Luottamushenkilöiden tietopankki

Oulun kaupungin johtamisjärjestelmä

Kuntalain mukaisesti kunnan tulee edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.

Valtuuston tulee päättää mm. kaupunkistrategiasta, hallintosäännöstä, talousarviosta ja -suunnitelmasta sekä omistajaohjauksen periaatteista ja konserniohjeesta. Edellä mainitut muodostavat Oulun kaupungin johtamisjärjestelmän peruspilarit, joiden varaan koko kaupungin toiminta perustuu.

Tutustu kuntalakiin.

Suorat linkit sisältöön:

Oulun kaupungin johtamisjärjestelmän osat

Johtamisjärjestelmä on väline organisaation mission toteuttamiseksi ja strategisten ja operatiivisten missioiden saavuttamiseksi.

Oulun kaupungin johtamisjärjestelmän osa-alueita ovat:

  1. Kaupunkikonsernin strateginen ohjausjärjestelmä, johon kuuluvat
    •  hallintosääntö ja jatkodelegoinnit
    • kaupunkistrategia ja sen toteuttamista tukevat erilaiset ohjelmat ja suunnitelmat
    • talousarvio, talouden ja toiminnan seuranta sekä tilinpäätös
    • Konserni- ja omistajaohjaus
  2. Luottamushenkilö- ja viranhaltijaorganisaation, niiden tehtävät ja yhteistyö. Organisaation osien tehtävät ja toimivalta ja organisaation rakenne ylätasolla on kuvattu hallintosäännössä.
  3. Sisäisen valvonnan järjestäminen ja riskien hallinnan malli

Hallintosääntö ja jatkodelegoinnit

Hallintosäännössä on kuvattu lautakuntien, johtokuntien ym. viranomaisten toimivalta ja tehtävät sekä  hallinnollinen organisaatio. Lisäksi siinä on määräykset mm. valtuuston ja muiden toimielinten kokousmenettelystä sekä luottamushenkilöiden palkkioista ja luottamustoimen hoitamisesta aiheutuneiden kulujen korvaamisesta. Viranomaisia ovat toimielimet ja yksittäiset viranhaltijat, joilla on toimivaltaa tehdä päätöksiä ja niillä on oikeus siirtää toimivaltaansa toiselle viranomaiselle (jatkodelegointi).  

Ajantasainen hallintosääntö ja viranomaisten jatkodelegoinnit löytyvät sivulta Säännöt ja määräykset

Kaupunkistrategia ja kaupunkistrategian toteuttamista ohjaavat ohjelmat ja suunnitelmat

Kuntalain 37 §:n mukaan kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen, palvelujen järjestäminen ja tuottaminen, kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet, omistajapolitiikka, henkilöstöpolitiikka, kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet sekä elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen.

Kuntastrategian tulee perustua arvioon kunnan nykytilanteesta sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista kunnan tehtävien toteuttamiseen. Kuntastrategiassa tulee määritellä myös sen toteutumisen arviointi ja seuranta.

Kuntastrategia tulee ottaa huomioon kunnan talousarvion ja -suunnitelman laatimisessa säädetään ja se tulee tarkistaa vähintään kerran valtuuston toimikaudessa.

Oulun kaupunkistrategia laaditaan valtuustokausittain. Sen toteuttamiseksi laaditaan myös toteuttamisohjelmat ja toimenpideohjelmat. Ne hyväksyy joko kaupunginvaltuusto tai kaupunginhallitus. 

Tutustu kaupunkistrategiaan ja voimassa oleviin ohjelmiin:

Oulun kaupunkistrategia

Voimassa olevat ohjelmat ja asiakirjat

Oulun kaupungin hallinnollinen rakenne ja toimielimet

Oulun kaupungin organisaatio perustuu hallintosääntöön. Hallintosäännössä se on kuvattu virasto-organisaation osalta vastuualuetasolle asti.

