja lapset ovat Lopez Hiltusia. Tuli selväksi, että perhekeskeisyys on todella tärkeä asia espanjalaisessa perheessä ja paljon toimitaan yhdessä niin vapaa-aikana kuin arjessakin.

Näin saimme käsityksen espanjalaisesta perheestä ja samoin myös tanssikoulusta, se oli sosiaalisuus. Olimme heti osa espanjalaista tanssiperhettä. Meidät otettiin lämpimästi ja avosylin vastaan. Tunnilla oli kaiken ikäisiä tanssinharrastajia ja jokainen halusi auttaa ja neuvoa meitä, koska he olivat tanssineet jo samoja sarjoja useamman viikon ja ymmärsivät, että meillä oli suuri työ saada heidät kiinni. Mutta tanssinammattilaisina selvisimme helposti tanssisarjoista.

Tunnelma oli katossa ja nauru raikui tilassa, aivan kuin olisimme aina olleet joukon mukana. Tämä on tärkeä asia tanssitunnilla ja keskustelimmekin jälkeenpäin, kuinka meidänkin on tärkeä muistaa tanssimisen ilo ja tunnelma omilla tunneilla. Tätä tunnelmaa haluamme viedä eteenpäin omillakin tunneilla. Päivän tärkein oppi : Tunnelma!   

Uima-allas, jossa turkoosia vettä.

Altaalla oli mahdollisuus virkistäytyä esimerkiksi aikaisin aamulla.

Seuraavana aamuna pulahdimme aamu-uinnille heti herättyämme, jotta pystyimme palautumaan hyvin illan askeleista.

Keskiviikon 31.5. illan tunnit löytyivät Mijaksen kaupunginosasta. Tutustuimme ladies style, soolosalsaan. In dance studio/ IND tanssikoulussa oli useampia saleja, mutta soolotunnit oli laitettu koulun pienimpään saliin. Meitä oli parikymmentä oppilasta tunnilla. Opettaja Marina puhui hyvin sekä englantia että espanjaa ja yhteinen kielemme oli jälleen kehonkieli. Tunti oli nopeatempoinen, mutta selvisimme hyvin. Opimme uusia ”naisellisia” liikesarjoja Marinalta. Tunnelma oli hikinen, ilta oli kuuma ja tilassa oli huono ilmanvaihto, muutama tuuletin nurkassa. Jälleen huomasimme asioita, mihin tanssitunnilla kannattaa kiinnittää huomiota, äänenvoimakkuus! Marina ei käyttänyt mikrofonia vaan huutele ohjeistuksia musiikin päälle ja musiikki soi kovalla, joten kannattaa kiinnittää huomiota äänenvoimakkuuteen, sillä liian äänekkäästä musiikin käytöstä saattaa tulla stressioireita, ainakin meille suomalaisille. Olemme tyytyväisiä, että meillä Oulu-opistossa on kiinnitetty huomiota tanssitunneilla äänentoistoon ja siitä saamme kiittää opiston teknistä henkilökuntaa. Teknisten ammattilaisten kanssa tehdyt yhteistyöt tuovat hyvinvointia myös opetuspuolelle. Keskiviikon oppi: huomioi äänentoisto tanssitunnilla!

Torstaina 1.6. löysimme matkamme pedagogisesti parhaimman opettajan, Christian Petito, argentiinalaisen tangon opettaja. Christian opetti Torremolinoksen kaupunginosassa Atrevete koulussa, missä freelanceopettajat opettavat päivisin ja iltaisin eri lajeja ja viikonloppuiltaisin siellä on disco. Tanssia kolmessa kerroksessa, salsaa, bachataa, kizombaa ja argentiinalaista tangoa. Christian opettajalta saimme oivallisia vinkkejä käyttää esimerkiksi välineitä argentiinalaisen tangon opetuksessa. Esimerkiksi kontakti syntyy siitä kuin ilmapallo on välissämme tanssin aikana ja muitakin oivallisia vinkkejä saimme omaan opetuksen yhteyteen. Cristianin kanssa opiskelimme kolme tuntia. Keskustelimme jo yhteistyökuvioista ja mahdollisuudesta tulla opettamaan Suomeen. Tavoitteena vastavierailu elokuussa 2024. Ryhdyimme suuunnittelemaan rahoitusta yhteistyölle. Christian puhui hyvin englantia ja minä ymmärsin myös hänen espanjan kieltä jo paremmin. Torstain oppi: välineiden käyttö myös paritanssissa!

Tanssikoulun logo.Tanssikoulun mainos, jossa listaus eri tanssityyleistä.

Tanssikouluja ja tanssityylejä oli valittavaksi asti.

