Globaalikasvatus
"Globaalikasvatuksen tehtävänä on avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille ja herättää ihmisissä halu rakentaa oikeudenmukaisempaa, tasa-arvoisempaa ja ihmisoikeuksia kunnioittavampaa maailmaa. "(Maastrichtin julistus 2002)
Globaalikasvatus on kasvatusta maailmankansalaisuuteen. Maailmankansalainen auttaa ihmisoikeuksien, rauhan sekä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden toteutumista ympärillään. Koulujen kansainvälinen toiminta auttaa lapsia ja nuoria omaksumaan maailmankansalaisen tietoja, taitoja ja asenteita.
Koulujen kansainvälinen toiminta Oulussa
Koululla on oma kansainvälisyyssuunnitelma
Koulujen kansainvälistä toimintaa ohjaa koulun oma kansainvälisyyssuunnitelma. Kansainvälisyyssuunnitelmassa koulu päättää kansainvälisen toimintansa tavoitteet ja keinot. Kouluja kannustetaan ja tuetaan suunnitelman teossa.
Kouluissa kansainvälisyyttä toteutetaan neljällä eri tasolla
Kieli -ja kansainvälistymisvalmiudet
Kotikansainvälisyys
Globaalikasvatuksen eri teemoja käsitellään ja kokemuksia kansainvälisyydestä hankitaan osana kouluarkea ilman liikkumista ulkomaille. Esimerkiksi kansallisten teemapäivien huomioiminen kouluarjessa, kv-passitoiminta ja virtuaalimatkat mahdollistavat kansainvälisyyden kokemukset kaikille.
Kansainväliset verkostot ja vaikuttaminen
Osa Oulun kouluista kuuluu UNESCO-kouluverkostoon. Verkoston tavoitteena on edistää kulttuurinvälistä vuorovaikutusta, rauhaa, laadukasta koulutusta ja Agenda 2030-tavoiteohjelmaa. Seutukunnallista yhteistyötä tehdään lisäksi aktiivisessa Oulun seudun Polaris-verkostossa.
Verkostotyössä painottuu lasten ja nuorten osallisuus sekä moniammatillinen yhteistyö.
Liikkuvuudet
Kansainvälisyyttä toisessa maassa esimerkiksi Erasmus+ tai Nordplus-hankkeiden kautta. Liikkuvuuksille voidaan lähteä oppilaiden kanssa tai vain opetushenkilöstön voimin.
Koulut tekevät kansainvälistä yhteistyötä myös vastaanottamalla vuosittain satoja ulkomaisia vierailijoita liikkuvuuksien puitteissa. Oulussa kouluja tuetaan liikkuvuushankkeiden hakuprosessissa ja toteuttamisessa esimerkiksi vastuullisuuden näkökulmasta.