Toimielimet

Lautakunnat ja johtokunnat ovat luottamushenkilöistä koostuvia toimielimiä, joiden alaisuuteen varsinainen Oulun kaupungin palvelutoiminta on järjestetty. 

Lautakunnat johtavat ja kehittävät toimialansa palveluja. Johtokunnat ohjaavat ja valvovat liikelaitosten toimintaa. Tehtävät ja toimivalta on kuvattu hallintosäännössä ja jatkodelegoinneissa.

Lauta- ja johtokuntien lisäksi Oulun kaupungin päätöksentekoa hoitamaan on valittu muun muassa eri alojen toimikuntia sekä vaikuttamistoimielimiä. Toimikunnilla ja vaikuttamistoimielimillä on yleensä kaupunginhallituksen hyväksymä toimintasääntö, jossa kuvataan tehtävät ja kokoonpano.

Toimielimet on koottu sivulle Lautakunnat ja johtokunnat

Toimintasäännöt löytyvät sivulta Säännöt ja määräykset  

Virasto-organisaatio

Hallintosäännön mukaisesti virasto-organisaatio jakautuu: 

  • konsernihallintoon 
  • kaupunkiympäristöpalvelujen toimialaan, jonka alaisuudessa on useampi hallintokunta (yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut, rakennusvalvonta, Oulun seudun ympäristötoimi liikelaitos, Oulun Vesi -liikelaitos ja vuoden 2024 loppuun asti Oulun Infra -liikelaitos.)
  • sivistys- ja kulttuuripalvelujen toimialaan. Toimialalla käsittää vain sivistys-ja kulttuuripalvelut -hallintokunnan.
  • sekä kunnallisiin liikelaitoksiin (Business Oulu -liikelaitos ja Oulun Tilapalvelut). Muut liikelaitokset lueteltu kaupunkiympäristöpalvelut toimialan kohdalla.

Hallintosäännössä hallintokunnalla tarkoitetaan sekä virastoja että liikelaitoksia. Virasto-organisaation toimintaa ohjaavat hallintokuntien johtoryhmät, joiden kokoonpanosta päättävät hallintokunnan johtajat.

Asioiden valmistelu päätöksentekoon tapahtuu hallintokuntien toimesta.  Toimielimille asiat esittelee yleensä viranhaltija, jolle hallintosäännössä on kirjattu esittelyoikeus. 

Hallintokunnissa tehtäviä hoitavat asiantuntijat. Tukipalveluja (talous ja henkilöstö) tuotetaan sekä keskitetysti että hallintokunnissa hajautetusti.

Toimialojen ja konsernihallinnon välistä yhteistyötä tukemaan on perustettu pysyviä poikkihallinnollisia ohjausryhmiä. Lisäksi erilaisia valmistelukokonaisuuksia varten toimii määräaikaisia ohjaus- ja valmisteluryhmiä, joissa yleensä on edustus useasta hallintokunnasta.

Hallintokuntien sivustot on koottu sivulle Organisaatio

Talousarvio, talouden ja toiminnan seuranta sekä tilinpäätös

Kaupungin talouden ja toiminnan tulevaisuutta suunnitellaan ja arvioidaan talousarvioprosessissa. Syksyisin julkistetaan kaupunginjohtajan talousarvioesitys, ja lopullinen talousarvio syntyy valtuuston päätöksellä loppuvuodesta. Kaupungin talouden toteutumista seurataan neljännesvuosittain ja kuukausittain. Päättyneestä tilikaudesta laaditaan keväisin tilinpäätös ja toimintakertomus.

Tutustu toiminnan ja talouden suunnittelun vuosikelloon sivustolla Talous

Talouden ja toiminnan seuranta

Talouden ja toiminnan seurannan tavoitteena on antaa päättäjille sekä toiminnan johtamisesta eri tasoilla vastaaville riittävää ja ajantasaista tietoa asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta, määrärahojen riittävyydestä sekä tulojen toteutumisesta. Talouden toteutumista seurataan kuukausi- ja neljännesvuosiraportein, jotka viedään kaupunginhallitukselle.

