Steam
Steam on kokeilevaa ja yhteisöllistä oppimista. Sen perusajatuksena on yhdessä tekeminen sekä kokeileva ja yhteisöllinen oppiminen.
Steam on lyhenne sanoista Science, Technology, Engineering, Art and Math. Opetuksessa se tarkoittaa oppiaineryhmien ja teknologian yhdistämistä laajoiksi oppimiskokonaisuuksiksi.
Lue lisää Steam-pedagogiikasta
STEAM-kokonaisuudet voivat pitää sisällään mitä tahansa teemoja. Esimerkkejä eri monialaisista oppimiskokonaisuuksista löytyy STEAM-opinpoluista, joissa on neljä osa-aluetta: kädentaidot ja rakentelu, tutkiminen ja innovointi, koodaus ja ohjelmointi sekä digitaalinen suunnittelu ja valmistaminen.
Lapset ja nuoret ovat mukana oppimiskokonaisuuksien rakentamisessa, ja aikuisten keskinäinen yhteistyö on tärkeää. STEAM-opetus onnistuu parhaiten, kun se on osa yksiköiden toimintasuunnitelmaa.
Oppimisprossilla on suuri merkitys, sillä sen aikana huomataan arkioppimisen tärkeys sekä lasten ja nuorten taidot. STEAM-pedagogiikassa oppijakeskeisyys on ensisijaista.
Laaja-alaisista taidoista korostuvat yleensä ongelmanratkaisutaidot, ryhmätyöskentelytaidot ja vastuun ottaminen. Lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus näyttää taitonsa ja osaamisensa eri tavoin. Aikuisen rooli onkin auttaa oppilasta huomaamaan nämä taidot. Sen vuoksi formatiivisen arvioinnin merkitys korostuu.
Monipuoliset, luovat ja avoimet teknologiarikasteiset oppimisympäristöt (makerspace-tilat) suunnitellaan ja luodaan yhdessä lasten ja nuorten kanssa. Lue lisää Makerspace-tiloista Steam in Oulun sivuilta.