ErasmusPlus-hankkeen helmiä: Koodausta ja robotiikkaa Prahassa

31.08.2023

Apulaisrehtori ja teknisen työn opettaja Jyrki Huovinen koodaus- ja robotiikkakurssilla Prahassa, Tšekissä 15.–19.5.2023

vestoksia puiston portailla

Veistoksia Prahan puistossa.

Valitsin koodaus- ja robotiikkakurssin, koska halusin laajentaa opetusosaamistani uudelle alueelle. Praha valikoitui kurssipaikaksi, koska uskoin sen keskisen Euroopan vetovoimaisena kaupunkina houkuttelevan osallistujia eri suunnista ja maista.

ITC International Training Center järjestää koulutuksia useissa kaupungeissa. Tämä koulutus järjestettiin Faculty of Electrical Engineering, Czech Technical Universityn tiloissa Prahan 6. kaupunginosassa.

Kylttejä ovenpielessäKoulun markkinointimateriaalia

ITC International Training Center toimi koulutuksen järjestäjänä ja koulutus pidettiin Faculty of Electrical Engineering, Czech Technical Universityn tiloissa.

Kurssillemme osallistui kaksi italialaista, Jaqueline ja Gianluca, he edustivat kolmannen sektorin organisaatiota, Ceipesiä. Saksalaiset Petra ja Stephanie sekä espanjalainen Yolanda olivat kaikki yläkouluikäisten opettajia.

Ensimmäisenä päivänä esittäytymisten jälkeen perehdyimme koodauksen alkeisiin verkkopohjaisella alustalla, missä ei ollut varsinaista robottia, vaan koodauksemme tuotokset esitettiin animaationa tietokeiden näytöillä. Ennen luokkaosuuden loppua ehdimme vielä kokeilla Ozobotien ohjelmointia. Päivä päättyi opastetulle kaupunkikierrokselle.

Toinen päivä alkoi Ozobotien parissa ja jatkui CyberPihin, ohjelmoitavaan mikrotietokoneeseen tutustuen. Välillä saimme pienen tuokion tekoälyn maailmassa keskustellen ja kokeille chat GPT 4:n parissa. Koodauskokeiluiden jälkeen rakensimme CyberPin jatkoksi robotin ja jatkoimme ohjelmointiharjoituksia.

Blokkikoodaus elementtejä.

Koodaus oli olennainen osa koulutusta.

Keskiviikkona oli vuorossa kouluvierailu. SMÍCHOVSKÁ STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A GYMNÁZIUMiin. Se on lyhemmin ilmaistuna Prahan teknillinen lukio, jonka päärahoittajana on valtio. Vierailu alkoi lukion yleisesittelyllä ja seuraavaksi siirryimme fysiikan laboratorioon jatkamaan koodausopiskelua, nyt opettajana oli lukion 18-vuotias opiskelija. Ohjelmointia tehtiin tällä kertaa BBC Microbit-mikrotietokoneelle. Päivä jatkui koulun VR-laboratoriossa (virtual reality), missä pääsimme kokeilemaan erilaisia pelillisiä sovelluksia VR-lasien ja ohjaimien kautta. Vierailun päätteeksi tutustuimme lukion robotiikka- ja cyberturvallisuuslaboratorioihin.

Torstaina saimme päättötehtävämme ja siirryimme käyttämään ohjelmoinnissa mBlock-työpöytäsovellusta. Loimme ensin robotin toimintamallin kirjallisesti, seuraavaksi aloimme luomaan ohjelmaa, jolla robottimme suorittaisi tavoittelemiamme toimintoja. Robotissa oli käytettävissä CyberPi-tietokoneella vakiona olevien mikrofonin, kaiuttimen, valosensorin, led-valojen ja näytön lisäksi mBot robotiikkasarjan liikkumistoiminnot, ultraäänisensori sekä RGB-sensori.

Perjantaina aamulla Yolanda ja minä lisäsimme yhteiseen projektiimme vielä microBit-tietokoneen, koska halusimme robotillemme myös kiihtyvyysanturiin perustuvan ominaisuuden, joka käyttämästämme cyberPin versiosta puuttui. Kurssi päättyi projektien esittelyyn ja todistusten jakoon.

Jykevä ovi kivirakennuksessa

Prahan arkkitehtuuri on vanhaa ja ovetkin on tehty kestämään ajan hammasta.

Yhteenveto: kurssi vastasi pääpiirteittäin odotuksiani. Sisältö avasi selkeästi usean eri ohjelmointialustan ja robotiikkasarjojen yhteneväisyyksiä ja antoi luottamusta lähteä kehittämään kursseja alustasta riippumattomasti. Hyvää antia oli myös keskustelut toisten kurssilaisten kanssa eri maiden koulutusjärjestelmistä, niiden heikkouksista ja vahvuuksista sekä tietenkin yleisesti tutustuminen uusiin ihmisiin. Yhteistyö italialaisten edustaman Ceipes-organisaation kanssa vaikutti keskusteluiden pohjalta hyvinkin mahdolliselta ja jää jatkokehitettäväksi tulevaisuudessa.

- Jyrki Huovinen, apulaisrehtori ja teknisen työn opettaja