Raportit sisältävät talouden toteuman tilinpäätösennusteen ja analyysin talousarvion toteutumisesta, siihen olennaisesti vaikuttavien toimintojen kehittymisestä sekä mahdolliset korjaustoimenpiteet. Kaupunkistrategian ja toiminnan tavoitteiden toteutuminen raportoidaan puolivuosittain. Raportit löytyvät sivulta Talouden ja toiminnan seuranta

Tilinpäätös

Kunnan tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Oulun kaupunki muodostaa tytäryhteisöineen kuntakonsernin, joten se laatii ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätöksen. Tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta ja toiminnasta.

Kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Kaupunginhallitus laatii tilikaudelta tilinpäätöksen seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä. Tilintarkastuksen jälkeen tilinpäätös saatetaan valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on kuntalain mukaan käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä. Kaupunginhallituksen jäsenet ja kaupunginjohtaja allekirjoittavat kaupungin tilinpäätöksen.

Tilinpäätökset ja edellisen vuoden avainluvut löytyvät sivulta Tilinpäätös

Oulu-konserni ja omistajaohjaus

Hallintosäännön mukaan konsernijohtoon kuuluvat kaupunginhallitus, konsernijaosto, kaupunginjohtaja, strategiajohtaja. Konsernijohto vastaa kaupunkikonsernin ohjauksesta ja konsernivalvonnan järjestämisestä. Hallintosäännössä on määräykset konsernijohtoon kuuluvien tehtävistä ja toimivallasta.

Kaupunginvaltuusto hyväksyy konserniohjeen, joka on omistajaohjauksen keskeinen väline.  Konserniohjeen tarkoituksena on tukea kaupunkikonsernin johtamisen edellytyksiä ja omistajaohjausta siten, että konsernia voidaan ohjata yhtenäisillä ohjeilla ja toimintaperiaatteilla kaupunkikonsernin kokonaisetu huomioon ottaen. Konserniohjeen tavoitteena on kaupunkikonserniin kuuluvien yhteisöjen toiminnan läpinäkyvyyden varmistaminen, kaupungin yhteisöstä saaman tiedon laadun parantaminen ja tiedonkulun tehostaminen.

Omistajapolitiikan tavoitteena on turvata kaupungin pitkäjänteinen toiminta ja varmistaa pääoman käyttöön sekä omaisuuden hankintaan ja hoitoon liittyvän päätöksenteon systemaattisuus, pitkäjänteisyys ja pääomien käytön tehokkuus. Oulun kaupungin omistajapoliittiset tavoitteet on määritelty tarkemmin kaupunginvaltuuston päättämissä omistajapoliittisissa linjauksissa. Omistajapoliittisissa linjauksissa määritellään mitä kaupunki omistaa, millaisia tavoitteita omistuksille asetetaan, kuka omaisuuden arvosta ja käytöstä vastaa sekä miten omistajapolitiikan seuranta ja valvonta on järjestetty. 

Oulu-konsernin omistukset ja konserniohje sekä omistajapoliittiset linjaukset löytyvät sivulta Oulu-konserni ja omistajaohjaus

Sisäisen valvonnan järjestäminen ja riskien hallinnan malli

Hallintosäännössä on määräykset sisäisen valvonnan ja riskien hallinnan järjestämisestä ja se on osa kaupunkikonsernin johtamista. Sisäisellä valvonnalla tarkoitetaan kaupungin ja kaupunkikonsernin sisäisiä menettely- ja toimintatapoja, joiden avulla pyritään varmistamaan, että toiminta on taloudellista, tuloksellista ja lainmukaista ja että omaisuus ja voimavarat turvataan.