Perjantaina 2.6. oli jälleen Malagan ja Swing Project Schoolin vuoro, luvassa kuubalaista salsaa, jatkotunnille. Saimme jälleen oppaamme mukaan ja hänen autollansa pääsimme kätevästi matkustamaan. Olimme perillä ajoissa ennen klo 19.00, kunnes selvisi, että opettaja Nicole olikin sairastunut ja oli joutunut perumaan koko illan opetukset. Viesti ei vain tulle meille, koska emme olleet vakituisia osallistujia. Otimme vinkistä vaarin ja soitimme In Dance Studiolle, onko siellä salsa tunteja ja kyllä, tunnin päästä alkaisi salsamedia. Oppaamme oli hyvä kuski ja hänen avullansa Malagan moottoritiet tulivat tutuiksi, sekä nopeusrajoitukset. Mutta niin me ehdimme osallistumaan salsatunnille. Tällä tunnilla korostettiin selkeästi kuubalaiselle salsalle tyypillistä pyörintää ja toden totta, seuraaja oli aivan pyörryksissä moisesta pyörittämisestä. Kiinnitimme huomion, että viejillä ei ollut aivan selvät sävelet, joten vienti tuntui repimiseltä. Illan oppi: viejän rooli cuban salsa kuvioissa, pyörittämisessä!

Lauantai 3.6. oli meidän välipäivämme. Tutustuimme Malagan kaupunki kulttuuriin ja etenkin paikalliseen ruokakulttuuriin. Paella oli ehdoton tutustumistavoite ja se onnistui. Matkustimme junalla Malagaan. Juna on todella kätevä kulkuväline aurinkorannikolla liikkua kylästä toiseen.

Lautasellinen espanjalaista ruokaa.

Osana ohjelmaa oli myös tutustuminen Espanjalaiseen ruokakulttuuriin.

Sunnuntaina oli jälleen Atreveten vuoro, siellä oli salsan opettajana Jota, jolta saimme hyviä perusvinkkejä ja kikkoja salsan saloihin. Tunnelma oli hiukan jäyheämpi kuin Swing Project Schoolissa. Mutta päivän teema oli: Irroittelu!  

Illalla menimme vielä Fuengirolassa kattoterassille tanssimaan, irrottelemaan ja päivän oppeja testaamaan, sekä viikon aikana opittuja vinkkejä hyödyntämään. Jälleen oli mukava huomata, että tanssi on koko perheen yhteistä aikaa. Jopa kattoterassille tullaan perheittäin, ystävien kanssa ja vain tanssimaan. Mukana oli myös teaser-ohjaajia. He innostivat pienillä tanssisarjoilla ihmisiä tanssimaan ja kaikki lähtivät mukaan! Mahtava meininki!

Illan oppi: yhdessä on hauskaa irrotella ja nauttia tanssista! Illasta jäi vai kaihertamaan, että bachataa saa vielä harjoitella lisää, jotta osaa irrotella paremmin, sekä että kizomba on tulevaisuuden laji Suomessa.

Maanantai 5.6. oli viimeinen tanssituntimme. Mijaksen koulussa, In Dance Studiolla oli tarjolla myös Lindy Hoppia ja etenkin Ireneä kiinnosti laji, koska viimeaikoina Irene on harjoitellut myös viejän roolia. Ryhmä oli todella pieni. Meitä oli neljä paria ja koska espanjassakin on viejistä pula, Irene osallistui viejäksi ja saikin muutamia hyviä vinkkejä viemiseen. Eri opettajat antavat aina uusia näkökulmia. Kuitenkin Irene sai kiitosta hyvästä viennistä, joten ilmeisesti jotakin on tullut opittua jo aikaisemmin. Illan oppi: heittäydy rohkeasti mukaan mitä on tarjolla, saat tukea omaan opetukseen/ tekemiseen!

Tiistai 6.6. oli jälleen välipäivä ja tuliaisten hankinta-aikaa. Matkalaukkujen pakkaamista ja koko viikon antien sulattelua. Kyllä meillä oli todella onnistunut, antoisa Erasmus-koulutus viikko.

Koronavuosien jälkeen tanssinopetuksessa on ollut hiukan alakuloa opetuksen puolella, siksi tavoitteena oli löytää jälleen tanssin ilo ja ehdottomasti tutustua erilaisiin paikallisiin kouluihin, joista saisi erilaisia uusia ideoita omaan opetukseen. Selkeästi Oulu-opistossa on aikuisten tanssituntien määrä kasvanut korona epidemian jälkeen, joten viemme tuliaisina uutta intoa ja iloa aikuisopiskelijoillemme. Kasvamme yhdessä!

Kaksi hymyilevää henkilöä aurinkoisella kattoterassilla Espanjan auringossa.

Iloiset tanssinopettajat Ilona ja Irene Espanjan maisemissa.