Riskienhallinnalla tunnistetaan, arvioidaan ja hallitaan tavoitteiden saavuttamista uhkaavia tekijöitä. Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan tulee perustua järjestelmälliseen ja dokumentoituun toimintatapaan.

Sisäinen tarkastus on osa sisäistä valvontaa ja kaupunkikonsernin ohjaus- ja johtamisjärjestelmää. Sisäisen tarkastuksen tehtävänä on arvioida ja varmentaa sisäisen valvonnan toimivuutta. Sisäisen tarkastuksen -yksikkö toimii konsernihallinnossa kaupunginjohtajan alaisuudessa.

Kaupunginhallituksen alaisuudessa toimii tarkastustoimikunta jonka tehtävänä on mm. valvoa ja arvioida sisäisen valvonnan, konsernivalvonnan ja kokonaisvaltaisen riskienhallinnan asianmukaista järjestämistä, riittävyyttä ja tuloksellisuutta sekä hyvän johtamis- ja hallintotavan toteutumista. Lisäksi se koordinoi sisäisen tarkastuksen ja tilintarkastuksen työtä.

Linkki kaupunginhallituksen hyväksymään Sisäisen valvonnan ja kokonaisvaltainen riskien hallinta Oulun kaupungissa -ohjeeseen.

Tarkastustoimikunnan kokoonpano löytyy sivulta: Tarkastustoimikunta

Ulkoinen tarkastus- ja arviointitoiminta

Ulkoinen tarkastus- ja arviointitoiminta tuottaa objektiivista tietoa siitä, miten kaupunki on onnistunut tehtävissään. Tietoa tuotetaan kaupunginvaltuustolle, kaupunkilaisille, palvelujen käyttäjille ja kaupungin henkilökunnalle.

Oulun kaupungin ulkoisen tarkastuksen muodostavat tarkastuslautakunta ja tilintarkastaja sekä tarkastuslautakunnan alainen ulkoisen tarkastuksen yksikkö.

Tarkastuslautakunnan ja tilintarkastajan tehtävistä on säädetty kuntalaissa. Lisäksi tarkastuslautakunnan ja ulkoisen tarkastuksen yksikön tehtäviä määrittää kaupungin hallintosääntö.

Tarkastuslautakunnan arviointityön tulokset esitetään arviointikertomuksessa, joka käsitellään valtuustossa. Tarkastuslautakunta raportoi kaupunginvaltuustolle lisäksi yhdessä arviointiraportissa, joka laaditaan kesäkuun lopun tilanteesta. Ulkoisen tarkastuksen yksikkö valmistelee tarkastuslautakunnassa päätettävät asiat.

Kaupunginvaltuusto valitsee hallinnon ja talouden tarkastamista varten tarkastuslautakunnan esityksestä tilintarkastusyhteisön.

Tutustu tarkemmin Ulkoinen tarkastus

Oulun kaupungin viestintä

Oulun kaupungin viestinnän tehtävänä on tukea johtamista ja Oulun kaupungin kehittymistä kansainväliseksi, pohjoisen alueen johtavaksi osaamiskeskukseksi. 

Viestinnän perustehtävä on myös edistää oululaisten hyvinvointia tarjoamalla tietoa kaupungin toiminnasta, palveluista, suunnitelmista ja päämääristä. Näin luodaan edellytyksiä oululaisten osallistumiselle ja vaikuttamiselle kaupungin toimintaan sekä lisätään keskustelua ja asioiden käsittelyn avoimuutta. Kaupunki viestii ilman poliittisia painotuksia.

Viestinnän avulla huolehditaan Oulun aseman vahvistamisesta tekemällä Oulua ja sen vahvuuksia tunnetuiksi muualla Suomessa ja ulkomailla.

Yleistä tietoa Oulun kaupungin viestinnästä: Viestintä | Oulun kaupunki (ouka.fi)

Brändikäsikirja:

Brändi | Viestintä | Oulun kaupunki (ouka.fi)

Viestinnän käsikirja:

Viestinnän käsikirja | Viestintä | Oulun kaupunki (ouka.fi)

Luottamustoimen hoitaminen

Kunnan luottamushenkilö

Kunnan luottamushenkilöitä ovat valtuutetut ja varavaltuutetut, kunnan toimielimiin valitut jäsenet, kunnan kuntayhtymän toimielimiin valitsemat jäsenet sekä muut kunnan luottamustoimiin valitut henkilöt. 

Luottamushenkilön tulee edistää kunnan ja sen asukkaiden etua sekä toimia luottamustehtävässään arvokkaasti tehtävän edellyttämällä tavalla.

Eettiset ohjeet

Kaupunginhallituksen hyväksymä ohjeistus koskee kaikkea Oulun kaupungin toimintaa ja toimijoita: työntekijöitä, viranhaltijoita ja luottamushenkilöitä. Sen tarkoituksena on edistää eettistä käyttäytymistä ja toisaalta estää epäeettistä tapaa toimia, eli niillä haetaan selvennystä sallitun ja kielletyn rajaan. Toisaalta asiat eivät ole joko oikein tai väärin, ne ovat monimutkaisuudessaan usein jotain siltä väliltä. 

Eettisyyden arviointi alkaa siitä, mihin laki loppuu, ja lainsäädäntö asettaa päätöksenteolle pelkästään reunaehdot. Eettisesti kestävä kunnallinen päätöksenteko on sekä lainmukaista että yhdessä sovittuja arvoja toteuttavaa. Se kannustaa toimimaan entistä paremmin, avoimemmin ja kestävämmin ja kiinnittämään huomiota siihen, miten asiat tehdään ja miltä ne näyttävät ulkopuolisen silmissä. 

Ohje täydentää muita Oulun kaupungin voimassaolevia ohjeita. Lisäksi ammattiryhmillä on omia eettisiä ohjeita.

Tutustu Oulun kaupungin eettisiin ohjeisiin.

Vaalikelpoisuus

Yleisestä vaalikelpoisuudesta kunnan luottamustoimiin säädetään Kuntalain 71 §:ssä. Sillä tarkoitetaan edellytyksiä, jotka henkilön on täytettävä, jotta hänet ylipäänsä voidaan valita kunnan luottamustoimeen.

Lain 72 - 77 §:ssä säädetään toimielinkohtaisista vaalikelpoisuuden rajoituksista. Vaalikelpoisuus toimielimen jaostoon arvioidaan samoin perustein kuin vaalikelpoisuus toimielimeen (30.5 §).

Vaalikelpoisuuden menetyksen vaikutuksista säädetään Kuntalain 78 §:ssä. Jos luottamushenkilö menettää vaalikelpoisuutensa, hänet valinnut toimielin toteaa luottamustoimen päättyneeksi. Valtuutetun osalta päätöksen tekee valtuusto. 

Erityiset määräykset toimielimien kokoonpanoista hallintosäännössä

Oulun kaupungin hallintosäännön 5 §:ssä on lisäksi erityisiä määräyksiä siitä, että kaupunginhallituksen ja suurten lautakuntien jäsenten tulee olla esim. valtuutettuja. 

Luottamushenkilön oikeus saada vapaata työstään luottamustoimen hoitamista varten

Kuntalain 81 §:n mukaisesti kunnan luottamushenkilöllä on oikeus saada vapaata työstään kunnan toimielimen kokoukseen osallistumista varten. Työnantaja voi kuitenkin kieltäytyä antamasta vapaata, jos työnantaja ei ole saanut tietoa tarvittavasta vapaasta viimeistään 14 päivää ennen kokouspäivää ja työnantajalla on kieltäytymiselleen työhön liittyvä painava syy. 

Päätoiminen kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja osa-aikaiset puheenjohtajat

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja toimii päätoimisena luottamushenkilönä. Kaupunginvaltuuston, yhdyskuntalautakunnan, sivistyslautakunnan ja hyvinvointi-, kulttuuri- ja liikuntalautakunnan puheenjohtajat  toimivat osa-aikaisesti. Tehtävästä maksetaan kuukausipalkkiota hallintosäännön 153 §:n mukaisesti.

Päätoimisella ja osa-aikaisella luottamushenkilöllä on oikeus saada vuosilomaa, sairauslomaa ja perhevapaata sekä työterveyshuollon palveluja samoin perustein kuin kunnallisella viranhaltijalla. (Kuntalaki 80 §)

Kaupunginhallituksen puheenjohtajan tehtävät on kuvattu hallintosäännön 6.3 §:ssä. Lautakunnan puheenjohtajan tehtävät 8.1. §:ssä ja kaupunginvaltuuston puheenjohtajan tehtävät 94.1 §:ssä.

Valtuuston ja muiden toimielimien kokousmenettely

Hallintosäännön luvussa "10 Valtuuston toiminta ja kokoukset" on määräykset valtuuston kokousten koolle kutsumisesta ja valtuustotyöskentelystä. Lisäksi luvussa 12 on määräykset valtuutettujen aloiteoikeudesta.

Lisäksi hallintosäännön osassa "IV Kokousmenettely" on yleiset määräykset kokousten koolle kutsumisesta ja varsinaisen kokouksen kulusta.

Esteellisyys

 

Luottamushenkilön tietojensaantioikeus

Luottamushenkilöllä on oikeus saada kunnan viranomaisilta tietoja, joita hän toimessaan pitää tarpeellisina ja jotka viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 6 ja 7 §:n mukaan eivät ole vielä julkisia, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.

Luottamushenkilöllä on oikeus saada kunnan konsernijohdolta konsernijohdon hallussa olevia kunnan tytäryhteisöjen toimintaa koskevia tietoja, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. (Kuntalaki 83 §)

Sidonnaisuuksien ilmoittaminen

Tiettyjen kaupungin luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on kuntalain mukaan kerrottava julkisesti sidonnaisuuksistaan. Sidonnaisuuksia voivat olla johtotehtävät sekä luottamustoimet elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, merkittävä varallisuus tai muu sidonnaisuus, jolla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävän hoitamisessa. (Kuntalaki 84 §)

Sidonnaisuusilmoitus tehdään tarkastuslautakunnalle, joka valvoo ilmoittamisvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuuston tiedoksi Oulussa kaksi kertaa vuodessa.

Lisätietoa sidonnaisuusilmoituksen tekemisestä löytyy sivulta Sidonnaisuudet

Palkkiot ja muut korvaukset

Luottamushenkilölle maksetaan kokouspalkkiota, korvausta ansionmenetyksestä ja kustannuksista, joita luottamustoimen vuoksi aiheutuu sijaisen palkkaamisesta, lastenhoidon järjestämisestä tai muusta vastaavasta syystä sekä matkakustannusten korvausta ja päivärahaa. Palkkioista ja korvauksista on tarkemmat määräykset hallintosäännössä "VI osa Luottamushenkilöiden palkkiot".

Luottamustoimesta eroaminen

Luottamushenkilön tulee toimittaa vapaamuotoinen eropyyntö kirjaamo(at)ouka.fi osoitteeseen. Valitseva viranomainen myöntää eron ja nimeää tilalle uuden luottamushenkilön jäljellä olevaksi toimikaudeksi.

Kuntalain 79 §:n mukaan luottamushenkilö pysyy toimessaan sen ajan, joksi hänet on valittu, ja sen jälkeenkin siihen saakka, kunnes toimeen on valittu toinen. 

Lomakkeet

Luottamushenkilöille tarkoitetut lomakkeet on koottu sivulle Luottamushenkilöille

Tämän sivun sisältö: